موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت، بستری امن جهت تبادل و خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و تتر است.

۷ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رمز ارزها اتفاقی نو در عرصه تکنولوژی دیجیتال محسوب می‌شوند و هر روز چهره تازه‌ای از خود به نمایش می‌گذارند. یکی از این ارزهای دیجیتال که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، ارز دیجیتال ICP است. ICP ثابت کرده است که گزینه مناسبی برای کسانی است که به دنبال استراتژی‌های کوتاه‌مدت در نگهداری از این ارز دیجیتال هستند.  زیرا ارزش توکن آن در یکی از همین روزها طی چند ساعت توانست از قیمت 193 دلار به بیشتر از 750 دلار افزایش پیدا کند. البته بعد از چند روز دوباره به قیمت‌های قبلی خود بازگشت. اما کسانی که این ساعات طلایی را از دست ندادند، هم اکنون حال خوشی دارند!
اگر شما هم دوست دارید که بیشتر درباره این ارز دیجیتال بدانید و بعد از یادگیری فنون این بازار شلوغ، سودهای ناب به دست بیاورید، در ادامه این نوشتار همراه ما بمانید.


ارز دیجیتال ICP چیست؟

همه روزه ارزهای دیجیتال زیادی متولد می‌شوند و اهداف تازه‌ای در حوزه‌های مختلف دیجیتال برای خود تعریف می‌کنند. در این ‌بین ارز دیجیتال ICP با هدف بالا بردن سرعت اینترنت با ظرفیت نامحدود پا به عرصه گذاشته است. 
IPC یا اینترنت کامپیوتر توانسته بعد از اتریوم و بیت کوین به عنوان سومین نوآوری در عرصه بلاک چین شناخته شود. هدف از این بلاک چین انقلابی نو در عرصه خدمات رسانی اینترنتی به کاربران این فضای بی ‌انتها است.


تاسیس ICP

 پروژه ارز دیجیتال ICP توسط دومینیک ویلیامز در سال 2016 راه‌اندازی شد و با توجه به ویژگی‌های جالبی که داشت، خیلی زود مورد توجه قرار گرفت و حامیان زیادی پیدا کرد. به همین دلیل مشارکت کنندگان زیادی از اتریوم مبالغی در حدود 121 میلیون دلار برای مشارکت در این طرح سرمایه‌گذاری کردند. تمامی این تلاش‌ها نیز در سال 2021 به نتیجه نهایی خود رسید و ICP در دامنه عمومی راه‌اندازی شد. در حال حاضر اینترنتت کامپیوتر تبدیل به یک کامپیوتر جهانی غیرمتمرکز شده است و همه کدها و منابع اینترنتی در قسمت دامنه عمومی برای همه منتشر می‌شود.


ارز دیجیتال ICP و تجربه‌های وارن بافت

در حالت کلی وارن بافت به عنوان یکی از نظریه پردازان بزرگ در عرصه ثروت سازی و سرمایه‌گذاری، نظر خوبی درباره تمامی ارزهای دیجیتال ندارد. به عقیده او این ارزها فقط یک توهم ساده هستند. حتی او این تکنولوژی جدید  را با نام سم موش صحرایی معرفی می‌کند. البته این تنها یک نظر است و نمی‌توان فقط به حرف‌های وارن بافت درباره این بازار جذاب تکیه کرد. اما سخنان او در مورد نحوه سرمایه‌گذاری جالب توجه است.
از نظر وارن بافت، به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران موفق و آگاه، راهکارهای جالبی برای موفقیت در بازارهای سرمایه معرفی می‌کند. نظرات او می‌تواند به همه کسانی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، راه را نشان بدهد. از نظر وارن بافت، وقتی که دیگران برای خرید حریص هستند، تو ترسو باش و زمانی که با ترس پیش می‌روند، تو حریص باش!
منصفانه نیست که بگوییم وارن بافت تمامی این راه‌حل‌ها را برای بازارهای سرمایه و ارزهای دیجیتال مطرح کرده است؛ اما به این معنا نیست که نتوان این راه‌کارها را در این بازار اعمال کرد. روش و راهی که وارن بافت به ما می‌آموزد این است که وقتی سرمایه‌گذاران حریص هستند و می‌خواهند در قیمت‌های بالا خریدهای نامعقول را برای خود رقم بزنند، هزینه‌های زیادی را برای خود به جان می‌خرند. در این شرایط بهترین کار کنار ماندن از بازار و نظاره‌گر بودن است. در مقابل زمانی که سرمایه‌گذاران از خرید ترس دارند، فرصت مناسبی برای خرید ایجاد می‌شود و می‌تواند سودهای عالی در آینده نصیب شما کند.


تولد ارز دیجیتال ICP جف بزوس را ناراحت می‌کند!

همان‌طور که بیان شد هدف این ارز دیجیتال این است که انقلابی در اینترنت ایجاد کند و از تمرکزگرایی در آن جلوگیری شود. این موضوع می‌تواند افرادی مانند جف بزوس و یا مارک زاکربرگ را ناراحت کند، زیرا رمز ارز ICP به دنبال عمومی کردن ترافیک در وب است. 
شاید شما هم از اینکه افرادی مانند بزوس می‌توانند غول‌های صنعت وب را در دست بگیرند و ترافیک آن را کنترل کنند، عصبانی شده باشید. این موضوع درباره تمامی غول‌های این صنعت صدق می‌کند؛ به طور مثال زمانی که آمازون تصمیم بگیرد سرورهای وب سایت خود را در دست بگیرد، به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد.
علاوه بر آن  بسیاری از شرکت‌های ساخته شده با این فناوری این قدرت را در دست گرفتند که برنامه نویسی وب سایت خود را به شکلی ترتیب دهند که هیچ شرکت دیگری به آن دسترسی نداشته باشد. به طور مثال زمانی که رابطه بین بازی ساز ZYNGA و فیس بوک به پایان رسید، سهامدارانZYNGA  با کاهشی معادل 85 درصد در ارزش سهام خود روبرو شدند. علت این مسئله نیز این بود که فیس بوک اجازه دسترسی شرکت بازی ساز ZYNGA را به سایت خود از بین برده بود.
اما در حال حاضر اینترنت کامپیوتر با این هدف به وجود آمده است که این تمرکز را از بین ببرد و آن را تغییر دهد. هدف اصلی این است که اینترنت غیرمتمرکز شود و توان تغییر و دسترسی به آن از دست شرکت‌ها گرفته شود. به همین دلیل تیمی که پست سر ICP قرار دارد به دنبال این است که وب را غیرمتمرکز کند. این موضوع نیز می‌تواند بزرگان دنیای کامپیوتر را خشمگین کند.


آیا ایلان ماسک، ICP را از خواب زمستانی بیدار می‌کند!

رفتار بازارهای ارز دیجیتال به کار کامل بر مبنای عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. اما در این ‌بین رفتار بزرگان اقتصادی روی جزییات آن تاثیر گذار است. یکی از این افراد تاثیر گذار در این زمینه ایلان ماسک مدیر عامل تسلا است. شاید درباره رفتارهای و عملکرد این فرد روی ارزهای دیجیتال مختلف زیاد شنیده باشید و آن را شوخی بزرگی از طرف ایلان ماسک بدانید. 
اما در نظر داشته باشید که عملکرد او به طور مستقیم می‌تواند قیمت توکن یک ارز دیجیتال را به پرواز دربیاورد و یا اینکه به دره‌ها پرتاب کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که رفتارهای این افراد را به خوبی دنبال کنید و اگر می‌خواهید از این بازار سودهای بزرگ به دست بیاورید، گوش خودتان را تیز کنید و تمامی سخنان افرادی مانند ایلان ماسک را بشنوید.
موضوع این است که مدیر عامل تسلا به عنوان یکی از خودروسازان مطرح در جهان اعلام کرد که به دلایل زیست محیطی علاقه‌ای به بیت کوین ندارد و از آن برای پرداخت‌های خود استفاده نمی‌کند. همچنین بعد از مدتی کریپتو چین را تحریم کرد. این اخبار و افشاگری‌های دیگر کافی بود تا این ارزهای دیجیتال به دست و پا بیافتند و به یک‌باره با قیمت‌های صعودی خود خداحافظی کنند.
این مسئله درباره ارز دیجیتال ICP  نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. ممکن است یک روز ایلان ماسک از این ارز دیجیتال برای پرداخت‌های شرکت خود استفاده کند و قیمت آن را به پرواز دربیاورد. در نتیجه باعث شود که خرس‌های این ارز دیجیتال بیدار شده و شاید تبدیل به گاوهای خشمگین  و قدرتمند شوند.!
  اما روز دیگر نیز آن را تحریم کند و موجب افت قیمت آن شود. به همین دلیل توصیه ما را جدی بگیرید و اگر در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید، رفتارهای افرادی مانند ایلان ماسک را در برخورد با این رمز ارز پیگیری کنید.

 

ویژگی منحصر به فرد اینترنت کامپیوتر ICP

هدف این پروژه دستیابی به اینترنت عمومی است و رسیدن به این هدف می‌تواند ساز و کار امروزی اینترنت را به هم بزند. در حال حاضر اینترنت به صورت شبکه‌ای متصل عمل می‌کند، ولی خدمات و سیستم‌های آن با زیرساخت خصوصی پیش می‌رود. به عبارت دیگر شرکت‌های قدرتمندی مانند فیس بوک، آمازون، مایکروسافت و... به راحتی می‌توانند در صورت نیاز خدمات خود را قطع کنند و یا آن را برای عده‌ای محدود کنند.
اما در پروژه ICP یا اینترنت کامپیوتر، هزاران فناوری پیشرفته مانند تولید کلید توزیع شده بدون تعامل یا به عبارتی  (NI-DKG) به کار رفته است. علاوه بر آن الگوریتم‌های اجماع نوین و سیستم شبکه عصبی نیز به کار گرفته شدند تا اینترنت عمومی در اختیار کاربران قرار گیرد. این مزیت ویژه به تمامی دارندگان تلفن‌ها و ساعت‌های هوشمند امکان می‌دهد که هویت اجزای مختلف شبکه را با کمک اینترنت کامپیوتر تأیید کنند.
اینترنت کامپیوتر با سرعتی شگفت‌انگیز در حال حرکت به سمت جلو است و تا پایان سال کشورهای بسیاری را پشتیبانی خواهد کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا یک دهه آینده بتواند به قدرتی بزرگ در تمامی جهان تبدیل شود.
این فناوری علمی جذاب سرعت جستجو در صفحات وب را به میلی ثانیه کاهش داده است و بروز رسانی در آن فقط طی 1 تا 2 ثانیه انجام می‌شود.


کاربردهای توکن ICP

 تمامی ارزهای دیجیتال با اهدافی متفاوت در حوزه دیجیتال متولد می‌شود و کاربردهایی در این زمینه دارند. در این ‌بین سرمایه‌گذاری در توکن آن می‌تواند سودهای زیادی را نصیب سرمایه‌گذاران کند. در کشورهای مختلف از این ارزها برای کاربری‌های متفاوت آن‌ها استفاده می‌شود؛ اما در ایران تنها کارکرد رمز ارزها کسب سود از نوسانات قیمتی توکن آن است. این موضوع درباره ارز دیجیتال ICP  نیز صدق می‌کند.
اما از جمله کارکردهای این توکن علاوه بر سود سازی مواردی مانند تسهیل در حاکمیت شبکه، تولید چرخه برای محاسبه ICP و اهدای پاداش به مشارکت کنندگان در آن است. 

قیمت ارز دیجیتال ICP از ابتدا تا به امروز

زمانی که برای اولین بار ICP در صرافی‌های بزرگی مانند بایننس وارد عرضه اولیه و عمومی شد، به یک‌باره قیمت‌های عجیبی را تجربه کرد. قیمت آن در مدت چهار ساعت از 700 دلار به 250 دلار کاهش یافت و بعد از آن به قیمت 425 دلار رسید.
بالاترین قیمت اینترنت کامپیوتر در تاریخ 20 اردیبهشت 1400 معادل 731 دلار بود و امروز قیمتی معادل با 49 دلار دارد. در حال حاضر این رمز ارز ارزشی معادل 6.3 میلیارد دلار دارد و در رتبه 20 بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. همچنین سهم 0.41 درصدی از بازار را به دست آورده است.


کیف پول ICP 

در حال حاضر سه نوع کیف پول برای ذخیره ارز دیجیتال ICP وجود دارند و کارکرد هر کدام متفاوت از دیگری است. کیف پول گرم امکان دسترسی به اینترنت را برای شما فراهم می‌کند و کیف پولی آنلاین محسوب می‌شود. به همین دلیل اگر سرمایه‌گذاری زیادی در ارز دیجیتال انجام می‌دهید، بهتر است از این کیف پول استفاده نکنید. به عبارت دیگر این مدل کیف پول بیشتر مناسب سرمایه‌های کوچک است.
در مقابل، کیف پول سرد به صورت آفلاین فعالیت می‌کند و به خوبی مناسب نگهداری سرمایه‌های بزرگ است و شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سرمایه شما در امنیت کامل قرار دارد.


