موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت، بستری امن جهت تبادل و خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و تتر است.

۱۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ارز پولکادات پروژه ای ست که توسعه دهندگان آن را برای سایر توسعه دهندگان ایجاد کرده اند و اهداف این پروژه اتصال اوراکل ها، زنجیره های عمومی و خصوصی، برنامه های غیرمتمرکز و همچنین ارائه خدمات برای انجام کار در کنار یکدیگراست. این پروژه با ایجاد شبکه ای واحد از بلاک چین های هدفمند و یکپارچه، در تلاش است مشکلات تعامل پذیری در ارزهای دیجیتال و همچنین مقیاس پذیری مانند پرهزینه بودن و کند بودن تراکنش ها را برطرف کند.

رمز ارز پولکادات DOT چیست؟

رمز ارز هایی که تا کنون ایجاد شده اند، برای یک و یا چند هدف کار خود را آغاز کرده اند. هدف بسیاری از آن ها حل مشکلات فعلی شبکه بلاکچین است. پولکادات نیز برای حل مشکلات و مسائل بلاک چین ایجاد شده است. به صورت کلی می توان گفت که ارز DOT دارای یک بلاکچینی است که بلاکچین های متفاوت و زیادی را می تواند به یکدیگر متصل کند.

تاریخچه پولکادات

پولکادات زاییده افکار گاوین وود است که به واسطه اتریوم بسیار شناخته شده و محبوب است. وود یکی از بنیانگذاران اتریوم بود. او برای اولین بار پلتفرم اتریوم را کدنویسی کرد و زمان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند سالیدیتی (Solidity) را اختراع کرد. وود اختلاف‌نظر‌هایی با تیم اتریوم داشت و به همین خاطر در تاریخ یازدهم ژانویه 2016 از آن‌ها جدا شد. وود اظهار داشته که ایده پولکادات در تابستان 2016 به ذهن او خطور کرده است. او در اکتبر 2016 پیش‌نویس وایت‌پیپر (White Paper) این پروژه را تمام کرد و پولکادات شکل گرفت.

وود زمانی که هنوز در تیم اتریوم بود، شرکت ETHCore را با همکاری چند نفر دیگر بنیان‌گذاری کرد. این شرکت بعد‌ها تغییر نام داد و به Parity معروف شد.

نقش ارز دیجیتال DOT

ارز دیجیتال دات، سه هدف اصلی را در شبکه پولکادات ارائه می‌دهد:

حاکمیت: هولدرهای ارز دیجیتال دات کنترل کاملی بر این پروتکل خواهند داشت.

عملیات: دارندگان توکن‌های دات، مکانیسم اجماع شبکه Polkadot را تسهیل می‌کنند.

پرداخت: شبکه به دارندگان توکن دات و افرادی که در شبکه فعالیت بالایی داشته باشند، پاداش‌هایی در قالب ارز دیجیتالDOT اعطا می‌کند.

تعداد کل توکن‌های تعریف شده در بلاک اولیه شبکه پولکادات معادل 10 میلیون ارز دیجیتال DOT بود، که از این مقدار، 5 میلیون واحد طی عرضه اولیه پولکادات در اکتبر سال 2017 (مهرماه 1396) به مزایده گذاشته شد. 2 میلیون ارز دیجیتال دات دیگر برای مشارکت‌های احتمالی پیش از راه‌اندازی شبکه اختصاص داده شد و 3 میلیون باقی‌مانده، برای سازمان Web3 رزرو شده است.

با این حال، این ده میلیون عرضه اولیه، یک هارد کپ یا ماکزیمم سرمایه نیست. سازندگان پیش بینی می‌کنند احتمالا همانند اتریوم، پولکادات نیز در آینده دارای یک عرضه سالیانه و خارج از برنامه، به منظور تشویق گره‌ها به شرکت در شبکه باشد.

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

ارز دیجیتال لوپرینگ LRC چیست؟ در ادامه این متن قصد داریم تا یک ارز دیجیتال به نام لوپرینگ را بررسی کنیم. این ارز دیجیتال در زمان نگارش این مقاله در رتبه 49 بازار قرار دارد. توکن ارائه شده توسط پلتفرم لوپرینگ (LRC) است. لوپرینگ را می توان به عنوان یک پروتکل غیرمتمرکز معرفی دانست که بر روی اتریوم اجرا می شود. هدف این پلتفرم تشویق یک شبکه جهانی از کاربران برای راه اندازی پلتفرمی است که امکان ایجاد انواع جدیدی از مبادلات رمز ارزها را فراهم می نماید.

