موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت، بستری امن جهت تبادل و خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و تتر است.

۵ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

بلاکچین فایل کوین (Filiecoin) که توسعه دهنده رمزارز بومی FIL است، درواقع یک پروژه انقلابی در صنعت ذخیره سازی داده‌ها است. به عبارت دیگر فایل کوین یک بستر غیرمتمرکز و P2P است که با استفاده از تکنولوژی بلاکچین، به ذخیره سازی و ارائه فضای هارد دیسک بلااستفاده کاربران می‌پردازد.  به طور کلی، فایل کوین بر روی سیستم InterPlanetary File و یا به اختصار IPFS بنا شده و این امکان را به کاربران می‎دهد تا با اجاره فضای هارد دیسک خود به این پلتفرم، ارز دیجیتال FIL را کسب کنند.
به زبان ساده تر، هدف پروژه فایل کوین رفع مشکلات سیستم‌های ذخیره سازی ابری، مانند Amazon S3 و DropBox در فضای غیرمتمرکز بلاکچین و بازار ارزهای دیجیتال است. 

 

فایل کوین (Filecoin) چیست؟

پروژه فایل کوین، یک بلاکچین غیرمتمرکز و همتا به همتا است که کاربران را قادر می‎سازد تا فضای ذخیره سازی اضافی در دستگاه‌های خود را به شبکه اجاره دهند. به همین ترتیب، کاربران دیگر نیز می‎توانند در صورت نیاز، فضای ذخیره سازی را اجاره کرده و از آن استفاده کنند. بدین ترتیب، با افزایش ورود کاربران به این شبکه، می‎توان بزرگترین منبع برای ذخیره اطلاعات را توسعه داد. از طرفی نیز، به دلیل ماهیت غیرمتمرکز پروژه فایل کوین، کاربران می‎توانند داده‌های خود را به راحتی ذخیره و بازیابی کنند. 
پروژه فایل کوین درواقع از سیستم نسل 3 وب (Web3) الهامئ گرفته و قادر است تا سرویس‌هایذخیره سازی فایل‌ها را در سیستم‎های غیرمتمرکز پیاده سازی کند. 
به علاوه موارد فوق، فایل کوین به عنوان لایه تشویقی بر روی سیستم IPFS به شمار رفته که کاربران را تشویق می‏کند تا در ازای دریافت ارز دیجیتال FIL، فضای ذخیره سازی خود را در شبکه به اشتراک بگذارند. به زبان ساده تر، شبکه IPFS برخلاف HTTPS و HTTP، برای ذخیره سازی فایل‎ها، به سرورهای متمرکز وصل نمی‎شود.


تاریخچه فایل کوین (FIL)

پروژه فایل کوین در سال 2014، توسط فردی به نام خوان بنت، توسعه یافت. وایت پیپر فایل کوین که در همان سال انتشار یافت، با عنوان "فایل کوین، شبکه ذخیره سازی فایل مبتنی بر رمزارزها" معرفی شد. در وایت پیپر فایل کوین آمده است که این بلاکچین، همانند بلاکچین بیت کوین است، با این تفاوت که نودها در شبکه فایل کوین، با استفاده از پروتکل اثبات بازیابی و یا Proof-Of-Retrievability، داده‎ها را ذخیره کنند. 
لازم به ذکر است که شبکه فایل کوین توسط شرکت Protocol Labs توسعه یافته است.

 

 

نحوه کارکرد بلاکچین فایل کوین

پیش از بررسی نحوه کارکرد بلاکچین فایل کوین، ابتدا بهتر است تا با این بلاکچین بیشتر آشنا شویم:

بلاکچین فایل کوین از چه قسمت‎هایی تشکیل شده است؟

بلاکچین فایل کوین از سه نوع گره یا نود تشکیل شده است: 
نودهای بازیابی
نودهای ذخیره ساز
مشتری‌ها

درنهایت ارز FIL درواقع واسطه‌ای است که تعاملات مالی بین این سه بخش را تسهیل می‎کند. 
نودهای ذخیره ساز، همان ماینرهایی هستند که با در دست داشتن نسخه کامل بلاکچین فایل کوین، تراکنش‌های انجام شده بین مشتریان را ذخیره می‎کنند. 
نودهای بازیابی، گروهی از ماینرها هستند که اطلاعات را استخراج کرده و کاربران ارائه می‌دهند. (در بعضی از اوقات، ماینرهای ذخیره ساز، می‌توانند به عنوان ماینرهای بازیابی نیز به فعالیت بپردازند).
در این میان، ماینرها هزینه دریافتی خود را به صورت خارج شبکه‌ای دریافت می‎کنند. چراکه تیم فایل کوین بر این باور است که پرداخت هزینه‌ها به صورت داخل زنجیره‌ای می‌تواند اعتبارسنجی پرداخت‌ها و سرعت تراکنش‌ها را تحت تاثیر قرار قرار دهد. 


بلاکچین فایل کوین چگونه کار می‌کند؟

بلاکچین فایل کوین درواقع تشکیل شده از ماینرها و کامپیوترهایی که دارای فضای اضافی برای اجاره دادن هستند. این ماینرها با اجاره فضای ذخیره سازی خود به شبکه فایل کوین، به صورت خارج شبکه‌ای، ارز دیجیتال FIL را به صورت پاداش دریافت می‌کنند. 
بدین ترتبیب می‎توان گفت که علاوه بر مشکلاتی که فایل کوین در دنیای واقعی حل می‎کند، این پروژه باعث کسب درآمد از فضاهای ذخیره سازی بلااستفاده، توسط کاربران می‌شود. یکی از مزیت های فایل کوین در رابطه با نحوه کسب درآمد این است که کاربرانی که به ارائه فضای ذخیره سازی می‌پردازند، نیازی به تبلیغ محصول خود ندارند، چراکه فایل کوین به راحتی مشتریان را به ارائه دهندگان وصل می‎کند. 
از طرفی نیز، برای حفظ صداقت در شبکه، فایل کوین از پروتکل POST استفاده کرده که در طی این پروتکل، مشتریان می‌توانند از ذخیره سازی اطلاعات خود توسط ماینرها اطمینان حاصل کنند.


تیم توسعه دهنده فایل کوین

به علاوه موارد فوق، گفته شد که پروژه فایل کوین توسط تیم پروتکل لبز توسعه یافته است که این تیم، یکی از دلایل هیجان کاربران، در رابطه با زمان لانچ این پروژه بود. تیم پروتکل لبز علاوه بر ارائه بلاکچین فایل کوین، توسعه دهنده خدماتی چون IPFS، LIBP2P، IPLD، Coinlists و Multiformats است که تمامی این پروژه ها، مدت‌هاست که در زمینه ذخیره سازی داده ها، و انتقال همتا به همتا فایل‌ها فعالیت دارند. در این میان فایل کوین از تمام این زیرساخت‌ها، و به خصوص IPFS استفاده می‎کند.


 چگونه می‎توانم از فایل کوین استفاده کنم؟

اگر قصد دارید تا به عنوان یک کاربر فایل خود را در اختیار شبکه فایل کوین قرار داده و در ازای آن ارز دیجیتال FIL دریافت کنید، باید فایل مورد نظر خود را مشخص کرده و آن را در شبکه آپلود کنید. در چنین حالتی شما یک نود ارائه دهنده هستید، و ماینرها، نودهای ذخیره کننده. ماینرهای ذخیره کننده پس از آپلود فایل توسط شما، مزایده‌ای طراحی کرده که در طی آن، کاربری که فایل خود را در فایل کوین آپلود می‎کند، کمترین هزینه کارمزد را متقبل شود. 
پس از مراحل یاد شده، فایل کوین، فایل آپلود شده شما را رمزنگاری کرده و آن را به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌کند. بخش‌های به دست آمده در نقاط مختلفی از شبکه ذخیره سازی می‎شوند و در این میان، به شما یک کلید خصوصی ارائه می‌شود. این بدان معناست که فایل آپلود شده فقط و فقط متعلق به شماست و تنها شما هستید که می‎توانید این فایل را بازیابی کنید .


آموزش استخراج فایل کوین (FIL)

ماینرها در شبکه فایل کوین درواقع همان ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی هستند. از این رو این استخراج کنندگان هم می‌توانند شخص باشند و هم یک سازمان. در این میان برای تبدیل شدن به یک ماینر در بلاکچین فایل کوین، تنها لازم است که یک فضای هارد دیسک داشته باشید و بتوانید به اینترنت نیز متصل شوید! حال بسته به میزان فضای ذخیره سازی که ارائه داده می‌شود، هر ماینر، یک میزان خاص از پاداش شبکه را به خود اختصاص می‌دهد.
در همین راستا، بلاکچین فایل کوین همچنین دارای ویژگی خود ترمیمی است که با استفاده از این ویژگی، قادر است تا درستی ذخیره سازی فایل ها در بلاکچین و همچنین نحوه کارکرد ماینرها را مورد بررسی قرار داده و مشکلات آن ها را حل کند. این ویژگی باعث می‌شود که ماینرهای کم کار و یا ایراد دار، به سرعت از شبکه حذف شوند. 
لازم به ذکر است که علاوه بر ماینرهای ذخیره ساز در شبکه فایل کوین، ماینرهای بازیابی فایل نیز وجود دارند. این دسته از ماینرها وظیفه دارند که به صورت مرتب، کل شبکه را دانلود کرده و فایل ها را برای نزدیکترین مشتریان ارسال کنند. این ماینرها نیز در ازای خدمت خود، ارز دیجیتال FIL را پاداش می‌گیرند. 


توکن FIL چیست؟

توکن FIL، ارز دیجیتال بومی بلاکچین فایل کوین است که 2 میلیارد از آن در شبکه وجود دارد. بنا به اعلام پروژه فایل کوین، ارزهای دیجیتال FIL، قرار است که تا 16 سال آینده استخراج شده و در گردش بازار قرار گیرند. نحوه تقسیم بندی این توکن به این صورت است 70% از عرضه کلی FIL، مختص ماینرهاست که به مرور زمان به عنوان پاداش به آن ها ارائه می‌شود و شرکت پروتکل لبز نیز 15 درصد از عرضه کلی را دریافت می‎کند. در حدود 10 درصد از توکن‌های FIL، در دوره ICO به سرمایه گذاران اولیه اختصاص یافت و 5 درصد باقی نیز به منظور توسعه این پروژه، به بنیاد فایل کوین ارائه شده است.

 

مزایای بلاکچین فایل کوین 

کاربران در شبکه فایل کوین قادرند تا باتوجه به شرایط خاص خود، ماینر مناسب خود، از نظر سرعت و هزینه را انتخاب کنند. 
برخلاف سیستم‌های ذخیره سازی متمرکز، در فایل کوین دیگر نیازی به ارائه API های مختلف نیست.
حتی اگر ماینری در فایل کوین، هیچ فایلی را ذخیره نکند هم پاداش دریافت می‎کند. چراکه فایل کوین با این عمل از فضای خالی برای ذخیره سازی مطمئن می‎شود.
فایل کوین در حال حل مشکلی است که در دنیای واقعی ناکارامد است. بنابراین آینده روشنی برای این پروژه انتظار می‎رود.
باوجود تمامی مزایای یاد شده، فایل کوین در مقایسه با همکارانش در دنیای واقعی یک مشکل بزرگ  دارد و آن سرعت است. چراکه به جای دسترسی به یک سرور، فایل کوین باید به چنذید سرور دسترسی داشته باشد تا بتواند دیتای خاصی را در دست بگیرد. 


کیف پول ارز دیجیتال فایل کوین (به همراه لینک دانلود)

با استفاده از کیف پول‌های اختصاصی فایل کوین می‌توانید دارایی‌های FIL خود را از هر نظر مدیریت کرده و از برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه فایل کوین از این طریق استفاده کنید. هم‌اکنون دو کیف پول موبایل imToken و کیف پول تحت وب  Lotus wallet برای ذخیره سازی توکن FIL به کار می‌روند. 

