موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت، بستری امن جهت تبادل و خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و تتر است.

۴ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تپ روت (Taproot) یکی از بزرگترین به روزرسانی‌ها در شبکه بیت کوین در طی چهار سال اخیر محسوب می‌شود. این به روزرسانی بلاخره با موافقت ماینرها مواجه شد و با استخراج شدن بلاک شماره 709632 در شبکه بیت کوین، آپدیت تپ روت فعال خواهد شد. 
به گزارش رسانه خبری کوین دسک، از امروز به مدت دو هفته، ماینرهایی که علاقه دارند تا به روزرسانی تپ روت در شبکه بیت کوین فعال شود، بایستی یک سیگنال خاص به نام Signal bit را در بلاک‌های ماین شده خود رمزنگاری کنند. اگر در طی این دو هفته 90% از بلاک‌های ماین شده حاوی این سیگنال باشند، Taprot برای همیشه در بلاکچین بیت کوین فعال می‎شود. گفتنی است که تاریخ پایانی این رای گیری در بین ماینرها در تاریخ 11 آگوست به پایان می‎رسد. به عبارت دیگر در طی این دو هفته تعیین شده قرار است که 2016 بلاک به شبکه بیت کوین افزوده شود، حال اگر 1815 بلاک از این مقدار دارای کد Signal bit باشد، بدین معنی است که اکثر ماینرها با به روزرسانی تپ روت موافقت کرده‌اند و در نتیجه این پروژه در شبکه بیت کوین پیاده سازی خواهد شد. 
برخلاف سیستم‌ها و شبکه‌های متمرکز که به روزرسانی در آن‌ها به صورت یک طرفه انجام می‌شود، در سیستم‌های غیرمتمرکزی مانند بیت کوین، تمام نودهای فعال در سراسر دنیا، باید به آپدیت‌ها و تغییرات ایجاد شده رای دهند. 

 

تپروت (Taproot) چیست؟

اگر تاحدودی با نحوه کارکرد شبکه‌های بلاکچینی، به خصوص شبکه بیت کوین آشنا باشید، می‎دانید که بیت کوین یک بلاکچین متن باز و عمومی است. این بدان معنی است که تراکنش‌های ثبت شده در بلاکچین برای عموم نمایان است. به عنوان مثال، اگر شما با آدرس کیف پول خود، مقداری بیت کوین برای آدرس کیف پول دوستتان ارسال کنید، همه مردم دنیا می‎توانند مقدار و زمان دقیق تراکنش یافته را مشاهده کنند. از این رو می‎توان گفت که شبکه بیت کوین، یک شبکه نیمه خصوصی است و این امر، برای بسیاری از کاربران می‎تواند مشکل ساز باشد.  تاکنون بسیاری از کاربران، قادر بودند تا با استفاده از فناوری‎هایی چون کوین جوین (Coin Join) و کوین میکس (Coin Mix) میزان حریم خصوصی را در تراکنش‌های خود افزایش دهند، با این حال استفاده از فناوری‎های یاد شده مشکلاتی نظیر هزینه کارمزد و سرعت تراکنش‌ها را به همراه دارد. 
در راستای مشکلات مذکور، تکنولوژی تپ روت که می‎توان به آن به چشم یک سافت فورک نگریست، برای اولین بار در سال 2018 توسط برنامه نویسی به نام گرگوری مکسول پیشنهاد شد. تپ روت یک سافت فورک است که با هدف افزایش حریم خصوصی و حل مشکلات مربوط به تراکنش‌های چند امضایی وارد شبکه بیت کوین شد. 
در بلاکچین بیت کوین، کاربران می‎توانند از ویژگی‎های مختلفی از جمله تراکنش‌های چند امضایی و قفل ساعتی (Timelock release) استفاده کنند. حال مشکل اصلی اینجاست که متفاوت بودن تراکنش‌های یاد شده در دیتا بیس عمومی بیت کوین برای عموم قابل مشاهده است که این امر باعث نگرانی بسیاری از معامله گران حرفه‌ای می‌شود. حال آنکه با پیاده سازی آپدیت تپروت بیت کوین، تراکنش‌ها با ویژگی‌های منحصر به فرد در دیتا بیس پنهان می‎شوند و درواقع این تراکنش‌های پیچیده، به صورت یک تراکنش عادی p2p در بلاکچین نمایان می‎شوند. در نتیجه موفقیت در پیاده سازی آپدیت تپ روت (Taproot) یک پیروزی بزرگ برای کاربران طرفدار حریم خصوصی محسوب می‎شود.

 

نحوه کارکرد تپ روت (Taproot) در شبکه بیت کوین 

با این وجود که زبان برنامه نویسی بیت کوین محدود و آسان به نظر می‌رسد، طیف گسترده‌ای از عملیات مختلف را در بر دارد. این زبان برنامه نویسی قادر است از تراکنش‌های ساده تک امضایی گرفته تا تراکنش‌های پیچیده و چند امضایی، قراردادهای هوشمند Hash time locked و تراکنش‌های شبکه لایتنینگ را به اجرا درآورد. در این قسمت سوال پیش می‌آید که در صورت وجود تمام عملکردهای یاد شده در شبکه بیت کوین، چه نیازی به آپدیت و فورک در این بلاکچین است؟

پاسخ ساده است، تراکنش‌هایی که فراتراز یک معامله تک امضایی هستند، حجم زیادی از بلاک‌ها را اشغال کرده و درنتیجه زمان انجام تراکنش و هزینه کارمزد آن مقرون به صرفه نیست. پیش از تکنولوژی تپ روت، اگر قصد داشتید تا یک اسکریپت پیچیده در بیت کوین را ارسال کنید، بایستی کل اسکریپت را در ورودی تمام تراکنش‌هایتان وارد می‎کردید. واضح است که وجود اسکریپت‌های طولانی و پیچیده در اطلاعات ورودی تراکنش، حجم زیادی از بلوک را اشغال کرده و در نتیجه تراکنش انجام شده بسیار گران قیمت تمام می‎شود. برای حل این مشکل، آپدیت تپ روت وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. 
پس به طور کلی، هدف اصلی آپدیت تپ روت تسهیل انجام تراکنش‌های پیچیده در بلاکچین بیت کوین است. برنامه نویسان و توسعه دهندگان در طی 12 سال اخیر، ویژگی‌های بسیاری را به بلاکچین بیت کوین اضافه نموده‌اند که یکی از ویژگی‌ها مشوق اصلی توسعه به روزرسانی تپ روت است. این ویژگی "هش با محدودیت زمانی" و یا همان Hashed Time Lock نام دارد. برای فهم بهتر این تکنولوژی ابتدا باید انواع تراکنش‌ها در بلاکچین بیت کوین را مورد بررسی قرار دهیم.


قرارداد هوشمند هش با محدودیت زمانی (Hashed Timed Locked) چیست؟

بی شک شنیدن این امر که قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین نیز فعالیت دارند برایتان عجیب است، اما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین، کاملا با قراردادهای هوشمند معروف و پرکاربرد بلاکچین اتریوم متفاوت است. در این میان یکی از معروف ترین قراردادهای هوشمند بلاکچین بیت کوین، قرارداد هش با محدودیت زمانی و یا Hashed Time Locked  نام دارد. 
با استفاده از قرارداد هش با محدودیت زمانی، کاربران قادرند تا پرداخت‌های خود را در شبکه بیت کوین هوشمند سازی کرده و برای کانال‌های مالی خود یک بازه زمانی تعیین کنند. در چنین حالتی وقتی که یک کاربر تراکنش را در شبکه انجام ‌می‌دهد، می‎تواند با استفاده از تابع hashed time locked مشخص کند که تا زمانی که بلاک n ام بر روی شبکه تولید نشده، این تراکنش قابل خرج شدن نباشد. 


انواع تراکنش در شبکه بیت کوین


 تراکنش با شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

شبکه لایتنینگ بیت کوین، از قرارداد هوشمند هش با محدودیت زمانی استفاده می‎کند. زمانی که کاربران قصد دارند تا تراکنش‌های خود را در شبکه لایتنینگ بیت کوین به انجام برسانند، یک کانال پرداختی ایجاد می‎کنند که تنها طرفین معامله در آن وجود دارند. زمانی که یک کانال پرداخت مالی در شبکه لایتنینگ تولید می‎شود تراکنش مورد نظر با عملکرد تایم لاک، بر روی زنجیره اصلی بیت کوین ارسال شده و خروجی این تراکنش تا زمان مشخص شده غیرقابل برداشت باقی می‌ماند. 