توکن LRC چیست؟

ارز لوپرینگ یا همان LRC توکن ERC-20 است که بر بستر بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود. توکن اختصاصی پلتفرم لوپرینگ LRC است که در سال2017 توزیع شد. اینICO موفق شد 45 میلیون دلار اتریوم بدست آورد که بخشی از آن به عنوان سرمایه به سرمایه‌گذاران پروژه ارائه شد. هدف توکنLRC ایجاد سهولت در انجام عملیات معاملات غیرمتمرکز بین توکن‌ها در بلاکچین‌های مختلف بود.

ماینینگ یا استخراج ارز LRC به روشی مشابه روش اثبات کار انجام می‌شود که در آن ماینرها با تأیید و پردازش معاملات، پاداش‎هایی را به صورت توکن LRC دریافت می‌کنند. کل عرضه برنامه‌ریزی شده توکنLRC، تعداد 374،955،752 واحد است.

به منظور بهبود ارزش LRC و کاهش عرضه آن در شبکه Loopring، تیم اجرایی ارز دیجیتالLoopring اخیراً اجرای سازوکار LRC Burn Rate را تضمین می‌کند که در طی این فرآیند به صورت برنامه‌ریزی شده، مقداری از توکن‌های موجود LRC سوزانده می‌شود.

تیم توسعه دهنده

پروژه لوپرینگ توسط دانیل ونگ (Daniel Wang)، از مهندسین سابق گوگل در سال ۲۰۱۷ و بنیان‌گذار صرافی متمرکز Coin Port در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. ونگ دارای مدرک لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه چین و کارشناسی ارشد در همان رشته از دانشگاه آریزونا است. دانیل ونگ پیش از شروع کار بر روی لوپرینگ، چندین سمت مدیریتی و اجرایی در شرکت‌های بزرگ فناوری داشته است.

پروژه Loopring شامل صندوق پیشرفت پلتفرم (LEAF) است که برای تامین پاداش همکاران پروژه و سرمایه‌گذاران حوزه فناوری‌های بلاک‌چین تاسیس شده است.

پروژه لوپرینگ به دنبال برطرف سازی شفافیت، سرعت و امنیت است. با توجه به وایت‌پیپر این رمز ارز، لوپرینگ به عنوان یک پروتکل منبع باز برای ایجاد صرافی‌های غیرمتمرکز بر روی بلاک‌چین اتریوم معرفی شده است.

تیم توسعه لوپرینگ برنامه‌هایی نیز برای گسترش قابلیت‌های لوپرینگ در پلتفرم نئو (Neo) و کوانتوم (QTUM) دارد. توکن LRC در سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار بصورت عرضه اولیه یا همان ICOراه‌اندازی و ارائه شد. این پروژه در بازه‌های زمانی مختلف چندین بار به روز رسانی شده است که آخرین نسخه آن در حال حاضر نسخه ۳.۸ است. صرافی غیرمتمرکز لوپرینگ نیز در سال ۲۰۲۰انتشار یافت.

کیف پول های ارز دیجیتال لوپرینگ LRC

1.کیف پول سخت افزاری لجر Ledger

2.کیف پول سخت افزاری ترزور Trezor

3.کیف پول نرم افزاری تراست Trust

4.کیف پول نرم افزاری اتمیک Atomic

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

ارز دیجیتال کوزما (Kusama) با نماد KSM، نسخه زودتر انتشار یافته و حسابرسی نشده ارز دیجیتال پولکادات است. با این تفاوت که کد ارز دیجیتال KSM، با کدی کاملاً مشابه با پولکادات نوشته شده‌است. در ادامه به بررسی این ارز میپردازیم.