 خرید و فروش ICP

اگر مشتاق هستید که در این رمز ارز سرمایه‌گذاری کنید، راه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارند. متأسفانه بسیاری از صرافی‌های خارجی کاربران ایرانی و کشور ما را تحریم می‌کنند و خدمات مناسب ارائه نمی‌دهند. برخی دیگر از این صرافی‌های خارجی نیز چندان قابل اعتماد نیستند.
اما یکی از روش‌های آسان برای دستیابی به این رمز ارز جدید و تازه متولد شده، صرافی‌های معتبر داخلی هستند. شما می‌توانید برای خرید ارز دیجیتال ICP از پلتفرم معاملاتی موربیت استفاده کنید و با خیالی آسوده اقدام به خرید، فروش و معامله ارز دیجیتال ICP نمایید.
برای این کار کافی است به وبسایت morbit.trade  مراجعه کرده و مراحل ثبت‌نام و احراز هویت را طی کنید. بعد از بازگشایی حساب، وارد بازار موربیت شده و خرید و فروش ارز دیجیتال خود را آغاز کنید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره نیز می‌توانید با این شماره تماس بگیرید و از راهنمایی‌های موربیت استفاده کنید. 
021-91004243


کلام پایانی

در این نوشتار رمز ارز جدید و تازه متولد شده ICP یا اینترنت کامپیوتر را با هم بررسی کردیم. این بلاک چین جدید قصد دارد اینترنت عمومی را در اختیار همه قرار دهد تا شبکه‌ای ایجاد شود و میلیاردها نفر بتوانند دسترسی عمومی به تمامی اینترنت داشته باشند. اگرچه ICP راه زیادی برای پیشرفت دارد و موانع زیادی را باید پشت سر بگذارد، اما موفقیت این پروژه جدید می‌تواند دنیای فناوری را وارد عرصه جدیدی کند. به طوری که معادلات افراد و شرکت‌های بزرگی مانند جف بزوس، فیس بوک و ... با تغییرات زیادی روبرو خواهد شد. در این شرایط نیز راهی جز همراه شدن با اینترنت کامپیوتر نخواهند داشت.

منبع: investmentu.com

 

https://morbit.trade/blog/4516/icp_crypto_explained

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

این روزها ارزهای دیجیتال با سرعتی شگفت‌انگیز در حال رشد و تبدیل شدن به ارزهای محبوب در جهان هستند. البته کارایی آن‌ها در بیرون از ایران علاوه بر کسب سود آور نوسانات قیمتی، شامل خرید و فروش خدمات مختلف نیز می‌شود. در این‌ بین هر روز رمز ارز جدیدی در جهان متولد می‌شود و توجه همه را به سمت خود جلب می‌کند. ارزهای دیجیتال جدید سعی می‌کنند که اشکالات رمز ارزهای قبلی را نداشته باشند و روند فعالیت در این عرصه را گسترش دهند. سلر نتورک یکی از این رمز ارزها است که در حال تلاش برای برطرف کردن اشکالات در سیستم بلاک چین است. ارز دیجیتال CELR از جمله پروژه‌های جذاب در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که به‌ عنوان یک کمک کننده برای بلاک چین است و توانسته تغییرات مثبتی زیادی در این سیستم ایجاد کند. اگر شما هم علاقه دارید که با این رمز ارز جذاب آشنا شوید و سودهای خوبی از آن کسب کنید، در ادامه این مقاله همراه ما بمانید.


تاریخچه ایجاد ارز سلر نتورک CELR

شبکه سلر فعالیت خود را در ژوئن 2018 آغاز کرد. بنیان‌گذاران اصلی این شبکه 4 نفر از بهترین افراد در زمینه مدیریت و کنترل سیستم‌های شبکه هستند و از دانشگاه‌های معتبر برکلی، پرینستون و MIT مدرک دکترا دریافت کردند. این شبکه از ابتدای فعالیت تا به امروز تغییرات زیادی را تجربه کرده و توانسته به پیشرفته‌ای زیادی دست پیدا کند.


هدف شبکه سلر (CELR) 

یکی از مشکلات اساسی در سیستم بلاک چین، عدم مقیاس‌پذیری مناسب آن است. اگر شما هم با بازار  و روند کار ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید، به خوبی می‌دانید که فضای بلاک چین با مشکل مقیاس‌پذیری سریع و ایمن روبرو است.
از زمانی که ارزهای دیجیتال با اقبال عمومی در جهان مواجه شدند، عده بسیاری از مردم به آن‌ها توجه کردند و محبوبیت این ارزها به شدت بالا رفت. در این ‌بین بیت کوین به‌عنوان معروف‌ترین و محبوب‌ترین رمز ارز شناخته می‌شود که در سال 2017 به یک‌باره با افزایش قیمت روبرو شد. این مسئله باعث شد که افراد زیادی برای خرید و سرمایه‌گذاری در آن اقدام کنند. اما متاسفانه فضای بلاک چین به شکلی سنتی و کند پیش می‌رفت و نمی‌توانست پاسخگوی حجم گسترده کاربران باشد.
این اتفاق در سال‌های بعد و در هنگام افزایش قیمت ارزهای دیجیتال دیگری نیز ایجاد شد؛ به‌طوری که بلاک چین اتریوم نیز توانایی استقبال و خدمات‌رسانی به حجم بالای کاربران در این فضا را نداشت. درنتیجه معاملات تایید نشده در بلاک چین به شدت افزایش یافت.
دراین‌بین هدف اصلی و مهم شبکه سلر این است که تا حد امکان مشکل مقیاس‌پذیری را کاهش دهد. به همین دلیل این شبکه بر اساس پلتفرم مقیاس‌پذیری لایه 2 برنامه‌ریزی شده است تا برنامه‌های بلاک چین با سرعت و امینت بسیار بیشتر و بالاتری  ساخته شوند. این شبکه به کاربران خود این امکان را می‌دهد که معاملاتی سریع، ایمن، کم‌هزینه و آسان فراهم شود.
این شبکه با معماری اقتصادی منحصر به‌فرد خود با استفاده از تکنیک‌های مقیاس بندی خارج از زنجیره به بلاک چین‌های عمومی کمک می‌کند. به همین دلیل به راحتی می‌تواند میلیاردها تراکنش امن و مطمئن را در کسری از ثانیه انجام دهد و مشکلی نیز ایجاد نشود.

 

مشخصات توکن CELR 

این توکن که در بستر بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند، توکن اصلی شبکه سلر محسوب می‌شود و طی ICO به فروش می‌رسد. در حال حاضر کل موجودی این توکن در جهان معادل 10 میلیارد توکن است و 6 درصد از آن در فروش عمومی به فروش رسیده است. همچنین حداکثر مقداری که در هنگام عرضه اولیه این ارز دیجیتال برای هر کاربر قابل خریداری بود، 1500 دلار بوده است.  قیمت اولیه تعیین شده برای عرضه اولیه این رمز ارز در بازار جهانی برابر با 0،0065 دلار بوده و این توکن در 19 مارس 2019 فروش عمومی خود را به پایان رساند. هم اکنون نیز در بازار ارزهای دیجیتال معاملات روزانه آن انجام می‌شود. 
 این ارز دیجیتال در حال حاضر با قیمت 0،03931 دلار در حال معامله است. البته فراموش نکنید که این قیمت مربوط به بازار امروز این ارز دیجیتال است و قیمتی متغیر محسوب می‌شود. همچنین توکن سلر در حال حاضر در بازار جهانی دارای رتبه 158 در میان تمامی رمز ارزها است.


توکن سلر نتورک  (CELR)چه کاربردهایی دارد؟

این توکن با کاربردهای فراوانی ایجاد شده است؛ اما مهم‌ترین کاربرد آن، استفاده از این توکن به‌عنوان ارز اصلی در شبکه سلر است. در عین حال کاربردهای دیگری نیز قابل بررسی هستند. به طور مثال:

• اثبات نقدینگی جزء فرایندهای ماینینگ مجازی محسوب می‌شود. در این ‌بین کاربرانی که توکن سلر را برای مدتی مسدود نگه دارند، می‌توانند پاداش خود را به صورت دریافت توکنهای بیشتر دریافت کنند. 
• شبکه SGN به‌عنوان یک زنجیره منحصربه‌فرد شناخته می‌شود که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا قبل از آفلاین شدن بتوانند وضعیت خود را در معاملات کاملا ثبت کنند. درنتیجه می‌توانند برای مدتی مشخص از وضعیت خود محافظت کنند. البته کاربران در مقابل این امکان باید کارمزدی پرداخت کنند. اما در مقابل کاربران می‌توانند توکن‌های خود را استیک کنند و در برابر آن میزان مشخصی کارمزد دریافت کنند.
• یکی دیگر از قابلیت‌های این توکن، این است که به وام‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با استیک کردن توکن سلر بیشتر، رتبه بالاتری برای ارائه نقدینگی به دست بیاورند. این نقدینگی نیز در اختیار ارائه دهندگان سرویس برون زنجیره‌ای قرار می‌گیرد.


ویژگی منحصربه‌فرد توکن سلر

توکن سلر نتورک کاربردهای زیادی را برای کاربران خود فراهم می‌کند، اما مزیت قابل توجه آن پشتیبانی از چند بلاک چین مختلف است. الگوریتم مسیریابی این شبکه موجب می‌شود که تنها مدل اقتصادی رمزگذاری شده باشد که عملکرد آن 20 برابر حالت معمول افزایش یافته و حالتی بهینه نسبت به سایر شبکه‌ها پیدا کند و امنیت، سرعت، آسانی و هزینه کمتر را برای کاربران فراهم کند.


معایب شبکه سلر (CELR) 

شاید بتوان گفت مهم‌ترین عیب این شبکه رقبای آن هستند. نباید فراموش کرد که تکنولوژی با سرعت تمام در حال حرکت به سمت جلو است. دراین‌بین سلر تنها شبکه برای رفع مشکل عدم مقیاس‌پذیری بلاک چین نیست. البته این شبکه اولین زیرساخت و مبتکر رفع مشکل مقیاس‌پذیری است؛ اما باید قبول کرد که رقبای این شبکه متولد شده و در حال بزرگ شدن هستند. 
یکی از این رقبای قدرتمند، شبکه لایتنینگ است که راهکار برون زنجیره‌ای برای بیت کوین ارائه داده است. درنتیجه سلر برای پایدار ماندن محبوبیت  و توان خود باید به دنبال روش‌های جدید و خلاقیت در رفع مشکلات شبکه باشد.


قیمت توکن سلر نتورک  (CELR) در صرافی‌های مختلف

یکی از موضوعاتی که در تمامی ارزهای دیجیتال وجود دارد، تفاوت قیمتی آن در صرافی‌های مختلف خارجی است. به‌عبارت‌دیگر اینکه شما از کدام صرافی خرید و فروش رمز ارز خود را انجام دهید، در قیمت نهایی آن تاثیرگذار است. این موضوع درباره سلر نتورک نیز صدق می‌کند.
علت اصلی این اختلاف قیمتی را باید در میزان عرضه و تقاضای آن در یک صرافی مشخص جستجو کرد. به این صورت که ممکن است در یک صرافی عرضه سلر نتورک بیشتر از تقاضای آن باشد و این مسئله می‌تواند باعث کاهش قیمت آن شود. از سوی دیگر اگر در صرافی دیگری تقاضا برای سلر نتورک بیشتر باشد، با افزایش قیمت این ارز دیجیتال در آن صرافی مواجه خواهید شد.
شاید به این موضوع بیندیشید که برای دریافت سود از این اختلاف قیمتی در صرافی‌های مختلف خارجی، کسب سود کنید؛ به این صورت که ارز سلر را از یک صرافی با قیمت کمتر بخرید و همان لحظه در صرافی دیگری با قیمت بالاتر به فروش برسانید. 
در پاسخ باید گفت که چنین کاری عملاً امکان‌پذیر نیست؛ زیرا قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای در حال تغییر هستند و سرعت آن بسیار بالا است. برای اینکه بتوانید از این اختلاف قیمتی کسب سود کنید، باید سرعتی بالاتر از صرافی‌ها و معاملات کاربران یک ارز دیجیتال در جهان داشته باشید. درنتیجه بهتر است این روش سودگیری را فراموش کنید؛ زیرا سخت و تقریبا غیر ممکن است.
از سوی دیگر در صورتی که بتوانید این کار را انجام دهید، باز هم این همه تلاش ارزش چندانی ندارد؛ زیرا قیمت سلر نتورک تغییر زیادی در لحظه ندارد. علاوه بر آن برای خرید و فروش‌های مکرر در صرافی‌های مختلف باید کارمزد صرافی هم در نظر داشته باشید. درنتیجه ممکن است به جای دریافت سودی ناچیز از این همه تلاش، ضررهای پرداخت کارمزد نیز به جان بخرید.


بهترین کیف پول ارز دیجیتال CELR

 در حال حاضر کیف پول‌های متنوعی وجود دارند که می‌توان برای نگهداری، خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال استفاده کرد. البته در کشور ما نیز بسیاری از این کیف پول‌ها قابل استفاده هستند، اما بهترین و امن‌ترین کیف پول برای ذخیره بیشتر ارزهای دیجیتال کیف پول تراست والت است.
این کیف پول از رمز ارز سلر نتورک CELR پشتیبانی می‌کند و شکل موبایلی آن در هر دو سیستم عامل اندروید و IOS ارائه شده است.