شبکه لایتنینگ با ایجاد یک لایه دوم در بلاکچین بیت کوین، مشکل مقیاس پذیری این پلت فرم را حل کرده است. این لایه دوم شامل چندین کانال است که کاربران برای انجام معاملات از آنها استفاده می‌کنند. اما تفاوت انجام تراکنش در شبکه لایتنینگ با شبکه اصلی در این است که تراکنش‌ها در شبکه لایتنینگ فقط در هنگام باز یا بسته کردن کانال ها توسط طرفین معامله، در شبکه اصلی به روزرسانی می‌شوند. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر دقت کنید.
فرض کنید که آلیس و باب برای انجام یک تراکنش، کانالی را باز کرده‌اند. در این حالت در بلاکچین اصلی، باز شدن کانال در شبکه اصلی به روزرسانی شده و توسط ماینرها اعتبارسنجی می‌شود.

پس از تایید انجام تراکنش توسط ماینرها و بازشدن کانال برای آلیس و باب، آنها می‌توانند هر تعداد تراکنشی که می‌خواهند را در هر مدت زمانی که مایلند، بدون نیاز به تایید ماینرها انجام دهند. به همین دلیل است که سرعت انجام تراکنش ها در شبکه لایتنینگ بالا می‌باشد. حال اگر آلیس و باب تصمیم بگیرند که پس از مدتی این کانال را ببندند، این عمل دوباره در شبکه اصلی به روزرسانی شده و به تایید ماینرها می‌رسد.

 

تراکنش چند امضایی (Multi signature)

تراکنش های انجام شده با استفاده از ویژگی چند امضایی و یا Multi signature نیز در دسته معاملات پیچیده قرار می‎گیرد که می‎توان با استفاده از تپ روت، سرعت و کارمزد آن را بهبود بخشید. در این دسته از تراکنش‌ها امضا دیجیتال تراکنش به جای آن که با یک کلید خصوصی تولید شود، نیازمند چند کلید خواهد بود. بدیهی است که تراکنش های چند امضایی حجم بالایی از بلاک های شبکه را درگیر می‎کنند.

 

تراکنش با امضا اشنور (Schnorr) 

یکی از مزایای استفاده از تکنولوژی تپ روت، بهبود الگوریتم امضای دیجیتال بیت کوین به روش اشنور است. وقتی که دو تکنولوژی اشنور و تپ روت با همدیگر ترکیب می‎شوند، چندین کلید خصوصی را در یک کلید خصوصی واحد پیاده سازی می کنند. در چنین حالتی تمام اطلاعات وارد شده بین داده های ورودی و خروجی از تراکنش حذف شده و در نهایت خروجی ما حاوی مبلغ تراکنش یافته است. در این صورت حجمی که تراکنش پیچیده از بلاک می‎گیرد، برابر با حجمی است که یک تراکنش عادی اشغال می‎کند. این امر هم هزینه کارمزد را کاهش می‎دهد، هم سرعت تراکنش ها را بالا می‌برد و هم حریم خصوصی کاربر را افزایش می‎دهد. 
به علاوه موارد فوق، این ویژگی آپدیت Taproot به خصوص برای سیستم عامل‌هایی که از قراردادهای هوشمند پیچیده استفاده می‎کنند بسیار کارآمد است. به عنوان مثال، صرافی‌هایی که براساس کیف پول‌های چند امضایی کار می‎کنند، می‌توانند با استفاده از تپ روت کسب و کار خود را توسعه دهند. 


مزایای استفاده از آپدیت تپ روت (Taproot) در شبکه بیت کوین

 همانطور که گفته شد، آپدیت تپ روت، انقلابی در حوزه حریم خصوصی بیت کوین به شمار می‌رود. حال زمانی که تپ روت با امضاهای اشنور ترکیب می‎شود، کارایی شبکه به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. از دیگر مزایای تپ روت در شبکه بیت کوین میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 

• افزایش سرعت تراکنش در ثانیه 
• کاهش هزینه معاملات بیت کوین 
• کاهش حجم اطلاعات تراکنش ها در بلوک‌های بلاکچین
• افزایش امنیت شبکه و کاهش احتمال دابل اسپندینگ و یا خرج دوباره 


استخرهای استخراجی سازگار با تپ روت (Taproot)

هم‌اکنون استخرهای استخراجی نام برده شده در این بخش، با به روزرسانی تپ روت موافقت کرده‌اند: 

• استخر استخراج Antpool
• استخر استخراج Poolin
• استخر استخراج Poolf2
• استخر استخراج btc.com
• استخر استخراج Binance Pool
• استخر استخراج Viabtc
• استخر استخراج Foundry USA
• استخر استخراج Houbi pool
• استخر استخراج Spiderpool


تپ روت (Taproot) بیت کوین کی اجرا می‌شود؟

پس از اجرای به روز رسانی سگویت در سال 2017، تپ روت یکی از بزرگترین آپدیت‌ها در شبکه بیت کوین است. تمرکز اصلی پروتکل سگویت بر افزایش مقیاس پذیری بیت کوین است و این درحالی است که تپ روت ویژگی امضای اشنور را برای بلاکچین بیت کوین به ارمغان می‌آورد. به علاوه این به روزرسانی در شبکه بیت کوین می‎تواند انقلابی در مسئله مقیاس پذیری، حریم خصوصی و هزینه های کارمزد در بلاکچین ها و کیف پول‌های چند امضایی باشد. 
واژه سگویت مخفف عبارت Segregated Witness  بوده و به معنی جداسازی امضا ها می‌باشد. سگویت یک پروتکل توسعه یافته در سال 2015 می‌باشد که با هدف حل مشکل مقیاس پذیری در تکنولوژی بلاکچین، که هنوز هم با آن رو به رو هستیم طراحی شده است.
بلاکچین بیت کوین می‌تواند به طور متوسط در هر 10 دقیقه یک بلوک جدید را تولید کند. در هر بلوک تولید ش  ایده توسعه پروتکل سگویت این است که داده های بلوک ها به شکلی سازمان دهی شوند که دیگر این امضا ها در کنار داده های معامله قرار نگیرند. به عبارت دیگر هدف پروتکل سگویت جداسازی امضا ها و یا همان شاهدان از بلوک معاملات است که این امر باعث می‌شود تا حجم کمتری از بلوک ها اشغال شود که در نتیجه آن معاملات بیشتر در یک بلوک جا شده و سرعت انجام تراکنش ها و مقیاس پذیری شبکه افزایش می‌یابد.
همانطور که می‌دانید با وجود برتری های بی شمار بیت کوین نسبت به سیستم های مالی سنتی، این حقیقت که شبکه بیت کوین تنها قادر به انجام 7 تراکنش در ثانیه است، استفاده روزانه از آن را به میزان چشم گیری کاهش داده و همچنین سرعت فراگیری عمومی اش را کم کرده است. با این حال راه حل های کارامدی چون شبکه لایتنینگ در میکرو تراکنش ها و پروتکل سگویت در تراکنش های بزرگتر، در حال حل این مشکل می‌باشند.
در همین راستا این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که اکثریت فورک ها در شبکه بیت کوین سعی کرده اند تا با افزایش حجم بلوک ها و جای گیری تراکنش های بیشتر در هر بلوک این مشکل را حل کنند. اما این کار غیرمتمرکز بودن شبکه را به مراتب زیر سوال می‌برد چرا که با افزایش حجم بلوک ها دستگاه های ماینر قوی تری برای ساخت بلوک نیاز است و مردم عادی نمی توانند این دستگاه ها را به راحتی تهیه کنند. در نتیجه برای سر پا نگه داشتن شبکه، کمپانی های بزرگ شروع به جمع آوری دستگاه ها کرده که در پی آن، سیستم به صورت متمرکز و سنتی ارائه می‌شود.
ده نیز تعدادی تراکنش جای می‌گیرد و واضح است که مقدار تراکنش ها به حجم بلوک های تولید شده توسط استخراج کنندگان بستگی دارد. در حال حاضر بلاکچین بیت کوین، با توجه به حجم بلوک هایش قادر است تا 7 تراکنش در ثانیه را به انجام برساند. 

براساس گزارشات، حد نصاب بلاک‌های حاوی سیگنال تپ روت در روز گذشته تکمیل شد و اولین فاز آزمایشی تپ روت آغاز به کار کرد. این فاز آزمایشی که به "فاز آزمایشی سریع" معروف است، فرایندی است که جامعه بیت کوین از آن به منظور بررسی پشتیبانی ماینرها از این به روزرسانی استفاده میکنند. 

 

 

تاثیر به روزرسانی تپ روت بر قیمت بیت کوین 

از آنجایی که تنها مشکلات شبکه بیت کوین در سرعت و هزینه کارمزد آن خلاصه شده و سال هاست که پروژه های مختلف با هدف حل این مشکلات بلاکچین های خود را توسعه داده‌اند، وجود قطعی راه حلی چون تپ روت در دراز مدت می‎تواند تاثیرات بسیار چشمگیری بر قیمت بیت کوین داشته باشد. 


قیمت بیت کوین

 در زمان نگارش این مقاله قیمت بیت کوین معادل 40.020 دلار محاسبه شده است.