ارز دیجیتال کوزاما چیست؟

همانطور که پیش از این عنوان شد، کد شبکه کوزاما دقیقا مشابه کد شبکه پولکادات است. این پروژه یک پروژه آزمایشی است که برای آزمایش ویژگی‌های جدید بر روی شبکه پولکادات فعالیت‌هایی را پیاده‌سازی خواهد کرد. کاربران می‌توانند این ویژگی‌های جدید را در کوزاما بررسی کنند و پس از حصول اطمینان از نتیجه به شبکه پولکادات منتقل شوند. برای درک بهتر ارتباط بین کوزاما و پولکادات می‌توانید بیت کوین و لایت کوین را در نظر بگیرید. برای مثال بیت کوین تغییرات کندی دارد و در مقابل لایت کوین قیمت و ارزش کمتری نسبت به بیت کوین دارد. ارزش ارز کوزاما نیز از ارزش توکن پولکادات کمتر است اما نمی‌توان گفت که توکن کوزاما بی‌ارزش است. ارز دیجیتال کوزاما در دسته ارزهای دیجیتال زیرساخت قرار دارد و خرید و فروش میشود اما به میزان کمتر.

کیف پول های پشتیبانی کننده از ارز دیجیتال کوزاما

اگر از کاربران بازار ارزهای دیجیتال باشید میدانید که برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال باید از یک سری کیف پول هایی استفاده کنید که از آن ارز دیجیتال پشتیبانی میکنند.. بعضی از کیف پول ها فقط از یک ارز دیجیتال پشتیبانی و حمایت می کنند و برخی دیگر از چندین ارز دیجیتال هم پشتیبانی به عمل می آورند. در ادامه به بررسی و معرفی کیف پول های مناسب و مختص ارز دیجیتال KSM می پردازیم.

1. کیف پول آنلاین JS

2. کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

3. کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

4. کیف پول نرم افزاری تراست والت (Trust Wallet)

5. کیف پول نرم افزاری Math Wallet

چه تعداد رمز ارزKSM در گردش است؟

از ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ماه ۱۴۰۰)، ۸۹۸۰۰۹۸ توکن KSM از مجموع ده میلیون توکن KSM در گردش قرار گرفته است. همچنین شبکه KSM هیچ‌گونه حداکثر عرضه‌ای برای توکن KSM در نظر نگرفته است؛ چراکه این توکن درست مثل رمز ارزDOT، مشمول نرخ تورم سالانه ۱۰ درصدی خواهد بود.

علاوه بر این، توزیع توکن‌های KSM تازه ضرب شده نیز، به نسبت سهام استیکرهای KSMبستگی دارد؛ بنابراین، اعتبارسنج‌های شبکه Kusamaزمانی قادر خواهند بود تا توکن‌هایی که به‌تازگی ضرب می‌شوند را دریافت کنند که دقیقاً نیمی از میزان عرضه KSM، در این شبکه استیک شده باشد. در حقیقت اگر مقدار سهام استیکرهای KSM بالاتر یا کمتر از ۵۰٪ باشد، بخشی از تورم سالانه رمز ارز Kusama به خزانه‌داری این شبکه تعلق پیدا می‌کند.

سخن پایانی

کوزاما به‌عنوان پربازده‌ترین شبکه آزمایشی موجود، توانسته تا به جایگاه منحصربه‌فردی در بازار رمز ارزها دست پیدا کند. در حقیقت، سرعت بالا زنجیره Kusama، باعث شده تا فرصت‌های سودآور بسیاری در اختیار سرمایه‌گذاران و کاربران قرار بگیرد.

همچنین کوزاما به‌وسیله یکی از بنیان‌گذاران شبکه بلاک چین اتریوم، یعنی گوین وود ایجاد شده است. نهایتاً اینکه، با طراحی آینده‌نگری که پروژهKusama آن را پیاده کرده است، این شبکه توانسته تا به‌عنوان یک رهبر در حوزه تولید اپلیکیشن های غیرمتمرکز و توسعه بلاک چین‌ها، خود را معرفی کند.

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

تقریبا از اواخر سال 2020 میلادی، پروژه های دیفای (DeFi) در کانون توجه سرمایه گذاران قرار گرفتند. یکی از جدید ترین ارزهای دیده شده در این حوزه، Coin 98 است که با نماد C98 در بازارهای مالی معامله میشود. با وجود تازه وارد بودن این پروژ در حوزه دیفای، در همین مدت زمان کوتاه توانست رشد قابل توجهی را تجربه کند. تمرکز اصلی این پروژه روی مبادلات میان زنجیره ای، استیکینگ و ییلد فارمینگ است.