دانلود کیف پول imToken
دانلود کیف پول Lotus wallet


خرید ارز دیجیتال فایل کوین (FIL)

صرافی‌هایی که ارز دیجیتال FIL را لیست کرده‌اند شامل موارد زیر هستند:

HUOBI
KRAKEN
GEMINI
BINANCE

به منظور خرید FIL از بایننس، می‌توان از جفت‌های معاملاتی FIL/BUSD، FIL/BNB، FIL/BTC و FIL/USDT استفاده کرد. 


خرید ارز دیجیتال فایل کوین (FIL) از موربیت 

برای خرید فایل کوین (FIL) از پلتفرم معاملاتی موربیت، به وبسایت رسمی موربیت مراجعه کرده و مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی نمایید.
پس از طی شدن مراحل احراز هویت، همکاران با شما تماس گرفته و حساب شما را فعال می‌کنند. پس از فعال شدن حساب، در صفحه اصلی موربیت، ارز  DOT را یافته و بر روی گزینه معامله کلیک کنید. به خاطر داشته باشید که پیش از ارسال درخواست خرید، ابتدا حساب موربیت خود را شارژ کنید. پس از ارسال درخواست خرید آدرس کیف پول شخصی و یا کیف پول موربیت خود که در قسمت فروش ارائه شده است را وارد کرده تا ارز دیجیتال به حساب شما ارسال گردد. 


موربیت چیست؟

موربیت بستری امن جهت خرید، فروش و معامله انواع ارزهای دیجیتال است، اگر به دنبال خرید ارز دیجیتال ارزان یا فروش آنلاین رمز ارز در ایران هستید، موربیت فضایی مناسب جهت معامله آنلاین ارزهای دیجیتال در ایران است. به تازگی رمز ارزها که اغلب با نام‌هایی چون ارزهای رمز نگاری شده یا کریپتوکارنسی هم شناخته می‌شوند طرفداران خاصی در کشور ما پیدا کرده است، از همین رو گروه موربیت با تکیه بر دانش فنی خود اقدام به راه اندازی نوعی صرافی آنلاین ارز دیجیتال در ایران جهت خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارز ها نموده است.
ما در موربیت سعی کرده ایم با حذف واسطه ها کنترل بازار ارزهای رمزنگاری شده را به دست کاربران بسپاریم. در مکانیزم معاملات سایت موربیت قیمت گذاری توسط کاربران صورت گرفته و شما همواره با حجم زیادی از فروشندگان و خریداران رمز ارزها طرف هستید که می‌توانید با انتخاب ارزان ترین قیمت ارز، خرید و فروش بیت کوین خودرا انجام دهید .البته در این بین موربیت با نظارت بر معاملات صورت گرفته ضمانت میکند که خریدار و فروشنده همیشه ارز خودرا به درستی تحویل گرفته و اختلالی در امور معاملات ایجاد نشود.

 

قیمت ارز دیجیتال فایل کوین (FIL)

در زمان نگارش این مطلب، قیمت هر واحد از ارز FIL معادل 66 دلار است و این ارز در رتبه 23 کوین مارکت کپ به ثبت رسیده است. 


آینده ارز دیجیتال فایل کوین (FIL)

تنها امری که می‌تواند آینده یک ارز را در بازار ارزهای دیجیتال مشخص کند، میزان کاربرد و انسجام کاربران است. در این میان فایل کوین با ارائه راه حلی برای مشکل ذخیره سازی داده‌ها پا به عرصه غیرمتمرکز بلاکچین گذاشته است و تاکنون، تمام مراحل رشد و ترقی خود را تقریبا بدون ایراد طی کرده است. هرچند که سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال یک امر شخصی است و تنها خود افراد هستند که باید تحقیقات لازم را به عمل بیاورند، به نظر می‌رسد که این پروژه می‌تواند در دراز مدت، پیشرفت چشمگیری داشته باشد. 

 

 

https://morbit.trade/blog/3412/filecoin_fil_explained

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

همانطور که از نام آن پیداست، ترید ارزهای دیجیتال، درواقع همان مبادله کریپتوکارنسی ها با یکدیگر(مانند تبادل تتر با بیت کوین، لایت کوین و...) و یا با ارزهای رایج فیات (بیت کوین با دلار، یورو و ریال) است. درست همانند فارکس! بنابراین ترید و یا معامله ارزهای دیجیتال، یکی از راه‌های ورود به عرصه اقتصاد دیجیتال، و راه جایگزینی برای استخراج رمز ارزها به شمار می‌رود.
نکته دیگری که باید در بدو ورود به بازار ارزهای دیجیتال به آن توجه کنید این است که از آنجایی که بازار رمز ارزها هنوز بسیار جوان است، وابستگی کمتری نسبت به سایر دارایی ها دارد. همانطور که می‌دانید کریپتوکارنسی ها به دور از حکومت‌ها و مراجع واحد فعالیت کرده و به صورت غیرمتمرکز هدایت می‌شوند. از همین جهت، تغییرات سیاسی، تحولات نرخی در بازار و محرک های این چنینی، بر این دارایی ها تاثیر چندانی نمی‌گذارند.

عوامل تاثیر گذار بر ارزش ارزهای دیجیتال:
• حمله هکرها به بازار ارزهای دیجیتال، در نتیجه نقص های امنیتی
• اخبار و شایعات مبنی بر مخالفت بانک ها و حکومت ها با ترید ارزهای دیجیتال
• مخالفت جوامع با بازار ارزهای دیجیتال

آموزش کامل ترید ارزهای دیجیتال 

فرض کنید که شما با پول نقد یا ارز فیاتی که دارید، قصد دارید تا سرمایه گذاری خود را در عرصه رمز ارزها آغاز کنید. در این حالت چه باید کرد؟ پاسخ شما ساده است. استفاده از یک صرافی رمز ارز! صرافی های ارزهای دیجیتال درواقع دریچه ورود کاربران به دنیای دیجیتال رمز ارزها است. 
باتوجه به رشد ارزهای دیجیتال در دنیای امروزی، هم‌‍‌‌اکنون صرافی های بسیار زیادی برای ترید کریپتوکارنسی ها وجود دارد. اما همانطور که گفته شد، به دلیل جوان بودن این عرصه، امنیت در انجام معاملات، یکی از نکاتی است که پیش از ورود به این بازار باید بدان دقت کرد. بنابراین برای شروع ترید در صرافی های رمز ارزی، نکات زیر را مورد بررسی قرار دهید:

• اعتبار:
بسیاری از صرافی های معروف خارجی از جمله بیت فینکس، بیت رکس، کوین بیس و کرکن، اجازه فعالیت به کاربران ایرانی را نمی‌دهند. فراموش نکنید که پیش از ثبت نام در صرافی های خارجی امکان فعالیت در مکان جغرافیایی خود را بررسی کنید.

• میزان کارمزد معاملات:
صرافی های متفاوت دارای نرخ های متفاوتی هستند که پیش از شروع ترید، باید مورد بررسی قرار گیرد.

• سابقه و میزان رضایت کاربران:
این نکته را به خاطر داشته باشید که همواره پیش از شروع فعالیت در صرافی های ارزهای دیجیتال و بازارهای اقتصاد دیجیتال، میزان رضایت کاربران در این پلت فرم‌ها را مورد بررسی قرار دهید. آیا این صرافی تا به حال هک شده است؟ آیا شکایتی از این صرافی صورت گرفته است؟ شما می‌توانید جواب اینگونه سوالات خود را در رسانه های اجتماعی ردیت و یا توییتر مورد بررسی قرار دهید.

• امنیت:
برای شروع ترید و فعالیت در عرصه رمز ارزها، همواره پلت فرمی را انتخاب کنید که شما را به صورت کامل احراز هویت می‌کند. ممکن است مراحل انجام احراز هویت برای شما تا حدودی حوصله سر بر و زمان بر باشد، اما با انجام این مراحل می‌توانید از امنیت پلت فرم معاملاتی خود مطمئن تر شوید.


ترید ارز دیجیتال در صرافی ارزهای دیجیتال داخلی

اگر شما در دسته افرادی هستید که فعالیت و سرمایه گذاری در عرصه ارزهای دیجیتال را به تازگی آغاز کرده‌اید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا به جای صرافی‌های معتبر بین‌المللی، باید صرافی‌های داخلی را انتخاب کنید؟

خطرات استفاده از VPS و VPN

پس از تحریم کاربران ایرانی در صرافی بایننس، راه برای افراد سودجو به خوبی باز شد. این افراد که سعی داشتند همواره از آب گل آلود ماهی بگیرند، از این فرصت استفاده کرده و شروع به فروش VPS  و VPN  های نامعتبر کردند.
اما چرا استفاده از VPS ممکن است دارایی شما را در صرافی‌های خارجی به باد دهد؟ جواب ساده است. اگر شما پیش از تحریم شدن توسط بایننس در این پلت‌فرم اکانت ساخته باشید، حساب شما از کشور ایران بوده و فعالیت‌های شما، حتی پس از نصب VPS هم رصد می‌شود. در مورد VPN هم این نکته را به خاطر داشته باشید که در صورتی که در هنگام معامله در بایننس، VPN  شما به هر دلیلی قطع شود، به سرعت مشخص می‌شود که آی پی شما از کشور ایران است و به تبع دارایی‌هایتان از سمت بایننس بلوکه می‌شود.


صرافی‌های داخلی، کارمزد به صرفه تر!

فرض کنید که شما در صرافی‌های خارجی، حتی آنهایی که ایران را تحریم نکرده‌اند، کیف پولی پر از ارزهای دیجیتال دارید و قصد دارید که پس از کسب سود خود، دارایی هایتان را به ریال تبدیل کنید. در این صورت کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا دارایی خود را با کارمزد بالا، به علاوه کارمزد شبکه بلاکچین، به یک صرافی ایرانی انتقال داده و سپس یک کارمزد دیگر نیز برای تبدیل رمز ارز به ریال، به صرافی داخلی پرداخت کنید. بدیهی است که اگر در ابتدا، دارایی‌های رمزارزی شما در یک صرافی معتبر داخلی ذخیره شوند، تنها کارمزدی که می‌پردازید مربوط به تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال می‌باشد و بس.


موربیت چیست؟ 

موربیت بستری امن جهت خرید و فروش ارزهای دیجیتال است، اگر به دنبال خرید ارز دیجیتال ارزان یا فروش آنلاین رمز ارز در ایران هستید، موربیت فضایی مناسب جهت معامله آنلاین ارزهای دیجیتال در ایران است.
به تازگی رمز ارزها که اغلب با نام‌هایی چون ارزهای رمز نگاری شده یا کریپتوکارنسی هم شناخته می‌شوند طرفداران خاصی در کشور ما پیدا کرده است، از همین رو گروه موربیت با تکیه بر دانش فنی خود اقدام به راه اندازی نوعی صرافی آنلاین ارز دیجیتال در ایران جهت خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارز ها نموده است.

ما در موربیت سعی کرده ایم با حذف واسطه ها کنترل بازار ارزهای رمزنگاری شده را به دست کاربران بسپاریم. در مکانیزم معاملات سایت موربیت قیمت گذاری توسط کاربران صورت گرفته و شما همواره با حجم زیادی از فروشندگان و خریداران رمز ارزها طرف هستید که می‌توانید با انتخاب ارزان ترین قیمت ارز، خرید و فروش بیت کوین خودرا انجام دهید. 
البته در این بین موربیت با نظارت بر معاملات صورت گرفته ضمانت میکند که خریدار و فروشنده همیشه ارز خودرا به درستی تحویل گرفته و اختلالی در امور معاملات ایجاد نشود.


 انواع ترید ارزهای دیجیتال

• ترید روزانه:

در روش ترید و یا معاملات روزانه، کاربران در طول روز، از حرکات کوچک قیمت ها استفاده کرده و به طور مداوم به معامله می‌پردازند.