 
خرید بیت کوین 

کاربران مقیم ایران قادرند تا با ثبت نام و احراز هویت در پلتفرم معاملاتی موربیت به خرید و فروش بیت کوین پرداخته و سرمایه گذاری خود را با کمترین هزینه کارمزد آغاز کنند. 

 

 

https://morbit.trade/blog/4505/bitcoin_taproot_explained

 

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

اتریوم، دومین رمزارز محبوب بازار و معروف به ملکه ارزهای دیجیتال است. ارز دیجیتال اتر در بازه زمانی یک سال اخیر خود موفق شد تا با رشد 870 درصدی، عملکردی بهتر از بیت کوین داشته باشد و کاربران را بیش از پیش به سمت خود جلب کند. در طی یک سال گذشته سرمایه گذاری بر اتریوم به یکی از پرسودترین فعالیت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شده است و از این رو، استخراج اتریوم تقاضای بالایی را در بر داشته است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد بلاکچین های متن باز، نسبت به پایگاه های داده متمرکز و سنتی این است که هر فردی در هرکجای دنیا قادر است تا در بلاکچین فعالیت کرده و تراکنش‌های انجام شده در شبکه را به تایید برساند. شبکه اتریوم در ازای تایید تراکنش‌ها توسط ماینرها، به این افراد پاداش داده و این پاداش، در قالب رمز ارز اتریوم است. خرید اتریوم می تواند یکی از گزینه های سرمایه گزاری در بازار ارزهای دیجیتال باشد. برای خرید اتریوم می توانید به صرافی ارز دیجیتال موربیت مراجعه نمایید.

استخراج اتریوم چیست؟

به طور کلی پروسه ماینینگ و یا استخراج، به تولید بلوک توسط ماینرها گفته می‎شود. در زمانی که درخواست انجام تراکنش توسط کاربر ثبت می‎شود، ماینرها تراکنش مورد نظر را بررسی کرده و در صورت معتبر بودن معامله، آن را در یک بلوک جدید به ثبت می‎رسانند. حال از آنجایی که ماینرها با صرف نیروی برق و نیروهای محاسباتی برای پایداری و امنیت شبکه تلاش می‌کنند، پس از این که هر بلوک توسط ماینری تولید شود، آن ماینر از شبکه پاداشی در قالب رمزارز اتر دریافت می‎کند. از آن جایی که تعداد ماینرها در شبکه اتریوم بسیار زیاد است، می‌توان بلاکچین اتریوم را یک شبکه کاملا غیرمتمرکز دانست. 

آیا استخراج اتریوم سودآور است؟

پیش از شروع آموزش استخراج اتریوم، بهتر است به این نکته توجه کنید که استخراج اتر و یا هر ارز دیگری، درست مانند یک سرمایه گذاری پر ریسک است که نیاز به تحقیقات بسیار زیادی دارد. با این وجود که اتریوم یکی از معتمدترین و قدیمی ترین ارزهای دیجیتال است که توسعه دهندگان بسیار زیادی بر روی آن فعالیت دارند، این نکته را نباید فراموش کرد که حوزه ارزهای دیجیتال هنوز جوان است و به همین دلیل، بازار آن با نوسانات شدیدی رو به رو است. درهمین راستا عوامل کلیدی زیادی از جمله قیمت اتریوم، هزینه مصرف برق، هزینه دستگاه استخراج و استهلاک آن از جمله موارد ریسکی استخراج اتر هستند که پیش از پرداخت هزینه باید در نظر گرفته شوند. با این حال باتوجه به رشد چشمگیر اتریوم در سال 2021، استخراج این ارز با در نظرگیری موارد فوق، یک سرمایه گذاری سودآور محسوب می‎شود.

چگونه اتریوم استخراج کنم؟

به منظور استخراج ارز دیجیتال اتریوم باید سه فرایند کلی طی شود:

1. تهیه ریگ استخراج (دستگاه ماینر)

2. ساخت یک کیف پول سازگار با بلاکچین اتریوم برای دریافت اتر استخراج شده

3. اجرای نرم‌افزار ماینینگ و اتصال به استخرهای استخراج 

حال بیایید هرکدام از این موارد را با دقت مورد بررسی قرار دهیم: 


تهیه ریگ استخراج اتریوم (معرفی بهترین ماینرهای اتریوم در سال 2021)

گفته شد که فرایند استخراج نیازمند یک سیستم سخت افزاری قوی است. در روزهای ابتدایی عرصه رمزارزها، استخراج ارزهایی چون بیت کوین و اتریوم در کامپیوترهای خانگی ممکن بود. این درحالی است که امروزه، به دلیل افزایش تعداد کاربران بلاکچین و همچنین سختی شبکه، این امر به هیچ عنوان به صرفه نبوده و باعث از بین رفتن دستگاه های خانگی خواهد شد. 
باوجود گزینه‌های فراوان برای استخراج اتریوم، امروزه بیشترین کالایی که برای ماین اتر مورد استفاده قرار می‌گیرد کارت‌های گرافیک و یا همان GPU ها است. با استفاده از GPUها می‎توان ارزهای دیگری به جز اتریوم را نیز استخراج کرد. با این حال به منظور ماین بیت کوین و فورک‌های آن، دستگاه های مخصوص ASIC تنها گزینه‌ محسوب می‌شوند. 
باتوجه به موارد یاد شده، کاربرانی که قصد استخراج اتریوم با کارت گرافیک (GPU) را دارند باید ریگ‌های استخراجی در دست داشته باشند. ریگ‎های استخراج درست مانند کیس کامپیوتر هستند، با این تفاوت که بر روی ریگ‌ها، تعداد زیادی کارت گرافیک اعمال شده است. ریگ‌های ماینینگ اتریوم را هم می‎توان به صورت آماده خریداری نمود و هم می‌توان با خرید قطعات، یک ریگ کامل را اسمبل نمود. 

آموزش اسمبل ریگ ماینینگ اتریوم 

1. تهیه کارت گرافیک مناسب 

تهیه یک کارت گرافیک مناسب اولین قدم در استخراج ارز اتر است. این نکته را به خاطر داشته باشید که هر کارت گرافیکی مناسب استخراج نیست و برای انتخاب، بهتر است برندی برگزیده شود که پیش از این توسط ماینرها استفاده شده باشد. هم‌اکنون دو برند کارت گرافیک Nvidia و AMD برای استخراج اتر مناسب ترین گزینه ها هستند: 

بهترین کارت‌های گرافیک برند AMD برای استخراج ارز اتر

• کارت گرافیک AMD Radeon RX 380 – قدرت هش: Mh/s 19
• کارت گرافیک AMD Radeon RX 470 – قدرت هش: Mh/s 26
• کارت گرافیک AMD Radeon RX 570 – قدرت هش: Mh/s 27
• کارت گرافیک AMD Radeon RX 580 – قدرت هش: Mh/s 30
• کارت گرافیک AMD Radeon RX FURY – قدرت هش: Mh/s 29
• کارت گرافیک AMD Radeon RX Vega 56 – قدرت هش: Mh/s 36
• کارت گرافیک AMD Radeon RX Vega 64 – قدرت هش: Mh/s 40
• کارت گرافیک AMD Radeon VII – قدرت هش: Mh/s 78
• کارت گرافیک AMD Radeon RX 5700 XT – قدرت هش: 51 Mh/s

بهترین کارت‌های گرافیک برند Nvidia برای استخراج ارز اتر

• کارت گرافیک Nvidia GTX 1050 Ti – قدرت هش: Mh/s 13.90
• کارت گرافیک Nvidia GTX 1060 – قدرت هش: Mh/s 22
• کارت گرافیک Nvidia GTX 1070 – قدرت هش: Mh/s 30
• کارت گرافیک Nvidia GTX 1070 Ti – قدرت هش: Mh/s 30.5
• کارت گرافیک Nvidia GTX 1080 – قدرت هش: Mh/s 34
• کارت گرافیک Nvidia GTX 1080 Ti – قدرت هش: Mh/s 49
• کارت گرافیک Nvidia GTX 1660 – قدرت هش: Mh/s 20
• کارت گرافیک Nvidia GTX 1660 Ti – قدرت هش: Mh/s 25
• کارت گرافیک Nvidia RTX 2060 – قدرت هش: Mh/s 27
• کارت گرافیک Nvidia RTX 2070 – قدرت هش: Mh/s 36
• کارت گرافیک Nvidia RTX 2080 – قدرت هش: Mh/s 36
• کارت گرافیک Nvidia RTX 2080 Ti – قدرت هش: Mh/s 52

در مورد استفاده از ریگ‌های ماینینگ به نکات زیر دقت نمایید: 

هش ریت هر کارت گرافیک در الگوریتم‌های مختلف، متفاوت است. بدین معنی که اگر کارت گرافیک Nvidia 2070 در الگوریتم Ethash معادل 36 مگا هش بر ثانیه است، ممکن است در الگوریتم دیگری، قدرت هش کمتر یا بیشتری را ارائه دهد. این درحالی است که هش ریت کارت‌های گرافیک بر روی الگوریتم‌ها ثابت است مگر اینکه تغییری در الگوریتم اعمال شود. 
استفاده از کارت‌های گرافیک منجر به تولید دمای زیادی شده و از این رو، استخراج اتریوم باید در مکان مناسب با دمای پایین انجام شود. 
هزینه مصرف برق کارت‌های گرافیک بسیار زیاد است و پیش از شروع کار، میزان مصرف برق باید محاسبه شود تا از به صرفه بودن ماینینگ اطمینان حاصل گردد. 