پلتفرم coin98 بیش از ۲۰بلاکچین مختلف راپشتیبانی می‌کند و قابلیت سواپ توکن بین زنجیره‌های مختلف را برای کاربران خود عرضه کرده است. همچنین پلتفرم کوین98 به کاربران امکان کسب سود از توکن‌های سپرده‌گذاری شده را می‌دهد. علاوه بر آن این پلتفرم منابع بسیاری برای یادگیری تکنولوژی بلاکچین و تحلیل تکنیکال در اختیار کاربرانش قرار میدهد.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پلتفرم، صرافی غیرمتمرکز(DEX) است. این صرافی به شما امکان مسیریابی هوشمند سفارش به‌منظور کاهش اسلیپیج (Slippage) و بهینه‌سازی هزینه گس را میدهد.

تاریخچه و بنیانگذاران ارز کوین 98

ایده ارز c98 و پلتفرم آن از اوایل سال 2020 شکل گرفت. اعضای تیم کوین 98 ویتنامی هستند. اکثر آنها سالها تجربه تولید محصولات رمزنگاری را داشته اند. بنیانگذاران کوین 98 افرادی با نام های Thanh Le وVinh The Nguyen هستند.

امکانات پلتفرم c98

در آزمایشگاه‌های کوین ۹۸ تلاش می‌شود تا با مطالعه و تحقیق، محصولاتی با خلاقیت و نوآوری طراحی شوند که بتوانند به بهترین نحو نیازهای کاربران را پاسخگو باشند. از جمله سرویس‌هایی که توسط کوین ۹۸ لبز ارائه می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرویس پرتفولیو

کیف پول چند زنجیره‌ای

صرافی

بریج پلتفرم

آینده ارزدیجیتال c98

برای بررسی مناسب بودن یا نبودن یک پروژه برای سرمایه گذاری، باید با استفاده از داده های در دسترس پروژه مورد نظر، آینده پروزه رو تحلیل و به نحوی پیش بینی کنیم.

در پلتفرم کوین 98 از بلاک چین های متعددی پشتیبانی میشود، میتوان گفت این قابلیت در کمتر پروژه ای در حوزه دیفای، دیده میشود. هر چه تعداد شبکه هایی که این پروژه با آن‌ها همکاری میکند بیشتر شود، محبوبیت آن پروژه نیز افزایش پیدا میکند؛ مخصوصا اگر شرکای تجاری انتخاب شده، از برترین های فناوری های بلاک چینی باشند. بدین ترتیب راحت تر میتواند اهداف اصلی خودش را (آسان کردن ارتباط بین بلاک چین‌های مختلف) محقق کند و بدان دست یابد.

هرچند این پروژه یکی از جدیدترین های حوزه ی دیفای است لیکن در همین مدت زمان کم، توانست به خوبی کاربران و علاقه مندان حوزه ی دیفای را به خود جذب کند و محبوبیت خود را درمیان کاربران بازار رمزارزها افزایش دهد. قابل ذکر است که ارز دیجیتال C98 مدت طولانی را در لیست ترند ها و پر بازدید ترین های سایت کوین مارکت کپ سپری کرد. به همین دلیل قیمت ارز کوین 98 در مدت کوتاه به شدت افزایش پیدا کرد و دیده شد. همه ی این عوامل دست به دست هم دادن تا کوین 98 به یکی از محبوب ترین پروژه های دیفای تبدیل شود.

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

بیت کوین کش یک ارز دیجیتال نسبتاً جدید است که با نام پول نقد الکترونیکی همتا به همتا شناخته می‌شود. این رمزارز در مدت زمان کوتاهی توانست به یکی از ارز‌های بسیار ارزنده و یک گزینه مهم برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

بیت کوین کش چیست؟

ارز بیت کوین کش که با نشانBcash یا BCH نیز شناخته می‌شود مانند یک شبکه پرداخت و یک کریپتوکارنسی عمل می‌کند و واحد اصلی تراکنش آن توکنBCH است، همچنین این ارز دیجیتال یک پول الکترونیکی همتا به همتا برای اینترنت است که برای عملیات خود به هیچ بانک و شخص ثالث نیاز ندارد و کاملاً غیر متمرکز است.

