موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت، بستری امن جهت تبادل و خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و تتر است.

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در طی چند ماه اخیر اکثر شبکه های اجتماعی در حوزه ارزهای دیجیتال پر شدند از خبر ارز دیجیتالی که توسط تیم سابق پی پل توسعه یافته است و نام آن ارز Q است.

براساس گزارش های اخیر، بیش از 2 میلیون نفر در 180 کشور از جهان به این شبکه پرداخت دعوت شده و در وبسایت آن ثبت نام نموده اند. هدف از این پروژه ارائه یک ارز دیجیتال برای پرداخت های آنلاین است و اگر شما نیز دوستانی در این شبکه دارید، بی شک ایمیل هایی را دریافت کرده اید که از شما خواسته شده تا وارد این شبکه شده و سایرین را نیز دعوت کنید.

در پنج ماه اول شروع پروژه Q فقط به افراد انتخاب شده ای دعوت نامه ثبت نام در این وبسایت ارسال شد. با این حال پس از مدت کوتاهی ایمل های ثبت نام در وبسایت Q به توده ای از کاربران ارسال شد تا جایی که این پروژه موفق شد تا نام خود را در مجله فوربز و همچنین در بخش بیشترین جستجوهای گوگل به ثبت برساند. حال آنکه از این مدل تبلیغات می توان متوجه شد که هدف از راه اندازی طرح Q این بود که با جمع آوری کاربران و افزایش تعداد آن ها، به رمز ارز Q یک ارزش مالی کاذب را هدیه کند.

بنیانگذار و مدیرعامل طرح ابتکاری Q ، سار ویلف به مجله VOX در این باره گفت: " ما 200 نفر از افرادی را که می شناختیم به این پروژه دعوت کردیم و آن ها نیز دوستانشان را دعوت کردند. همانطور که می بینیند، امروز این پروژه بسیار وایرال و فراگیر شده است. "

بیشتر بدانیم: مروری بر انواع کلاهبرداری ها در حوزه ارزهای دیجیتال.

بنیانگذار رمز ارز Q چه کسی است؟

سار ویلف که یکی از کارمندان سابق کمپانی پی پل بود، با کمک لورنس وایت اقتصاددان شروع به توسعه و راه اندازی ارز دیجیتال Q کردند. به گفته این دو بنیانگذار، ارز Q  باتوجه به فراگیری اش، می توانست به راحتی بیت کوین بعدی باشد.

(جالب است بدانید که اکثریت پروژه های کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال، از جمله "بیت کوین بعدی" استفاده می کنند. چراکه در صورتی که پروژه به قدری قدرتمند و خلاقانه باشد، چرا خلاقیتش را در شبکه متن باز بیت کوین با کاربران میلیونی پیاده نمی کند؟)

پروژه Q به افرادی که زودتر از سایرین به شبکه می پیوندند، وعده سود بیشتر و رمز ارزهای Q رایگان را می دهد. اما اینجا نیز مجدد یک پرچم قرمز کلاه برداری دیده می شود: تنها راه پیشرفت برنامه Q، پیوستن افراد بیشتر به شبکه است!

علاوه بر موارد بحث برانگیز فوق، همانطور که از نام Q کوین مشخص است، این پروژه تنها یک ایده است و نه یک رمز ارز. دارندگان این توکن نیز با ثبت نام در وبسایت آن به این امید هستند که روزی ارز Q در صرافی ها به فروش برسد تا بتوانند کسب سود کنند.

ارز Q چیست؟

در شبکه های اجتماعی مختلف، پروژه Q بدین صورت تعریف شده است:

" ارز Q توسط کارمندان سابق پی پل راه اندازی شده است تا بتواند به سیستم پرداخت آنلاین جهانی تبدیل شود. چیزی برای از دست دادن وجود ندارد با این حال اگر این شبکه موفق شود تا کاربران زیادی را جمع آوری کند، توکن های Q به ارزش چند تریلیون دلاری دست خواهند یافت."

جالب اینجاست که همین جملات روشن از کلاهبرداری بودن پروژه Q، موفق شد تا در طی شش ماه پس از راه اندازی، 2 میلیون کاربر را به خود جذب کند. چرا؟ چون چیزی برای از دست دادن وجود ندارد. (این جمله یکی از اولین پرچم های قرمز برای پروژه های کلاهبرداری است. چرا که هیچ چیز در این دنیا مجانی نیست و در نهایت کاربران این پروژه ها به نوعی ضرر می کنند.)

ثبت نام در وبسایت ارز Q

درصورتی که کاربران در وبسایت Q ثبت نام نکرده باشند، با پیامی این چنینی مواجه می شوند:

"پروژه Q آینده شبکه های پرداخت آنلاین است. اگر تعداد کاربران میلیونی شود، ارز Q را ارائه می دهیم!"

پس از ثبت نام کاربران در این وبسایت با استفاده از لینک دعوت، هر کاربر مقداری توکن Q دریافت می کند. نحوه دریافت دعوتنامه نیز بدین گونه است که کاربران قادرند تا با یک کلیک در رسانه هایی چون فیسبوک و توییتر، لینک دعوت را دریافت کرده و توکن Q جایزه بگیرند.