خرید و فروش توکن سلر (CELR)

برای خرید و فروش توکن سلر نتورک میتوانید از صرافی‌های خارجی استفاده کنید. اما بسیاری از این صرافی‌ها برای کاربران کشور ما در حالت تحریم هستند و خدمات کاملی به کاربران ایرانی ارائه نمیدهند. در این شرایط بهترین کار دریافت خدمات از صرافی¬های معتبر ایرانی است. 
به منظور خرید ارز دیجیتال سلر (CELR) کافی است از پلتفرم معاملاتی موربیت استفاده کنید. برای این کار به وبسایت morbit.trade مراجعه کنید و مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی کنید. پس از بازگشایی حساب، وارد بازار موربیت شوید و خرید و فروش مورد نظر خود را انجام دهید.
در صورتی که نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر دارید، میتوانید با این شماره تماس بگیرید و از راهنمایی-های کارشناسان موربیت استفاده کنید. 91004243-021


کلام پایانی

در این نوشتار توکن و شبکه سلر نتورک CELR را با هم بررسی کردیم. شبکه سلر با هدف بالا بردن امنیت و آسانی برنامه‌های بلاک چین ساخته شده است. این شبکه سعی می‌کند تا به شکل خارج از زنجیره و به صورت مقیاس‌پذیر مشکلات فضای بلاک چین را در سطح اینترنت حل کند تا کاربران در معاملات خود با توقف و کندی عملکرد مواجه نشوند.
اگرچه این اتفاق توانسته جذابیت‌های زیادی در این شبکه ایجاد کند و روی محبوبیت ارز دیجیتال آن تاثیر گذار است، اما در عین حال گذر زمان تعیین می‌کند که این تغییر در بلاک چین ماندگار و همیشگی است و یا اینکه بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود.

منبع: medium

 

https://morbit.trade/blog/4517/celr_network_explained

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

یکی از دلایل جذابیت ارزهای دیجیتال که در نهایت به رشد این عرصه کمک کرده این است که رمزارزها را نمی‎توان هک کرد و یا از بینشان برد. با استفاده از صنعت رمزارزها، هر فردی در هرکجا دنیا می‎تواند دارایی خود را برای افراد دیگر ارسال کند، بدون این که پای شخص واسطه‌ای در میان باشد. حال به منظور نگه داشتن این ویژگی‌های منحصر به فرد، تغییراتی در بلاکچین‌های بزرگی چون بیت کوین باید رخ دهد. از آنجایی که نودها وظیفه سرپا نگه داشتن و عملکرد بلاکچین ها را دارند، داده های خروجی، می‎توانند محدود باشند. در نتیجه این محدودیت ها، تعداد تراکنش در ثانیه توسط بلاکچین ها کاهش می‌یابد و این امر، برای یک فناوری که قصد دارد به پذیرش عمومی برسد مناسب نیست. به منظور حل این مشکل، پروژه های زیادی در تلاش هستند تا میزان مقیاس پذیری شبکه‌های بلاکچینی را بالا ببرند. در میان پروژه‌هایی که در طی سال های اخیر برای حل مشکل مقیاس پذیری یکی پس از دیگری به روی کار آمدند، شبکه لایتنینگ از همگی کم ریسک تر و پرکاربرد تر به نظر می‎رسد. 


شبکه لایتنینگ چیست؟

به طور خلاصه لایتنینگ یک شبکه لایه دوم، بر روی زنجیره اصلی بیت کوین است. با استفاده از این شبکه کاربران قادرند تا پرداخت‌های p2p خود را با کمترین میزان کارمزد و همچنین سرعت بالا به انجام برسانند. هم‌اکنون شبکه لایتنینگ بر روی بلاکچین‌های بیت کوین و لایت کوین قابل دسترسی است. 
شبکه لایتنینگ این امکان را به کاربران می‌دهد تا با ساختن یک شبکه پرداخت خصوصی در خارج از زنجیره اصلی، تراکنش‌های خود را با طرف معامله، بدون نیاز به ثبت اطلاعات توسط نودها به انجام برسانند.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره شبکه لایتنینگ 

حال قصد داریم تا در این مقاله شما را با انواع کیف پول‌های سازگار با شبکه لایتنینگ آشنا کنیم. با ما همراه باشید.


بهترین کیف پول‌های شبکه لایتنینگ در سال 2021 


کیف پول شبکه لایتنینگ Phoenix

• تنها در نسخه اندروید ارائه شده است.  نسخه ios در مرحله آزمایشی قرار دارد.

اپلیکیشن Phoenix، کیف پول رسمی شبکه لایتنینگ است. این بدان معنی است که با استفاده از کیف پول Phoenix دیگر نیازی به اتصال به بلاکچین اصلی نبوده و این نرم‌افزار به صورت خودکار تمامی عملیات لازم برای باز کردن کانال پرداخت لایتنینگ و همچنین ایجاد یک تجربه کاربری ساده را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد. 

لینک دانلود کیف پول Phoenix

کیف پول شبکه لایتنینگ بلو والت (Blue Wallet)

• ارائه شده در نسخه‌های ios و اندروید
• قابلیت اتصال به نود 
• قابلیت خرید و فروش بیت کوین در داخل اپلیکیشن 
• دارای نسخه کیف پول برای زنجیره اصلی بیت کوین

بلو والت یک کیف پول مختص به نگه داری و ذخیره بیت کوین است که برای شبکه لایتنینگ نیز مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. برای استفاده از شبکه لایتنینگ با استفاده از بلو والت، نیازی به راه اندازی تنظیمات خاصی نبوده و این نرم‌افزار به صورت خودکار وظیفه باز و بسته کردن کانال لایتنینگ را بر عهده می‌گیرد. 

لینک دانلود بلو والت

کیف پول شبکه لایتنینگ Breez

• ارائه شده در نسخه‌های اندروید و ios

کیف پول Breez ارائه دهنده تراکنش‌های آنی رمز ارز با استفاده از شبکه لایتنینگ است. این کیف پول، اولین نرم‌افزاری است که سیستم Neutrino را بر روی پلتفرم خود اعمال کرد. به علاوه موارد ذکر شده، کیف پول Breez، متن باز و غیر حضانتی است. غیر حضانتی بودن یک کیف پول به این معنی است که کلیدهای خصوصی کاربران به هیچ عنوان در سرورهای کیف پول ثبت نشده و کاربران مسئول نگه داری دارایی های دیجیتال خود هستند. 
با استفاده از این کیف پول، هم می‌توان مبالغ پایین را ارسال و دریافت کردو هم مبالغ بسیار بالا که توسط کمپانی‌ها جا به جا می‌شوند. 

 

کیف پول شبکه لایتنینگ Wallet of Satoshi

• ارائه شده در نسخه‌های اندروید و ios
• حضانتی (کلیدهای خصوصی در سرورهای این نرم‌افزار ذخیره می‌شوند)

کیف پول Wallet of Satoshi بسیار کاربرپسند بوده و کار با آن برای کاربران مبتدی نیز ساده است. با استفاده از این کیف پول کاربران قادرند بدون ترک کردن پلتفرم Wallet of Satoshi از بازار داخلی آن به خرید و فروش بیت کوین بپردازند، درست مانند بلو والت.

لینک دانلود Wallet of Satoshi


کیف پول شبکه لایتنینگ BLW

• ارائه شده در نسخه اندروید
• ساخت کانال پرداخت در شبکه لایتنینگ بر عهده خود کاربر است.

کیف پول BLW یکی از قوی ترین و امن ترین اپلیکیشن‌های شبکه لایتنینگ است. کاربران با استفاده از این ابزار می‎توانند علاوه بر تراکنش‌های لایتنینگ، پرداخت‌های عادی را نیز در شبکه اصلی بیت کوین به انجام برسانند.

لینک دانلود کیف پول Blw

 

کیف پول شبکه لایتنینگ Eclair

• ارائه شده در نسخه اندروید
• ساخت کانال پرداخت در شبکه لایتنینگ بر عهده خود کاربر است.
• Eclair علاوه بر ارائه خدمات برای شبکه لایتنینگ، در بلاکچین اصلی بیت کوین نیز کاربرد دارد. 

کیف پول Eclair توسط کمپانی ACINQ، یکی از تاثیرگذارترین پلتفرم‌ها در حوزه مقیاس پذیری در بلاکچین توسعه یافته است. کیف پول Eclair در دسته اولین پلتفرم های سازگار با شبکه لایتنینگ قرار دارد و کاربران اندروید را قادر می‌سازد تا علاوه بر تراکنش‌های لایتنینگ، تراکنش‌های عادی در شبکه اصلی بیت کوین را نیز انجام دهند. 

لینک دانلود کیف پول Éclair

 

کیف پول شبکه لایتنینگ Muun

• ارائه شده در نسخه‌های ios و اندروید
• Munn در اصل کیف پول زنجیره اصلی بیت کوین است که قادر است تراکنش‎های لایتنینگ را نیز انجام دهد. 

Muun کی کیف پول امن و غیرحضانتی است که ارائه دهنده آدرس‌های چند امضایی، به منظور انجام تراکنش در شبکه لایتنینگ است. این کیف پول همچنین دارای رابط کاربری ساده و فضای ذخیره سازی سرد و یا آفلاین است. این بدان معنی است که کاربرانی قصد نگه داری بیت کوین خود در دراز مدت هستند، می‎توانند با ذخیره کلیدهای خصوصی خود در این والت آفلاین، دارایی های خود را به امن ترین حالت ممکن نگه داری نمایند. 
لازم به ذکر است که با استفاده از کیف پول Muun، به جای استفاده از کانال پرداخت لایتنینگ، می‎توان از گزینه Submarine Swap استفاده کرد. (گزینه Submarine Swap کیف پول Muun هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد.)

لینک دانلود کیف پول Muun

کیف پول شبکه لایتنینگ Zeus

• ارائه شده در نسخه‌های اندروید و ios
• امکان اتصال به فول نود بلاکچین بیت کوین 
• ساخت کانال پرداخت در شبکه لایتنینگ بر عهده خود کاربر است.

کیف پول Zeus یک کیف پول برای شبکه اصلی بیت کوین و شبکه لایتنینگ است و کاربران می‎توانند با به کارگیری VPN و Tor، از طریق Zeus به نود شخصی خود متصل شوند. به علاوه موارد یاد شده، کیف پول Zeus قادر است تا به نودهای شبکه اصلی بیت کوین از جمله BTCPay، Nodl، myNode و RaspiBlitz نیز اتصال یابد. کاربران می‎توانند با استفاده از یک QR کد به نود شخصی خود اتصال شوند. 

لینک دانلود کیف پول Zeus

کیف پول شبکه لایتنینگ Zap

• ارائه شده در نسخه‌های ios، اندروید، ویندوز، مک و لینوکس
• ساخت کانال پرداخت در شبکه لایتنینگ بر عهده خود کاربر است.

کیف پول Zap، هم در نسخه دسکتاپ و هم در گوشی‌های هوشمند ارائه می‎شود. استفاده از این کیف پول بسیار ساده و کاربرپسند بوده و ارسال و دریافت پرداخت‌های لایتنینگ در آن به راحتی قابل انجام است. کیف پول Zap به منظور افزایش حریم خصوصی کاربران از سیستم مسیریابی لایه‌ای و یا به اصطلاح Onion routing استفاده می‌کند.

لینک دانلود کیف پول Zap

 

کیف پول شبکه لایتنینگ Tippin.me

• افزونه مرورگر
• حضانتی 

Tippin.me ارائه دهنده کیف پول حضانتی در مرورگرهای کروم و فایرفاکس است. بیت کوینرها با استفاده از این ابزار در شبکه لایتنینگ برای کاربران مورد علاقه خود بیت کوین ارسال می‎کنند. 

لینک دانلود کیف پول tippin me


انجام تراکنش‌های خرد در شبکه لایتنینگ

هم‌اکنون کاربران می‎توانند در شبکه اصلی بیت کوین، حداقل مقدار 0.0000546  BTC را جا به جا کنند. در زمان نگارش این مطلب، مقدار بیت کوین یاد شده معادل 40 هزار تومان است. این درحالی است که با استفاده از شبکه لایتنینگ کاربران قادرند تا مبلغ یک ساتوشی (صد میلیونیوم بیت کوین) را نیز انتقال دهند. 
در چنین حالتی واضح است که انجام تراکنش های خرد با استفاده از لایتنینگ هم سریع تر و هم ارزان تر است. 


سخن آخر 

بیت کوین و بلاکچین‌های نسل اول و دوم دو مشکل اساسی دارند: هزینه کارمزد دریافتی برای تراکنش‌های خرد به صرفه نیست و سرعت انجام معاملات پایین است چراکه ماینرها برای تایید هر تراکنش باید بایکدیگر به توافق برسند. 
با این وجود که هردو مشکل یاد شده بخشی از سیستم‌های غیرمتمرکز است و این مشکلات با به روزرسانی‌های مختلف بر روی شبکه قابل حل هستند، همین موارد در طی چندین سال اخیر از پذیرش عمومی بیت کوین ممانعت کرده است. در این میان فناوری لایتنینگ یکی از به روزرسانی‌های مفیدی است که امکان انجام تراکنش‌های خرد، با سرعت بالا را برای کاربران شبکه بیت کوین فراهم کرده است. 
بلاکچین‌های نسل اول و دوم (مانند بیت کوین و اتریوم) برای حفظ عدم تمرکز بر بسترهای خود، ناچارند تا مقیاس پذیری شبکه را کاهش دهند. این درحالی است که دو فورک معروف بیت کوین از جمله بیت کوین کش (BCH) و بیت کوین اس وی (BSV) با هدف قرار دادن سایز بلوک‌ها سعی دارند تا سرعت تراکنش‌ها را بالا ببرند. اما سوال اینجاست که آیا افزایش سایز بلوک‌ها به غیرمتمرکز بودن شبکه ضربه می‎زند؟ پاسخ مثبت است! وقتی که سایز بلوک‌های شبکه افزایش می‌یابد، دستگاه های محاسباتی قوی تری برای تایید تراکنش‌ها نیاز است. در چنین حالتی افراد معمولی قادر به تهیه دستگاه‌های ماینر نبوده و این سازمان‌ها و نهادهای بزرگ هستند که می‎توانند این دستگاه ها را در دست داشته باشند. همین امر باعث از بین رفتن میزان عدم تمرکز در شبکه شده و راه حل مناسبی برای بهبود مشکل مقیاس پذیری در شبکه محسوب نمی‎شود. 