2. شاسی ریگ استخراج اتریوم 

شاسی ریگ چارچوبی برای سر هم کردن قطعات ریگ ماینینگ است. شاسی ریگ را هم می‎توان آماده تهیه کرد و هم به راحتی می‎توان این قطعه را ساخت. کارت‌های گرافیک باید در این شاسی به خوبی پیچ شوند تا محکم در سر جای خود قرار گیرند. 

3. منبع تغذیه 

از نظر کارشناسان حوزه ماینینگ، به منظور اجتناب از آسیب دیدن کارت‌های گرافیک، بهتر است یک منبع تغذیه مناسب استفاده شود. به عنوان مثال برای تعداد 6 عدد کارت گرافیک، 1200 وات کافی است. 

4. رم (RAM) 

برای استخراج با 6 عدد کارت گرافیک و یا بیشتر، رم 3 گیگ کفایت می‎کند. 

5. سی پی یو (CPU)

به منظور استخراج اتریوم با استفاده از کارت‌های گرافیک نیاز به CPU قوی نیست و یک پردازنده مرکزی معمولی می‎تواند پاسخگوی نیاز چند کارت گرافیک باشد. این نکته را به خاطر داشته باشید که سی پی یو باید با مادر برد سازگار باشد.

6.درایو SSD

به منظور راه اندازی یک سیستم استخراج اتریوم کارآمد، نیاز به یک SSD درایو 120 گیگ است. 

7.مادربورد 

8. اینترنت قوی 


ساخت کیف پول اتریوم 

از آنجایی که اتریوم دومین رمزارز بزرگ بازار ارزهای دیجیتال است بسیاری از کیف پول‌های محبوب از این ارز حمایت کرده و برخی از کیف پول‌ها نیز اختصاصا برای ارز اتر توسعه یافته اند. بهترین کیف پول‌های اتریوم در سال 2021 را در لیست زیر مشاهده کنید:

• کیف پول سخت افزاری لجر

• کیف پول سخت افزاری ترزور 

• کیف پول نرم افزاری مای اتر ولت

• کیف پول نرم‎ افزاری متامسک

• کیف پول نرم‎ افزاری تراست ولت

• کیف پول نرم‎ افزاری کوینومی

توجه داشته باشید که پس از ساخت هرنوع کیف پول برای ارزهای دیجیتال کلمات کلیدی ارائه شده از سمت کیف پول را به صورت سنتی یادداشت نموده و به خوبی از این گذرواژه‌ها محافظت کنید. 

اتصال به استخر استخراج اتریوم 

با وجود تعداد زیاد ماینرها در شبکه اتریوم، واضح است که استخراج به صورت فردی امری ناکارآمد است و هزینه مصرف برق و تجهیزات، به میزان اتریوم استخراج شده نمی‌ارزد. استخرهای استخراج بسترهای مجازی هستند که کاربران در نقاط مختلف دنیا می‎توانند قدرت‌های سخت افزاری خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در طی این روند، هر ماینر به میزان توان محاسباتی ای که ارائه  داده است، سود دریافت می‎کند.

برای استخراج اتریوم استخرهای زیادی وجود دارد که هر استخر باتوجه به قدرت محاسباتی می‎تواند کارمزد متفاوتی را ارائه دهد. هم‌اکنون چهار استخر اترماین (Ethermine)، اسپارک پول (SparkPool) ، اف تو پول (f2pool) و ماینر گیت (Minergate) طرفداران بیشتری نسبت به سایرین داشته و عملکرد و بازده مناسبی را ارائه می‎دهند.


استخر اترماین (Ethermine):

استخر اترماین یکی از پرطرفدارترین پلتفرم‌های ماینینگ اتر محسوب می‎شود. از مزایای این استخر میتوان به کارمزد پایین آن اشاره نمود با این حال به دلیل رایط کاربری حرفه‌ای اترماین، این بستر برای افراد مبتدی ممکن است گیج کننده باشد. سرورهای استخر ethermine در برابر حملات DDoS مقاوم است و در مورد هزینه ها با کاربرانش بسیار شفاف عمل می‎کند. 

کارمزد استخر اترماین (Ethermine): PPLNS
پرداخت پاداش در استخر اترماین (Ethermine): 0.1 درصد

تفاوت استخر Ethermine با EthPool: 

استخر اترماین بسیار شبیه به استخر استخراج EthPool  است با این تفاوت که در استخر اترماین از روش پرداخت PPLNS استفاده می‎کند. 

استخر اف تو پول (f2pool):

استخر استخراج f2pool نیز به دلیل کارمزدهای به صرفه، طرفداران زیادی دارد با این حال این  پلتفرم هم مانند اترماین دارای یک رابط کاربری پیچیده بوده که برای کاربران تازه وارد مناسب نیست. 

پرداخت پاداش در استخر اف تو پول (f2pool): پی پی اس (PPS) و پی پی اس پلاس (PPS+)

کارمزد استخر اف تو پول (f2pool): 0.3 درصد

استخر اسپارک پول (SparkPool): 

استخر استخراج Sparkpool یکی از قدرتمندترین استخرهای ماین اتر در سال 2021 به شمار رفته و این پلتفرم در اکوسیستم‌هایی چون اتریوم، گرین (GRIN)، بیم (Beam) و نروس (Nervos) فعالیت دارد. لازم به ذکر است که استخر اسپارک پول بر روی کارت گرافیک AMD عملکرد بهتری را ارائه می‎دهد.

پرداخت پاداش در اسپارک پول (Sparkpool): پی پی اس پلاس (PPS+)

کارمزد استخر اسپارک پول (Sparkpool): 0.1 درصد

آموزش کار با استخر اترماین (Ethermine)

به منظور شروع کار با اترماین ابتدا باید با یکی از نرم‌افزارهای استخر استخراج را دانلود کنید:

• دانلود Claymore Miner

• دانلود Ethminer

• دانلود PhoenixMiner

به طور کلی برای استخراج اتر از استخر اترماین باید مراحل زیر طی شود: 

• دانلود نرم‌افزار 

• بررسی و ویرایش کانفیگ نرم‌افزار 

• اجرا نرم‌افزار

تمام نرم‌افزارهای نام برده شده از هر دو نوع کارت گرافیک AMD و Nvidia پشتیبانی می‎کنند. برای کار با این نرم‌افزارها موارد زیر باید با دقت رعایت شوند: 

• پس از دانلود نرم‌افزار فایل start miner.BAT را انتخاب کرده و بر روی آن راست کلیک کنید. گزینه Edit را انتخاب کنید تا بتوانید اطلاعات خود را وارد کنید. 

• در قسمت pool باید سرور استخر را وارد کنید: 
اگر مقیم ایران هستید آدرس سرور آسیا را برگزینید: asia1.ethermine.org:444

• در قسمت pool2 آدرس سرور دوم را وارد کنید. بهتر است در این مرحله آدرس سرور اروپا را را وارد کنید:
آدرس استخر اترماین (Ethermine) سرور اروپا: eu1.ethermine.org:444

• در قسمت wall آدرس کیف پول اتریوم خود را وارد کنید. در این حالت، پاداش استخراج اتریوم به این کیف پول واریز می‌گردد. 

• فایل bat ذخیره شده را اجرا کرده و عملیات استخراج را آغاز نمایید. 

نکاتی درباره عضویت در استخرهای ماینینگ

کارمزد استخر ماینینگ: پیش از عضویت در هر استخر استخراج رمز ارز، به میزان کارمزد دریافتب توسط آن استخر دقت نمایید. پس از استخراج ارز دیجیتال، کارمزد از پیش تعیین شده از حساب شما کاسته می‎شود.

امنیت استخر ماینینگ: مهمترین نکته درمورد پیوستن به یک استخر استخراج، امنیت آن است. حتما دقت کنید که وبسایت‌های این استخرها نسخه حقیقی باشند. 

رابط کاربری مناسب: در صورتی که مبتدی هستید، یکی از مواردی که باید در مورد استخرها در نظر داشته باشید رابط کاربری ساده آن است.

استخراج اتریوم تا کی ادامه داره؟

به گفته تیم توسعه دهنده و بنیانگذاران بلاکچین اتریوم، قرار است که پس از به روی کار آمدن اتریوم 2، این شبکه به استخراج ارز اتر خاتمه دهد. اتریوم 2 و یا سرنیتی، نام به روزرسانی بلاکچین اتریوم است که از ابتدا در نقشه راه این بلاکچین برنامه ریزی شده بود.