اما سوال اینجاست که نکته مشکوک این مدل از عضو گیری چیست؟

پاسخ ساده است. چرا در شبکه ای که ادعا می کند که بزرگترین سیستم پرداخت در جهان است، باید از طریق دعوتنامه عضو شد؟ 
فراموش نکنید که تقریبا تمام پروژه های کلاهبرداری هرمی و یا پانزی، از روش عضوگیری با ایجاد حس طمع در کاربران کسب درآمد می کنند. شاید در این قسمت پیش خود بگویید که پروژه Q که پولی از کاربران دریافت نمی کند! در پاسخ باید گفت که در دنیای امروزی، دیتا و اطلاعات کاربران، یکی از مهم ترین سرمایه ها برای پروژه های متفاوت، به خصوص در عرصه تکنولوژی است. 
درست است که شما پولی را به این شبکه پرداخت نمی کنید ولی اطلاعات خود را در اختیار آن ها قرار داده اید. اطلاعاتی که ارزش بسیار زیادی دارند.

آیا ارز Q یک پروژه هرمی است؟

بله. برای قانع شدن از کلاهبرداری بودن این پروژه .به موارد زیر دقت کنید.

وقتی که کاربران در وبسایت Q ثبت نام می کنند، تعدادی ارز Q دریافت می کنند که این تعداد بسته به زمان عضو شدن آن ها دارد. یعنی هرچه زود تر عضو شوید، تعداد بیشتری Q دریافت می کنید. این امر، حس طمع را در کاربران بیدار می کند. حال آنکه این ارزهای Q هنوز هیچ ارزشی ندارند و کاربران قادر به برداشت آن ها نیستند.

پس در این مرحله این نکته را می دانیم که تنها زمانی ارزهای Q ارزشمند می شوند که پروژه عضوهای زیادی دریافت کند و بلاخره راه اندازی شود. اما اگر چنین است، چرا این ارز دیجیتال در وبسایت کوین مارکت کپ، هنوز بعد از دو سال ثبت نشده است؟

نکته بعدی و مهمترین عامل برای اثبات کلاهبرداری بودن ارز Q این است که مشخص نیست که فروشندگان و خریداران وبسایت Q دقیقا چه کالایی را خرید و فروش می کنند. در همه جای این وبسایت به یک سری خریدار و یک سری فروشنده اشاره شده است ولی کالای و ارزش مورد خرید و فروش به هیچ عنوان مشخص نسیت. این ارز در سال 2018 راه اندازی شده و تا به امروز وبسیات مربوطه به روزرسانی نشده است اما هنوز هم در حال عضو گیری است.

سخن آخر

با فرض این که روزی در آینده توکن های Q ارزش پیدا کرده و پانزی و هرمی نبودنش را اثبات کند، آیا به نظر شما سرمایه گذاری بر پروژه ای که هیچ برنامه ای ندارد، هیچ کالایی ندارد، هیچ مشکل خاصی را برطرف نمی کند و توکن آن در هیچ جا لیست نشده است و به تبع نمی توان آن را خرید و فروش کرد، منطقی به نظر می رسد؟

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

همانطور که از نام آن پیداست، ترید ارزهای دیجیتال، درواقع همان مبادله کریپتوکارنسی ها با یکدیگر(مانند تبادل تتر با بیت کوین، لایت کوین و...) و یا با ارزهای رایج فیات (بیت کوین با دلار، یورو و ریال) است. درست همانند فارکس! بنابراین ترید و یا معامله ارزهای دیجیتال، یکی از راه‌های ورود به عرصه اقتصاد دیجیتال، و راه جایگزینی برای استخراج رمز ارزها به شمار می‌رود.

نکته دیگری که باید در بدو ورود به بازار ارزهای دیجیتال به آن توجه کنید این است که از آنجایی که بازار رمز ارزها هنوز بسیار جوان است، وابستگی کمتری نسبت به سایر دارایی ها دارد. همانطور که می‌دانید کریپتوکارنسی ها به دور از حکومت‌ها و مراجع واحد فعالیت کرده و به صورت غیرمتمرکز هدایت می‌شوند. از همین جهت، تغییرات سیاسی، تحولات نرخی در بازار و محرک های این چنینی، بر این دارایی ها تاثیر چندانی نمی‌گذارند.

عوامل تاثیر گذار بر ارزش ارزهای دیجیتال:

• حمله هکرها به بازار ارزهای دیجیتال، در نتیجه نقص های امنیتی
• اخبار و شایعات مبنی بر مخالفت بانک ها و حکومت ها با ترید ارزهای دیجیتال
• مخالفت جوامع با بازار ارزهای دیجیتال

آموزش کامل ترید ارزهای دیجیتال pic1

فرض کنید که شما با پول نقد یا ارز فیاتی که دارید، قصد دارید تا سرمایه گذاری خود را در عرصه رمز ارزها آغاز کنید. در این حالت چه باید کرد؟ پاسخ شما ساده است. استفاده از یک صرافی رمز ارز! صرافی های ارزهای دیجیتال درواقع دریچه ورود کاربران به دنیای دیجیتال رمز ارزها است.

باتوجه به رشد ارزهای دیجیتال در دنیای امروزی، هم‌‍‌‌اکنون صرافی های بسیار زیادی برای ترید کریپتوکارنسی ها وجود دارد. اما همانطور که گفته شد، به دلیل جوان بودن این عرصه، امنیت در انجام معاملات، یکی از نکاتی است که پیش از ورود به این بازار باید بدان دقت کرد. بنابراین برای شروع ترید در صرافی های رمز ارزی، نکات زیر را مورد بررسی قرار دهید:

 اعتبار:
بسیاری از صرافی های معروف خارجی از جمله بیت فینکس، بیت رکس، کوین بیس و کرکن، اجازه فعالیت به کاربران ایرانی را نمی‌دهند. فراموش نکنید که پیش از ثبت نام در صرافی های خارجی امکان فعالیت در مکان جغرافیایی خود را بررسی کنید.