عملکرد بیت کوین کش

بیت‌کوین‌‌کش از الگوریتم SHA-256 برای اثبات کار و تایید تراکنش‌های خود استفاده می‌کند. برای ثبت و تایید یک تراکنش در بیت‌کوین‌کش باید تمام اعضای فعال در شبکه آن را تایید کنند و سپس در بلاک‌ها قرار گیرد. بیت کوین کش نسخه هاردفورک بیت‌کوین است بنابراین تاریخچه تراکنش‌ها و پایگاه داده‌های آن مشابه بیت کوین است.

همانند بلاک چین بیت کوین مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک بلاک عضوی از بلاکچین باشد 10 دقیقه می‌باشد و پاداشی که برای استخراج هر بلاک نصیب ماینرها می‌شود 12.5 بیت‌کوین‌کش می‌باشد. مقدار پاداش بلاک‌ها هر چهار سال نصف می‌شود.

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

ارز دیجیتالBitcoin Cash شبکه بلاک چین و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش در اندازه (حجم) بلاک‌های آن‌ها است. برای افزایش سرعت تایید معاملات حجم بلاک‌های بیت کوین کش به ۸ مگابایت افزایش پیدا کرد. سختی استخراج (Difficulty) قابل تنظیم، پایداری شبکه و سرعت تایید تراکنش‌ها را صرف نظر از تعداد ماینر‌های فعال، تضمین می‌کند. در سال ۲۰۱۸ حداکثر ظرفیت بلاک‌های بیت کوین کش چهار برابر شد و به ۳۲ مگابایت افزایش یافت. البته در واقعیت اندازه بلاک‌های BCH خیلی کمتر از ۳۲ مگابایت است.

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

پلتفرم الیپسیس صرافی غیرمتمرکزی برای استیبل کوین هاست که بر بستر اسمارت بایننس چین است.

استیبل کوین(Stablecoin) یک نوع ارز دیجیتال است که نوسان قیمت رمزارزها را ندارد. این ارزدیجیتال راهکاری ساده و امن برای انجام تراکنش‌های مالی است. قبل از این صرافی، کرو فایننس(Curve Finance) به عنوان صرافی اختصاصی استیبل کوین‌ها فعالیت می‌کرد. توسعه دهندگان الیپسیس به طور کامل از حمایت صاحبان صرافی کرو فایننس برخوردار هستند.

نحوه کارکرد این پلتفرم

الیپسیس یک دکس مختص استیبل کوین‌هاست که به روش بازارساز خودکار (AMM) کار می‌کند. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا استیبل کوین‌ها را با لغزش بسیار پایین و قیمت کم نسبت به دیگر بازارها مبادله کنند.

این صرافی مکانیزم چندان متفاوتی نسبت به سایر صرافی‌های غیرمتمرکز در پیش نگرفته است. به عبارت دیگر صرافی الیپسیس نیز دقیقا از قراردادهای هوشمند و استخرهای نقدینگی برای قیمت‌گذاری خودکار دارایی‌ها استفاده می‌کند.

در این پلتفرم، برخی کاربران به صورت داوطلبانه سرمایه خود را در قالب استخرهای نقدینگی سرمایه‌گذاری می‌کنند. از این طریق نقدینگی لازم برای تراکنش‌های جاری تأمین می‌گردد. در عوض صرافی به صورت خودکار بخشی از کارمزد حاصل از تراکنش‌ها را به عنوان پاداش در اختیار آن دسته از کاربران که در استخرهای نقدینگی سرمایه گذاری کردند میگذارد.

پلتفرم ارز eps دو نوع استخر دارد:

  • استخرهای پایه: در استخر پایه سه استیبل کوین تتر، یو اس دی کوین و دلار بایننس قرار دارد.
  • استخرهای متا: در این استخر نیز دو استیبل کوین BTCB و rentBTC قرار دارد.