منبع: bitrefill.com

 

 

https://morbit.trade/blog/4525/best_lightning_network_wallets

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

به طور خلاصه شبکه لایتنینگ یک راه حل مناسب به منظور بهبود مشکل مقیاس پذیری است که برای اولین بار بر روی بلاکچین بیت کوین ارائه شد. هم‌اکنون این راهکار در شبکه بیت کوین و چند بلاکچین دیگر استفاده می‎شود. شبکه‌های بلاکچینی با استفاده از لایتنینگ تراکنش ها را با سرعت بیشتر و هزینه کمتری به انجام می‌رسانند. 
تاریخچه شبکه لایتنینگ (Lightning Network) شبکه لایتنینگ در ابتدا توسط جوزف پون و تادئوس دریجا در سال 2015 معرفی شد. پس از گذشت سه سال از توسعه این فناوری، کمپانی بلاک استریم از ایده لایتنینگ استفاده کرد و شبکه آزمایشی آن را بر روی بلاکچین بیت کوین راه اندازی نمود. باوجود نوین بودن شبکه لایتنینگ، ایده این فناوری به گذشته دور برمی‌گردد چراکه توسعه کانال‌های پرداخت به منظور دور زدن واسطه‌ها در معاملات مالی یکی از اهداف بشر امروز بوده است. باوجود موارد ذکر شده، پیش از راه اندازی لایتنینگ در بلاکچین بیت کوین، ایده افزایش سایز بلاک به منظور افزایش سرعت تراکنش‌ها با توسعه فورک مشهور بیت کوین کش به انجام رسید. 

هدف از توسعه شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

همانطور که می‎دانید بیت کوین و بلاکچین‌های نسل اول و دوم دو مشکل اساسی دارند: هزینه کارمزد دریافتی برای تراکنش‌های خرد به صرفه نیست و سرعت انجام معاملات پایین است چراکه ماینرها برای تایید هر تراکنش باید بایکدیگر به توافق برسند. 
با این وجود که هردو مشکل یاد شده بخشی از سیستم‌های غیرمتمرکز است و این مشکلات با به روزرسانی‌های مختلف بر روی شبکه قابل حل هستند، همین موارد در طی چندین سال اخیر از پذیرش عمومی بیت کوین ممانعت کرده است. در این میان فناوری لایتنینگ یکی از به روزرسانی‌های مفیدی است که امکان انجام تراکنش‌های خرد، با سرعت بالا را برای کاربران شبکه بیت کوین فراهم کرده است. 
بلاکچین‌های نسل اول و دوم (مانند بیت کوین و اتریوم) برای حفظ عدم تمرکز بر بسترهای خود، ناچارند تا مقیاس پذیری شبکه را کاهش دهند. این درحالی است که دو فورک معروف بیت کوین از جمله بیت کوین کش (BCH) و بیت کوین اس وی (BSV) با هدف قرار دادن سایز بلوک‌ها سعی دارند تا سرعت تراکنش‌ها را بالا ببرند. اما سوال اینجاست که آیا افزایش سایز بلوک‌ها به غیرمتمرکز بودن شبکه ضربه می‎زند؟ پاسخ مثبت است! وقتی که سایز بلوک‌های شبکه افزایش می‌یابد، دستگاه های محاسباتی قوی تری برای تایید تراکنش‌ها نیاز است. در چنین حالتی افراد معمولی قادر به تهیه دستگاه‌های ماینر نبوده و این سازمان‌ها و نهادهای بزرگ هستند که می‎توانند این دستگاه ها را در دست داشته باشند. همین امر باعث از بین رفتن میزان عدم تمرکز در شبکه شده و راه حل مناسبی برای بهبود مشکل مقیاس پذیری در شبکه محسوب نمی‎شود. 

 

مقیاس پذیری در بلاکچین چیست؟

به زبان ساده مقیاس پذیری به معنی حفظ عملکرد طبیعی یک شبکه با افزایش میزان کاربران و تقاضا برای انجام تراکنش است. حال مشکل مقیاس پذیری در بین سال‌های 2017 و 2018 در شبکه بیت کوین، در زمانی که تعداد کاربران رفته رفته در این شبکه افزایش یافت به وجود آمد. 


شبکه لایتنینگ (Lightning Network) چیست؟

شبکه لایتنینگ یک راه حل لایه دوم و یا خارج از زنجیره است که این امکان را فراهم می‎کند تا کاربران بتوانند تراکنش‌ها را در بلاکچین بیت کوین، بدون نیاز به دریافت تاییدیه از ماینرها به انجام برسانند. لازم به ذکر است که تراکنش‌های انجام شده در شبکه لایتنینگ، پرداخت‌های خرد هستند و کارمزد بسیار کمی را شامل می‌شوند. 
برخلاف بسیاری از راه حل‌های ارائه شده برای برطرف نمودن مشکل مقیاس پذیری، مانند فورک‌های بیت کوین کش و بیت کوین اس وی، شبکه لایتنینگ یک فورک محسوب نمی‎شود. این فناوری به جر بیت کوین برای سایر بلاکچین‎ها مانند لایت کوین مورد استفاده قرار می‎گیرد. با استفاده از لایتنینگ، کاربران می‎توانند بر روی بلاکچین بیت کوین یک کانال پرداخت خارج از زنجیره بسازند و تراکنش‌های خود را به صورت p2p، آنی و با حداقل کارمزد به انجام برسانند. گفته شد که استفاده از لایتنینگ تنها برای انجام تراکنش‌های خرد به کار می‎رود و با استفاده از این تکنولوژی کاربران می‎توانند به راحتی با بیت کوین خریدهای روزانه خود را به انجام برسانند.


نحوه کارکرد شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

به منظور استفاده از شبکه لایتنینگ، کاربران باید از کانال‌های پرداختی که همان کیف پول‎های چند امضایی هستند استفاده کنند. واضح است که در چنین شرایطی زمان انجام تراکنش، صرفا به اندازه ارتباط بین دو کیف پول به طول می‎انجامد. در این میان به این نکته توجه کنید که عبارت خارج از زنجیره به این معنی نیست که بیت کوین شما از شبکه خارج می‎شود، بلکه بدان معنی است که تا زمان باز بودن کانال پرداخت لایتنینگ، دارایی شما در یک کیف پول چند امضایی، بر روی شبکه اصلی قرار دارد. به علاوه این شبکه به کاربر این امکان را می‎دهد تا تراکنش‌های خود را بدون نیاز به انجام آن در شبکه اصلی و دریافت تاییدیه ازسمت ماینرها تکمیل کند. 
شبکه لایتنینگ از بلاکچین بیت کوین جدا است و این بدان معنی است که لایتنینگ گره ها و یا همان نودهای مخصوص به خود را داراست و این درحالی است که عملکرد آن، کاملا وابسته به شبکه اصلی است. به منظور ورود به شبکه لایتنینگ، کاربران باید یک مدل خاصی از تراکنش را بر روی بلاکچین اصلی بسازند.
کاری که شما برای شروع تراکنش با استفاده از شبکه لایتنینگ انجام می‌دهید، ساخت نوعی قرارداد هوشمند است که در ادامه به نحوه ساخت آن اشاره خواهیم کرد. این قرارداد هوشمند درواقع یک بلاکچین یا دفترچه ثبت معاملات خصوصی است. شما می‌توانید در این قرارداد هوشمند، هر تعداد تراکنشی را وارد کنید و این تراکنش‌ها و شرایط قرارداد، تنها برای شما و طرف معامله قابل مشاهده است. تمام این موارد در حالی است که نه شما و نه طرف معامله شما، توان تقلب در تراکنش‌ها را ندارید چراکه قراردادهای هوشمند خواصی دارند که از تقلب طرفین معاملات جلوگیری می‌کنند. 

بلاکچین خصوصی یاد شده، کانال نام دارد. فرض کنید که آلیس و باب هرکدام 5 عدد بیت کوین را وارد قرارداد هوشمند کانال می‎کنند. در کانال و یا شبکه آلیس و باب، هم‌اکنون یک بالانس 5 بیت کوین وجود دارد. آلیس در قرارداد هوشمند یاد می‎کند که 1 عدد بیت کوین برای باب ارسال شود. در این حالت آلیس 4 BTC و باب 6 بیت کوین دارد. 
حال تفاوت این نوع تراکنش با تراکنش‌های معمولی روی زنجیره چیست؟ در زمان ساخت یک کانال تراکنش با استفاده از شبکه لایتنینگ، طرفین معامله موظفند که هریک مقدار ثابتی بیت کوین را وارد کانال کنند و این مقدار محدودیت خاصی ندارد. وقتی که یک قرارداد هوشمند برای شبکه لایتنینگ ساخته می‎شود و مبلغ بیت کوین به این کانال منتقل می‎شود، این تراکنش توسط ماینرها به ثبت می‌رسد. اما تفاوت تراکنش در لایتنینگ در این است که تراکنش‌هایی که پس از باز شدن کانال بین طرفین رخ می‎دهد، دیگر توسط ماینرها مورد بررسی قرار نمی‌گیرد بلکه ماینرها تنها بالانس دارایی در هنگام باز شدن و بسته شدن کانال معاملاتی را بر روی بلاکچین اصلی ثبت می‌کنند.
برمیگردیم به مثال بالا: پس از گذشت مدتی، باب 2 عدد از 6 بیت کوین خود را برای آلیس ارسال می‌کند و این دو می‎توانند این روند را تا هر زمان که می‎خواهند ادامه دهند. پس از اینکه طرفین بر سر بستن این کانال معاملاتی به توافق برسند، کانال لایتنینگ ما بسته شده و بالانس دارایی طرفین معامله براساس بالانس اولیه، توسط ماینرها بررسی می‎شود. 
در نهایت همانطور که از نام آن پیداست، سرعت تراکنش ها با استفاده از لایتنینگ بسیار بالا و همانند رعد و برق است. 


ویژگی‌های شبکه لایتنینگ چیست؟

هم‌اکنون شبکه لایتنینگ یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای بهبود مقیاس پذیری بلاکچین بیت کوین محسوب می‎شود. اما دلیل اینکه از خواص و ویژگی‌های لایتنینگ بر روی زنجیره اصلی استفاده نمی‎شود این است که ایجاد چنین تغییری در اکوسیستم بزرگ بیت کوین می‌تواند خطر هارد فورک و یا باگ نرم‌افزاری را افزایش دهد. از این رو به دلیل ریسک بالا، حتی آزمایش شبکه لایتنینگ بر روی زنجیره اصلی، امری خطرناک محسوب شده و ممکن است که سرمایه قفل شده در بلاکچین بیت کوین را از بین ببرد. 

با این حال شبکه لایتنینگ باجود ویژگی‌هایش موفق شده است تا بسیاری از مشکلات تراکنش‌های همتا به همتا و غیرمتمرکز را حل کند: 

مقیاس پذیری در شبکه 

هر بلوک بلاکچین بیت کوین در مدت 10 دقیقه ایجاد شده و هر میزان از دارایی می‎تواند در این بلوک‌ها به ثبت برسد. اما فضای بلوک‌ها که حاوی اطلاعات تراکنش هستند، محدود است. این مسئله بدین معنی است که شما برای اینکه تراکنش خود را در بلوک بعدی به ثبت برسانید، باید با سایر کاربران رقابت کنید. چراکه ماینرها تراکنش‌هایی را در اولویت قرار می‎دهند که کارمزد بالاتری دارند. 
در زمانی که شبکه شلوغ نیست و درخواست برای ثبت تراکنش توسط کاربران پایین است، مسئله کارمزد خیلی به چشم نمی‌آید. از این رو کاربران می‌توانند برای ثبت تراکنش خود کارمزد پایینی را در نظر بگیرند. این درحالی است که در زمانی که تعداد زیادی کاربر همزمان قصد انجام تراکنش دارند، معاملات افرادی که کارمزد بالاتری در نظر گرفته اند، سریع تر از سایرین به انجام می‌رسد. در برخی از موارد کارمزد تراکنش بر روی بلاکچین بیت کوین در حد 5 دلار بوده و در سال 2017 این مقدار به 50 دلار نیز افزایش یافت. ارقام یاد شده، چه 5 دلار و چه 50 دلار، در تراکنش‌های بزرگ خیلی تاثیر گذار نیستند، اما اگر فردی بخواهد تا با استفاده از بیت کوین قهوه بخرد چه؟ باید برای یک قهوه 3 دلاری 5 دلار کارمزد پرداخت کند؟
با استفاده از شبکه لایتنینگ، شما تنها دو کارمزد پرداخت می‎کنید، در زمانی که کانال را باز کرده و در زمانی که کانال را می‎بندید. در این میان شما قادرید تا با استفاده از لایتنینگ هزاران تراکنش را با طرف معامله خود، بدون نیاز به پرداخت کارمزد به انجام برسانید. 
در نهایت وقتی که بیشتر کاربران بیت کوین، به منظور انجام تراکنش‌های خرد از لایتنینگ استفاده کنند، در استفاده از فضای بلوک‌های زنجیره اصلی صرفه جویی شده و بلوک‌های بلاکچین تنها حوی اطلاعات تراکنش‌های بزرگ و باز و بسته شدن کانال‌های لایتنینگ است. در این حالت مبلغ کارمزد در شبکه اصلی نیز کاهش یافته و شبکه می‎تواند تعداد بالای کاربران را پاسخگو باشد. 