 میزان کارمزد معاملات:
صرافی های متفاوت دارای نرخ های متفاوتی هستند که پیش از شروع ترید، باید مورد بررسی قرار گیرد.

 سابقه و میزان رضایت کاربران:
این نکته را به خاطر داشته باشید که همواره پیش از شروع فعالیت در صرافی های ارزهای دیجیتال و بازارهای اقتصاد دیجیتال، میزان رضایت کاربران در این پلت فرم‌ها را مورد بررسی قرار دهید. آیا این صرافی تا به حال هک شده است؟ آیا شکایتی از این صرافی صورت گرفته است؟ شما می‌توانید جواب اینگونه سوالات خود را در رسانه های اجتماعی ردیت و یا توییتر مورد بررسی قرار دهید.

 امنیت:
برای شروع ترید و فعالیت در عرصه رمز ارزها، همواره پلت فرمی را انتخاب کنید که شما را به صورت کامل احراز هویت می‌کند. ممکن است مراحل انجام احراز هویت برای شما تا حدودی حوصله سر بر و زمان بر باشد، اما با انجام این مراحل می‌توانید از امنیت پلت فرم معاملاتی خود مطمئن تر شوید.

استفاده از صرافی ارزهای دیجیتال داخلی

اگر شما در دسته افرادی هستید که فعالیت و سرمایه گذاری در عرصه ارزهای دیجیتال را به تازگی آغاز کرده‌اید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا به جای صرافی‌های معتبر بین‌المللی، باید صرافی‌های داخلی را انتخاب کنید؟
خطرات استفاده ازVPS و VPN

پس از تحریم کاربران ایرانی در صرافی بایننس، راه برای افراد سودجو به خوبی باز شد. این افراد که سعی داشتند همواره از آب گل آلود ماهی بگیرند، از این فرصت استفاده کرده و شروع به فروش VPS و VPN های نامعتبر کردند.
اما چرا استفاده ازVPS ممکن است دارایی شما را در صرافی‌های خارجی به باد دهد؟ جواب ساده است. اگر شما پیش از تحریم شدن توسط بایننس در این پلت‌فرم اکانت ساخته باشید، حساب شما از کشور ایران بوده و فعالیت‌های شما، حتی پس از نصب VPS هم رصد می‌شود. در مورد VPN هم این نکته را به خاطر داشته باشید که در صورتی که در هنگام معامله در بایننس، VPN شما به هر دلیلی قطع شود، به سرعت مشخص می‌شود که آی پی شما از کشور ایران است و به تبع دارایی‌هایتان از سمت بایننس بلوکه می‌شود.
صرافی‌های داخلی، کارمزد به صرفه تر!

فرض کنید که شما در صرافی‌های خارجی، حتی آنهایی که ایران را تحریم نکرده‌اند، کیف پولی پر از ارزهای دیجیتال دارید و قصد دارید که پس از کسب سود خود، دارایی هایتان را به ریال تبدیل کنید. در این صورت کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا دارایی خود را با کارمزد بالا، به علاوه کارمزد شبکه بلاکچین، به یک صرافی ایرانی انتقال داده و سپس یک کارمزد دیگر نیز برای تبدیل رمز ارز به ریال، به صرافی داخلی پرداخت کنید. بدیهی است که اگر در ابتدا، دارایی‌های رمزارزی شما در یک صرافی معتبر داخلی ذخیره شوند، تنها کارمزدی که می‌پردازید مربوط به تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال می‌باشد و بس.
موربیت چیست؟ pic 2

موربیت بستری امن جهت خرید، فروش و معامله انواع ارزهای دیجیتال است، اگر به دنبال خرید ارز دیجیتال ارزان یا فروش آنلاین رمز ارز در ایران هستید، موربیت فضایی مناسب جهت معامله آنلاین ارزهای دیجیتال در ایران است.

به تازگی رمز ارزها که اغلب با نام‌هایی چون ارزهای رمز نگاری شده یا کریپتوکارنسی هم شناخته می‌شوند طرفداران خاصی در کشور ما پیدا کرده است، از همین رو گروه موربیت با تکیه بر دانش فنی خود اقدام به راه اندازی نوعی صرافی آنلاین ارز دیجیتال در ایران جهت خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارز ها نموده است.

ما در موربیت سعی کرده ایم با حذف واسطه ها کنترل بازار ارزهای رمزنگاری شده را به دست کاربران بسپاریم. در مکانیزم معاملات سایت موربیت قیمت گذاری توسط کاربران صورت گرفته و شما همواره با حجم زیادی از فروشندگان و خریداران رمز ارزها طرف هستید که می‌توانید با انتخاب ارزان ترین قیمت ارز، خرید و فروش بیت کوین خودرا انجام دهید.
البته در این بین موربیت با نظارت بر معاملات صورت گرفته ضمانت میکند که خریدار و فروشنده همیشه ارز خودرا به درستی تحویل گرفته و اختلالی در امور معاملات ایجاد نشود.