سرویس های این پلتفرم

سرویس مبادله یا Swap

استیک توکن نقدینگی یا Stake LP

استخرهای نقدینگی

برداشت ایردراپ یا Claim Airdrop

مزایا و معایب پلتفرم الیپسیس:

مزایا

کارمزد کم

امکان گرفتن تخفیف در انجام تراکنش‌ها

قابلیت استفاده برای خرید و فروش با سایر رمزارزهای موجود در بازار

قابلیت مبادله با سایر رمزارزها

پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های مختلف

سرعت بالا

دسترسی آسان و سریع به سایر رمزارزها

امنیت بالا

معایب

پشتیبانی ضعیف در پاسخ‌گویی به سؤالات کاربران و مشکلات آن‌ها

پشتیبانی‌نکردن از رمزارز فیات؛ یعنی عدم امکان پرداخت و استفاده از روش‌های سنتی

پشتیبانی‌نکردن این شبکه در ایران و ممنوع‌کردن سرویس‌های این صرافی برای خرید و فروش و تراکنش

کیف پول های مناسب

توکن اختصاصی این پلتفرم یا همان امرز دیجیتال eps بر بستر زنجیره هوشمند بایننس قرار دارد؛ درنتیجه تمام کیف پول‌هایی که از شبکه بایننس پشتیبانی می‌کنند، برای نگهداری ارزدیجیتال eps مناسب هستند. برای مثال: والت متامسک، تراست والت، سیف پل و بایننس چین والت نمونه‌ های مناسبی برای این ارز هستند.

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

دامیننسdominance در لغت به معنای قدرت تاثیرگذاری، تسلط یا غلبه است.

دامیننس BTC چیست؟

دامیننس بیت کوین شاخصی است که نشان می‌دهد چه مقدار از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال از بیت کوین تشکیل شده است

دامیننس BTC می‌تواند به شما در درک روند حرکت سایر آلت کوین‌ها کمک کند. این شاخص برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال به خصوص آلت کوین‌ها، یکی از حیاتی‌ترین فاکتورها است.

مارکت کپ بازار یا ارزش بازار در این مثال ارزش بازار بیت کوین، به معنای ارزش کل تمام سکه‌هایی است که تاکنون استخراج شده‌اند. ارزش بازار با ضرب تعداد سکه‌های در گردش در قیمت فعلی بازار یک سکه محاسبه می‌شود.

عوامل موثر

در روزهای اولیه بازار ارزهای دیجیتال، دامیننس BTC چیزی در حدود 95 درصد یا شاید حتی بیشتر بود، زیرا آلتکوین‌های بسیار کمی وجود داشتند. با این حال، همزمان که آلتکوین‌های دیگر شروع به جلب توجه کردند، دامیننس BTC نیز کاهش یافت.

با آغاز سال 2021، این شاخص دوباره شروع به کاهش کرد زیرا سرمایه‌گذاری در آلتکوین‌ها با توجه به اخبار منفی پیرامون مصرف انرژی بیت‌کوین و ممنوعیت استخراج بیت‌کوین در چین، افزایش یافت. اگر فرمولی را که نسبت معروف به دامیننس BTC را ایجاد می‌کند، از نزدیک بررسی کنیم، این دو متغیر را خواهیم یافت:

1. ارزش بازار بیت‌کوین

2. ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال

دو مورد بالا پارامترهای اصلی هستند که نسبت دامیننس BTC را تغییر می‌دهند.

چگونه از دامیننس استفاده کنیم؟

1- استفاده از دامیننس BTC برای پیدا کردن روند قوی‌تر

2- معامله در سقف و کف

آیا دامیننس BTC یک شاخص قابل اعتماد است؟

بازارهای ارز دیجیتال اکوسیستم‌های پیچیده‌ای هستند. بنابراین، هیچ سیستمی را نمی‌توان به اندازه استفاده از یک شاخص ساده و کوچک در نظر گرفت. دامیننس BITCOIN تنها یکی از معیارهایی است که شرایط فعلی بازار را توصیف می‌کند.

در نتیجه، استفاده از آن به عنوان یک شاخص به تنهایی، احتمالاً منجر به ضرر خواهد شد.