یکی از مشکلات بزرگ بلاکچین اتریوم در زمان نگارش این مقاله، هزینه بالای کارمزد تراکنش‌ها بر این بستر است. حال آنکه به روزرسانی اتریوم 2 با هدف افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش هزینه کارمزدها طراحی شده است. به منظور به اجرا در آوردن این به روز رسانی، شبکه اتریوم از الگوریتم اجماع POW (اثبات کار) به پروتکل POS (اثبات سهام) مهاجرت خواهد کرد. 


الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) چیست؟

الگوریتم اجماع اثبات سهام، راه جایگزینی برای تایید تراکنش‎ها توسط ماینرها محسوب می‎شود. در طی این روش، کاربرانی که قصد دارند تا به ماینر تبدیل شده و از شبکه پاداش دریافت کنند، به جای ارائه قدرت برق و دستگاه محاسباتی، از شبکه سهام می‌خرند. هر ماینر باتوجه به میزان سرمایه سپرده گذاری شده اش قدرت رای متفاوتی دارد. بدین ترتیب کاربرانی دارایی خود را در شبکه سپرده گذاری و یا به اصطلاح استیک کرده‌اند، به عنوان ماینر عمل کرده و پس از تولید هر بلوک، از شبکه اتریوم2 پاداش دریافت می‌کنند. 
در نهایت پس از شروع رسمی کار اتریوم 2، ماینرها به طور کامل از شبکه خارج می‎شوند و از ماینرها می‎توان به منظور استخراج ارزهای سازگار با کارت‌های گرافیک استفاده کرد. 

چگونه اتریوم بخرم؟

خرید اتریوم و نگه داری آن یکی از راه‌های کسب درآمد از شبکه اتریوم است. از آنجایی که ارز اتر، دومین ارز دیجیتال بازار است و آینده بسیار روشنی برای ین ارز پیشبینی می‎شود، کاربران علاقه مند می‎توانند با خرید و نگه داری این ارز، در طولانی مدت کسب درآمد کنند. 
برای خرید و فروش اتریوم، کاربران می‎توانند با مراجعه به پلتفرم معاملاتی موربیت مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی کرده و به امن ترین شکل، ترید خود را به انجام برسانند. به علاوه کاربران موربیت قادرند تا در صورت بروز هرگونه مشکل و یا سوالی با تیم مشاوران مجموعه موربیت تماس گرفته و به صورت رایگان، راهنمایی شوند. 


آینده اتریوم 

بازار ارزهای دیجیتال ، به دلیل جوان بودن، یک مارکت پر از فراز و نشیب است و پیشبینی بلند مدت قیمت اتریوم، کار دشواری است. در بازاری که قیمت‎ها با توییت افراد سرشناس و اخبار ضد و نقیض جا به جا می‎شود، تحلیل تکنیکال ارزها تنها 50% از پیشبینی‌ها را شامل می‎شود.

با وجود تمام این موارد، اتریوم یک ارزدیجیتال بسیار آینده دار است و به دلیل فعالیت هزاران توسعه دهنده در این شبکه، می‎توان آینده روشنی را برای آن پیشبینی نمود. به علاوه با راه اندازی اتریوم 2، می‎توان انتظار داشت که قیمت ارز اتر با رشد قابل توجهی مواجه شود.

در آخر این نکته را به خاطر داشته باشید که به منظور هرگونه سرمایه گذاری، تحقیقات خود را به صورت کامل انجام دهید و در نهایت کم ریسک ترین تصمیم را اتخاذ نمایید. همچنین می‏توانید با تماس با صرافی ارز دیجیتال موربیت، از مشاوره رایگان این مجموعه بهره‌مند شوید. 

 

https://morbit.trade/blog/4425/ethereum_mining_explaied

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

اتریوم (اتر) چیست؟

بلاکچین اتریوم دارای نشانه بومی خود به نام ارز دیجیتال اتر است. اتریوم نسل دوم بلاکچین است و پس از بیت کوین، دومین بلاکچین پر طرفدار در بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. پلتفرم اتریوم متن باز است و این امر توسعه دهندگان را قادر می‎سازد تا برنامه‌ها و پروژه‌های غیرمتمرکز خود را با استفاده از قراردادهای هوشمند، بر روی بلاکچین اتریوم پیاده سازی نمایند. به عبارت ساده، اگر بیت کوین، بانک دنیای ارزهای دیجیتال است، اتریوم وکیل آن است. 


الگوریتم اجماع اتریوم چیست؟

الگوریتم اجماع اتریوم در زمان نگارش این مطلب، POW و یا همان اثبات کار است. بدین معنی که ماینرها با استفاد از قدرت برق و یا کارت‌های گرافیک (کار) تراکنش‌ها را تایید کرده و در بلوک‌ها به ثبت می‌رسانند. 

 

چگونه اتریوم استخراج کنم؟ 

برای استخراج اتریوم باید مراحل زیر را طی کنید:

تهیه دستگاه‌های سخت افزاری 
ساخت کیف پول مناسب ارز اتر 
پیوستن به استخر‌های استخراج 


بهترین کیف پول‌های اتریوم در سال 2021 

بهترین کیف پول‌های اتریوم در سال 2021 شامل موارد زیر هستند:

کیف پول تحت وب MyEtherWallet (لینک دانلود کیف پول مای اتر ولت)

کیف پول افزونه مرورگر MetaMask (لینک دانلود کیف پول متامسک)

کیف پول موبایل Trustwallet (لینک دانلود کیف پول تراست والت)

کیف پول سخت افزاری ledger 

کیف پول سخت افزاری  Trezor


چگونه اتریوم بخرم؟

 به منظور خرید اتریوم از موربیت، ابتدا در وبسایت morbit.trade ثبت نام و احراز هویت نموده و پس از باز شدن حساب توسط تیم پشتیبانی، به بازار اتریوم مراجعه نمایید. در نهایت اتریوم خریداری شده به کیف پول موربیت شما ارسال می‌گردد.


چگونه اتریوم بفروشم؟

به منظور فروش اتریوم، پس از تکمیل فرایند احراز هویت در سایت موربیت، در قسمت بالا سربرگ فروش را انتخاب کرده، آدرس هش را وارد نموده و فرایند فروش را به انجام برسانید. 


آیا اتریوم کلاهبرداری است؟

ارز دیجیتال اتریوم دومین ارز برتر بازار رمزارزها است و به این دلیل که روزانه میلیونها کاربر در حال استفاده و توسعه آن هستند، اتریوم کاملا غیرمتمرکز است و هیچ نهادی نمی‎تواند این بلاکچین را سانسور کند.


آیا اتریوم قانونی است؟ 

چندی پیش کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا اعلام کرد که به دلیل ماهیت غیرمتمرکز اتریوم، این ارز در حوزه اوراق بهادار قرار نگرفته و از این رو نمیتواند از سوی این سازمان غیرقانونی خوانده شود. با این حال قوانین کشورهای مختلف در رابطه با ارزهای دیجیتال بایکدیگر متفاوت است و هم‌اکنون در ایران، قانون خاصی برای خرید و فروش اتر به تصویب نرسیده است. 


کارمزد انتقال اتریوم چه‌قدر است؟

کارمزد انتقال در شبکه اتریوم بستگی به عوامل مختلفی داشته و ثابت نیست. یکی از ویژگی‌های شبکه اتریوم این است که برای پرداخت کارمزد به شما قدرت انتخاب داده می‌شود و کاربر حتی میتواند کارمزد سفارشی خود را وارد کند، با این حال انتخاب کارمزد پایین در بلاکچین اتریوم حامل ریسک‎های فراوانی است، چراکه ماینرها در ابتدا تراکنش‌ها با کارمزدهای بالا را در اولویت قرار می‎دهند.


اتریوم 2.0 چیست؟

اتریوم 2، درواقع آپدیتی است که بر روی شبکه فعلی اتریوم در حال توسعه است. هدف از این به روزرسانی بهبود سرعت، هزینه کارمزدها و مقیاس پذیری تراکنش‌ها است که در نتیجه این موارد، تعداد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم افزایش خواهد یافت. جالب است بدانید که نام مستعار اتریوم 2، سرنیتی (Serenity) است. 
اتریوم 2 نسبت به شبکه فعلی، حامل تفاوت‌های ساختاری زیادی است. دو تا از مهمترین تفاوت‌های آن شامل الگوریتم اثبات سهام (POS) . فرایند شاردینگ است که در ادامه به بررسی این دو خواهیم پرداخت.


الگوریتم اثبات سهام (POS) چیست؟

در طی الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS)، به جای ماینرها، اعتبارسنجان وجود دارند. دلیل این که نام این الگوریتم اثبات سهام است این است که کاربران با سپرده گذاری اتریوم 2 در شبکه، حق رای دریافت کرده و درست مانند ماینرها، با اعتبارسنجی تراکنش‎ها، از شبکه پاداش دریافت می‎کنند. 
هم‌اکنون در شبکه فعلی اتریوم، الگوریتم اثبات کار اجرا می‎شود، و ماینرها با ارائه قدرت کامپیوتری، از شبکه پاداش دریافت کرده و به اصطلاح اتریوم ماین می‌کنند. 