• ترید اسکالپینگ:

یکی دیگر از راه های ترید روزانه که به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، روش سکالپینگ نام دارد. در روش اسکالپینگ تلاش می‌شود تا سودی حتی جزئی از تغییرات کوچک قیمتی ایجاد کرد. اسکالپینگ بر معاملات بسیار کوتاه ‌مدت تمرکز دارد و بر این اساس استوار است که کسب سودهای کوچک به‌طور مکرر، ریسک‌ها را محدود کرده و برای تریدرها کسب درآمد می‌کند. اسکالپرها می‌توانند در طی یک روز ده‌ها و حتی صدها معامله انجام دهند.

• ترید به روش سووینگ:

در این روش از ترید، معامله گران و یا همان تریدرها علاوه بر تحلیل نوسان بازار، به تحلیل بنیادین ارزهای دیجیتال نیز پرداخته و سعی در نوسان گیری بلند مدت دارایی‌هایشان دارند. باتوجه به داده‌های صرافی بایننس، افرادی که این روش از معامله را انتخاب می‌کنند، در نهایت سود بیشتری دریافت می‎نمایند.


10 قانون طلایی برای ترید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

قانون اول- با کم شروع کنید اما بزرگ فکر کنید

اولین قانون در معاملات ارزهای دیجیتال، کاهش ریسک در دارایی کاربران است. بدین معنی که اولین قدم برای شروع ترید در هر بازاری، فهمیدن آن مارکت، پیش از هرگونه سرمایه گذاری است. حال باتوجه به این موضوع که بازار رمز ارزها، بسیار پرنوسان است، اگر شما در مراحل اولیه ترید، قسمت زیادی از داراییتان را وارد بازار کنید، می‌توانید به راحتی و به سرعت، تمام سرمایه خود را از دست بدهید. 
پس این امر بسیار مهم است که در هنگام شروع فعالیت در این عرصه، تنها میزان کمی از سرمایه تان را وارد کنید (مثلا در حدود 1%) که اگر آن را از دست دادید، تفاوت خاصی در میزان دارییتان ایجاد نشود. این نکته را فراموش نکنید که شما هیچ وقت، بیشتر از مبلغ سرمایه گذاری شده‌تان، ضرر نمی‌کنید. پس ابتدا با مبلغی وارد شوید که از دست دادن آن را بتوانید به راحتی جبران کنید.
پس از انتخاب مبلغ مورد نظرتان برای شروع ترید، به الگوی 5 ارز برتر در مارکت کپ نگاه کرده و رمز ارزی را انتخاب کنید که در 7 روز گذشته، افت قیمت را تجربه کرده باشد. 
زمانی که رمز ارز مورد نظر برای ترید را انتخاب نمودید، باتوجه به قیمت معامله شده، در بازه های زمانی کوتاه مدت، چندین قیمت پایین تر را برگزیده و درخواست خود را صادر کنید. صبور باشید و منتظر رسیدن بازار به میزان درخواستی خود باشید.

قانون دوم- در قیمت پایین خرید کرده و در قیمت بالا بفروشید

خب شاید به نظر برسد که این قانون، کمی واضح است! قطعا تمام افرادی که وارد هرنوعی از بازار می‌شوند، قصد دارند تا در پایین ترین قیمت، خرید کرده و با بالا رفتن قیمت دارایی خود را به فروش برسانند. با این وجود سوال اینجاست که پس چرا بیش از 70% از معامله گران، سرمایه خود را از دست داده و با ضرر مواجه می‌شوند؟ 
پاسخ ساده است. درگیری در احساسات بازار. برای بهتر متوجه شدن این امر، به شما پیشنهاد می‌کنم تا کتاب "پیشبینی غیرمنطقی" به نوشته آریلی را مطالعه کنید. جالب است بدانید که این کتاب هیچ رابطه ای با استراتژی‌های تجارت در بازار ندارد اما با این حال بر این نکته تاکیید می‌کند که افراد چگونه در هنگامی که فکر می‌کنند در حال گرفتن بهترین تصمیم هستند، تحت تاثیر احساسات قرار گرفته، و بدترین رویکرد را از خود نشان می‎دهند.
بنابراین پیشنهاد می‌شود، که در هنگام ورود به بازار، همواره یک میزان مشخصی از سود و ضرر را برای خود تعیین کرده و براساس مبالغ انتخاب شده در هر دوحالت سود و زیان، اقدام به معامله کنید.

 قانون سوم- تفاوت بین معامله و سرمایه گذاری(هادل کردن) را بدانید

درحالی که هدف از ترید و معامله، کسب سود با استفاده از نوسان گیری قیمت ها در بازه های زمانی کوتاه مدت است، هدف از هادل کردن، سرمایه گذاری بلند مدت بر روی دارایی های امن تر و کسب سود در طولانی مدت می‌باشد. 
برهمین اساس بسیاری از متخصصین در این عرصه، به کاربران پیشنهاد می‌کنند که به منظور سرمایه گذاری، دارایی های امن تر و شناخته شده تری از جمله بیت کوین و اتریوم را انتخاب نموده و به منظور نوسان گیری و ترید کوتاه مدت از آلت کوین ها استفاده کنند.

قانون چهارم- فرق بین آلتکوین‌ها و بیت کوین را متوجه شوید

بیت کوین در حدود 3/2 از کل بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. این بدان معنی است که تغییر در قیمت و ارزش این رمز ارز، کلیت بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور خلاصه، این نکته را به خاطر داشته باشید که درصورت علاقه مندی به خرید آلت کوین ها، آن هایی را انتخاب کنید که دارای نوسان های مثبت، نسبت به بیت کوین هستند. بدین معنی که با بالا رفتن بیت کوین، آلتکوین مذکور نیز با رشد مواجه می‌شود.

قانون پنجم- ردیابی پامپ و دامپ‌ها

 از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال هنوز بسیار جوان بوده و توسط قوانین دولت ها قانون گذاری نشده است، بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ در این عرصه، می‌توانند به راحتی، با شروع خرید و فروش ناگهانی ارزش بازار را دست کاری کنند. به علاوه باتوجه به متن باز بودن شبکه های بلاکچینی، تمام کاربران قادر به مشاهده خرید و فروش وال ها بوده و می‌توانند بر اساس این پامپ و دامپ ها خرید و فروش کنند. 

قانون ششم- رویدادهای مهم بازار را دنبال کنید

از آنجایی که مارکت رمز ارزها، باتوجه به نوین بودن آن، هنوز پذیرش عمومی زیادی را در بر ندارد، حوادث و رویدادهای متفاوت، می‌توانند به راحتی احساسات و دید عموم را به سمت این اقتصاد جذب کرده و یا نظر آن‌ها را منفی سازد. باتوجه به الگوهای پیشین، رویداد ها، حوادث مهم و حتی سخنان افراد معروف و تاثیرگذار، همواره باعث تغییر در قیمت‌ها شده اند. به مثال های زیر توجه کنید:

• ژاپن بیت کوین را به عنوان یک دارایی قانونی پذیرفت.

قیمت بیت کوین پیش از این واقعه: 1085 دلار
قیمت بیت کوین 10 روز پس از این واقعه: 1215 دلار

• فورک شدن شبکه اصلی بیت کوین به بیت کوین کش و بیت کوین 

قیمت بیت کوین پیش از این رویداد: 2.787 دلار
قیمت بیت کوین پس از این رویداد: 3.300 دلار

• اعلام ممنوعیت صدور ICO ها توسط بانک مرکزی چین

قیمت بیت کوین پیش از این رویداد: 4.563 دلار
قیمت بیت کوین پس از این رویداد: 3.530 دلار

قانون هفتم- مطالعه و یادگیری علم تحلیل تکنیکال

از آنجایی که بیشتر رمز ارزها، با برنامه های دنیای واقعی ما تفاوت دارند، هنوز نمی‌توان به خوبی پیشبینی کرد که کدام رمز ارز در آینده، محصولات بهتری ارائه خواهد داد و یا کدام رمز ارز، باتوجه به کارایی اش در دنیای واقعی، ارزش حباب گونه دارد یا خیر. 
از این رو به تریدر ها و علاقه مندان به عرصه ارزهای دیجیتال پیشنهاد می‌شود که نحوه تحلیل تکنیکال در این بازار نوین را به خوبی بیاموزند. علاقه مندان می‌توانند برای شروع یادگیری به منابع زیر مراجعه نمایند:
مقدمه‌ای برای تحلیل تکنیکال- اینوستوپدیا


قانون هشتم- رابطه بین حجم تعاملی (OBV) و قیمت معامله 

یکی از ساده ترین شاخص های بازار برای حرکت قیمت، رابطه بین حجم تعاملی و قیمت معامله می‎باشد. بدین معنی که درصورتی که روند قیمت معامله شده صعودی، اما شاخص OBV نزولی باشد، نشان دهنده افت قیمت در آینده نزدیک است و بالعکس.

قانون نهم- بیش از حد ترید نکنید

در برخی از مواقع، به دلیل کاهش حجم معامله در بازار، قیمت ها راکد شده و افت و صعودی را شاهد نمی‍شود. در این حالت به دلیل کمبود نقدینگی در بازار، ترید ارزهای دیجیتال پیشنهاد نمی‌شود.

قانون دهم- مطالعه، مطالعه و مطالعه 

مطالعه آخرین اخبار و روند قیمت ها، در هر مرحله ای از ترید، به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. با مطالعه مطالب به روز شده و اخبار روزانه، شما می‌توانید از تمام رویداد ها، سخنان افراد معروف، به روزرسانی پروژه های رمز ارزی و اطلاعات این چینین آگاهی یافته و با تحلیل آن‌ها، بهترین تصمیم ها را بگیرید.


بایدها و نبایدها در ترید ارزهای دیجیتال 

خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، تتر و اتریوم در اقتصاد امروزی به یکی از بحث های داغ در عرصه ترید و مبادلات تبدیل شده است و بسیاری از سرمایه گذاران حرفه ای در طی چند سال گذشته از این طریق به سودهای قابل توجهی دست یافته اند. با این حال چشم‌انداز دست یابی به پول و ثروت در کوتاه مدت برای بسیاری از تازه واردین ممکن است گول زننده باشد و کلاهبرداران بسیاری را به این عرصه وارد سازد.


کلاه برداری های رایج در بازار ارزهای دیجیتال 

جالب است بدانید که اکثر کلاهبرداری های رایج در عرصه رمز ارزها، همان کلاهبرداری های کلاسیک و قدیمی هستند که با شکل و شمایل نوین نمایان شده اند. 

کلاهبرداری پامپ و دامپ

چندی پیش کمیسیون معاملات تجاری کالاهای آمریکا (CFTC) در مورد کاهبرداری از نوع "پامپ ودامپ" در این عرصه هشدار داد. در این نوع از کلاهبرداری، گروهی از افراد شروع به خرید میزان زیادی از یک ارز دیجیتال خاص کرده و با انجام تبلیغات دروغ در رسانه ‌های اجتماعی، شایعه می‌کنند که کمپانی های بزرگ در حال سرمایه گذاری بر ارز مذکور هستند. در این حالت بسیاری از تازه واردین نیز باتوجه به هایپ و هیجان ایجاد شده شروع به سرمایه گذاری کرده و قیمت بازار آن رمز ارز به سرعت بالا می‌رود.
پس از بالا رفتن قیمت این کلاهبرداران دارایی ها را مجددا فروخته و زمانی که قیمت به پایین ترین حد خود رسید، دوباره شروع به خرید می‌کنند. این بدان معنی است که این کلاهبرداران با دستکاری بازار و زیان رساندن به شبکه، کسب درآمد می‌کنند.

کلاهبرداری پانزی

بسیاری از کلاهبرداران در عرصه ارزهای دیجیتال، از روش قدیمی پانزی برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. در طی کلاه برداری پانزی که زیر مجموعه ای از کلاهبرداری هرمی به شمار می‌رود، شخص کلاهبردار، درواقع هوا را به مشتریان فروخته و پول دریافتی از مشتریان بعدی را به عنوان سود، به مشتریان اولیه اعطا می‌کند. از جمله این کلاهبرداری در بازار رمز ارزها می‌توان به پروژه بیت کلاب ، وان کوین و بیت کانکت اشاره نمود.