یکی از معایب شاخص دامیننس این است که اخیراً تعداد آلتکوین‌ها بسیار افزایش یافته است که منجر به کاهش دامیننس بیت‌کوین می‌شود. به همین دلیل است که ما حجم زیادی از داده‌های تاریخی را نداریم تا بتوانیم روندهای تکرارشونده را شناسایی کنیم.

علاوه بر این‌ها، اگر تعداد آلتکوین‌ها در آینده همچنان رو به افزایش باشد، ممکن است دامیننس کوچک‌ و کوچک‌تر شود و سطوح پایینی جدیدتری را نیز ببنید. اگر این اتفاق بیافتد، ممکن است شاخص دامیننس BITCOIN دیگر به مانند قبل مفید نباشد.

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

کمپانی یوگالبز (yuga labs) که مجموعه توکن های BAYC را ساخته است، اخیرا پروژه متاورس آدرساید (Otherside) را راه اندازی کرد.این پروژه نوعی پلتفرم بازی جهان باز است که در آن زمین‌هایی منحصر به فرد، به فروش می‌رسد. افراد خریدار زمین، مالک آن‌ها شده و این مالکیت در دفتر کل شبکه بلاک چین ثبت میشود. در ادامه به بررسی پروژه متاورسOtherside و آینده آن می‌پردازیم.

بازی متاورس Otherside

یک تیزر کوتاه از پروژه Otherside که در ماه مارس سال 2022 منتشر شد، یک میمون بی‌حوصله را نشان می‌داد که خارج از باشگاه در حال ماهیگیری بود. اما او ناگهان چیزی فراتر از یک ماهی یافت؛ اکسیری که نوشید او را به دنیای کاملا جدیدی که به«otherside» معروف است، سوق داد. به نظر می‌رسد این دنیای متاورسی دارای منظره بنفش رنگ، کریستالی، یخی، گدازه، شنی و یک منظره زیبای زمینی است. به نظر می‌رسد Otherside دنیایی صرفا برای اعضا BAYC نیست، بلکه برای «دیگران» نیز ساخته شده است.

متاورس Otherside علاوه بر اینکه یک فراجهان چند زمینی است، قابلیت تعامل و سازگاری با انواع NFT، پروژه‌ها و برند‌های مختلف را داشته و از اکوسیستم‌های مختلف NFT پشتیبانی می‌کند. تا این لحظه اطلاعات زیادی در مورد این پروژه در دسترس نیست، اما تیم طراحی آن اعلام کرد که این بازی، نوعی نقش آفرینی به سبک جهان باز است که روی شبکه بلاکچین اتریوم بنیان گذاری شده است. این پروژه با دیگر پروژه‌هایNFT مانند Cool Cats، CryptoPunks ، Mutant وغیره سازگار است.

زمین های متاورس Otherside

هنوز مشخص نیست که مردم برای خرید زمین های این پروژه چقدر هزینه میکنند ولی کمپانی سازنده آن امیدوار است از دو مرحله فروش زمین در سال جاری مبلغ 356 دلار بتواند درآمد کسب کند. به نظر می‌رسد اکوسیستم متاورس بورد ایپ آماده میزبانی طیف گسترده‌ای از افراد و کاربران از جمله سلبریتی‌ها باشد.

یکی از اهداف متاورس بورد ایپ،ایجاد و ساخت پلتفرمی جامع است که بتوان در آن اسکین‌ها و مینی گیم‌های مختلف را توسعه داد. این مزایای زیادی را برای صاحبان ان اف تی بورد ایپ به همراه دارد که به‌زودی می‌توانند از تمام امکانات متاورس otherside استفاده کنند.

قوانین

برای شرکت در مزایده و خرید زمین های این پروژه قوانینی وجود دارد ازجمله:

شرکت‌کنندگان باید پیش از مزایده، احراز هویت KYC انجام دهند؛ در این صورت می‌توانند عملیات مینت را انجام دهند. برای این کار باید کیف پول خود را در somethingisbrewing.xyz کی وای سی کنند.

پرداخت وجه با توکن APE انجام می‌شود؛ اما علاوه بر پرداخت ایپ کوین، مقداری اتریوم نیز به عنوان هزینه گس (هزینه پردازش تراکنش) پرداخت می‌شود؛ چرا که رمز ارز‌ها را باید به آدرس اتریومی کیف پول خود منتقل کنید که به آن کارمزد تعلق می‌گیرد. با این کار، مالکیت همیشگی شما در شبکه بلاک چین اتریوم ثبت خواهد شد.