انواع ترید ارزهای دیجیتال

 ترید روزانه:
در روش ترید و یا معاملات روزانه، کاربران در طول روز، از حرکات کوچک قیمت ها استفاده کرده و به طور مداوم به معامله می‌پردازند.

 ترید اسکالپینگ:
یکی دیگر از راه های ترید روزانه که به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، روش سکالپینگ نام دارد. در روش اسکالپینگ تلاش می‌شود تا سودی حتی جزئی از تغییرات کوچک قیمتی ایجاد کرد. اسکالپینگ بر معاملات بسیار کوتاه ‌مدت تمرکز دارد و بر این اساس استوار است که کسب سودهای کوچک به‌طور مکرر، ریسک‌ها را محدود کرده و برای تریدرها کسب درآمد می‌کند. اسکالپرها می‌توانند در طی یک روز ده‌ها و حتی صدها معامله انجام دهند.

 ترید به روش سووینگ:
در این روش از ترید، معامله گران و یا همان تریدرها علاوه بر تحلیل نوسان بازار، به تحلیل بنیادین ارزهای دیجیتال نیز پرداخته و سعی در نوسان گیری بلند مدت دارایی‌هایشان دارند. باتوجه به داده‌های صرافی بایننس، افرادی که این روش از معامله را انتخاب می‌کنند، در نهایت سود بیشتری دریافت می‎نمایند.

10 قانون طلایی برای ترید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالpic3

ترید و یا معامله ارزهای دیجیتال، یکی از راه‌های ورود به عرصه اقتصاد دیجیتال، و راه جایگزینی برای استخراج رمز ارزها به شمار می‌رود.
همانطور که از نام آن پیداست، ترید ارزهای دیجیتال، درواقع همان مبادله کریپتوکارنسی ها با یکدیگر(مانند تبادل تتر با بیت کوین، لایت کوین و...) و یا با ارزهای رایج فیات (بیت کوین با دلار، یورو و ریال) است. درست همانند فارکس!

در همین راستا قصد داریم تا در این مقاله، شما را با 10 قانون طلایی ترید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال آشنا سازیم. اما پیش از شروع بررسی این قوانین، بیایید نگاهی بر ریسک های این بازار داشته باشیم.

ریسک های مرتبط با ترید ارزهای دیجیتال

• بازار ارزهای دیجیتال در دنیای امروزی، به دلیل جوان بودن آن، بسیار پرنوسان بوده و جا به جایی قیمت رمز ارزها در این عرصه، گاها به 10 تا 15 درصد در روز و یا حتی در ساعت می‌رسد.

• حجم معاملات بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال نزدیک به 70% از کل رمز ارزها بوده و این بدان معنی است که با افت قیمت بیت کوین، ممکن است کل بازار تحت تاثیر قرار گیرد.


• در این بازار، تنها رمز ارزهای اندکی وجود دارند که براساس تجارت در بازار، معامله شده و ارزش می‌گیرند. این بدان معنی است که بسیاری از کوین‌ها، صرفا بر اساس تاکتیک‌های بازاریابی، سخن افراد مشهور و حجم معاملات آن ها، ارزش گرفته و به راحتی دست کاری می‌شوند.

• از آنجایی که خرید و فروش ارزهای دیجیتال، هنوز توسط کشورهای متفاوت قانون گذاری نشده‌اند، هیچ قانونی به منظور جلوگیری از دست کاری بازار در این عرصه وجود نداشته و از این رو، سرمایه گذاری بر روی این مارکت، تا حدودی خطرناک می‌باشد. (این امر بیشتر مربوط به بازار آلتکوین ها می‌باشد.)

قانون اول- با کم شروع کنید اما بزرگ فکر کنید

اولین قانون در معاملات ارزهای دیجیتال، کاهش ریسک در دارایی کاربران است. بدین معنی که اولین قدم برای شروع ترید در هر بازاری، فهمیدن آن مارکت، پیش از هرگونه سرمایه گذاری است. حال باتوجه به این موضوع که بازار رمز ارزها، بسیار پرنوسان است، اگر شما در مراحل اولیه ترید، قسمت زیادی از داراییتان را وارد بازار کنید، می‌توانید به راحتی و به سرعت، تمام سرمایه خود را از دست بدهید.

پس این امر بسیار مهم است که در هنگام شروع فعالیت در این عرصه، تنها میزان کمی از سرمایه تان را وارد کنید (مثلا در حدود 1%) که اگر آن را از دست دادید، تفاوت خاصی در میزان دارییتان ایجاد نشود. این نکته را فراموش نکنید که شما هیچ وقت، بیشتر از مبلغ سرمایه گذاری شده‌تان، ضرر نمی‌کنید. پس ابتدا با مبلغی وارد شوید که از دست دادن آن را بتوانید به راحتی جبران کنید.

پس از انتخاب مبلغ مورد نظرتان برای شروع ترید، به الگوی 5 ارز برتر در مارکت کپ نگاه کرده و رمز ارزی را انتخاب کنید که در 7 روز گذشته، افت قیمت را تجربه کرده باشد.

زمانی که رمز ارز مورد نظر برای ترید را انتخاب نمودید، باتوجه به قیمت معامله شده، در بازه های زمانی کوتاه مدت، چندین قیمت پایین تر را برگزیده و درخواست خود را صادر کنید. صبور باشید و منتظر رسیدن بازار به میزان درخواستی خود باشید.