انجام تراکنش‌های خرد در شبکه لایتنینگ

هم‌اکنون کاربران می‎توانند در شبکه اصلی بیت کوین، حداقل مقدار 0.0000546  BTC را جا به جا کنند. در زمان نگارش این مطلب، مقدار بیت کوین یاد شده معادل 40 هزار تومان است. این درحالی است که با استفاده از شبکه لایتنینگ کاربران قادرند تا مبلغ یک ساتوشی (صد میلیونیوم بیت کوین) را نیز انتقال دهند. 
در چنین حالتی واضح است که انجام تراکنش های خرد با استفاده از لایتنینگ هم سریع تر و هم ارزان تر است. 


حریم خصوصی در شبکه لایتنینگ

یکی دیگر از ویژگی‎های مورد توجه شبکه لایتنینگ میزان حریم خصوصی ارائه شده توسط این سیستم است. از آنجایی که طرفین معامله جزییات تراکنش‌های خود را در شبکه اصلی نشر نمی‎دهند، سطح حریم خصوصی تراکنش‌ها بالا می‎رود. به عبارت دیگر، درحالی که تراکنش باز و یا بسته شدن کانال لایتنینگ در شبکه اصلی در دید عموم قرار می‌گیرد هیچ شخصی متوجه نمی‌شود که در داخل کانال چه گذشته است. برای بهتر متوجه شدن این امر، به مثال زیر دقت کنید: 
اگر آلیس و باب با یکدیگر یک کانال لایتنینگ داشته باشند و باب با کارول هم یک کانال داشته باشد، آلیس می‎تواند از طریق کانال باب، با کارول معامله انجام دهد. اگر دن هم با کارول یک کانال داشته باشد، آلیس با دن هم می‎تواند معامله خصوصی انجام دهد. در این حالت، پس از بسته شدن کانال، هیچ شخصی متوجه نمی‌شود که آلیس دقیقا برای چه کسی بیت کوین فرستاده است.


امنیت در شبکه لایتنینگ

برای متوجه شدن میزان امنیت در لایتنینگ نتوورک به این مثال دقت کنید: 

آلیس و باب به یکدیگر اعتماد ندارند و قرار است که آلیس برای باب 2 بیت کوین ارسال کند. از آنجایی که آلیس و باب دو تاجر در کشورهای مختلف هستند، قرار است که تراکنش‌های زیادی را با یکدیگر به انجام برسانند. از این رو این دو، به منظور انجام تراکنش‌ها از کانال پرداخت لایتنینگ استفاده کرده و هریک 5 بیت کوین را در این کانال سپرده گذاری می‌کنند. به منظور ساخت یک کانال لایتنینگ، کاربران بایستی یک آدرس چند امضایی بسازند، در آدرس چند امضایی برای انجام تراکنش‌ها به کلید خصوصی هر دو طرف معامله نیاز است. 
از طرفی چون ساخت کانال لایه دوم لایتنینگ به قرارداد هوشمند نیاز دارد، هیچ یک از طرفین معامله قادر نیست که دارایی طرف مقابل را از شبکه برداشت کند. قراردادهای هوشمند شبکه لایتنینگ قراردادهای زمان دار هش شده به نام HTLC هستند که با استفاده از آن‌ها یک طرف معامله قادر است که کانال را بسته و بیت کوین‌های خود را برداشت کند. 

چگونه از شبکه لایتنینگ برای تراکنش بیت کوین استفاده کنم؟

یکی از تفاوت های اصلی شبکه لایتنینگ با بلاکچین اصلی بیت کوین این است که آدرس کیف پول در لایتنینگ وجود نداشته و در عوض کاربران با ابزاری به نام Invoice رو به رو هستند. ابزار Invoice تمامی اطلاعات لازم برای به انجام رساندن معاملات، از جمله مبالغ انتقال یافته، زمان منقضی شدن و ساخت شبکه را شامل می‎شود. اما به دو روش می‎توان از شبکه لایتنینگ استفاده کرد: راه اندازی فول نود لایتنینگ بیت کوین و استفاده از کیف پول سازگار با شبکه لایتنینگ.

راه اندازی فول نود لایتنینگ بیت کوین

راه اندازی نود لایتنینگ تا حدودی دشوار است و افراد متخصص نیز ممکن است که در این روند با مشکلاتی مواجه شوند با این حال سه نرم‌افزار در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که با استفاده از آن ها می‎توان نود لایتنینگ را راه اندازی کرد: 

• نرم‌افزار LND از شرکت لایتنینگ لبز
• نرم‌افزار  C-Lightning از شرکت المنت پراجکت
• نرم‌افزار ایکلیر از شرکت ACINQ


کیف پول لایتنینگ بیت کوین 

یکی از راه های جایگزین فول نود، به منظور دسترسی به شبکه لایتنینگ راه اندازی یک کیف پول سازگار با این شبکه است. از جمله کیف پول‌های امن و رایج برای لایتنینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

کیف پول Blue Wallet
کیف پول Phoenix

 

انجام تراکنش لایتنینگ بیت کوین در موربیت

کاربران مقیم ایران قادرند تا با مراجعه به وبسایت موربیت، ثبت نام و احراز هویت، خرید و فروش بیت کوین را با استفاده از شبکه لایتنینگ به انجام برسانند. موربیت تنها پلتفرم معاملاتی در ایران است که شبکه لایتنینگ را بر بستر خود راه اندازی کرده است. کاربران با استفاده از این قابلیت می‎توانند تراکنش‌های خود را با کمترین میزان کارمزد به انجام برسانند. 

منبع: Binance

 

https://morbit.trade/blog/4520/lightning_network_and_scalability_in_blockchain

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

اتریوم، دومین رمزارز محبوب بازار و معروف به ملکه ارزهای دیجیتال است. ارز دیجیتال اتر در بازه زمانی یک سال اخیر خود موفق شد تا با رشد 870 درصدی، عملکردی بهتر از بیت کوین داشته باشد و کاربران را بیش از پیش به سمت خود جلب کند. در طی یک سال گذشته سرمایه گذاری بر اتریوم به یکی از پرسودترین فعالیت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شده است و از این رو، استخراج اتریوم تقاضای بالایی را در بر داشته است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد بلاکچین های متن باز، نسبت به پایگاه های داده متمرکز و سنتی این است که هر فردی در هرکجای دنیا قادر است تا در بلاکچین فعالیت کرده و تراکنش‌های انجام شده در شبکه را به تایید برساند. شبکه اتریوم در ازای تایید تراکنش‌ها توسط ماینرها، به این افراد پاداش داده و این پاداش، در قالب رمزارز اتر است. 

بیشتر بدانید: همه چیز درباره بلاکچین اتریوم و ارز دیجیتال اتر

در این مقاله تمام اطلاعات لازم به منظور استخراج ارز اتر و پیوستن به استخرهای استخراج، به کاربران موربیت آموزش داده می‎شود. با ما همراه باشید. 

استخراج اتریوم چیست؟

به طور کلی پروسه ماینینگ و یا استخراج، به تولید بلوک توسط ماینرها گفته می‎شود. در زمانی که درخواست انجام تراکنش توسط کاربر ثبت می‎شود، ماینرها تراکنش مورد نظر را بررسی کرده و در صورت معتبر بودن معامله، آن را در یک بلوک جدید به ثبت می‎رسانند. حال از آنجایی که ماینرها با صرف نیروی برق و نیروهای محاسباتی برای پایداری و امنیت شبکه تلاش می‌کنند، پس از این که هر بلوک توسط ماینری تولید شود، آن ماینر از شبکه پاداشی در قالب رمزارز اتر دریافت می‎کند. از آن جایی که تعداد ماینرها در شبکه اتریوم بسیار زیاد است، می‌توان بلاکچین اتریوم را یک شبکه کاملا غیرمتمرکز دانست. 


آیا استخراج اتریوم سودآور است؟

پیش از شروع آموزش استخراج اتریوم، بهتر است به این نکته توجه کنید که استخراج اتر و یا هر ارز دیگری، درست مانند یک سرمایه گذاری پر ریسک است که نیاز به تحقیقات بسیار زیادی دارد. با این وجود که اتریوم یکی از معتمدترین و قدیمی ترین ارزهای دیجیتال است که توسعه دهندگان بسیار زیادی بر روی آن فعالیت دارند، این نکته را نباید فراموش کرد که حوزه ارزهای دیجیتال هنوز جوان است و به همین دلیل، بازار آن با نوسانات شدیدی رو به رو است. درهمین راستا عوامل کلیدی زیادی از جمله قیمت اتریوم، هزینه مصرف برق، هزینه دستگاه استخراج و استهلاک آن از جمله موارد ریسکی استخراج اتر هستند که پیش از پرداخت هزینه باید در نظر گرفته شوند. با این حال باتوجه به رشد چشمگیر اتریوم در سال 2021، استخراج این ارز با در نظرگیری موارد فوق، یک سرمایه گذاری سودآور محسوب می‎شود.

 
چگونه اتریوم استخراج کنم؟

به منظور استخراج ارز دیجیتال اتریوم باید سه فرایند کلی طی شود:

1. تهیه ریگ استخراج (دستگاه ماینر)

2. ساخت یک کیف پول سازگار با بلاکچین اتریوم برای دریافت اتر استخراج شده

3. اجرای نرم‌افزار ماینینگ و اتصال به استخرهای استخراج 

حال بیایید هرکدام از این موارد را با دقت مورد بررسی قرار دهیم: 

 

تهیه ریگ استخراج (معرفی بهترین ماینرهای اتریوم در سال 2021)

گفته شد که فرایند استخراج نیازمند یک سیستم سخت افزاری قوی است. در روزهای ابتدایی عرصه رمزارزها، استخراج ارزهایی چون بیت کوین و اتریوم در کامپیوترهای خانگی ممکن بود. این درحالی است که امروزه، به دلیل افزایش تعداد کاربران بلاکچین و همچنین سختی شبکه، این امر به هیچ عنوان به صرفه نبوده و باعث از بین رفتن دستگاه های خانگی خواهد شد. 
باوجود گزینه‌های فراوان برای استخراج اتریوم، امروزه بیشترین کالایی که برای ماین اتر مورد استفاده قرار می‌گیرد کارت‌های گرافیک و یا همان GPU ها است. با استفاده از GPUها می‎توان ارزهای دیگری به جز اتریوم را نیز استخراج کرد. با این حال به منظور ماین بیت کوین و فورک‌های آن، دستگاه های مخصوص ASIC تنها گزینه‌ محسوب می‌شوند. 
باتوجه به موارد یاد شده، کاربرانی که قصد استخراج اتریوم با کارت گرافیک (GPU) را دارند باید ریگ‌های استخراجی در دست داشته باشند. ریگ‎های استخراج درست مانند کیس کامپیوتر هستند، با این تفاوت که بر روی ریگ‌ها، تعداد زیادی کارت گرافیک اعمال شده است. ریگ‌های ماینینگ اتریوم را هم می‎توان به صورت آماده خریداری نمود و هم می‌توان با خرید قطعات، یک ریگ کامل را اسمبل نمود. 


آموزش اسمبل ریگ ماینینگ اتریوم 

1. تهیه کارت گرافیک مناسب 

تهیه یک کارت گرافیک مناسب اولین قدم در استخراج ارز اتر است. این نکته را به خاطر داشته باشید که هر کارت گرافیکی مناسب استخراج نیست و برای انتخاب، بهتر است برندی برگزیده شود که پیش از این توسط ماینرها استفاده شده باشد. هم‌اکنون دو برند کارت گرافیک Nvidia و AMD برای استخراج اتر مناسب ترین گزینه ها هستند: 

بهترین کارت‌های گرافیک برند AMD برای استخراج ارز اتر

• کارت گرافیک AMD Radeon RX 380 – قدرت هش: Mh/s 19
• کارت گرافیک AMD Radeon RX 470 – قدرت هش: Mh/s 26
• کارت گرافیک AMD Radeon RX 570 – قدرت هش: Mh/s 27
• کارت گرافیک AMD Radeon RX 580 – قدرت هش: Mh/s 30
• کارت گرافیک AMD Radeon RX FURY – قدرت هش: Mh/s 29
• کارت گرافیک AMD Radeon RX Vega 56 – قدرت هش: Mh/s 36
• کارت گرافیک AMD Radeon RX Vega 64 – قدرت هش: Mh/s 40
• کارت گرافیک AMD Radeon VII – قدرت هش: Mh/s 78
• کارت گرافیک AMD Radeon RX 5700 XT – قدرت هش: 51 Mh/s

بهترین کارت‌های گرافیک برند Nvidia برای استخراج ارز اتر

• کارت گرافیک Nvidia GTX 1050 Ti – قدرت هش: Mh/s 13.90
• کارت گرافیک Nvidia GTX 1060 – قدرت هش: Mh/s 22
• کارت گرافیک Nvidia GTX 1070 – قدرت هش: Mh/s 30
• کارت گرافیک Nvidia GTX 1070 Ti – قدرت هش: Mh/s 30.5
• کارت گرافیک Nvidia GTX 1080 – قدرت هش: Mh/s 34
• کارت گرافیک Nvidia GTX 1080 Ti – قدرت هش: Mh/s 49
• کارت گرافیک Nvidia GTX 1660 – قدرت هش: Mh/s 20
• کارت گرافیک Nvidia GTX 1660 Ti – قدرت هش: Mh/s 25
• کارت گرافیک Nvidia RTX 2060 – قدرت هش: Mh/s 27
• کارت گرافیک Nvidia RTX 2070 – قدرت هش: Mh/s 36
• کارت گرافیک Nvidia RTX 2080 – قدرت هش: Mh/s 36
• کارت گرافیک Nvidia RTX 2080 Ti – قدرت هش: Mh/s 52

هم‌اکنون می‎توانید با مراجعه به این لینک، قدرت هش و مدل کارت گرافیک خود را در ماشین حساب ماینینگ وارد کرده و میزان سود خود را به راحتی محاسبه کنید.