شاردیگ چیست؟

شاردیگ فرایندی است که در طی آن یک بلاکچین، به بلاکچین‌های کوچکتری به نام شارد تقسیم می‌شود. در چنین حالتی، از آنجایی که اعتبارسنجان نیازی به به روزرسانی کل شبکه نخواهند داشت، کارایی شبکه بالاتر رفته و سرعت تراکنش‌ها نیز بهبود می‌یابد. 


استخراج اتریوم چه ‌قدر طول می‎کشد؟

براساس گزارش وبسایت be(in)crypto، ماین اتریوم کار دشواری نیست با این حال به طور میانگین، استخراج هر واحد از ارز دیجیتال اتریوم 63 روز به طول می‎ انجامد. 

 

فرق بین اتریوم و بیت کوین چیست؟

عرضه کلی

ارز دیجیتال اتر، دومین رمزارز بزرگ، از نظر ارزش بازار در دنیاست. بیت کوین برای اولین بار در تاریخ 3 ژانویه سال 2009 وارد بازار شد و بلاکچین اتریوم در تاریخ 30 جولای سال 2015 فعالیت خود را آغاز کرد. برخلاف بیت کوین که تنها 21 میلیون از آن در نیا وجود دارد، عرضه اتریوم نامشخص است و بر اساس میزان تقاضا، اتر در شبکه تزریق می‌شود. 

بلاکچین 

از دیگر تفاوت‌های مهم بیت کوین و اتریوم این است که بلاکچین بیت کوین فقط دفترچه‌ ی تغییرناپذیری از اطلاعات است. این درحالی است که برنامه نویسان بلاکچین اتریوم قادرند تا کدها را وارد تراکنش‌ها نموده و قراردادهای هوشمند را توسعه دهند. به عبارت دیگر، شبکه اتریوم حاوی کدهایی است که هرکدام کار خاصی را انجام می‎دهند و شبکه بیت کوین تنها به منظور نگه داری داده‌های مالی به کار می‎روند. 

زمان ساخت بلاک

زمان ساخت بلاک نیز در دو بلاکچین بیت کوین و اتریوم متفاوت است. بلاک‌های جدید در بلاکچین اتریوم در طی چند ثانیه تولید می‌شوند و این درحالی است که بلاک جدید در شبکه بیت کوین تا چندین دقیقه به طول می‌انجامد. 

هدف پروژه 

یکی از مهمترین تفاوت‌های بین شبکه‌های بیت کوین و اتریوم در هدف پروژه آن‌ها است. بیت کوین یک شبکه همتا به همتا غیرمتمرکز است که با هدف توسعه خدمات پرداخت، بدون نیاز به واسطه‌هایی چون بانک‌ها به وجود آمده است. از طرف دیگر، هدف از توسعه شبکه اتریوم، تسهیل صدور قراردادها و برنامه‌های غیرمتمرکز است. منظور از برنامه‌های غیرمتمرکز، توکن‌هایی است که توسعه دهندگان بر روی بلاکچین اتریوم، و عموما با استاندارد erc20 ایجاد می‎کنند. به عبارت دیگر، اگر بیت کوین، بانک اینترنت باشد، اتریوم، وکیل اینترنت است.

جذب سرمایه گذار 

از نظر تئوری، این دو تکنولوژی نباید رقابت خاصی با یکدیگر داشته باشند چرا که هریک، هدف متفاوتی را دنبال می‎کنند. با این حال به دلیل تفاوت در کارکرد شبکه‌های بیت کوین و اتریوم، هریک گروه خاصی از سرمایه گذاران را به سمت خود جذب کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که تنها رقابت دو پروژه مذکور، در جذب سرمایه از سمت کاربران و کمپانی‌ها است. 


پیشبینی قیمت اتریوم در سال 2021

پیشبینی دقیق قیمت ارزهای دیجیتال کار دشواری است و هیچ کس نمی‎تواند به صورت دقیق، آینده را پیشبینی کند. با این حال اتریوم ارز پرکاربردی است و توسط کمپانی‌های بزرگ از جمله مایکروسافت پذیرفته شده است. بدین ترتیب با افزایش تعداد کاربران شبکه اتریوم و پذیرش عمومی ارز تر، می‌توان آینده روشنی را برای این  رمزارز پیشبینی کرد. 

 

 

https://morbit.trade/blog/4424/ethereu%2c_eth_faq

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

با رشد روزافزون ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاکچین، پروژه‌های غیرمتمرکز یکی پس از دیگری وارد بازار ارزهای دیجیتال شده و هریک با هدف رفع مشکل بلاکچین‌های نسل قبل، شبکه‎های انتقال ارزهای دیجیتال مخصوص به خود را توسعه دادند. همانطور که می‌دانید، بیت کوین اولین رمزارزی بود که وارد دنیای اینترنت شد. بیت کوین یک شبکه کاملا غیرمتمرکز، و نسل اول بلاکچین است. هدف از توسعه آن، از بین بردن واسطه‌ها در معاملات مالی و شفافیت تراکنش‌ها در یک پایگاه داده غیرمتمرکز است. باوجود شگفت انگیز بودن بیت کوین، یکی از مشکلات بزرگ آن، مسئله مقیاس پذیری است. مقیاس پذیری در سیستم‎های بلاکچینی به معنی تعداد تراکنش در ثانیه است که در بلاکچین بیت کوین، هر تراکنش در طی 10 دقیقه به انجام می‎رسد. به همین ترتیب بلاکچین اتریوم با هدف گسترش دنیای بلاکچین و حل مشکل مقیاس پذیری، به عنوان بلاکچین نسل دوم توسعه یافت و شبکه پرداخت مخصوص به خود را به کاربران ارائه داد. 
با این وجود که بیت کوین و اتریوم به هیچ عنوان رقیب یکدیگر محسوب نمی‎شوند و هریک اهداف جداگانه خود را دنبال می‏کنند، پروژه های نسل 3 بلاکچین با هدف رقابت با این دو پروژه وارد بازار شدند و امروز ما با تعداد زیادی شبکه انتقال ارز دیجیتال رو به رو هستیم که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارا هستند. باتوجه به نیاز افراد، هر کاربر می‏تواند با مقایسه و مطالعه این شبکه‌ها، بهترین روش برای انجام تراکنش خود را انتخاب کند. 
در این مقاله انواع شبکه‎ های انتقال ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته‎اند. با ما همراه باشید.

 


شبکه پرداخت ERC20

نام توکن: ETH

استاندارد ERC20 درواقع قراردادی است که در طی آن، توکن‌ها در بلاکچین اتریوم توسعه می‌یابند. این استاندارد برای اولین بار در سال 2015 توسط یکی از برنامه نویسان بلاکچین اتریوم به نام فابین ووگلستلار (Fabib Vogelstellar) به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد. استاندارد ERC20 قوانینی که توسط توکن‌ها در شبکه اتریوم باید رعایت شوند را تعریف کرده و از این رو، ERC20 را نمی‎توان به عنوان یک نرم‌افزار و یا یک کد در نظر گرفت، چرا که این استاندارد، درواقع قوانینی را توضیح می‎دهد که با استفاده از آن، می‎توان بر روی بلاکچین اتریوم ارز دیجیتال توسعه داد. 
استاندارد ERC20 روند تعامل با توکن‌ها و  برنامه‌های غیرمتمرکز را برای توسعه دهندگان تسهیل می‎کند. به عبارتی ERC20 نحوه ارسال و دریافت توکن‌ها، میزان عرضه کلی، آدرس‌ها و بالانس‎ها را در بلاکچیم اتریوم تعریف کرده و به روزرسانی و ثبت اطلاعات مربوط به مبادلات مالی توکن‌های بلاکچین اتریوم را مشخص می‎کند. یکی از مزایای استفاده از توکن‌های ERC20 بر بستر اتریوم این است که اکثریت برنامه‌های غیرمتمرکز (DAPPS) از جمله کیف‌پول‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز، بازی‌ها و غیره، با این توکن‎ها سازگار هستند و این امر استفاده از توکن‌های ERC20 را برای کاربران و توسعه دهندگان تسهیل می‎کند. 
هم‌اکنون توکن‌های ERC20 در موارد مختلفی فعالیت داشته و طیف گسترده‌ای از خدمات را تحت پوشش قرار می‎دهند، این سرویس‌ها می‎توانند شامل توکنیزه کردن کالاها از جمله کوین‌ها، فلزات گرانبها و ... باشند. استاندارد ERC20 به شکل شگفت انگیزی روند توسعه و صدور توکن‌ها را تسهیل کرده است.  در این بازه زمانی، تعداد زیادی از پروژه‌ها از توکن‌های ERC20 استفاده کرده و در طی چند سال اخیر، این تعداد همواره رو به افزایش بوده است. به عنوان مثال در اواسط سال 2017 تعداد قراردادهای هوشمند توکن‌های ERC20 در حدود 5500 عدد بود و این درحالی است که امروز، این رقم به 160000 عدد رسیده است. 