قانون دوم- در قیمت پایین خرید کرده و در قیمت بالا بفروشید

خب شاید به نظر برسد که این قانون، کمی واضح است! قطعا تمام افرادی که وارد هرنوعی از بازار می‌شوند، قصد دارند تا در پایین ترین قیمت، خرید کرده و با بالا رفتن قیمت دارایی خود را به فروش برسانند. با این وجود سوال اینجاست که پس چرا بیش از 70% از معامله گران، سرمایه خود را از دست داده و با ضرر مواجه می‌شوند؟

پاسخ ساده است. درگیری در احساسات بازار. برای بهتر متوجه شدن این امر، به شما پیشنهاد می‌کنم تا کتاب "پیشبینی غیرمنطقی" به نوشته آریلی را مطالعه کنید. جالب است بدانید که این کتاب هیچ رابطه ای با استراتژی‌های تجارت در بازار ندارد اما با این حال بر این نکته تاکیید می‌کند که افراد چگونه در هنگامی که فکر می‌کنند در حال گرفتن بهترین تصمیم هستند، تحت تاثیر احساسات قرار گرفته، و بدترین رویکرد را از خود نشان می‎دهند.

بنابراین پیشنهاد می‌شود، که در هنگام ورود به بازار، همواره یک میزان مشخصی از سود و ضرر را برای خود تعیین کرده و براساس مبالغ انتخاب شده در هر دوحالت سود و زیان، اقدام به معامله کنید.

قانون سوم- تفاوت بین معامله و سرمایه گذاری(هادل کردن) را بدانید

درحالی که هدف از ترید و معامله، کسب سود با استفاده از نوسان گیری قیمت ها در بازه های زمانی کوتاه مدت است، هدف از هادل کردن، سرمایه گذاری بلند مدت بر روی دارایی های امن تر و کسب سود در طولانی مدت می‌باشد.

برهمین اساس بسیاری از متخصصین در این عرصه، به کاربران پیشنهاد می‌کنند که به منظور سرمایه گذاری، دارایی های امن تر و شناخته شده تری از جمله بیت کوین و اتریوم را انتخاب نموده و به منظور نوسان گیری و ترید کوتاه مدت از آلت کوین ها استفاده کنند.

قانون چهارم- فرق بین آلتکوین‌ها و بیت کوین را متوجه شوید

بیت کوین در حدود 3/2 از کل بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. این بدان معنی است که تغییر در قیمت و ارزش این رمز ارز، کلیت بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور خلاصه، این نکته را به خاطر داشته باشید که درصورت علاقه مندی به خرید آلت کوین ها، آن هایی را انتخاب کنید که دارای نوسان های مثبت، نسبت به بیت کوین هستند. بدین معنی که با بالا رفتن بیت کوین، آلتکوین مذکور نیز با رشد مواجه می‌شود.

قانون پنجم- ردیابی پامپ و دامپ‌ها

از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال هنوز بسیار جوان بوده و توسط قوانین دولت ها قانون گذاری نشده است، بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ در این عرصه، می‌توانند به راحتی، با شروع خرید و فروش ناگهانی ارزش بازار را دست کاری کنند. به علاوه باتوجه به متن باز بودن شبکه های بلاکچینی، تمام کاربران قادر به مشاهده خرید و فروش وال ها بوده و می‌توانند بر اساس این پامپ و دامپ ها خرید و فروش کنند.

قانون ششم- رویدادهای مهم بازار را دنبال کنید

از آنجایی که مارکت رمز ارزها، باتوجه به نوین بودن آن، هنوز پذیرش عمومی زیادی را در بر ندارد، حوادث و رویدادهای متفاوت، می‌توانند به راحتی احساسات و دید عموم را به سمت این اقتصاد جذب کرده و یا نظر آن‌ها را منفی سازد. باتوجه به الگوهای پیشین، رویداد ها، حوادث مهم و حتی سخنان افراد معروف و تاثیرگذار، همواره باعث تغییر در قیمت‌ها شده اند. به مثال های زیر توجه کنید:

• ژاپن بیت کوین را به عنوان یک دارایی قانونی پذیرفت.
قیمت بیت کوین پیش از این واقعه: 1085 دلار
قیمت بیت کوین 10 روز پس از این واقعه: 1215 دلار

• فورک شدن شبکه اصلی بیت کوین به بیت کوین کش و بیت کوین
قیمت بیت کوین پیش از این رویداد: 2.787 دلار
قیمت بیت کوین پس از این رویداد: 3.300 دلار

• اعلام ممنوعیت صدور ICO ها توسط بانک مرکزی چین
قیمت بیت کوین پیش از این رویداد: 4.563 دلار
قیمت بیت کوین پس از این رویداد: 3.530 دلار

قانون هفتم- مطالعه و یادگیری علم تحلیل تکنیکال

از آنجایی که بیشتر رمز ارزها، با برنامه های دنیای واقعی ما تفاوت دارند، هنوز نمی‌توان به خوبی پیشبینی کرد که کدام رمز ارز در آینده، محصولات بهتری ارائه خواهد داد و یا کدام رمز ارز، باتوجه به کارایی اش در دنیای واقعی، ارزش حباب گونه دارد یا خیر.
از این رو به تریدر ها و علاقه مندان به عرصه ارزهای دیجیتال پیشنهاد می‌شود که نحوه تحلیل تکنیکال در این بازار نوین را به خوبی بیاموزند. علاقه مندان می‌توانند برای شروع یادگیری به مناع زیر مراجعه نمایند:

مقدمه‌ای برای تحلیل تکنیکال- اینوستوپدیا
تحلیل تکنیکال زرودا ورسیکی

قانون هشتم- رابطه بین حجم تعاملی (OBV) و قیمت معامله

یکی از ساده ترین شاخص های بازار برای حرکت قیمت، رابطه بین حجم تعاملی و قیمت معامله می‎باشد. بدین معنی که درصورتی که روند قیمت معامله شده صعودی، اما شاخص OBV نزولی باشد، نشان دهنده افت قیمت در آینده نزدیک است و بالعکس.