راه اندازی صرافی‌های کلاهبرداری 

یکی از بزرگترین و مهم ترین شیوه های کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال، راه اندازی صرافی های دروغین، به منظور دریافت دارایی از کاربران و سپس بستن آن صرافی است. در همین راستا به خاطر داشته باشید که صرافی منتخبتان، حتما از امنیت و مجوزهای دولتی لازم برخوردار باشد.


 بایدهای ترید در عرصه ارزهای دیجیتال

چندی پیش انجمن مدیران اوراق بهادار آمریکای شمالی که نماینده قانونی کشورهای مکزیک، کانادا و آمریکا است، در طی بیانیه ای، کلاه برداری از طریق رمز ارزها را به عنوان بزرگترین نوع از کلاه برداری در سال 2020 اعلام کرد و از کاربران درخواست کرد که به منظور وارد شدن به این عرصه نوین، پروتکل ها و باید و نبایدهای خاصی را به اجرا درآورند:

• ریسک های این عرصه را بشناسید. گفته شد که بازار ارزهای دیجیتال، به دلیل جوان بودن، حامل نوسانات زیادی در ارزش دارایی ها است. پس به یک باره تمام سرمایه خود را وارد این بازار نکرده و پیش از هر اقدامی درمورد رمز ارز مورد نظر و صرافی خود، تحقیقات لازم را به عمل آورید.

• از عبارت "همین حالا خرید کنید" به شدت بپرهیزید. سعی کنید به هیچ عنوان برای خرید و فروش در این عرصه عجله نکنید، چرا که بسیاری از کلاهبرداران با جو دهی به بازار، هیجانات کاذبی را به شما القا می‌کنند.

• پیش از وارد کردن اطلاعات شخصی خود در صرافی ها و وبسایت های ارائه دهنده کیف پول های الکترونیکی، درباره آن ها تحقیق کرده و سریع اعتماد نکنید.

• براساس هشدارهای اخیر سازمان حمایت مالی مصرف کنندگان آمریکا، کاربران باید پیش از امضای هرگونه توافق نامه با وبسایت های ارائه دهنده کیف پولهای دیجیتال، آن ها را به خوبی مورد بررسی قرار دهند و خدمات آن ها را در صورت رخ دادن پیچیدگی های مختلف بررسی نمایند.


نبایدهای ترید در عرصه ارزهای دیجیتال

• بر روی پروژه رمز ارزی که درمورد کارکرد و محصول نهایی آن آگاهی ندارید، به هیچ عنوان سرمایه گذاری نکنید.

• آنقدری سرمایه گذاری کنید که از دست دادن پولتان، تاثیری بر زندگی عادیتان نگذارد.

• براساس پیشنهاداتی که در فضاهای مجازی و افراد ناشناس می‌شنوید، سرمایه گذاری نکنید.

• هیچ گاه، تحت هیچ شرایطی کلیدهای خصوصی رمز ارزتان را در دسترس افراد دیگر قرار ندهید.

• به پروژه‌هایی که وعده سودهای چندین برابر در بازه زمانی کوتاه می‎دهند، به هیچ عنوان اعتماد نکنید، چراکه مطمئن باشید این وعده ها، مخصوص به کلاهبرداری های هرمی و پانزی است. در این حالت شما اگر جزو نفرات اول باشید، تا مدتی از طریق دارایی افراد بعدی سود به دست آورده اما در نهایت با گذر زمان سرمایه خود را از دست می‌دهید.

 

معرفی 10 نرم افزار ترید ارزهای دیجیتال 

در طی چند سال اخیر، رشد روزافزون ارزهای دیجیتال و افزایش تقاضا برای این دارایی ها،  باعث توسعه روبات های مخصوص به ترید ارزهای دیجیتال شد. روبات های ترید، در این مدت کم موفق شدند که بازی معاملات ارزهای دیجیتال را به کلی تغییر دهند. 

ترید اوتوماتیک ارزهای دیجیتال 

بیش از 11 سال است که ساتوشی ناکاموتو سپیدنامه بیت کوین را منتشر کرده است. در طی این مدت، بازار ارزهای دیجیتال به رشد و بلوغ زیادی رسیده و از همین جهت، دیگر شاهد فراز و فرودهای بزرگ در این بستر نمی‌‍باشیم. کاهش نوسانات مارکت رمز ارزها، باعث شد که نحوه سرمایه گذاری و سودآوری در آن تا حدودی تغییر کند. با کاهش نوسانات بزرگ و افزایش نوسانات کوچک، بسیاری از کاربران، تریدهای کوتاه مدت را به سرمایه گذاری های بلند مدت ترجیح داده و از این رو، روبات های ترید، توسعه بیشتری یافتند.
باوجود موارد یاد شده، این نکته را به خاطر داشته باشید که ترید الگوریتمیک، موضوع جدیدی نیست و تقریبا از دهه 70 میلادی، به منظور ثبت سفارش های از پیش تعیین شده، به کار گرفته می‌شد. بدین ترتیب این نوع از مبادله، به سرعت وارد بازار اصلی شد و تبع، راه خود را در دنیای رمز ارزها نیز باز کرد.


روبات ترید ارزدیجیتال چیست؟

روبات‌ ترید، درواقع یک نرم افزار است که به جای شما، روند بازار را با استفاده از شاخص‌های تکنیکال بررسی کرده و باتوجه به برنامه ای که وارد آن شده است، به طور اوتوماتیک، خرید و فروش مورد نظر را به انجام می‌رساند. در این نوع از ترید، دیگر نیازی نیست که شما برای سوددهی کار خاصی انجام دهید.
بنابراین تاثیرات روبات های ترید، به خصوص در بازار جوان رمز ارزها را به هیچ عنوان نمی‌توان دست کم گرفت. در همین راستا، چندی پیش در وال استریت ژورنال مقاله ای نشر شد که در آن ادعا شده بود که بات های ترید، گاهی اوقات برای دست کاری قیمت بازار به کار گرفته می‌شوند.
روبات های ترید در سال 2020 هم قادر به ترید بیت کوین هستند و هم طیف وسیعی از آلتکوین‌ها را پوشش می‌دهند. با این حال از آن جایی که آلت کوین ها هنوز نوسان بیشتری نسبت به بیت کوین دارند، ترید روزانه آن ها با استفاده از بات ها مناسب تر است.
با این حال پیشنهاد نمی‌شود که برای یک معامله موفق و سودآور، کاملا به روبات های ترید متکی باشید چرا که باوجود کارکرد سودآور آن ها، این فناوری از طریق استراتژی هایی عمل می‎کند که توسط انسان ها طراحی شده است. با وجود این موارد، با ازبین بردن تاثیر احساسات در روبات ها، آن ها می‎توانند تصمیم گیری هایی کنند که ضمن از بین بردن ضرر و زیان های بالقوه، سود را به حداکثر برسانند.


روبات های ترید رایگان یا روبات های پولی؟

این نکته را فراموش نکنید که در دنیای تجارت، هیچ سرویسی مجانی ارائه نمی‌شود. از این رو اگر با یک روبات ترید مجانی رو‌ به رو شدید، شک نکنید که حتما در یک مرحله ای، بدون این که متوجه شوید از شما پول کسر می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود که اگر تازه کار هستید، حتما از روبات های معروف و معتبر استفاده کنید.


بات ترید DAXrobot 

بات ترید DAXrobot یکی از معروف ترین و کاربرپسند ترین روبات های خرید فروش ارزهای دیجیتال است. کارکرد این روبات به صورت روزانه رایگان است اما برای شروع خرید و فروش، باید 250 دلار برای دکس روبات ارسال شود. در این روبات، گزینه های سپرده و برداشت برای بیت کوین و آلت کوین های معروف وجود دارد.


بات ترید Margin 

بات مارجین که در گذشته لئوناردو نام داشت، یک پلت فرم خودکار برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است که به دلیل رابط کاربری خوب و ویژگی های بصری خاص، به راحتی قابل شناسایی است. 
این بستر دارای ویژگی پینگ پنگ است که به وسیله آن می‌توان قیمت های استاتیک درخواستی را وارد نمود و استراتژی های معامله را تنظیم کرد.


بات ترید Zignaly

بات ترید Zignaly به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به ورود و لاگ‌این کردن، موقعیت خرید و فروش خود را تعیین کرده و مبادلات را آغاز نمایند. این روبات اسپانیایی مبتنی بر سیستم ابری است. بدین معنی که به روزرسانی سیستم، به صورت خودکار انجام می‌شود. 
علاوه بر موارد یاد شده روبات ترید زیگنالی دارای خاصیت تریلینگ استاپ است، که به منظور مدیریت ریسک در ترید و جلوگیری از ضرر و زیان در این بستر اعمال شده است.


بات ترید Kryll

بات ترید Kryll یک پلت فرم تجاری مبتنی بر ابر است که به جای بستن قراردادهای یکساله و یا چند ماهه، پیش از شروع هر ترید، مبلغی را دریافت می‌کند. یکی از ویژگی های جالب این روبات این است که هرکاربر می‎تواند استراتژی معامله خود را در این پلت فرم اعمال کرده و پیش از شروع خرید و فروش، آن را آزمایش کند.
این پلت فرم همچنین دارای بستری است که در آن کاربران می‌توانند استراتژی های تریدرهای حرفه ای را اجاره کرده و از آن ها استفاده نمایند.


بات ترید  Bitsgap 

بات ترید Bitsgap یک پلت فرم خرید و فروش خودکار است که با 27 صرافی معروف در ارتباط بوده و به همین دلیل طیف گسترده ای از رمز ارزها را پوشش می‌دهد.
استراتژی‌های معاملات در روبات بیتس گپ توسط ابزارهای تحلیلی بک تستینگ پشتیبانی می‌شوند تا کمترین ریسک برای کاربران ارائه شود. به علاوه این پلت فرم دارای 14 روز استفاده رایگان است.


بات ترید 3Commas

بات ترید  3Commasکه در شهر تورنتو توسعه یافته است به کاربران این امکان را می‌دهد که با استفاده از رابط کاربری، پارامترهای مختلف خرید و فروش خود را بهراحتی اعمال کنند. قیمت استفاده از روبات تنها 29 دلار در ماه می‌باشد.


بات ترید   AutoView 

بات ترید AutoView به عنوان یک افزونه بر روی مرورگرهای اینترنتی نصب می‌شود و این قابلیت را دارد که بر اساس هشدارهای وبسایت Tradingview تصمیم گیری کرده و معاملات را به صورت خودکار انجام دهد.


بات ترید BitcoinBot 

بات ترید BitcoinBot، همانطور که از نامش پیداست تنها به خرید و فروش بیت کوین می‌پردازد. این درحالی است که برای سپرده گذاری، می‌توان از طیف گسترده ای از دارایی ها در آن استفاده کرد.


بات ترید BTCrobot 

بات ترید BTCrobot یکی از قدیمی ترین و قابل اعتماد ترین روبات های ترید ارزهای دیجیتال است که موفق شده است که باوجود شایعات مبنی بر کلاهبرداری بودنش، در طی شش سال گذشته کاربران زیادی را جذب کند. 


بات ترید Cryptohopper

بات ترید Cryptohopper یک ربات معاملاتی معروف است که در سال 2017 راه اندازی شده است. ربات cryptohopper کاملا خودکار عمل می‌کند که این برای افراد تازه کار بسیار مناسب است. کاربران برای استفاده از این ربات و دریافت سود، تنها به 250 دلار موجودی نیاز دارند.


بات ترید SuperOrder

بات ترید SuperOrder یک روبات خرید و فروش خودکار رمز ارز است که در اوکراین توسعه یافته است و باتوجه به این موضوعکه در صرافی های مختلفی استفاده می‌شود، تعداد زیادی رمز ارز را پشتیبانی می‌کند.