آیا تمام توکن‌های بستر اتریوم از استاندارد ERC20 پیروی می‎کنند؟

با این وجود که اکثریت توکن‌های بلاکچین اتریوم از استاندارد ERC20 پیروی می‎کنند، در این میان استثناهایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال ارز ETH و یا همان اتر که رمزارز بومی بلاکچین اتریوم است، پیش از توسعه قراردادهای ERC20 ارائه شده بود و هنوز قابلیت سازگاری با این استاندارد را ندارد. با این حال ارز WETH که درواقع استیبل کوین اتر بوده و با آن نسبت 1 به 1 دارد، یک توکن ERC20 است و به کاربران این امکان را می‎دهد تا در قالب ارز ERC20، به خرید اتر در صرافی‌های غیرمتمرکز بپردازند. 


کاربرد توکن ERC20 چیست؟

• ارائه اطلاعات در مورد عرضه کلی توکن‌ها 
• بالانس کاربری دارندگان توکن
• استاندارد ERC20، مقدار توکن‌هایی که می‎توانند در بین آدرس‌ها جا به جا شوند را تعریف می‎کند.
• این استاندارد همچنین میزان خروج توکن‌ها از حساب کاربری را تعریف می‌کند.


مزایای استاندارد ERC20 چیست؟

• انجام تراکنش‌ها به شکلی ثابت و سرعت بالا گ
• به تایید رسیدن تراکنش‌ها سرعت بالایی دارد.
• وجود قراردادهای هوشمند ERC20 خطاهای انسانی را از تراکنش‌ها حذف کرده و امکان تقلب را در نقل و انتقالات مالی به صفر می‌رساند. 


بهترین کیف پول توکن‌های ERC20

• کیف پول سخت افزاری Ledger
• کیف پول سخت افزاری Trezor
• کیف پول سخت افزاری MyEtherWallet
• کیف پول نرم‌افزاری  Trust Wallet
• کیف پول نرم‌افزاری Atomic
• کیف پول مبتنی بر وب MetaMask


چگونه توکن ERC20 بخرم؟

به منظور خرید هریک از توکن‌های ERC20، کاربران مقیم ایران قادرند تا با مراجعه به پلتفرم معاملاتی موربیت، این ارزها را با کمترین میزان کارمزد خرید و فروش کنند. 


آدرس توکن ERC20

توکن‎های بلاکچین اتریوم با این آدرس آغاز می‌شوند:

 0x0e806cea8e5beba6df97354ef7f22b66c5a2ce82


کیف پول توکن ERC20

بهترین کیف پول‎های اتریوم در سال 2021 شامل موارد زیر هستند: 

• MyEtherWallet
• MetaMask
• TrustWallet
• Ledger
• Trezor
• Engin
• Atomic Wallet
• Exodus Wallet
• Blockchain Wallet

 

 

شبکه پرداخت BEP2

نام توکن: BNB

استاندارد BEP2 نیز مانند ERC20، قراردادی است که در طی آن برنامه نویسان و کاربران قادرند تا توکن‌های خود را بر روی بلاکچین بایننس و یا همان Binance Chain توسعه دهند. استاندارد BEP2 درواقع قوانینی را ارائه می‎دهد که توکن‎ها با رعایت کردن آن، می‎توانند عملکردهای مختلفی در بلاکچین بایننس نشان دهند. به عبارت ساده تر، استاندارد BEP2، نسخه ای از ERC20 است که در بلاکچین بایننس ارائه می‎شود. 
بنابراین می‎توان گفت که BEP2 یک نرم‌افزار برای توسعه توکن نیست، بلکه این استاندارد شامل قوانینی است که در طی آن، توکن‌های BEP2 می‎توانند در بلاکچین بایننس با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به یکدیگر تبدیل شوند. استاندارد BEP2 شامل تعداد زیادی دارایی دیجیتال و کالاهای قابل معامله است که بر اساس این استاندارد، تمامی این توکن‌ها و کالاها می‎توانند به یکدیگر تبدیل شوند.
ارز دیجیتال بومی بایننس چین BNB نام داشته که کار این کوین درست مانند ارز دیجیتال اتر در بلاکچین اتریوم است. بدین معنی که کاربران قادرند تا با استفاده از رمزارز BNB مبلغ تراکنش‌های خود را به شبکه پرداخت کنند. این بدان معنی است که در صورتی که کاربری قصد جا به جایی و یا خرید و فروش توکن BEP2 را داشته باشد، بایستی میزان مشخصی از BNB را پرداخت کند.  


خرید توکن BEP2

توکن‌های BEP2 را می‎توان در صرافی Binance DEX و یا صرافی‌های غیرمتمرکزی چون پنکیک سواپ خرید و فروش نمود. (لازم به ذکر است که به منظور ترید توکن‌های  BEP2 در صرافی پنکیک سواپ، بایستی ابتدا ارز BEP2 خود را در بلاکچین بایننس اسمارت چین (BSC)  به BEP20 تبدیل کنید).
به علاوه موارد فوق، کاربران مقیم ایران قادرند تا با مراجعه به صفحه بازار ارزهای دیجیتال وبسایت موربیت، به خرید توکن BEP2 بپردازند. 


کیف پول توکن‌های BEP2

کاربران می‎توانند تکن‌های BEP2 را در کسف پول‌های زیر ذخیره و نگه داری کنند:
• کیف پول سخت افزاری Ledger Nano
• کیف پول سخت افزاری CoolWallet
• کیف پول سخت افزاری Trezor
• کیف پول نرم افزاری Trust Wallet


آدرس توکن BEP2 چیست؟

• bnb136ns6lfw4zs5hg4n85vdthaad7hq5m4gtkgf23

 

 

شبکه پرداخت BEP20 (BSC)

توکن BEP20 چیست؟

اسمارت چین بایننس یک بلاکچین موازی بایننس چین است که به منظور سازگاری با بلاکچین اتریوم توسعه یافته است. این بلاکچین به هیچ عنوان برای رقابت با اتریوم ایجاد نشده است بلکه هدف آن، تسهیل کردن تراکنش‌ها برای کاربران بلاکچین اتریوم است. از خدماتی که بلاکچین BSC ارائه می‏دهد می‎توان به تایید سریع بلاک‌ها و کارمزد پایین تراکنش‌ها اشاره نمود. 
بدین ترتیب با استفاده از بلاکچین BSC و توکن این بلاکچین که BEP20 نام دارد می‎توانند دارایی‌های ERC20 خود را در زمان کمتر و با هزینه پایین تری خرید و فروش کنند. به توکن‌های BEP20، توکن Pegged هم می‌گویند. 


توکن Pegged چیست؟

توکن Pegged به توکنی گفته می‎شود که براساس پشتوانه توکنی دیگر با نسبت 1 به 1 توسعه می‌یابد. به عنوان مثال، ارز دیجیتال link که یک توکن erc20 است، دارای یک نسخه link BEP20 می‎باشد. به عبارت دیگر، توکن LINK ERC20، پشتوانه توکن LINK BEP20 محسوب می‎شود. 
علاوه بر موارد فوق، تنها توکن‌های ERC20 نیستند که می‌توانند در بلاکچین BSC توکنیزه شوند. هم‌اکنون نسخه‌های BEP20 ارزهایی چون بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و سایر ارزهای مهم بازار در بلاکچین BSC موجود است.

 
مزایای استفاده از سیستم توکن BEP20

• توکن‌های BEP20 هم با توکن‌های ERC20 و هم با ارزهای BEP2 سازگار است. 
• تعداد زیادی از کیف پول‌ها از توکن‌های BEP20 پشتیبانی می‌کنند.
• توکن‌های تمام بلاکچین‌ها می‌توانند با استفاده از سیستم BEP20 در بلاکچین BSC قرار گیرند.

 

 

شبکه پرداخت TRC20

نام توکن: TRX

TRC20 استاندارد توکن مبتنی بر اجرای قراردادهای هوشمند در بلاکچین ترون است. استاندارد TRC20 درست مانند ERC20 در بلاکچین اتریوم است. بدین معنی که توسعه دهندگان می‎توانند قراردادهای هوشمند خود را با استفاده از استاندارد TRC20 توسعه دهند.
رمزارز بومی بلاکچین ترون، TRX نام دارد. عملکرد ارز TRX بر بستر ترون درست مانند عملکرد ارز ETH در بلاکچین اتریوم است. به عبارت دیگر، کاربران و توسعه دهندگان برای این که بتوانند توکن‌های TRC20 خود را توسعه دهند، باید ارز TRX را در دست داشته باشند تا بتوانند آن را به عنوان ارز قابل پرداخت، به شبکه ترون ارائه دهند. 
از جمله توکن‌های موفق که در بلاکچین ترون توسعه یافته اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

• NOLE
• BTT
• WINK
• SEED
• TERC
• NOLEWATER
• IGG
• LVH
• TRUC


مزایای استفاده از توکن TRC20 

• هزینه تراکنش رایگان:

همانطور که گفته شد، تراکنش ها در شبکه ترون، رایگان هستند. 