قانون نهم- بیش از حد ترید نکنید

در برخی از مواقع، به دلیل کاهش حجم معامله در بازار، قیمت ها راکد شده و افت و صعودی را شاهد نمی‍شود. در این حالت به دلیل کمبود نقدینگی در بازار، ترید ارزهای دیجیتال پیشنهاد نمی‌شود.

قانون دهم- مطالعه، مطالعه و مطالعه

مطالعه آخرین اخبار و روند قیمت ها، در هر مرحله ای از ترید، به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. با مطالعه مطالب به روز شده و اخبار روزانه، شما می‌توانید از تمام رویداد ها، سخنان افراد معروف، به روزرسانی پروژه های رمز ارزی و اطلاعات این چینین آگاهی یافته و با تحلیل آن‌ها، بهترین تصمیم ها را بگیرید.

بایدها و نبایدها در ترید ارزهای دیجیتالpic4

خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، تتر و اتریوم در اقتصاد امروزی به یکی از بحث های داغ در عرصه ترید و مبادلات تبدیل شده است و بسیاری از سرمایه گذاران حرفه ای در طی چند سال گذشته از این طریق به سودهای قابل توجهی دست یافته اند. با این حال چشم‌انداز دست یابی به پول و ثروت در کوتاه مدت برای بسیاری از تازه واردین ممکن است گول زننده باشد و کلاهبرداران بسیاری را به این عرصه وارد سازد.

کلاه برداری های رایج در بازار ارزهای دیجیتال

جالب است بدانید که اکثر کلاهبرداری های رایج در عرصه رمز ارزها، همان کلاهبرداری های کلاسیک و قدیمی هستند که با شکل و شمایل نوین نمایان شده اند.
کلاهبرداری پامپ و دامپ

چندی پیش کمیسیون معاملات تجاری کالاهای آمریکا (CFTC) در مورد کاهبرداری از نوع "پامپ ودامپ" در این عرصه هشدار داد. در این نوع از کلاهبرداری، گروهی از افراد شروع به خرید میزان زیادی از یک ارز دیجیتال خاص کرده و با انجام تبلیغات دروغ در رسانه ‌های اجتماعی، شایعه می‌کنند که کمپانی های بزرگ در حال سرمایه گذاری بر ارز مذکور هستند. در این حالت بسیاری از تازه واردین نیز باتوجه به هایپ و هیجان ایجاد شده شروع به سرمایه گذاری کرده و قیمت بازار آن رمز ارز به سرعت بالا می‌رود.

پس از بالا رفتن قیمت این کلاهبرداران دارایی ها را مجددا فروخته و زمانی که قیمت به پایین ترین حد خود رسید، دوباره شروع به خرید می‌کنند. این بدان معنی است که این کلاهبرداران با دستکاری بازار و زیان رساندن به شبکه، کسب درآمد می‌کنند.

کلاهبرداری پانزی

بسیاری از کلاهبرداران در عرصه ارزهای دیجیتال، از روش قدیمی پانزی برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. در طی کلاه برداری پانزی که زیر مجموعه ای از کلاهبرداری هرمی به شمار می‌رود، شخص کلاهبردار، درواقع هوا را به مشتریان فروخته و پول دریافتی از مشتریان بعدی را به عنوان سود، به مشتریان اولیه اعطا می‌کند. از جمله این کلاهبرداری در بازار رمز ارزها می‌توان به پروژه بیت کلاب ، وان کوین و بیت کانکت اشاره نمود.

راه اندازی صرافی‌های کلاهبرداری

یکی از بزرگترین و مهم ترین شیوه های کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال، راه اندازی صرافی های دروغین، به منظور دریافت دارایی از کاربران و سپس بستن آن صرافی است. در همین راستا به خاطر داشته باشید که صرافی منتخبتان، حتما از امنیت و مجوزهای دولتی لازم برخوردار باشد.

بایدهای ترید در عرصه ارزهای دیجیتال

چندی پیش انجمن مدیران اوراق بهادار آمریکای شمالی که نماینده قانونی کشورهای مکزیک، کانادا و آمریکا است، در طی بیانیه ای، کلاه برداری از طریق رمز ارزها را به عنوان بزرگترین نوع از کلاه برداری در سال 2020 اعلام کرد و از کاربران درخواست کرد که به منظور وارد شدن به این عرصه نوین، پروتکل ها و باید و نبایدهای خاصی را به اجرا درآورند:

• ریسک های این عرصه را بشناسید. گفته شد که بازار ارزهای دیجیتال، به دلیل جوان بودن، حامل نوسانات زیادی در ارزش دارایی ها است. پس به یک باره تمام سرمایه خود را وارد این بازار نکرده و پیش از هر اقدامی درمورد رمز ارز مورد نظر و صرافی خود، تحقیقات لازم را به عمل آورید.