 

ریسک های مرتبط با ترید ارزهای دیجیتال

• بازار ارزهای دیجیتال در دنیای امروزی، به دلیل جوان بودن آن، بسیار پرنوسان بوده و جا به جایی قیمت رمز ارزها در این عرصه، گاها به 10 تا 15 درصد در روز و یا حتی در ساعت می‌رسد.

• حجم معاملات بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال نزدیک به 70% از کل رمز ارزها بوده و این بدان معنی است که با افت قیمت بیت کوین، ممکن است کل بازار تحت تاثیر قرار گیرد.

• در این بازار، تنها رمز ارزهای اندکی وجود دارند که براساس تجارت در بازار، معامله شده و ارزش می‌گیرند. این بدان معنی است که بسیاری از کوین‌ها، صرفا بر اساس تاکتیک‌های بازاریابی، سخن افراد مشهور و حجم معاملات آن ها، ارزش گرفته و به راحتی دست کاری می‌شوند.

• از آنجایی که خرید و فروش ارزهای دیجیتال، هنوز توسط کشورهای متفاوت قانون گذاری نشده‌اند، هیچ قانونی به منظور جلوگیری از دست کاری بازار در این عرصه وجود نداشته و از این رو، سرمایه گذاری بر روی این مارکت، تا حدودی خطرناک می‌باشد. (این امر بیشتر مربوط به بازار آلتکوین ها می‌باشد.)

 

 

 

https://morbit.trade/blog/4413/how_to_trade_crypto_

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

به منظور کسب درآمد و سوددهی از طریق فعالیت در عرصه ماینینگ بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، فاکتورهای بی‌شماری دخیل هستند. همانطور که می‌دانید، فعالیت در عرصه ماینینگ، به سرمایه اولیه تقریبا زیادی نیازمند است. در همین راستا، بهتر است که پیش از شروع سرمایه گذاری، ابتدا در مورد این عرصه تحقیقات لازم را به انجام رسانده تا بتوانید بهترین تصمیم را بسته به میزان وقت و سرمایه اولیه خود، اتخاذ نمایید.
یکی از نکاتی که پیش از ورود به صنعت ماینینگ ارزهای دیجیتال باید بدان توجه کنید، این است که به دلیل افزایش سختی شبکه بیت کوین و همچنین پدیده 4 ساله هاوینگ، به هیچ عنوان نمی‌توان به تاکتیک های قدیمی بسنده کرد. از همین جهت در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین و پربازده ترین دستگاه های ماینر در سال 2021  آشنا سازیم.

 

دستگاه ماینر Bitmain Antminer S17+

هش ریت: 73 TH/S
برق مصرفی: 2920 W

دستگاه ماینر Bitmain Antminer S17+ جانشین پرقدرتی برای سری S9 به شمار رفته و با صرفه جویی در مصرف برق و قدرت بالای محاسباتی، می‌تواند یک انتخاب خوب، به منظور استخراج بیت کوین و بیت کوین کش به شمار رود.
ماینر S17+، در آوریل سال 2019 به دنیا معرفی شد و هنوز هم (در سال 2020) در دسته پرسود ترین دستگاه ها قرار دارد. به علاوه در سری این سخت افزار، دستگاه S17e نیز قرار دارد که با هش ریت 64 ترا هش بر ثانیه و برق مصرفی 2880 وات، انتخاب خوبی برای علاقه مندان به این صنعت به شمار می‌رود.


دستگاه ماینر Bitmain Antminer S19/S19 pro

هش ریت: 110 TH/S
برق مصرفی: 3250 W

کمپانی بیت مین، اخیرا از جدیدترین دستگاه ماینر خود با نام Bitmain Antminer S19/S19 pro رونمایی کرده و قرار است این دستگاه در ماه می سال جاری به بازار ارائه شود. 
این سخت افزار مجهز به تراشه های نسل جدید است که راندمان مصرف انرژی را به 23 ژول بر تراهش می‌رساند. با توجه به این موارد، این دستگاه می‌تواند بهترین تجربه ماینینگ را برای کاربرانش رقم بزند.


دستگاه ماینر Innosilicon T3+

هش ریت: 57 TH/S
برق مصرفی: 3300 W

 دستگاه ماینر سری T3 که در کارخانه Innosilicon مستقر در کشور چین تولید می‌شود، یکی از دستگاه های استخراجی پیشرو در این صنعت به شمار می‌رود. هش ریت این سخت افزار دارای طیف گسترده ای است که ارائه دهنده بالاترین میزان، یعنی 57 TH، تا پربازده ترین میزان، یعنی 33 TH می‌باشد. این تنوع در ارائه هش ریت می‌تواند به نیاز های متفاوت در عرصه ماینینگ، پاسخگو باشد.
به علاوه موارد ذکر شده، سری T3 همچنین دارای مدل T3pro بوده که ارائه دهنده هش ریت 66 TH/S و برق مصرفی 3300 W است.


دستگاه ماینر Canaan A11 Series

هش ریت: 68 TH/S
برق مصرفی: 3196 W

دستگاه ماینر Canaan A11 Series که به سخت افزار AvalonMiner 1166 نیز معروف است، ارائه دهنده قدرت هش 68 تراهش بر ثانیه و برق مصرفی 3196 می‌باشد و در اکتبر سال 2019 وارد بازار شده است. همچنین در این سری، سخت افزار AvalonMiner 1146 نیز وجود دارد که قدرت هش آن 56 تراهش بر ثانیه است.


دستگاه ماینر MicroBT Whatsminer M30S

هش ریت: 86 TH/S
برق مصرفی: 3344 W

دستگاه استخراج ارزهای دیجیتال Whatsminer محصول کشور چین است که با استفاده از رویکرد پلاگ اند پلی ASIC، به ماین ارزهای دیجیتال می‌پردازد و به تبع، سری M30 آن نیز از این قاعده مستثنی نیست. 
این ماینر در آوریل سال 2020 رونمایی شد و هم اکنون در بازار وارد شده است. یکی از ویژگی های بارز این دستگاه ماینر، داشتن فن های خنک کننده در درون دستگاه بوده که این امر، به خنک ماندن دستگاه و درنتیجه، بازدهی بالای آن کمک شایانی می‌کند.


دستگاه ماینر Innosilicon A10 ETHMaster

هش ریت: 500 MH/S (بالاترین هش ریت در بین تمام ماینرها)
برق مصرفی: 750 W

علاوه بر ماینرهای قوی ارز دیجیتال بیت کوین که توسط کمپانی Innosilicon واقع در کشور چین تولید می‌شوند، این کمپانی دستگاه استخراجی سری A10 را مختص به ماین کردن اتریوم تولید کرده که این ماینر، به عنوان یکی از سود آور ترین سخت افزارها در این صنعت به شمار می‌رود. این دستگاه شامل یک PSU است که به وسیله آن، می‌توان از A10، بلافاصله پس از خارج کردن آن، از بسته اش، استفاده کرد.


دستگاه ماینر Bitmain Antminer E3

هش ریت: 190 TH/S
برق مصرفی: 760 W

دستگاه انت ماینر سری E3، اولین سخت افزار استخراج کننده ارز دیجیتال اتریوم است که تولید آن در سال 2018 آغاز شد. جالب است بدانید که راه اندازی و ورود این سخت افزار به بازار، باعث رشد روز افزون آلت کوین ها، از سال 2018 تاکنون بوده است.
دستگاه E3 مانند همتایان بیت مین خود، که وظیفه استخراج بیت کوین را دارند، بازدهی بالا و سوددهی مناسبی را به کاربران خود ارائه می‌دهد.


دستگاه ماینر Bitmain Antminer Z11

هش ریت: 135 KSOL/S
برق مصرفی: 1418 W

دستگاه ماینر بیت مین Z11، دارای قدرت هش سه برابر نسبت به سری Z9 بوده که با توجه به قیمت آن، نسبت به Z9 مقرون به صرفه تر است و برق کمتری را نیز به مصرف می‌رساند. یکی از دلایل بازدهی بالای این سخت افزار، وجود یک تراشه 12 میلی متری در آن می‌باشد.


دستگاه ماینر Innosilicon A9

هش ریت: 140 KSOL/S
برق مصرفی: 1550 W

انتقال دستگاه ماینر Innosilicon A9 به بازار، به احتمال زیاد در سال جاری انجام می‌شود. نکته مهم در مورد این سخت افزار این است که برای ماین کردن ارز دیجیتال Zcash بازده بسیار بالایی دارد.

 

استخراج بیت کوین چیست؟

با وجود اینکه استخراج و ماینینگ بیت کوین و یا به طور کلی ارزهای دیجیتال، کاری پر دردسر و پر هزینه میباشد، برای بسیاری از سرمایه گذاران فعالیتی جذاب محسوب میشود. چراکه همانطور که از نام آن پیداست، ماینرها در ازای این عمل، ارز دیجیتال دریافت میکنند. با این حال اگر شما نیز به استخراج ارز های دیجیتال و بیتکوین علاقه دارید، ابتدا در مورد آن تحقیق کرده و سپس وقت و هزینه خود را صرف آن کنید.
همانطور که میدانید دستاورد اصلی ماینرهای بیتکوین این است که آنها به ازای کاری که انجام میدهند، بیتکوین دریافت میکنند. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که برای کسب بیتکوین، حتما نباید آن را استخراج کرد. شما میتوانید در صرافی های ارزهای دیجیتال، با استفاده از پول فیات و یا همان پول نقد به خرید بیت کوین بپردازید و یا در کمک به تبلیغات در یکسری از سایتها بیت کوین جایزه بگیرید. به عنوان مثال وبسایت steemit این امکان را به کاربران میدهد که با انجام تبلیغات برای این سایت، ارز دیجیتال STEEM دریافت کرده و سپس در صرافی ها آن را بیتکوین تبدیل کنند.


هدف از استخراج بیتکوین

همانطور که گفته شد، ماینرها و یا همان استخراج کنندگان در ازای فعالیت خود در شبکه، بیتکوین پاداش میگیرند. دریافت بیتکوین به عنوان پاداش توسط ماینرها نیز انگیزه ای است که آنها به قانونی سازی کردن، نظارت و پشتیبانی از شبکه بپردازند. این وظایف دقیقا اهدافی هستند که در شبکه بیتکوین و برای ماینرها منظور شده است. حال از آنجایی که این وظایف بین تمام ماینرها در سراسر جهان تقسیم شده است، میتوان گفت که بیتکوین یک شبکه کاملا غیر متمرکز است که هدایت آن به دست یک سازمان واحد نمیباشد.