در مورد استفاده از ریگ‌های ماینینگ به نکات زیر دقت نمایید: 

هش ریت هر کارت گرافیک در الگوریتم‌های مختلف، متفاوت است. بدین معنی که اگر کارت گرافیک Nvidia 2070 در الگوریتم Ethash معادل 36 مگا هش بر ثانیه است، ممکن است در الگوریتم دیگری، قدرت هش کمتر یا بیشتری را ارائه دهد. این درحالی است که هش ریت کارت‌های گرافیک بر روی الگوریتم‌ها ثابت است مگر اینکه تغییری در الگوریتم اعمال شود. 
استفاده از کارت‌های گرافیک منجر به تولید دمای زیادی شده و از این رو، استخراج اتریوم باید در مکان مناسب با دمای پایین انجام شود. 
هزینه مصرف برق کارت‌های گرافیک بسیار زیاد است و پیش از شروع کار، میزان مصرف برق باید محاسبه شود تا از به صرفه بودن ماینینگ اطمینان حاصل گردد. 

2. شاسی ریگ استخراج اتریوم 

شاسی ریگ چارچوبی برای سر هم کردن قطعات ریگ ماینینگ است. شاسی ریگ را هم می‎توان آماده تهیه کرد و هم به راحتی می‎توان این قطعه را ساخت. کارت‌های گرافیک باید در این شاسی به خوبی پیچ شوند تا محکم در سر جای خود قرار گیرند. 

3. منبع تغذیه 

از نظر کارشناسان حوزه ماینینگ، به منظور اجتناب از آسیب دیدن کارت‌های گرافیک، بهتر است یک منبع تغذیه مناسب استفاده شود. به عنوان مثال برای تعداد 6 عدد کارت گرافیک، 1200 وات کافی است. 

4. رم (RAM) 

برای استخراج با 6 عدد کارت گرافیک و یا بیشتر، رم 3 گیگ کفایت می‎کند. 

5. سی پی یو (CPU)

به منظور استخراج اتریوم با استفاده از کارت‌های گرافیک نیاز به CPU قوی نیست و یک پردازنده مرکزی معمولی می‎تواند پاسخگوی نیاز چند کارت گرافیک باشد. این نکته را به خاطر داشته باشید که سی پی یو باید با مادر برد سازگار باشد.

6. درایو SSD

به منظور راه اندازی یک سیستم استخراج اتریوم کارآمد، نیاز به یک SSD درایو 120 گیگ است. 

7. مادر بورد 

8. اینترنت قوی 

ساخت کیف پول اتریوم 

از آنجایی که اتریوم دومین رمزارز بزرگ بازار ارزهای دیجیتال است بسیاری از کیف پول‌های محبوب از این ارز حمایت کرده و برخی از کیف پول‌ها نیز اختصاصا برای ارز اتر توسعه یافته اند. بهترین کیف پول‌های اتریوم در سال 2021 را در لیست زیر مشاهده کنید:

• کیف پول سخت افزاری لجر

• کیف پول سخت افزاری ترزور 

• کیف پول نرم افزاری مای اتر ولت (لینک دانلود)

• کیف پول نرم‎ افزاری متامسک (لینک دانلود)

• کیف پول نرم‎ افزاری تراست ولت (لینک دانلود)

• کیف پول نرم‎ افزاری کوینومی (لینک دانلود)

توجه داشته باشید که پس از ساخت هرنوع کیف پول برای ارزهای دیجیتال کلمات کلیدی ارائه شده از سمت کیف پول را به صورت سنتی یادداشت نموده و به خوبی از این گذرواژه‌ها محافظت کنید. 

 

اتصال به استخر استخراج اتریوم 

با وجود تعداد زیاد ماینرها در شبکه اتریوم، واضح است که استخراج به صورت فردی امری ناکارآمد است و هزینه مصرف برق و تجهیزات، به میزان اتریوم استخراج شده نمی‌ارزد. استخرهای استخراج بسترهای مجازی هستند که کاربران در نقاط مختلف دنیا می‎توانند قدرت‌های سخت افزاری خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در طی این روند، هر ماینر به میزان توان محاسباتی ای که ارائه  داده است، سود دریافت می‎کند. 
برای استخراج اتریوم استخرهای زیادی وجود دارد که هر استخر باتوجه به قدرت محاسباتی می‎تواند کارمزد متفاوتی را ارائه دهد. هم‌اکنون چهار استخر اترماین (Ethermine)، اسپارک پول (SparkPool) ، اف تو پول (f2pool) و ماینر گیت (Minergate) طرفداران بیشتری نسبت به سایرین داشته و عملکرد و بازده مناسبی را ارائه می‎دهند.


استخر اترماین (Ethermine):

استخر اترماین یکی از پرطرفدارترین پلتفرم‌های ماینینگ اتر محسوب می‎شود. از مزایای این استخر میتوان به کارمزد پایین آن اشاره نمود با این حال به دلیل رایط کاربری حرفه‌ای اترماین، این بستر برای افراد مبتدی ممکن است گیج کننده باشد. سرورهای استخر ethermine در برابر حملات DDoS مقاوم است و در مورد هزینه ها با کاربرانش بسیار شفاف عمل می‎کند. 

کارمزد استخر اترماین (Ethermine): PPLNS
پرداخت پاداش در استخر اترماین (Ethermine): 0.1 درصد


تفاوت استخر Ethermine با EthPool: 

استخر اترماین بسیار شبیه به استخر استخراج EthPool  است با این تفاوت که در استخر اترماین از روش پرداخت PPLNS استفاده می‎کند. 


استخر اف تو پول (f2pool):

استخر استخراج f2pool نیز به دلیل کارمزدهای به صرفه، طرفداران زیادی دارد با این حال این  پلتفرم هم مانند اترماین دارای یک رابط کاربری پیچیده بوده که برای کاربران تازه وارد مناسب نیست. 

پرداخت پاداش در استخر اف تو پول (f2pool): پی پی اس (PPS) و پی پی اس پلاس (PPS+)

کارمزد استخر اف تو پول (f2pool): 0.3 درصد


استخر اسپارک پول (SparkPool): 

استخر استخراج Sparkpool یکی از قدرتمندترین استخرهای ماین اتر در سال 2021 به شمار رفته و این پلتفرم در اکوسیستم‌هایی چون اتریوم، گرین (GRIN)، بیم (Beam) و نروس (Nervos) فعالیت دارد. لازم به ذکر است که استخر اسپارک پول بر روی کارت گرافیک AMD عملکرد بهتری را ارائه می‎دهد.

پرداخت پاداش در اسپارک پول (Sparkpool): پی پی اس پلاس (PPS+)

کارمزد استخر اسپارک پول (Sparkpool): 0.1 درصد


آموزش کار با استخر اترماین (Ethermine)

به منظور شروع کار با اترماین ابتدا باید با یکی از نرم‌افزارهای استخر استخراج را دانلود کنید:

دانلود Claymore Miner

دانلود Ethminer

دانلود PhoenixMiner

به طور کلی برای استخراج اتر از استخر اترماین باید مراحل زیر طی شود: 

• دانلود نرم‌افزار 

• بررسی و ویرایش کانفیگ نرم‌افزار 

• اجرا نرم‌افزار

تمام نرم‌افزارهای نام برده شده از هر دو نوع کارت گرافیک AMD و Nvidia پشتیبانی می‎کنند. برای کار با این نرم‌افزارها موارد زیر باید با دقت رعایت شوند: 

• پس از دانلود نرم‌افزار فایل start miner.BAT را انتخاب کرده و بر روی آن راست کلیک کنید. گزینه Edit را انتخاب کنید تا بتوانید اطلاعات خود را وارد کنید. 

• در قسمت pool باید سرور استخر را وارد کنید: 
اگر مقیم ایران هستید آدرس سرور آسیا را برگزینید: asia1.ethermine.org:444

• در قسمت pool2 آدرس سرور دوم را وارد کنید. بهتر است در این مرحله آدرس سرور اروپا را را وارد کنید:
آدرس استخر اترماین (Ethermine) سرور اروپا: eu1.ethermine.org:444

• در قسمت wall آدرس کیف پول اتریوم خود را وارد کنید. در این حالت، پاداش استخراج اتریوم به این کیف پول واریز می‌گردد. 

• فایل bat ذخیره شده را اجرا کرده و عملیات استخراج را آغاز نمایید. 

 

نکاتی درباره عضویت در استخرهای ماینینگ:

کارمزد استخر ماینینگ: پیش از عضویت در هر استخر استخراج رمز ارز، به میزان کارمزد دریافتب توسط آن استخر دقت نمایید. پس از استخراج ارز دیجیتال، کارمزد از پیش تعیین شده از حساب شما کاسته می‎شود.

امنیت استخر ماینینگ: مهمترین نکته درمورد پیوستن به یک استخر استخراج، امنیت آن است. حتما دقت کنید که وبسایت‌های این استخرها نسخه حقیقی باشند. 

رابط کاربری مناسب: در صورتی که مبتدی هستید، یکی از مواردی که باید در مورد استخرها در نظر داشته باشید رابط کاربری ساده آن است.


استخراج اتریوم تا کی ادامه داره؟

به گفته تیم توسعه دهنده و بنیانگذاران بلاکچین اتریوم، قرار است که پس از به روی کار آمدن اتریوم 2، این شبکه به استخراج ارز اتر خاتمه دهد. اتریوم 2 و یا سرنیتی، نام به روزرسانی بلاکچین اتریوم است که از ابتدا در نقشه راه این بلاکچین برنامه ریزی شده بود. 
یکی از مشکلات بزرگ بلاکچین اتریوم در زمان نگارش این مقاله، هزینه بالای کارمزد تراکنش‌ها بر این بستر است. حال آنکه به روزرسانی اتریوم 2 با هدف افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش هزینه کارمزدها طراحی شده است. به منظور به اجرا در آوردن این به روز رسانی، شبکه اتریوم از الگوریتم اجماع POW (اثبات کار) به پروتکل POS (اثبات سهام) مهاجرت خواهد کرد. 

الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) چیست؟

الگوریتم اجماع اثبات سهام، راه جایگزینی برای تایید تراکنش‎ها توسط ماینرها محسوب می‎شود. در طی این روش، کاربرانی که قصد دارند تا به ماینر تبدیل شده و از شبکه پاداش دریافت کنند، به جای ارائه قدرت برق و دستگاه محاسباتی، از شبکه سهام می‌خرند. هر ماینر باتوجه به میزان سرمایه سپرده گذاری شده اش قدرت رای متفاوتی دارد. بدین ترتیب کاربرانی دارایی خود را در شبکه سپرده گذاری و یا به اصطلاح استیک کرده‌اند، به عنوان ماینر عمل کرده و پس از تولید هر بلوک، از شبکه اتریوم2 پاداش دریافت می‌کنند. 
در نهایت پس از شروع رسمی کار اتریوم 2، ماینرها به طور کامل از شبکه خارج می‎شوند و از ماینرها می‎توان به منظور استخراج ارزهای سازگار با کارت‌های گرافیک استفاده کرد. 

 

چگونه اتریوم بخرم؟

خرید اتریوم و نگه داری آن یکی از راه‌های کسب درآمد از شبکه اتریوم است. از آنجایی که ارز اتر، دومین ارز دیجیتال بازار است و آینده بسیار روشنی برای ین ارز پیشبینی می‎شود، کاربران علاقه مند می‎توانند با خرید و نگه داری این ارز، در طولانی مدت کسب درآمد کنند. 
برای خرید و فروش اتریوم، کاربران می‎توانند با مراجعه به پلتفرم معاملاتی موربیت مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی کرده و به امن ترین شکل، ترید خود را به انجام برسانند. به علاوه کاربران موربیت قادرند تا در صورت بروز هرگونه مشکل و یا سوالی با تیم مشاوران مجموعه موربیت تماس گرفته و به صورت رایگان، راهنمایی شوند. 


آینده اتریوم 

بازار ارزهای دیجیتال، به دلیل جوان بودن، یک مارکت پر از فراز و نشیب است و پیشبینی بلند مدت قیمت اتریوم، کار دشواری است. در بازاری که قیمت‎ها با توییت افراد سرشناس و اخبار ضد و نقیض جا به جا می‎شود، تحلیل تکنیکال ارزها تنها 50% از پیشبینی‌ها را شامل می‎شود. 
با وجود تمام این موارد، اتریوم یک ارزدیجیتال بسیار آینده دار است و به دلیل فعالیت هزاران توسعه دهنده در این شبکه، می‎توان آینده روشنی را برای آن پیشبینی نمود. به علاوه با راه اندازی اتریوم 2، می‎توان انتظار داشت که قیمت ارز اتر با رشد قابل توجهی مواجه شود. 
در آخر این نکته را به خاطر داشته باشید که به منظور هرگونه سرمایه گذاری، تحقیقات خود را به صورت کامل انجام دهید و در نهایت کم ریسک ترین تصمیم را اتخاذ نمایید. همچنین می‏توانید با تماس با وبسایت موربیت، از مشاوره رایگان این مجموعه بهره‌مند شوید. 