و اما یکی از نکاتی که باید بدانید این است که ایپ کوین‌های پرداختی شما تا مدت یک سال قفل می‌شوند.

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

ارز دیجیتال سوشی یکی از ارزهای دیجیتال محبوب در دنیای کریپتوکارنسی است که توسط آشپز نومی ساخته شده است. این ارز دیجیتال با قرار گرفتن در لیست بایننس شروع قویی داشت و قیمت آن به شدت افزایش یافت. ارز سوشی به دلیل اینکه تمامی توکن‌های آن به یکباره عرضه شدند قابل استخراج نیست، اما مانند هر ارز رمزنگاری شده دیگر ویژگی‌های جالبی دارد که در ادامه به بررسی آن خوهیم پرداخت.

در سال ۲۰۲۰ با زیاد شدن پروژه های غیرمتمرکز و پیشرفت آن ها استفاده از بازارهای خودکار (AMM) هم رواج یافت. سوشی سواپ Sushiswap نیز از جمله پروژه های مطرح در زمینه بازارهای خودکار می باشد و در حقیقت پلتفرمی است که کاربران توکن های خاصی را، به ازای سرمایه گذاری در استخرهای مخصوص سوشی سواپ دریافت می کنند.

این پلتفرم به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز با ارائه ویژگی های اصلی دیفای،حجم نقدینگی عظیمی را به سمت خود جذب کرد و به عنوان برترین رغیب یونی سواپ وارد بازار شد. از تفاوت های عمده بین سوشی سواپ و یونی سواپ می توان به سیستم پاداش دهی آن ها و دریافت پاداش ویژه اشاره کرد. در سوشی سواپ کاربران می توانند با دریافت کامل نقدینگی خود همچنان سود دریافت کنند، در حالیکه در یونی سواپ به محض دریافت نقدینگی و عدم تامین مالی دیگر پاداشی به کاربر داده نمیشود.

در این پروژه، تأمین‌کنندگان اولیه نقدینگی به عنوان مهم‌ترین مشارکت ‌کنندگان این پروتکل حتی با برداشت وجوه خود، همچنان پاداش دریافت خواهند کرد. اما نکته جالب در این میان این است که در صورت تداوم عدم تأمین نقدینگی، این پاداش به مرور زمان کاهش خواهد یافت.

کیف پول های توکن سوشی

کیف پول های دیجیتال، محل ذخیره سازی و نگهداری رمز ارز ها هستند. برای اینکه بتوانید ارز دیجیتال سوشی را ذخیره کنید باید از کیف پول های دیجیتال استفاده کنید.

اگر فرد فعالی در حوزه رمزارز ها باشید، می دانید که کیف پول ها انواع مختلفی دارند. انواع کیف پول ها عبارت اند از:

1. کیف پول نرم افزاری یا تحت وب

2. کیف پول های سخت افزاری

3. کیف پول های کاغذی

کاربران می توانند به انتخاب خود، نوع کیف پول مورد نظرشان را انتخاب کرده و سپس اقدام به نصب و راه اندازی آن کنند و در نهایت، ارز دیجیتال سوشی را در آن ذخیره و سپس استفاده کنند. از ارز دیجیتال سوشی، تنها دو کیف پول به صورت رسمی منتشر شده است که می توانید از آن ها استفاده کنید. این دو کیف پول عبارت اند از:

کیف پول متامسک(Metamask)

کیف پول(Wallet Connect)

امنیت شبکه SushiSwap

متاسفانه نمی توان گفت این شبکه ها کاملا بدون ریسک هستند اما میتوان راه هایی را برای بالا بردن امنیت و اعتبار این شبکه ها معرفی کرد.

بعنوان یکی از نکات موثر در بالابردن امنیت شبکه SushiSwap می توان گفت هرچقدر که قراردادهای شبکه توسط سازمان های معروف بازبینی بشوند امنیت بالاتر می رود و تاثیر زیادی در افزایش اعتبارات این مجموعه به وجود می آید.

  • حمیدرضا اربابی