• از عبارت "همین حالا خرید کنید" به شدت بپرهیزید. سعی کنید به هیچ عنوان برای خرید و فروش در این عرصه عجله نکنید، چرا که بسیاری از کلاهبرداران با جو دهی به بازار، هیجانات کاذبی را به شما القا می‌کنند.

• پیش از وارد کردن اطلاعات شخصی خود در صرافی ها و وبسایت های ارائه دهنده کیف پول های الکترونیکی، درباره آن ها تحقیق کرده و سریع اعتماد نکنید.

• براساس هشدارهای اخیر سازمان حمایت مالی مصرف کنندگان آمریکا، کاربران باید پیش از امضای هرگونه توافق نامه با وبسایت های ارائه دهنده کیف پولهای دیجیتال، آن ها را به خوبی مورد بررسی قرار دهند و خدمات آن ها را در صورت رخ دادن پیچیدگی های مختلف بررسی نمایند.

نبایدهای ترید در عرصه ارزهای دیجیتال

• بر روی پروژه رمز ارزی که درمورد کارکرد و محصول نهایی آن آگاهی ندارید، به هیچ عنوان سرمایه گذاری نکنید.

• آنقدری سرمایه گذاری کنید که از دست دادن پولتان، تاثیری بر زندگی عادیتان نگذارد.

• براساس پیشنهاداتی که در فضاهای مجازی و افراد ناشناس می‌شنوید، سرمایه گذاری نکنید.

• هیچ گاه، تحت هیچ شرایطی کلیدهای خصوصی رمز ارزتان را در دسترس افراد دیگر قرار ندهید.

• به پروژه‌هایی که وعده سودهای چندین برابر در بازه زمانی کوتاه می‎دهند، به هیچ عنوان اعتماد نکنید، چراکه مطمئن باشید این وعده ها، مخصوص به کلاهبرداری های هرمی و پانزی است. در این حالت شما اگر جزو نفرات اول باشید، تا مدتی از طریق دارایی افراد بعدی سود به دست آورده اما در نهایت با گذر زمان سرمایه خود را از دست می‌دهید.

معرفی 10 نرم افزار ترید ارزهای دیجیتالpic5

در طی چند سال اخیر، رشد روزافزون ارزهای دیجیتال و افزایش تقاضا برای این دارایی ها، باعث توسعه روبات های مخصوص به ترید ارزهای دیجیتال شد. روبات های ترید، در این مدت کم موفق شدند که بازی معاملات ارزهای دیجیتال را به کلی تغییر دهند.

ترید اوتوماتیک ارزهای دیجیتال

بیش از 11 سال است که ساتوشی ناکاموتو سپیدنامه بیت کوین را منتشر کرده است. در طی این مدت، بازار ارزهای دیجیتال به رشد و بلوغ زیادی رسیده و از همین جهت، دیگر شاهد فراز و فرودهای بزرگ در این بستر نمی‌‍باشیم. کاهش نوسانات مارکت رمز ارزها، باعث شد که نحوه سرمایه گذاری و سودآوری در آن تا حدودی تغییر کند. با کاهش نوسانات بزرگ و افزایش نوسانات کوچک، بسیاری از کاربران، تریدهای کوتاه مدت را به سرمایه گذاری های بلند مدت ترجیح داده و از این رو، روبات های ترید، توسعه بیشتری یافتند.

باوجود موارد یاد شده، این نکته را به خاطر داشته باشید که ترید الگوریتمیک، موضوع جدیدی نیست و تقریبا از دهه 70 میلادی، به منظور ثبت سفارش های از پیش تعیین شده، به کار گرفته می‌شد. بدین ترتیب این نوع از مبادله، به سرعت وارد بازار اصلی شد و تبع، راه خود را در دنیای رمز ارزها نیز باز کرد.

روبات ترید ارزدیجیتال چیست؟

روبات‌ ترید، درواقع یک نرم افزار است که به جای شما، روند بازار را با استفاده از شاخص‌های تکنیکال بررسی کرده و باتوجه به برنامه ای که وارد آن شده است، به طور اوتوماتیک، خرید و فروش مورد نظر را به انجام می‌رساند. در این نوع از ترید، دیگر نیازی نیست که شما برای سوددهی کار خاصی انجام دهید.

بنابراین تاثیرات روبات های ترید، به خصوص در بازار جوان رمز ارزها را به هیچ عنوان نمی‌توان دست کم گرفت. در همین راستا، چندی پیش در وال استریت ژورنال مقاله ای نشر شد که در آن ادعا شده بود که بات های ترید، گاهی اوقات برای دست کاری قیمت بازار به کار گرفته می‌شوند.

روبات های ترید در سال 2020 هم قادر به ترید بیت کوین هستند و هم طیف وسیعی از آلتکوین‌ها را پوشش می‌دهند. با این حال از آن جایی که آلت کوین ها هنوز نوسان بیشتری نسبت به بیت کوین دارند، ترید روزانه آن ها با استفاده از بات ها مناسب تر است.

با این حال پیشنهاد نمی‌شود که برای یک معامله موفق و سودآور، کاملا به روبات های ترید متکی باشید چرا که باوجود کارکرد سودآور آن ها، این فناوری از طریق استراتژی هایی عمل می‎کند که توسط انسان ها طراحی شده است. با وجود این موارد، با ازبین بردن تاثیر احساسات در روبات ها، آن ها می‎توانند تصمیم گیری هایی کنند که ضمن از بین بردن ضرر و زیان های بالقوه، سود را به حداکثر برسانند.