 

 

 

https://morbit.trade/blog/4425/ethereum_mining_explaied

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

اتریوم (اتر) چیست؟

بلاکچین اتریوم دارای نشانه بومی خود به نام ارز دیجیتال اتر است. اتریوم نسل دوم بلاکچین است و پس از بیت کوین، دومین بلاکچین پر طرفدار در بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. پلتفرم اتریوم متن باز است و این امر توسعه دهندگان را قادر می‎سازد تا برنامه‌ها و پروژه‌های غیرمتمرکز خود را با استفاده از قراردادهای هوشمند، بر روی بلاکچین اتریوم پیاده سازی نمایند. به عبارت ساده، اگر بیت کوین، بانک دنیای ارزهای دیجیتال است، اتریوم وکیل آن است. 


الگوریتم اجماع اتریوم چیست؟

الگوریتم اجماع اتریوم در زمان نگارش این مطلب، POW و یا همان اثبات کار است. بدین معنی که ماینرها با استفاد از قدرت برق و یا کارت‌های گرافیک (کار) تراکنش‌ها را تایید کرده و در بلوک‌ها به ثبت می‌رسانند. 

چگونه اتریوم استخراج کنم؟ 

برای استخراج اتریوم باید مراحل زیر را طی کنید:

تهیه دستگاه‌های سخت افزاری 
ساخت کیف پول مناسب ارز اتر 
پیوستن به استخر‌های استخراج 


بهترین کیف پول‌های اتریوم در سال 2021 

بهترین کیف پول‌های اتریوم در سال 2021 شامل موارد زیر هستند:

کیف پول تحت وب MyEtherWallet (لینک دانلود کیف پول مای اتر ولت)

کیف پول افزونه مرورگر MetaMask (لینک دانلود کیف پول متامسک)

کیف پول موبایل Trustwallet (لینک دانلود کیف پول تراست والت)

کیف پول سخت افزاری ledger 

کیف پول سخت افزاری  Trezor


چگونه اتریوم بخرم؟

 به منظور خرید اتریوم از موربیت، ابتدا در وبسایت morbit.trade ثبت نام و احراز هویت نموده و پس از باز شدن حساب توسط تیم پشتیبانی، به بازار اتریوم مراجعه نمایید. در نهایت اتریوم خریداری شده به کیف پول موربیت شما ارسال می‌گردد.


چگونه اتریوم بفروشم؟

به منظور فروش اتریوم، پس از تکمیل فرایند احراز هویت در سایت موربیت، در قسمت بالا سربرگ فروش را انتخاب کرده، آدرس هش را وارد نموده و فرایند فروش را به انجام برسانید. 


آیا اتریوم کلاهبرداری است؟

ارز دیجیتال اتریوم دومین ارز برتر بازار رمزارزها است و به این دلیل که روزانه میلیونها کاربر در حال استفاده و توسعه آن هستند، اتریوم کاملا غیرمتمرکز است و هیچ نهادی نمی‎تواند این بلاکچین را سانسور کند.


آیا اتریوم قانونی است؟ 

چندی پیش کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا اعلام کرد که به دلیل ماهیت غیرمتمرکز اتریوم، این ارز در حوزه اوراق بهادار قرار نگرفته و از این رو نمیتواند از سوی این سازمان غیرقانونی خوانده شود. با این حال قوانین کشورهای مختلف در رابطه با ارزهای دیجیتال بایکدیگر متفاوت است و هم‌اکنون در ایران، قانون خاصی برای خرید و فروش اتر به تصویب نرسیده است. 


کارمزد انتقال اتریوم چه‌قدر است؟

کارمزد انتقال در شبکه اتریوم بستگی به عوامل مختلفی داشته و ثابت نیست. یکی از ویژگی‌های شبکه اتریوم این است که برای پرداخت کارمزد به شما قدرت انتخاب داده می‌شود و کاربر حتی میتواند کارمزد سفارشی خود را وارد کند، با این حال انتخاب کارمزد پایین در بلاکچین اتریوم حامل ریسک‎های فراوانی است، چراکه ماینرها در ابتدا تراکنش‌ها با کارمزدهای بالا را در اولویت قرار می‎دهند.


اتریوم 2.0 چیست؟

اتریوم 2، درواقع آپدیتی است که بر روی شبکه فعلی اتریوم در حال توسعه است. هدف از این به روزرسانی بهبود سرعت، هزینه کارمزدها و مقیاس پذیری تراکنش‌ها است که در نتیجه این موارد، تعداد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم افزایش خواهد یافت. جالب است بدانید که نام مستعار اتریوم 2، سرنیتی (Serenity) است. 
اتریوم 2 نسبت به شبکه فعلی، حامل تفاوت‌های ساختاری زیادی است. دو تا از مهمترین تفاوت‌های آن شامل الگوریتم اثبات سهام (POS) . فرایند شاردینگ است که در ادامه به بررسی این دو خواهیم پرداخت.


الگوریتم اثبات سهام (POS) چیست؟

در طی الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS)، به جای ماینرها، اعتبارسنجان وجود دارند. دلیل این که نام این الگوریتم اثبات سهام است این است که کاربران با سپرده گذاری اتریوم 2 در شبکه، حق رای دریافت کرده و درست مانند ماینرها، با اعتبارسنجی تراکنش‎ها، از شبکه پاداش دریافت می‎کنند. 
هم‌اکنون در شبکه فعلی اتریوم، الگوریتم اثبات کار اجرا می‎شود، و ماینرها با ارائه قدرت کامپیوتری، از شبکه پاداش دریافت کرده و به اصطلاح اتریوم ماین می‌کنند. 


شاردیگ چیست؟

شاردیگ فرایندی است که در طی آن یک بلاکچین، به بلاکچین‌های کوچکتری به نام شارد تقسیم می‌شود. در چنین حالتی، از آنجایی که اعتبارسنجان نیازی به به روزرسانی کل شبکه نخواهند داشت، کارایی شبکه بالاتر رفته و سرعت تراکنش‌ها نیز بهبود می‌یابد. 


استخراج اتریوم چه ‌قدر طول می‎کشد؟

براساس گزارش وبسایت be(in)crypto، ماین اتریوم کار دشواری نیست با این حال به طور میانگین، استخراج هر واحد از ارز دیجیتال اتریوم 63 روز به طول می‎ انجامد. 

 

فرق بین اتریوم و بیت کوین چیست؟

عرضه کلی

ارز دیجیتال اتر، دومین رمزارز بزرگ، از نظر ارزش بازار در دنیاست. بیت کوین برای اولین بار در تاریخ 3 ژانویه سال 2009 وارد بازار شد و بلاکچین اتریوم در تاریخ 30 جولای سال 2015 فعالیت خود را آغاز کرد. برخلاف بیت کوین که تنها 21 میلیون از آن در نیا وجود دارد، عرضه اتریوم نامشخص است و بر اساس میزان تقاضا، اتر در شبکه تزریق می‌شود. 

بلاکچین 

از دیگر تفاوت‌های مهم بیت کوین و اتریوم این است که بلاکچین بیت کوین فقط دفترچه‌ ی تغییرناپذیری از اطلاعات است. این درحالی است که برنامه نویسان بلاکچین اتریوم قادرند تا کدها را وارد تراکنش‌ها نموده و قراردادهای هوشمند را توسعه دهند. به عبارت دیگر، شبکه اتریوم حاوی کدهایی است که هرکدام کار خاصی را انجام می‎دهند و شبکه بیت کوین تنها به منظور نگه داری داده‌های مالی به کار می‎روند. 

زمان ساخت بلاک

زمان ساخت بلاک نیز در دو بلاکچین بیت کوین و اتریوم متفاوت است. بلاک‌های جدید در بلاکچین اتریوم در طی چند ثانیه تولید می‌شوند و این درحالی است که بلاک جدید در شبکه بیت کوین تا چندین دقیقه به طول می‌انجامد. 

هدف پروژه 

یکی از مهمترین تفاوت‌های بین شبکه‌های بیت کوین و اتریوم در هدف پروژه آن‌ها است. بیت کوین یک شبکه همتا به همتا غیرمتمرکز است که با هدف توسعه خدمات پرداخت، بدون نیاز به واسطه‌هایی چون بانک‌ها به وجود آمده است. از طرف دیگر، هدف از توسعه شبکه اتریوم، تسهیل صدور قراردادها و برنامه‌های غیرمتمرکز است. منظور از برنامه‌های غیرمتمرکز، توکن‌هایی است که توسعه دهندگان بر روی بلاکچین اتریوم، و عموما با استاندارد erc20 ایجاد می‎کنند. به عبارت دیگر، اگر بیت کوین، بانک اینترنت باشد، اتریوم، وکیل اینترنت است.

جذب سرمایه گذار 

از نظر تئوری، این دو تکنولوژی نباید رقابت خاصی با یکدیگر داشته باشند چرا که هریک، هدف متفاوتی را دنبال می‎کنند. با این حال به دلیل تفاوت در کارکرد شبکه‌های بیت کوین و اتریوم، هریک گروه خاصی از سرمایه گذاران را به سمت خود جذب کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که تنها رقابت دو پروژه مذکور، در جذب سرمایه از سمت کاربران و کمپانی‌ها است. 


پیشبینی قیمت اتریوم در سال 2021

پیشبینی دقیق قیمت ارزهای دیجیتال کار دشواری است و هیچ کس نمی‎تواند به صورت دقیق، آینده را پیشبینی کند. با این حال اتریوم ارز پرکاربردی است و توسط کمپانی‌های بزرگ از جمله مایکروسافت پذیرفته شده است. بدین ترتیب با افزایش تعداد کاربران شبکه اتریوم و پذیرش عمومی ارز تر، می‌توان آینده روشنی را برای این  رمزارز پیشبینی کرد. 

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

ارز دیجیتال اتر با نماد اختصاری (ETH)، رمزارز بومی بلاکچین اتریوم است. بلاکچین اتریوم همچنین دارای زبان برنامه نویسی مخصوص به خود است. این زبان برنامه Solidity نام دارد. 
به عنوان یک بلاکچین، اتریوم یک دفترچه غیرمتمرکز و توزیع شده است که به منظور نگه داری تراکنش‌ها توسعه یافته است. به علاوه کاربران شبکه اتریوم قادرند تا با استفاده از این بلاکچین، برنامه‌های غیرمتمرکز خود را توسعه داده و منتشر کنند. لازم به ذکر است که کاربران برای استفاده و حتی توسعه برنامه های غیرمتمرکز، بایستی ارز اتر را به عنوان فرمی از پرداخت به شبکه اتریوم ارائه دهند. برنامه‌های غیرمتمرکزی که بر روی شبکه اتریوم توسعه می‌یابند dapps نام دارند. 
به عنوان یک ارز دیجیتال، اتریوم از نظر ارزش بازار در رتبه دوم قرار دارد.
نکته‌هایی که باید در مورد اتریوم بدانید:

• اتریوم یک شبکه متن باز مبتنی بر بلاکچین است که به منظور ساخت و اشتراک گذاری کسب و کارها، خدمات مالی و برنامه‌های سرگرمی توسعه یافته است. 
• کاربران اتریوم به منظور استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز dapps باید مبلغی را به شبکه پرداخت کنند. این مبالغ که در قالب ارز اتر پرداخت می‎شوند، gas یا بنزین نام دارند. قیمت gas اتریوم و یا همان کارمزد تراکنش‌ها در اتریوم می‎تواند باتوجه به نیازهای محاسباتی شبکه، متفاوت باشد. 
• اتر، ارز دیجیتال بومی بلاکچین اتریوم است که به عنوان ابزاری برای پرداخت در شبکه و به عنوان یک دارایی برای سرمایه گذاری به کار می‎رود.


بلاکچین اتریوم چیست؟

اتریوم، با استفاده از فناوری بلاکچین، جایگزینی برای کمپانی‌های واسطه است که اطلاعات کاربران، از جمله تراکنش‌های مالی را به ثبت می‎رساند. 
همانطور که می‎دانید، بلاکچین یک پایگاه داده است که اطلاعات را در بلوک‌هایی که به یکدیگر اتصال دارند، ذخیره می‎کنند. اطلاعات وارد شده در بلوک‌های بلاکچین، کدنویسی شده و تغغیر یا حذف آن‌ها تقریبا غیرممکن است. در این میان هرچه که تعداد نودها و سرورهای یک بلاکچین بیشتر باشد، بدین معنی است که آن بلاکچین کاربران بیشتری داشته و در نتیجه غیرمتمرکز است. هرچه که یک بلاکچین نودهای بیشتری داشته باشد، نیاز به اعتماد به آن بلاکچین نیز کاهش یافته و به شبکه مذکور، اصطلاح “trustless” واگذار می‎شود. شبکه‌ بدون نیاز به اعتماد بدین معنی است که کاربران در ازای اعتماد به یک سازمان، به کدهای بی نقص کامپیوتری اعتماد دارند. این کدها از خطاهای انسانی به دورند و از این رو، انجام تراکنش‌های مالی در چنین پلتفرم‌‍‌هایی از هر نظر به نفع کاربران است. 
لازم به ذکر است که تکنولوژی بلاکچین در ابتدا تنها برای ثبت تراکنش‌های بیت کوین به وجود آمد، اما با پیشرفت این تکنولوژی، امروزه بلاکچین به بستر اصلی خرید و فروش ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. 
حال در این میان ساختار بلاکچین اتریوم به گونه‌ای است که اطلاعات کاربران، نسبت به هک شدن بسیار مقاوم است. چراکه این اطلاعات توسط یک سرور مدیریت ونگه داری نمی‎شود. 