استخراج کنندگان دقیقا چه کاری انجام میدهند؟

ماینرها در شبکه بیت کوین در واقع به عنوان اعتبارسنجان و یا حسابرسان، فعالیت میکنند. بدین معنی که آن ها در تلاش هستند تا معاملات انجام شده در شبکه را از نظر حقیقی بودن و عدم "خرج دوباره" و یا به اصطلاح Double spending بررسی و تایید کنند.
اصطلاح "خرج دوباره" سناریویی است که در طی آن شخص دارنده بیتکوین به طور غیر قانونی آن را برای خرید دو کالا مصرف میکند. در حالت عادی، اگر شما برای خرید یک کالا، یک اسکناس ده هزار تومانی پرداخت کنید، دیگر نمیتوانید با همان اسکناس یک کالای دیگر خریداری کنید. حال به دلیل اینکه ارزهای دیجیتال به صورت فیزیکی در دست نیستند، خطر دوباره خرج کردن، سیستمهای این شبکه ها را تهدید میکند. با این حال ساتوشی ناکاموتو، با علم بر این موضوع، در فرایند استخراج بیتکوین از عدم رخ دادن این اتفاق، اطمینان حاصل نمود. اما به چه صورت؟
فرض کنید که شما موفق شده اید تا از اسکناس 10 هزار تومانی خود یک کپی تهیه کنید. بدین ترتیب شما یک اسکناس اصل و یک اسکناس جعلی دارید. حال اگر شخصی مسئول چک کردن شماره سریال اسکناس ها باشد، به راحتی به خطای شما پی میبرد. وظیفه ماینر ها و استخراج کنندگان شبکه بیتکوین هم به همین شکل است. ماینر ها با بررسی دقیق تراکنش ها، از این امر مطمئن میشوند که هیچ بیت کوینی کپی شده نبوده و قرار نیست که دوباره خرج شود.
زمانی که یک ماینر موفق شد تا 1MB (حجم یک بلوک بیتکوین) از تراکنش های بیت کوین را اعتبارسنجی کند، از آن پس دیگر واجد شرایط برای دریافت بیت کوین به عنوان پاداش میباشد (در مورد نحوه دریافت بیت کوین در ادامه بحث خواهیم کرد). حد 1MB توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق شبکه بیتکوین، اعمال شده که امروزه به امری بحث برانگیز تبدیل شده است. چراکه بسیاری از افراد بر این باورند که با افزایش حجم بلوک ها، تراکنش های انجام شده در شبکه، سرعت بیشتری میگیرند. اما این دسته از افراد، این نکته را فراموش میکنند که در صورت افزایش حجم بلوکها، دیگر افراد عادی قادر به تهیه دستگاه های ماینینگ نبوده و سازمان های مرکزی این کار را در دست میگیرند و شبکه را از حالت غیر متمرکز خود خارج میکنند.
پس این نکته را به خاطر داشته باشید که تایید معاملات با ارزش 1MB، تنها ماینر ها را واجد شرایط دریافت پاداش میکنند و این امر بدان معنی نیست که هر ماینری که معاملات را تایید میکند، بیت کوین پاداش میگیرد!
برای دریافت بیتکوین به عنوان پاداش، دو فاکتور کلیدی دخیل است: تلاش و شانس

1. باید 1MB حجم از معاملات را تایید کنید. (تلاش)
2. شما باید اولین ماینری باشید که به جواب عددی درست برای تایید تراکنش رسیده است. این فرایند اثبات کار و یا POW نام دارد. (شانس)


منظور از جواب عددی درست چیست؟

خبر خوب: در مورد رسیدن به جواب عددی، هیچگونه محاسبات ریاضی درگیر نمیباشد. حتما این موضوع را شنیده اید که استخراج کنندگان با حل مسائل پیچیده ریاضی، به استخراج بلوک ها میپردازند. خب این امر تقریبا غلط است. کاری که ماینر ها انجام میدهند در واقع حدس یک عدد 64 رقمی یا هش است که نزدیک ترین عدد به هش هدف است. پس این موضوع اساسا بر حسب حدس است.
خبر بد: از آنجایی که مکانیسم اثبات کار استخراج بیت کوین بر حسب حدس است، ماینر ها باید قدرت محاسباتی زیادی داشته باشند تا در این حدس موفق شوند. به عبارتی برای به انجام رساندن یک استخراج موفق، باید هش ریت بالایی را در دست داشت. لازم به ذکر است که هش ریت، به فاکتور های مگاهش بر ثانیه، گیگا هش بر ثانیه و ترا هش بر ثانیه دستگاه های ماینر بستگی دارد.


آموزش استخراج رمزارز به کودک 5 ساله

فرض کنید که من به دو تا از دوستانم میگویم که در حال فکر کردن به عددی بین 1 تا 100 هستم. من عدد مورد نظرم را یادداشت کرده و در پاکتی قرار میدهم. حال دوستان من برای اینکه در این مسابقه برنده شوند، نیازی نیست که عدد دقیق را حدس بزنند. بلکه فقط کافی است تا اولین نفری باشند که نزدیک ترین عدد، اما کوچکتر از عدد من را حدس بزنند. مثلا اگر من عدد 21را در ذهن داشته باشم و دوست X عدد 22را حدس بزند (22>21)، از بازی حذف میشود. اگر دوست y عدد 16 را حدس بزند، برنده مسابقه است.
حال تصور کنید که من این سئوال را از میلیون ها ماینر پرسیده ام و به جای عدد 1 تا 100، یک عدد 64 رقمی را هدف قرار داده ام. بله پاسخ بسیار سخت خواهد شد و برای حل آن به دستگاه های قوی محاسباتی نیاز خواهد بود.


چرخه استخراج بیت کوین

علاوه بر این که استخراج کنندگان بیت کوین با استفاده از مکانیسم اثبات کار pow، از اکوسیستم این شبکه محافظت میکنند، استخراج، تنها راه آزاد سازی بیت کوین ها در چرخه بازار میباشد. به عبارت دیگر، ماینر ها، بیتکوین های آزاد نشده از شبکه را در دسترس عموم قرار میدهند.
به عنوان مثال در نوامبر سال 2019، مقدار 18 میلیون بیتکوین در گردش قرار گرفت. بدین معنی که به جز اولین بلوک (بلوک جنسیس) که توسط خود ساتوشی ماین شد، سایر بلوک ها توسط ماینر ها استخراج شدند. پس درصورت نبود ماینر ها، شبکه همچنان پایدار بوده و استفاده خود را از دست نمیدهد، اما دیگر بیت کوین جدیدی وارد بازار نمیشود.
براساس پروتکل بیتکوین، تنها 21 میلیون عدد بیتکوین در شبکه موجود است و این تعداد به هیچ عنوان افزایش نخواهد یافت. اما به این دلیل که سرعت استخراج این ارز درطی زمان کاهش می یابد، آخرین بیت کوین در سال 2140 ماین خواهد شد.


درآمد یک ماینر چه قدر است؟

پاداش استخراج بیت کوین، هر 4 سال یک بار نصف میشود. به عنوان مثال در سال 2009، در زمانی که اولین بیتکوین استخراج شد، پاداش استخراج به ازای هر بلوک برای ماینر ها 50 عدد بیتکوین بود. به عبارت دیگر ماینر ها در ازای استخراج هر بلوک 50 بیتکوین دریافت میکردند. در سال 2012 این میزان به 25 عدد و در سال 2016 که سطح فعلی میباشد 12.5 بیتکوین است. هاوینگ بعدی (اصطلاحی برای نصف شدن پاداش بیتکوین در هر 4 سال) در اواخر سال 2020 است که میزان پاداش را به ازای هر بلوک به 6.25 بیتکوین میرساند. پس اگر فردی در سال 2019 که بیتکوین در حدود 9300 دلار قیمت داشت، به استخراج میپرداخت، به ازای ماین هر بلوک، 116250 دلار کسب میکرد. (یعنی 9.300 X 12.5)

 

استخر ماینینگ چیست؟

در زمانی که شبکه بیت کوین در سال 2009 راه اندازی شد، کاربران می‌توانستند تنها با کامپیوتر شخصی خود به استخراج بیت کوین پرداخته و با سایر ماینرها، به منظور دستیابی به هش بلوک بعدی زنجیره بلاکچین رقابت کنند. دلیل این امر نیز این بود که در آن زمان میزان هش در شبکه بیت کوین کم بود و درنتیجه سختی شبکه پایین بود و افراد به منظور اضافه کردن بلوک ها، نیازی به دستگاه های سخت افزاری اختصاصی برای این کار نداشتند. هرچند که پس از مدتی، مشخص شد که رایانه هایی که هش بلوک بعدی را با سرعت بیشتری پیدا کرده، بیت کوین بیشتری را نیز دریافت می‌کنند. درنهایت همین امر باعث ایجاد تغییرات در اکوسیستم شبکه بیت کوین و افزایش رقابت بین ماینرها شد.
پس از این مراحل، استخراج کنندگان بیت کوین شروع به استفاده وآزمون و خطای دستگاه های ذخیره ساز مختلفی از جمله CPUها، GPUها و FPGAها کرده تا به در نهایت به دستگاه های اختصاصی ASIC رسیدند. همانطور که از نام این دستگاه ها بر می‌آید، ASICها تنها یک وظیفه دارند و آن هم محاسبه هش هاست. از آنجایی هم که این دستگاه های محاسباتی، به طور اختصاصی به منظور محاسبه هش ها ساخته شده اند، این کار را به خوبی انجام داده و امروزه به ندرت از دستگاه های دیگر برای ماین استفاده می‌شود.


استخر استخراج بیت کوین چیست؟

خب همانطور که می‌دانید، باتوجه به همه گیر شدن استخراج ارزهای دیجیتال و پذیرفته شدن این صنعت توسط مقامات دولتی کشورهای مختلف، این که شما بتوانید هش بلوک بعدی بلاکچین بیت کوین را با استفاده از دستگاه ماینر خود به دست بیاورید، در مقابل برق مصرفی و هزینه خود دستگاه، بسیار ناچیز است. از این رو کا در این صنعت نمی‌تواند ضمانتی برای درامد ماهانه شما محسوب شود. پس اگر به دنبال کسب درامد منظم در این نوع از کسب و کار هستید، استفاده از استخرهای استخراجی، برایتان مناسب می‌باشد.
فرض کنید که شما و 9 نفر از دوستانتان به طور جداگانه 0.1 درصد از کل قدرت هش شبکه بیت کوین را دارا می‌باشید. در این حالت شما باید انتظار داشته باشید که از هر هزار بلوک، یک بلوک توسط شما به شبکه اضافه می‌شود. حال باتوجه به اینکه میانگین بلوک های استخراج شده در هرروز، به مقدار 144 عدد می‌رسد، شما می‌توانید استخراج هفته ای یک بلوک را از دستگاه خود انتظار داشته باشید. اما این مقدار، باتوجه به رقابت بین ماینرهای امروزی برای شما مقرون به صرفه نخواهد بود.
حال اگر شما و آن 9 نفر ذکر شده بیایید و قدرت های هش خود را بایکدیگر شریک شوید، درواقع 1% از کل هش ریت شبکه را به خود اختصاص داده‌اید. این بدان معناست که شما از هر 100 بلوک یافت شده، یک بلوک را به خود اختصاص می‌دهید و همچنین به طور متوسط، یک تا دو بلوک در روز، استخراج می‌کنید. در این حالت شما و 9 شریکتان می‌توانید با یک محاسبه ساده سهم خود را برداشت کرده و از درامد بیشتری برخوردار شوید.


مزیت استفاده از استخر استخراج چیست؟

با استفاده از استخرهای استخراج، این اطمینان حاصل می‌شود که افراد برای یافتن هش بلوک های بلاکچین، شانس بیشتری دارند و در نتیجه برق مصرفی آن ‌ها، تنها برای آزمون و خطا به هدر نمی‌رود. به علاوه درصورتی که ماینرها بخواهند از هش ریت های متفاوتی استفاده کنند، راه های زیادی برای محاسبه مقدار سهم آنها در استخرهای استخراج وجود دارد.

محاسبه میزان سهم PPS

یکی از رایج ترین روش های محلسبه پرداخت در استخرهای استخراج، پرداخت به ازای هر سهم و یا PPS است. در این روش، هر سهم، درواقع مقدار هشی است که توسط ماینرها به استخر استخراج ارائه می‌شود. سهم درنظر گرفته شده برای هر ماینر توافقی بوده اما با گذشت زمان بیشتر می‌شود. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که سهم های مشخص شده برای ماینرها در این روش، ربطی به شبکه بیت کوین نداشته وتنها یک قرارداد، بین استخر ماینینگ و ماینر ها می‌باشد.
به علاوه در روش PPS، چه بلوک جدید استخراج شود و چه نشود، ماینرها پاداش خود را باتوجه به قرارداد بسته شده، دریافت می‌کنند.

محاسبه میزان سهم PPLNS

یکی دیگر از روش های محبوب محاسبه سهم در ماینینگ پول ها، روش PPLNS بوده که در طی آن، افراد سهام دار، تنها درصورت یافت بلوک جدید توسط استخر، بازپرداخت می‌شوند. به عنوان مثال، باتوجه به پاداش شبکه فعلی که 12.5 BTCبه ازای یافتن هر بلوک می‌باشد، و هزینه خود شبکه که 20% هست، هر ماینر به ازای یافتن یک بلوک، درحدود 10 بیت کوین دریافت می‌کند. حال اگر هش ریت کلی یک استخر ماینینگ  عدد 1.000.000 باشد و شما 50.000 از این هش ریت را در اختیار استخر گذاشته باشید، در صورت یافتن بلوک توسط استخر، 5% از BTC دریافت شده از شبکه، به شما تعلق می‌گیرد.