روبات های ترید رایگان یا روبات های پولی؟

این نکته را فراموش نکنید که در دنیای تجارت، هیچ سرویسی مجانی ارائه نمی‌شود. از این رو اگر با یک روبات ترید مجانی رو‌ به رو شدید، شک نکنید که حتما در یک مرحله ای، بدون این که متوجه شوید از شما پول کسر می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود که اگر تازه کار هستید، حتما از روبات های معروف و معتبر استفاده کنید.

معرفی 10 روبات برتر برای ترید ارزهای دیجیتال در سال 2020
بات ترید DAXrobot

بات تریدDAXrobot یکی از معروف ترین و کاربرپسند ترین روبات های خرید فروش ارزهای دیجیتال است. کارکرد این روبات به صورت روزانه رایگان است اما برای شروع خرید و فروش، باید 250 دلار برای دکس روبات ارسال شود. در این روبات، گزینه های سپرده و برداشت برای بیت کوین و آلت کوین های معروف وجود دارد.

بات تریدMargin

بات مارجین که در گذشته لئوناردو نام داشت، یک پلت فرم خودکار برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است که به دلیل رابط کاربری خوب و ویژگی های بصری خاص، به راحتی قابل شناسایی است.
این بستر دارای ویژگی پینگ پنگ است که به وسیله آن می‌توان قیمت های استاتیک درخواستی را وارد نمود و استراتژی های معامله را تنظیم کرد.

بات تریدZignaly

بات تریدZignaly به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به ورود و لاگ‌این کردن، موقعیت خرید و فروش خود را تعیین کرده و مبادلات را آغاز نمایند. این روبات اسپانیایی مبتنی بر سیستم ابری است. بدین معنی که به روزرسانی سیستم، به صورت خودکار انجام می‌شود.
علاوه بر موارد یاد شده روبات ترید زیگنالی دارای خاصیت تریلینگ استاپ است، که به منظور مدیریت ریسک در ترید و جلوگیری از ضرر و زیان در این بستر اعمال شده است.

بات تریدKryll

بات تریدKryll یک پلت فرم تجاری مبتنی بر ابر است که به جای بستن قراردادهای یکساله و یا چند ماهه، پیش از شروع هر ترید، مبلغی را دریافت می‌کند. یکی از ویژگی های جالب این روبات این است که هرکاربر می‎تواند استراتژی معامله خود را در این پلت فرم اعمال کرده و پیش از شروع خرید و فروش، آن را آزمایش کند.
این پلت فرم همچنین دارای بستری است که در آن کاربران می‌توانند استراتژی های تریدرهای حرفه ای را اجاره کرده و از آن ها استفاده نمایند.

بات ترید Bitsgap

بات تریدBitsgap یک پلت فرم خرید و فروش خودکار است که با 27 صرافی معروف در ارتباط بوده و به همین دلیل طیف گسترده ای از رمز ارزها را پوشش می‌دهد.
استراتژی‌های معاملات در روبات بیتس گپ توسط ابزارهای تحلیلی بک تستینگ پشتیبانی می‌شوند تا کمترین ریسک برای کاربران ارائه شود. به علاوه این پلت فرم دارای 14 روز استفاده رایگان است.

بات ترید 3Commas

بات ترید 3Commasکه در شهر تورنتو توسعه یافته است به کاربران این امکان را می‌دهد که با استفاده از رابط کاربری، پارامترهای مختلف خرید و فروش خود را بهراحتی اعمال کنند. قیمت استفاده از روبات تنها 29 دلار در ماه می‌باشد.

بات ترید AutoView

بات تریدAutoView به عنوان یک افزونه بر روی مرورگرهای اینترنتی نصب می‌شود و این قابلیت را دارد که بر اساس هشدارهای وبسایت Tradingview تصمیم گیری کرده و معاملات را به صورت خودکار انجام دهد.

بات تریدBitcoinBot

بات تریدBitcoinBot، همانطور که از نامش پیداست تنها به خرید و فروش بیت کوین می‌پردازد. این درحالی است که برای سپرده گذاری، می‌توان از طیف گسترده ای از دارایی ها در آن استفاده کرد.

بات تریدBTCrobot

بات تریدBTCrobot یکی از قدیمی ترین و قابل اعتماد ترین روبات های ترید ارزهای دیجیتال است که موفق شده است که باوجود شایعات مبنی بر کلاهبرداری بودنش، در طی شش سال گذشته کاربران زیادی را جذب کند.

بات تریدCryptohopper

بات تریدCryptohopper یک ربات معاملاتی معروف است که در سال 2017 راه اندازی شده است. ربات cryptohopper کاملا خودکار عمل می‌کند که این برای افراد تازه کار بسیار مناسب است. کاربران برای استفاده از این ربات و دریافت سود، تنها به 250 دلار موجودی نیاز دارند.

بات تریدSuperOrder

بات تریدSuperOrder یک روبات خرید و فروش خودکار رمز ارز است که در اوکراین توسعه یافته است و باتوجه به این موضوعکه در صرافی های مختلفی استفاده می‌شود، تعداد زیادی رمز ارز را پشتیبانی می‌کند.

  • حمیدرضا اربابی