 

ارز دیجیتال اتر چیست؟

ارز دیجیتال اتر، درست مانند سایر رمزارزها، به عنوان یک ارزش یا دارایی قابل ذخیره مورد استفاده قرار می‎گیرد. این درحالی است که اتر، برخلاف سایر رمزارزها، تنها به منظور دستیابی به یک هدف توسعه یافته است: تسهیل محاسبات برنامه‎های غیرمتمرکز بلاکچین اتریوم. کاربران قادرند تا ارزهای دیجیتال دیگر را به منظور بهره بری از خدمات شبکه اتریوم، به اتر تبدیل کنند، اما نمی‎توان از ارزهای دیجیتال دیگر، به منظور استفاده از بلاکچین اتریوم استفاده نمود. 
گفته شد که توسعه دهندگان و کاربران قادرند تا بر روی شبکه اتریوم، برنامه‎های غیرمتمرکز خود را توسعه دهند. این برنامه‌های غیر متمرکز که dapps نام دارند هم برای کسب و کارها مورد استفاده قرار می‎گیرند و هم برای اهداف شخصی. حال برنامه نویسی که برنامه غیرمتمرکز خود را بر روی بلاکچین اتریوم توسعه می‎دهد، باید برای انتشار و میزبانی برنامه اش، به شبکه ارز اتر پرداخت کند. پس ارز اتر در اینجا به عنوان یک واحد پولی در شبکه به کار می‎رود. 
در صورتی که یک برنامه نویس، برنامه‌ای را توسعه دهد که منابع کمی را از شبکه طلب می‎کند، مبلغ اتر کمتری را نسبت به سایرین پرداخت می‎کند. 
به علاوه کاربرانی که قصد دارند تا از این برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند نیز، باید ارز اتر را به شبکه واریز نمایند. به همین ترتیب، ارز دیجیتال اتر، به عنوان یک واسطه پولی برای هرگونه فعالیت در بلاکچین اتریوم کاربرد دارد.

 

فرق بین اتریوم و بیت کوین چیست؟

عرضه کلی

ارز دیجیتال اتر، دومین رمزارز بزرگ، از نظر ارزش بازار در دنیاست. بیت کوین برای اولین بار در تاریخ 3 ژانویه سال 2009 وارد بازار شد و بلاکچین اتریوم در تاریخ 30 جولای سال 2015 فعالیت خود را آغاز کرد. برخلاف بیت کوین که تنها 21 میلیون از آن در نیا وجود دارد، عرضه اتریوم نامشخص است و بر اساس میزان تقاضا، اتر در شبکه تزریق می‌شود. 

بلاکچین 

از دیگر تفاوت‌های مهم بیت کوین و اتریوم این است که بلاکچین بیت کوین فقط دفترچه‌ ی تغییرناپذیری از اطلاعات است. این درحالی است که برنامه نویسان بلاکچین اتریوم قادرند تا کدها را وارد تراکنش‌ها نموده و قراردادهای هوشمند را توسعه دهند. به عبارت دیگر، شبکه اتریوم حاوی کدهایی است که هرکدام کار خاصی را انجام می‎دهند و شبکه بیت کوین تنها به منظور نگه داری داده‌های مالی به کار می‎روند. 

زمان ساخت بلاک

زمان ساخت بلاک نیز در دو بلاکچین بیت کوین و اتریوم متفاوت است. بلاک‌های جدید در بلاکچین اتریوم در طی چند ثانیه تولید می‌شوند و این درحالی است که بلاک جدید در شبکه بیت کوین تا چندین دقیقه به طول می‌انجامد. 

هدف پروژه 

یکی از مهمترین تفاوت‌های بین شبکه‌های بیت کوین و اتریوم در هدف پروژه آن‌ها است. بیت کوین یک شبکه همتا به همتا غیرمتمرکز است که با هدف توسعه خدمات پرداخت، بدون نیاز به واسطه‌هایی چون بانک‌ها به وجود آمده است. از طرف دیگر، هدف از توسعه شبکه اتریوم، تسهیل صدور قراردادها و برنامه‌های غیرمتمرکز است. منظور از برنامه‌های غیرمتمرکز، توکن‌هایی است که توسعه دهندگان بر روی بلاکچین اتریوم، و عموما با استاندارد erc20 ایجاد می‎کنند. به عبارت دیگر، اگر بیت کوین، بانک اینترنت باشد، اتریوم، وکیل اینترنت است.

جذب سرمایه گذار

 از نظر تئوری، این دو تکنولوژی نباید رقابت خاصی با یکدیگر داشته باشند چرا که هریک، هدف متفاوتی را دنبال می‎کنند. با این حال به دلیل تفاوت در کارکرد شبکه‌های بیت کوین و اتریوم، هریک گروه خاصی از سرمایه گذاران را به سمت خود جذب کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که تنها رقابت دو پروژه مذکور، در جذب سرمایه از سمت کاربران و کمپانی‌ها است. 


تیم اتریوم 

بلاکچین اتریوم در ماه جولای سال 2015 توسط گروهی از برنامه نویسان بلاکچین توسعه یافت. جو لوبین که یکی از هم‌بنیانگذاران اتریوم است، علاوه بر این پروژه، مدیرعامل و بنیانگذار پروژه ConsenSys نیز هست. ویتالیک بوترین نیز که یکی دیگر از بنیانگذاران شبکه اتریوم است، به جوانترین میلیاردر بلاکچین معروف است. وی هم‌اکنون مدیرعامل و چهره اصلی بلاکچین اتریوم است. 


مزایای اتریوم 

• شبکه‌ای بزرگ و پرکاربرد
• محصولات و عملکردهای مختلف
• به روزرسانی مستمر
• از بین بردن واسطه‌ها 


معایب اتریوم

• هزینه کارمزد بالا 
• احتمال تورم در روند قیمتی: از آنجایی که عرضه کلی اتریوم، میزان مشخصی ندارد، ممکن است در دراز مدت عرضه زیاد اتر، باعث کاهش ارزش آن شود. 
• کاربری دشوار برای برنامه نویسان 
• آینده نامشخص: با این وجود که بلاکچین اتریوم همواره در حال به روز رسانی و تکامل بوده و به نظر می‎رسد که اتریوم 2 آینده روشنی داشته باشد، وضعیت ماینرها و توکن‌هایی که بر روی این بلاکچین قرار دارند هنوز مشخص نیست.


اتریوم 2.0 چیست؟

اتریوم 2، درواقع آپدیتی است که بر روی شبکه فعلی اتریوم در حال توسعه است. هدف از این به روزرسانی بهبود سرعت، هزینه کارمزدها و مقیاس پذیری تراکنش‌ها است که در نتیجه این موارد، تعداد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم افزایش خواهد یافت. جالب است بدانید که نام مستعار اتریوم 2، سرنیتی (Serenity) است. 
اتریوم 2 نسبت به شبکه فعلی، حامل تفاوت‌های ساختاری زیادی است. دو تا از مهمترین تفاوت‌های آن شامل الگوریتم اثبات سهام (POS) . فرایند شاردینگ است که در ادامه به بررسی این دو خواهیم پرداخت.

الگوریتم اثبات سهام (POS) چیست؟

در طی الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS)، به جای ماینرها، اعتبارسنجان وجود دارند. دلیل این که نام این الگوریتم اثبات سهام است این است که کاربران با سپرده گذاری اتریوم 2 در شبکه، حق رای دریافت کرده و درست مانند ماینرها، با اعتبارسنجی تراکنش‎ها، از شبکه پاداش دریافت می‎کنند. 
هم‌اکنون در شبکه فعلی اتریوم، الگوریتم اثبات کار اجرا می‎شود، و ماینرها با ارائه قدرت کامپیوتری، از شبکه پاداش دریافت کرده و به اصطلاح اتریوم ماین می‌کنند. 

شاردیگ چیست؟

شاردیگ فرایندی است که در طی آن یک بلاکچین، به بلاکچین‌های کوچکتری به نام شارد تقسیم می‌شود. در چنین حالتی، از آنجایی که اعتبارسنجان نیازی به به روزرسانی کل شبکه نخواهند داشت، کارایی شبکه بالاتر رفته و سرعت تراکنش‌ها نیز بهبود می‌یابد. 

 

پاسخ به سوالات متداول درباره ارز دیجیتال اتریوم 

اتریوم چیست؟

اتریوم مانند سایر بلاکچین‌ها به منظور ثبت اطلاعات کاربران به صورت غیرقابل هک توسعه یافته است. حال ارز دیجیتال اتر، رمزارز بومی این بلاکچین است که کاربران با استفاده از آن قادرند تا تراکنش‌های خود را به انجام برسانند. 
برخلاف پایگاه های داده سنتی، اطلاعات در بلاکچین اتریوم در زنجیره‌ای از بلوک‌ها کد می‌شود. به عنوان مثال، هر فردی که با ارز ETH تراکنش انجام می‎دهد، اطلاعات این تراکنش در بلوک جدیدی از بلاکچین اتریوم به ثبت می‌رسد. از آنجایی که بلاک ها در بلاکچین کد نویسی شده و به یکدیگر اتصال دارند، تغییر دادن اطلاعات این بلاک‌ها مستلزم تغییر دادن کل بلاکچین است. از این رو هک کردن بلاکچین‌های این چنینی هزینه بسیار گزافی را می ‎طلبد. 


ترید اتریوم به چه صورت است؟

کاربران اتریوم در سراسر دنیا، قادرند تا از تمام صرافی‌های ارز دیجیتال، رمز ارز اتر را ترید کنند. کاربران مقیم ایران نیز می‎توانند با مراجعه به پلفرم معاملاتی موربیت، به خرید اتریوم پرداخته و ترید خود را با بالاترین امنیت و کمترین میزان کارمزد به انجام برسانند. به منظور فروش اتریوم نیز، پلتفرم موربیت مبلغ ریالی مورد نظر را به حساب بانکی کاربر شبا می‎کند. 


بیت کوین بهتره یا اتریوم؟

در ابتدای مقاله به تفاوت‎های بیت کوین و اتریوم اشاره شد. اگر این سوال در مورد سرمایه گذاری بر روی این دو ارز است، شرایط هر فرد نسبت به سایرین متفات است. عموما طرز تفکر متخصصین بر این است که در سرمایه گذاری بلند مدت،بیت کوین رسیک کمتری را به همراه دارد با این حال در آلت سیزن اخیر، اتریوم رشد قیمتی بیشتری را نسبت به بیت کوین شاهد بوده است. 


استخراج اتریوم چه ‌قدر طول می‎کشد؟

براساس گزارش وبسایت be(in)crypto، ماین اتریوم کار دشواری نیست با این حال به طور میانگین، استخراج هر واحد از ارز دیجیتال اتریوم 63 روز به طول می‎ انجامد. 


بهترین ماینر اتریوم در سال 2021 کدام است؟

بهترین ماینرهای اتریوم را در جدول زیر ملاحظه کنید. 

چگونه اتریوم بخرم؟

کاربران مقیم ایران قادرند تا به مراجعه به پلتفرم معاملاتی موربیت، این ارز را با کمترین میزان کارمزد خرید و فروش کنند. 


قیمت اتریوم 

در زمان نگارش این مطلب، قیمت هرواحد از ارز دیجیتال اتر معادل 2710 دلار بوده و این ارز در رتبه 2 کوین مارکت کپ به ثبت رسیده است. 

بهترین کیف پول اتریوم در سال 2021 کدام است؟

بهترین کیف پول‎های اتریوم در سال 2021 شامل موارد زیر هستند: 

• MyEtherWallet
• MetaMask
• TrustWallet
• Ledger
• Trezor
• Engin
• Atomic Wallet
• Exodus Wallet
• Blockchain Wallet


آینده اتریوم 

بازار ارزهای دیجیتال، به دلیل جوان بودن، یک مارکت پر از فراز و نشیب است و پیشبینی بلند مدت قیمت اتریوم، کار دشواری است. در بازاری که قیمت‎ها با توییت افراد سرشناس و اخبار ضد و نقیض جا به جا می‎شود، تحلیل تکنیکال ارزها تنها 50% از پیشبینی‌ها را شامل می‎شود. 
با وجود تمام این موارد، اتریوم یک ارزدیجیتال بسیار آینده دار است و به دلیل فعالیت هزاران توسعه دهنده در این شبکه، می‎توان آینده روشنی را برای آن پیشبینی نمود. به علاوه با راه اندازی اتریوم 2، می‎توان انتظار داشت که قیمت ارز اتر با رشد قابل توجهی مواجه شود. 
در آخر این نکته را به خاطر داشته باشید که به منظور هرگونه سرمایه گذاری، تحقیقات خود را به صورت کامل انجام دهید و در نهایت کم ریسک ترین تصمیم را اتخاذ نمایید. همچنین می‏توانید با تماس با وبسایت موربیت، از مشاوره رایگان این مجموعه بهره‌مند شوید. 

منبع:investopedia 

eccouncil

  • حمیدرضا اربابی