• سرعت بالای تراکنش ها:

بلاکچین ترون قادر است تا 2000 تراکنش را در هر ثانیه به انجام برساند که این قابلیت، باتوجه به ماهیت شبکه ترون، که اشتراک گذاری محتوا است، امری الزامی محسوب می شود. سرعت انجام تراکنش ها در شبکه ترون، در مقایسه با شبکه اتریوم با 25 تراکنش بر ثانیه و شبکه بیت کوین با 3 تا 6 تراکنش بر ثانیه، مورد توجه بسیاری از کاربران این عرصه قرار گرفته است.

• توانایی توسعه برنامه های غیر متمرکز در شبکه ترون:
گفته شد که کاربران قادرند تا برنامه های غیرمتمرکز و توکن های مخصوص به پروژه های محتوایی خود را در بلاکچین ترون توسعه دهند. فعالان شبکه ترون در ازای تولید محتوا بر این بستر از طرف سایر کاربران پاداش دریافت می کنند. این پاداش ها یا به صورت توکن های TRX است و یا به صورت توکن های توسعه یافته توسط کاربران ترون. 


بهترین کیف پول‌های توکن‌های TRC20

کیف پول های ترون، درواقع نرم افزارها و یا سخت افزارهایی هستند که کاربران می توانند با استفاده از آن ها ارزهای دیجیتال TRX را ذخیره کنند. این کیف پول ها در انواع و اشکال متفاوتی هستند که افراد می توانند باتوجه به نوع کاربری خود، یکی از آن ها را انتخاب کنند.

• کیف پول Ledger Nano S  (کیف پول سخت افزاری)
• کیف پول Trezor (کیف پول سخت افزاری)
• کیف پول Guarda (کیف پول دسکتاپ)
• کیف پول Atomic (کیف پول دسکتاپ)
• کیف پول Tronscan (کیف پول آنلاین)
• کیف پول Tronlink (کیف پول افزونه ای در گوگل)

این که کدام یک از کیف پول های نام برده شده بهتر از سایرین است کاملا بستگی به نحوه کاربری افراد دارد. به عنوان مثال کیف پول های آنلاین و دسکتاپ دسترسی آسانتری داشته درحالی که کیف پول های سخت افزاری گران تر هستند و امنیت بیشتری را ارائه می دهند. 


آدرس توکن TRC20

آدرس توکن ‌های TRC20 همگی با حروف TX آغاز می‌شوند. 


خرید تتر TRC20 

خرید ارز ترون

 

شبکه پرداخت TRC10

نام توکن: TRX

 TRC10نیز یکی دیگر از استانداردهای توکن سازی در بلاکچین ترون است. از ویژگی‌های توکن‌های TRC10 این است که به سیستم ماشین مجازی (Virtual Machine) بلاکچین ترون وابستگی نداشته و از این رو توسعه توکن‌ها با استفاده از این استاندارد راحت تر از استاندارد TRC20 است. در همین راستا بیشتر توکن‎های نام برده شده بلاکچین ترون، از جمله ارز دیجیتال BTT ، مبتنی بر استاندارد توکن سازی TRC10 هستند.

 

شبکه پرداخت OMNI

نام ارز: بیت کوین 

اومنی یک پروتکل لایه‌ای است که بر روی بلاکچین بیت کوین توسعه یافته است. با استفاده از لایه اومنی، برنامه نویسان می‎توانند توکن‌های خود را بر روی بلاکچین بیت کوین توسعه داده و تراکنش‌های نسل دوم بلاکچین را بر بستر بیت کوین به انجام برسانند. از آنجایی که توکن‌های توسعه یافته در لایه اومنی، بر روی بلاکچین بیت کوین هستند، شماره آدرس، کیف پول و تراکنش‌های انجام شده درست مانند بیت کوین است. جالب است بدانید که اولین تتر توسعه یافته بر روی این پلتفرم صادر شده است. 

تفاوت لایه اومنی و بیت کوین در چیست؟

لایه اومنی به عنوان یک کیف پول برای بیت کوین به شمار می‌رود. با این حال بهتر است برای نگه داری بیت کوین از کیف پول‌های سخت افزاری و یا نرم‌افزاری پیش فرض BTC استفاده شود و از کیف پول اومنی، برای ارزهای مخصوص به این لایه.

خرید بیت کوین 


تفاوت توکن ERC20 و TRC20

توکن‌های ERC20 بر روی بلاکچین اتریوم و توکن‎های TRC20 بر روی بلاکچین ترون قرار دارند. به عنوان مثال، تتر یک استیبل کوین و یا یک ارز با ارزش ثابت (ا دلار) است که بر روی هر دو بلاکچین اتریوم و ترون قرار دارد. از آنجایی که یکی از مشکلات بزرگ بلاکچین اتریوم هزینه بالای کارمزد تراکنش‌هاست، بسیاری از تریدرها و کاربران به منظور خرید و فروش تتر از بلاکچین ترون استفاده کرده و به عبارتی تتر USDT-TRC20 را به USDT-ERC20 ترجیه می‌دهند. کاربران مقیم ایران قادرند تا با احراز هویت و ثبت نام در پلتفرم معاملاتی موربیت، تتر TRC20 را با کارمزد پایین دریافت کنند. 

آدرس توکن‌های TRC20:  

TWsVAb9EWAgKdumTD7XoEdkvs7AoyvkgN7

آدرس توکن‌های ERC20: 

0x0e806cea8e5beba6df97354ef7f22b66c5a2ce82


به جز تفاوت در میزان کارمزد، بلاکچین و آدرس توکن‌های ERC20 و TRC20، واضح است که کیف پول این استانداردها نیز با یکدیگر متفاوت هستند. در بخش اول مقاله نام کیف پول‎های سازگار با این دو استاندارد ذکر شده است. 


تفاوت TRC20 و TRC10

TRC10 یک استاندارد تولید توکن است که توسط بلاکچین ترون حمایت می‎شود.
TRC20 یک استاندارد تکنیکال است که به منظور استفاده کاربران از قراردادهای هوشمند بلاکچین ترون توسعه یافته است.
حال به جز فرایند ساخت توکن توسط استاندارد TRC10 و استفاده راحت تر از قراردادهای هوشمند توسط استاندارد TRC20، این دو استاندارد تفاوت‌های مهم دیگری را نیز شامل می‎شوند: 

• TRC10 تنها با استفاده از API قابل دسترسی است.
• هزینه انجام تراکنش با استاندارد TRC10 تقریبا یک هزارم انجام معامله با TRC20 است. 

 

تفاوت ERC20 و BEP2  

ERC20 استاندارد توسعه توکن در بلاکچین اتریوم بوده و این درحالی است که BEP2 استاندارد توسعه توکن در بلاکچین بایننس است. 
آدرس توکن‌های BEP2  همواره با حروف bnb آغاز شده اما آدرس توکن‌های ERC20 با 0X شروع می‌شوند. به علاوه موارد فوق، کارمزد انجام معاملات با استفاده از توکن‌های استاندارد BEP2 بسیار به صرفه تر از ERC20 است. 


تفاوت BEP2 و BEP20

توکن‌های BEP2 و BEP20 هردو توسط صرافی بایننس توسعه یافته‌اند. استاندارد BEP2 بر روی بایننس چین و استاندارد BEP20 بر روی بایننس اسمارت چین قرار دارد. 


جمع بندی

• ERC20، یک استاندارد تکنیکال برای قراردادهای هوشمند، در بلاکچین اتریوم است.
• BEP2 یک استاندارد تکنیکال برای توسعه توکن در بلاکچین بایننس است. 
• BEP20 یک استاندارد توسعه توکن در بلاکچین BSC است.
• OMNI یک لایه بر روی بلاکچین بیت کوین است که برای توسعه قراردادهای هوشمند و ساخت توکن به کار می‌رود. 
• آدرس ERC20 با 0X شروع می‎شود.
• آدرس BEP2 با bnb آغاز شده و معمولا نیاز است که MEMO پر شود.
• آدرس BEP20 درست مانند آدرس ERC20 است.

به منظور خرید ارزهای دیجیتال از پلتفرم معاملاتی موربیت، کافی است به وبسایت morbit.trade مراجعه کرده و مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی کنید. پس از بازگشایی حساب، وارد بازار موربیت شده و خرید و فروش خود را آغاز کنید. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر، با این شماره تماس بگیرید: 
021-91004243

 

https://morbit.trade/blog/4514/different_token_standards

 

  • حمیدرضا اربابی