 

https://morbit.trade/blog/4415/best_btc_miners_in_2021

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

ارز دیجیتال باثبات و یا به اصطلاح استیبل کوین تتر، اولین رمز ارزی است که به منظور مبارزه با نوسانات بازار ارزهای دیجیتال و تسهیل روند ترید برای کاربران توسعه یافت. به دلیل کاربرد فراوان این ارز دیجیتال، تتر هم اکنون در چندین بلاکچین مختلف از جمله اتریوم و ترون عرضه می شود که در این مقاله به بررسی تفاوت های این دو خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
بیشتر بدانیم: همه چیز درباره تتر

استیبل کوین چیست؟

با فراگیری ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی های امن، ورود این تکنولوژی به مسیر اصلی بازار و همچنین افزایش استفاده روزانه از این دارایی ها، استیبل کوین ها به یکی از مهمترین عضوهای این صنعت تبدیل شده اند. با استفاده از استیبل کوین ها، روند معاملات تسهیل و تسریع شده و این استیبل کوین ها هستند که در تشخیص سلامت حوزه ارزهای دیجیتال، به عنوان یک ابزار اجتناب ناپذیر به کار می روند.
استیبل کوین ها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که با هدف مقابله با نوسانات بازار ارزهای دیجیتال توسعه یافته اند. استیبل کوین ها همچنین به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش دارایی های دیجیتال به کار می روند. 
این دسته از ارزهای دیجیتال عموما برای ثابت نگه داشتن قیمت خود، به یک دارایی خاص مانند طلا و یا ارزهای فیات وابسته بوده و از این رو، عرضه آن ها محدود است. 
از دیدگاه بازارهای سنتی، استیبل کوین ها از طریق یک "دارایی خاص" حمایت می شوند. بنابراین واضح است که برخلاف سایر ارزهای دیجیتال که قیمتشان بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، استیبل کوین ها قیمتی ثابت را ارائه می دهند. 


انواع استیبل کوین ها

تقسیم بندی استیبل کوین ها معمولا بر اساس  نوع پشتوانه آن ها صورت می گیرد. استیبل کوین ها از نظر نوع پشتوانه، به چهار دسته تقسیم می شوند.

استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات

یکی از رایج ترین انواع ارزهای دیجیتال با ارزش ثابت، استیبل کوین ها با پشتوانه ارزهای فیات هستند. این دسته از دارایی های ثابت به دلیل در دسترس بودن ارزهای فیات و اعتماد عموم به آنها، بیشترین استفاده را در بازار ارزهای دیجیتال دارند. 

استیبل کوین با پشتوانه کالا

این دسته از ارزهای دیجیتال با قیمت ثابت، توسط کالاهایی که قابل تبدیل به پول هستند پشتیبانی می شوند. یکی از متداول ترین این کالا ها، فلز گرانبهای طلا است. فلزهای گرانبها مانند طلا به دلیل قابلیت ذخیره ارزش، نسبت به سایر دارایی ها ارزش خود را به خوبی حفظ می کنند. 

استیبل کوین با پشتوانه ارزهای دیجیتال

این گروه از استیبل کوین ها توسط دیگر رمز ارزها پشتیبانی می شوند. به طور معمول، ارزهای دیجیتال پشتوانه استیبل کوین ها، ارزهایی با سرمایه های زیاد، مانند بیت کوین و اتریوم هستند. با این حال پشتیبانی شدن یک استیبل کوین توسط دارایی های دیجیتال، در این بازه زمانی کمی غیر منطقی است چرا که ارزهای دیجیتال به خودی خود نوسانات بی شماری را متحمل هستند و هدف از توسعه استیبل کوین ها، کاهش نوسانات بازار است. 

استیبل کوین های بدون پشتوانه 

این دسته از استیبل کوین ها توسط هیچ دارایی ای پشتیبانی نمی شود و در نتیجه رویکرد آن ها درست مانند چاپ پول توسط بانک های مرکزی است. 

 

تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر، یک استیبل کوین و یا یک رمز ارز با ارزش ثابت یک دلار است که با هدف تسهیل ترید ارزهای دیجیتال به بازار عرضه شد. 
رمز ارز تتر با نام اختصاری USDT بی شک یکی از پرطرفدارترین استیبل کوین ها در بازار ارزهای دیجیتال است. حال به دلیل محبوبیت این استیبل کوین و همچنین افزایش روزانه حجم معاملات این ارز، بلاکچین های مختلف شروع به صدور تترهای مخصوص به خود کرده و در نتیجه انواع مختلفی از تتر به بازار عرضه شد. 
کمپانی ارائه دهنده تتر که tether limited نام دارد، در ابتدای فعالیت خود اعلام کرد که پشتوانه استیبل کوین تتر دلار آمریکا بوده و این ارز تماما توسط بانک مرکزی آمریکا پشتیبانی می شود. چندی بعد رسانه های خبری به این اعلامیه کمپانی tether limited واکنش نشان داده و اظهار کردند که این ارز دیجیتال ربطی به ارز فیات دلار نداشته و دولت ایالات متحده آمریکا به هیچ عنوان از آن حمایت نمی کند. 
حمایت نشدن تتر توسط دولت آمریکا به این دلیل بحث برانگیز بود که در صورتی که تتر توسط دلار آمریکا پشتیبانی نمی شد، پس از نظر عرضه نیز تفاوتی با فیات نداشت. به عبارت دیگر، در صورتی که ادعای تتر، مبنی بر این که تعداد تترهای موجود در بازار، برابر دلارهای چاپ شده است، درست نباشد، بدین معنی است که ارز تتر دارای عرضه نامحدود است و چون این ارز قابل استخراج نیست، پس از هوا تولید شده و به فروش می رسد. 
حال با این وجود که ارز پایدار تتر مخالفان خود را دارد، همچنان یکی از پرطرفدارترین و پراستفاده ترین ارزهای دیجیتال به شمار رفته و بسیاری از تاجران بین المللی این ارز را جایگزین دلارهای مبادلاتی خود کرده اند. 
حجم معاملات روزانه تتر، از زمان شروع فعالیت این پروژه تاکنون هرروز درحال افزایش بوده است. در ابتدای فعالیت این استیبل کوین در سال 2016، تتر در مقام 30 کوین مارکت کپ قرار داشت. در سال 2017، این ارز به رتبه 25 دست یافت و افزایش روز افزون استفاده از آن باعث شد که رتبه تتر در کوین مارکت کپ به سومین ارز برتر ارتقا یابد. 


مقایسه تتر erc20 با تتر trc20 

تتر بلاکچین اتریوم (USDT-ERC20) 

 دلار USDT-ERC20 تتر ارائه شده بر بستر اتریوم است. آدرس عمومی این نوع از تتر از شبکه بلاکچین صادر شده و واریز و برداشت این ارز نیز در بلاکچین اتریوم صورت می گیرد. پروتکل مورد استفاده این نوع از تتر، ERC-20 است.

مزایای تتر ERC20

• پشتیبانی شده توسط اکثر کیف پول های ارزهای دیجیتال 

• پشتیبانی شده توسط اکثر صرافی های ارهای دیجیتال 
• کارمزد به صرفه (کمتر از اومنی)
• تراکنش های سریع (15 ثانیه)

آدرس تتر erc20

آدرس تترهای بلاکچین اتریوم و یا همان USDT-ERC20 با عبارت 0X آغاز می شود.

کیف پول‌های تتر erc20

به طور کلی هر کیف پولی که توکن های erc20  بلاکچین اتریوم را ساپورت می کند، تتر erc20 را نیز حمایت می کند. 

خرید تتر erc20

به منظور خرید ارز دیجیتال تتر erc20، کاربران مقیم ایران قادرند تا با مراجعه به پلتفرم معاملاتی موربیت، این ارز را به امن ترین شکل و به صرفه ترین کارمزد دریافت کنند. 



تتر بلاکچین ترون (USDT-TRC20)

دلار USDT-TRC20 نوعی از تتر است که بر روی بلاکچین ترون توسعه یافته است. آدرس سپرده گذاری تتر TRC-20 آدرس شبکه ترون است و واریز و برداشت های این ارز نیز بربستربلاکچین ترون صورت می گیرد. پروتکل مورد استفاده این تتر TRC-20 است. 


مزایای تتر TRC20

• ارتباط آسان با سیستم Daap
• هزینه کارمزد رایگان 
• روند تراکنش کاملا شفاف

آدرس تتر trc20

آدرس تترهای بلاکچین ترون و یا همان USDT-TRC20 با عبارت TX  آغاز می شوند.


کیف پول‌های تتر trc20

• کیف پول سخت افزاری ledger nano s
• کیف پول نرم افزاری (موبایل، دسکتاپ، وب) Guarda
• کیف پول دسکتاپ Atomic
• کیف پول نرم افزاری (دسکتاپ و موبایل) eidoo
• کیف پول موبایل Cobo
• کیف پول مخصوص وب Tronscan
• کیف پول مخصوص موبایل Tron


خرید تتر trc20

به منظور خرید ارز دیجیتال تتر trc20، کاربران مقیم ایران قادرند تا با مراجعه به پلتفرم معاملاتی موربیت، این ارز را به امن ترین شکل و به صرفه ترین کارمزد دریافت کنند. 

 

تتر erc20 یا trc20؟ کدام بهتر است؟

به طور کلی، تتر بلاکچین بیت کوین و یا همان USDT-OMNI از همه انواع تترها قدیمی تر و پر مصرف تر است، با این حال از آنجایی که مبادلات با ارز دیجیتال تتر ممکن است به صورت روزانه صورت بگیرد، مشکلاتی چون هزینه کارمزد و همچنین سرعت پایین تراکنش ها، استفاده روزمره این ارز در بلاکچین بیت کوین را محدود کرد. 
بلاکچین اتریوم با هدف برطرف کردن این مشکلات، تتر را بر روی پروتکل ERC-20 ارائه داد. مزیت این پروتکل بر پروتکل اومنی، سرعت بالاتر تراکنش ها و هزینه به صرفه تر کارمزد بود. با این حال باز هم هزینه کارمزد های دریافتی توسط شبکه اتریوم، برای مصرف روزانه تتر ERC20 کمی زیاد است. 
با وجود موارد یاد شده، تتر ارائه شده در بلاکچین ترون و یا همان  USDT-TRC20 ارائه دهنده سرعت بالای تراکنش ها و همچنین کارمزد رایگان است. تنها مشکل این نوع از تتر این است که تترTRC20  توسط بسیاری از کیف پول ها حمایت نمی شود. 

 

https://morbit.trade/blog/4416/erc20_tether_vs_trc20_tether

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

به طور کلی در بازار ارزهای دیجیتال، توکن‌ها به رمزارزهایی گفته می‎شوند که بلاکچین خود را دارا نبوده و بر روی سایر بلاکچین‌ها توسعه می‎‌یابند. بدین ترتیب، بسیاری از بلاکچین‌ها از جمله اتریوم، بیت کوین، ترون و بایننس به منظور توسعه توکن بر روی بسترهایشان، استانداردهایی را ارائه می‎دهند که توکن‌ها بر اساس آن، به صورت یک دست عمل کنند. به عنوان مثال توکن‌های ERC20، بر روی بلاکچین اتریوم قرار دارند. به عبارت دیگر، در صورتی که یک برنامه نویس قصد داشته باشد تا ارز دیجیتال مخصوص به خود را در بلاکچین اتریوم توسعه دهد، می‌تواند از استاندارد ERC20، بسته به نوع کارکرد پروژه‌اش استفاده کند. به همین ترتیب، توکن‌های BEP2 استاندارد بلاکچین بایننس چین و توکن‌های BEP20 استاندارد بلاکچین بایننس اسمارت چین را شامل ‎می‌شوند. 
استانداردهای نام برده شده، قوانین و روند ارسال و دریافت توکن‌ها را تعیین کرده و قوانینی چون به تایید رسیدن تراکنش‌ها، اطلاعات ارز توکن و نحوه دسترسی کاربران را مشخص می‎کند. حال برای بهتر متوجه شدن این مطلب، بهتر است تا استانداردهای ERC20، BEP2 و BEP20 را یک به یک مورد بررسی قرار دهیم.


توکن  ERC20 چیست؟

استاندارد ERC20 درواقع قراردادی است که در طی آن، توکن‌ها در بلاکچین اتریوم توسعه می‌یابند. این استاندارد برای اولین بار در سال 2015 توسط یکی از برنامه نویسان بلاکچین اتریوم به نام فابین ووگلستلار (Fabib Vogelstellar) به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد. استاندارد ERC20 قوانینی که توسط توکن‌ها در شبکه اتریوم باید رعایت شوند را تعریف کرده و از این رو، ERC20 را نمی‎توان به عنوان یک نرم‌افزار و یا یک کد در نظر گرفت، چرا که این استاندارد، درواقع قوانینی را توضیح می‎دهد که با استفاده از آن، می‎توان بر روی بلاکچین اتریوم ارز دیجیتال توسعه داد. 
استاندارد ERC20 روند تعامل با توکن‌ها و  برنامه‌های غیرمتمرکز را برای توسعه دهندگان تسهیل می‎کند. به عبارتی ERC20 نحوه ارسال و دریافت توکن‌ها، میزان عرضه کلی، آدرس‌ها و بالانس‎ها را در بلاکچین اتریوم تعریف کرده و به روزرسانی و ثبت اطلاعات مربوط به مبادلات مالی توکن‌های بلاکچین اتریوم را مشخص می‎کند. یکی از مزایای استفاده از توکن‌های ERC20 بر بستر اتریوم این است که اکثریت برنامه‌های غیرمتمرکز (DAPPS) از جمله کیف‌پول‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز، بازی‌ها و غیره، با این توکن‎ها سازگار هستند و این امر استفاده از توکن‌های ERC20 را برای کاربران و توسعه دهندگان تسهیل می‎کند. 
هم‌اکنون توکن‌های ERC20 در موارد مختلفی فعالیت داشته و طیف گسترده‌ای از خدمات را تحت پوشش قرار می‎دهند، این سرویس‌ها می‎توانند شامل توکنیزه کردن کالاها از جمله کوین‌ها، فلزات گرانبها و ... باشند. استاندارد ERC20 به شکل شگفت انگیزی روند توسعه و صدور توکن‌ها را تسهیل کرده است.  در این بازه زمانی، تعداد زیادی از پروژه‌ها از توکن‌های ERC20 استفاده کرده و در طی چند سال اخیر، این تعداد همواره رو به افزایش بوده است. به عنوان مثال در اواسط سال 2017 تعداد قراردادهای هوشمند توکن‌های ERC20 در حدود 5500 عدد بود و این درحالی است که امروز، این رقم به 160000 عدد رسیده است. 


آیا تمام توکن‌های بستر اتریوم از استاندارد ERC20 پیروی می‎کنند؟

با این وجود که اکثریت توکن‌های بلاکچین اتریوم از استاندارد ERC20 پیروی می‎کنند، در این میان استثناهایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال ارز ETH و یا همان اتر که رمزارز بومی بلاکچین اتریوم است، پیش از توسعه قراردادهای ERC20 ارائه شده بود و هنوز قابلیت سازگاری با این استاندارد را ندارد. با این حال ارز WETH که درواقع استیبل کوین اتر بوده و با آن نسبت 1 به 1 دارد، یک توکن ERC20 است و به کاربران این امکان را می‎دهد تا در قالب ارز ERC20، به خرید اتر در صرافی‌های غیرمتمرکز بپردازند. 


کاربرد توکن ERC20 چیست؟

• ارائه اطلاعات در مورد عرضه کلی توکن‌ها 
• بالانس کاربری دارندگان توکن
• استاندارد ERC20، مقدار توکن‌هایی که می‎توانند در بین آدرس‌ها جا به جا شوند را تعریف می‎کند.
• این استاندارد همچنین میزان خروج توکن‌ها از حساب کاربری را تعریف می‌کند.

 

مزایای استاندارد ERC20 چیست؟

• انجام تراکنش‌ها به شکلی ثابت و سرعت بالا گ
• به تایید رسیدن تراکنش‌ها سرعت بالایی دارد.
• وجود قراردادهای هوشمند ERC20 خطاهای انسانی را از تراکنش‌ها حذف کرده و امکان تقلب را در نقل و انتقالات مالی به صفر می‌رساند. 


بهترین کیف پول توکن‌های ERC20

• کیف پول سخت افزاری Ledger
• کیف پول سخت افزاری Trezor
• کیف پول سخت افزاری MyEtherWallet
• کیف پول نرم‌افزاری  Trust Wallet
• کیف پول نرم‌افزاری Atomic
• کیف پول مبتنی بر وب MetaMask


چگونه توکن ERC20 بخرم؟

به منظور خرید هریک از توکن‌های ERC20، کاربران مقیم ایران قادرند تا با مراجعه به پلتفرم معاملاتی موربیت، این ارزها را با کمترین میزان کارمزد خرید و فروش کنند. 


آدرس توکن ERC20

توکن‎های بلاکچین اتریوم با این آدرس آغاز می‌شوند:

 0x0e806cea8e5beba6df97354ef7f22b66c5a2ce82

 

توکن BEP2 چیست؟

استاندارد BEP2 نیز مانند ERC20، قراردادی است که در طی آن برنامه نویسان و کاربران قادرند تا توکن‌های خود را بر روی بلاکچین بایننس و یا همان Binance Chain توسعه دهند. استاندارد BEP2 درواقع قوانینی را ارائه می‎دهد که توکن‎ها با رعایت کردن آن، می‎توانند عملکردهای مختلفی در بلاکچین بایننس نشان دهند. به عبارت ساده تر، استاندارد BEP2، نسخه ای از ERC20 است که در بلاکچین بایننس ارائه می‎شود. 
بنابراین می‎توان گفت که BEP2 یک نرم‌افزار برای توسعه توکن نیست، بلکه این استاندارد شامل قوانینی است که در طی آن، توکن‌های BEP2 می‎توانند در بلاکچین بایننس با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به یکدیگر تبدیل شوند. استاندارد BEP2 شامل تعداد زیادی دارایی دیجیتال و کالاهای قابل معامله است که بر اساس این استاندارد، تمامی این توکن‌ها و کالاها می‎توانند به یکدیگر تبدیل شوند.
ارز دیجیتال بومی بایننس چین BNB نام داشته که کار این کوین درست مانند ارز دیجیتال اتر در بلاکچین اتریوم است. بدین معنی که کاربران قادرند تا با استفاده از رمزارز BNB مبلغ تراکنش‌های خود را به شبکه پرداخت کنند. این بدان معنی است که در صورتی که کاربری قصد جا به جایی و یا خرید و فروش توکن BEP2 را داشته باشد، بایستی میزان مشخصی از BNB را پرداخت کند. 

 
خرید توکن BEP2

توکن‌های BEP2 را می‎توان در صرافی Binance DEX و یا صرافی‌های غیرمتمرکزی چون پنکیک سواپ خرید و فروش نمود. (لازم به ذکر است که به منظور ترید توکن‌های  BEP2 در صرافی پنکیک سواپ، بایستی ابتدا ارز BEP2 خود را در بلاکچین بایننس اسمارت چین (BSC)  به BEP20 تبدیل کنید).
به علاوه موارد فوق، کاربران مقیم ایران قادرند تا با مراجعه به صفحه بازار ارزهای دیجیتال وبسایت موربیت، به خرید توکن BEP2 بپردازند. 


کیف پول توکن‌های BEP2

کاربران می‎توانند تکن‌های BEP2 را در کسف پول‌های زیر ذخیره و نگه داری کنند:

• کیف پول سخت افزاری Ledger Nano
• کیف پول سخت افزاری CoolWallet
• کیف پول سخت افزاری Trezor
• کیف پول نرم افزاری Trust Wallet


چگونه توکن BEP2 بسازم؟

کاربرانی که قصد ساخت و توسعه توکن‌های BEP2 را دارند می‎توانند وارد این لینک شده و توکن مخصوص به خود را توسعه دهند. 


آدرس توکن BEP2 چیست؟

bnb136ns6lfw4zs5hg4n85vdthaad7hq5m4gtkgf23


توکن BEP20 چیست؟

اسمارت چین بایننس یک بلاکچین موازی بایننس چین است که به منظور سازگاری با بلاکچین اتریوم توسعه یافته است. این بلاکچین به هیچ عنوان برای رقابت با اتریوم ایجاد نشده است بلکه هدف آن، تسهیل کردن تراکنش‌ها برای کاربران بلاکچین اتریوم است. از خدماتی که بلاکچین BSC ارائه می‏دهد می‎توان به تایید سریع بلاک‌ها و کارمزد پایین تراکنش‌ها اشاره نمود. 
بدین ترتیب با استفاده از بلاکچین BSC و توکن این بلاکچین که BEP20 نام دارد می‎توانند دارایی‌های ERC20 خود را در زمان کمتر و با هزینه پایین تری خرید و فروش کنند. به توکن‌های BEP20، توکن Pegged هم می‌گویند. 


توکن Pegged چیست؟

توکن Pegged به توکنی گفته می‎شود که براساس پشتوانه توکنی دیگر با نسبت 1 به 1 توسعه می‌یابد. به عنوان مثال، ارز دیجیتال link که یک توکن erc20 است، دارای یک نسخه link BEP20 می‎باشد. به عبارت دیگر، توکن LINK ERC20، پشتوانه توکن LINK BEP20 محسوب می‎شود. 
علاوه بر موارد فوق، تنها توکن‌های ERC20 نیستند که می‌توانند در بلاکچین BSC توکنیزه شوند. هم‌اکنون نسخه‌های BEP20 ارزهایی چون بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و سایر ارزهای مهم بازار در بلاکچین BSC موجود است. 


مزایای استفاده از سیستم توکن BEP20

• توکن‌های BEP20 هم با توکن‌های ERC20 و هم با ارزهای BEP2 سازگار است. 
• تعداد زیادی از کیف پول‌ها از توکن‌های BEP20 پشتیبانی می‌کنند.
• توکن‌های تمام بلاکچین‌ها می‌توانند با استفاده از سیستم BEP20 در بلاکچین BSC قرار گیرند.

 

تفاوت بین توکن‌های BEP2، BEP20 و ERC20

امروزه اکثریت توکن‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال در قالب استاندارد ERC20 فعالیت دارند. با این حال به دلیل مشکلات بلاکچین اتریوم از جمله هزینه‌های بالای کارمزدها، تیم بایننس با ارائه دو بلاکچین بایننس چین و بایننس اسمارت چین، سعی در بهبود این مشکلات نمود. تفاوت توکن‌های BEP2، BEP20 و ERC20 به طور خلاصه به شکل زیر است:
توکن ERC20 یک استاندارد تکنیکال است که برای راه اندازی قراردادهای هوشمند در بلاکچین اتریوم مورد استفاده قرار می‎گیرد. 
توکن BEP2 یک استاندارد تکنیکال است که به منظور توسعه توکن بر روی بلاکچین بایننس و یا همان Binance Chain مورد استفاده قرار می‎گیرد. 
توکن BEP20 استاندارد توکن‌ها در بلاکچین بایننس اسمارت چین و یا همان BSC است. 


نکته: در صورتی که برای تراکنش خود شبکه BEP20 را انتخاب کرده‌اید، برداشت توکن ERC20 شما در TX بلاکچین BSC نمایان می‎شود و نه در اتر اسکن. 
در صورتی که قصد خرید و فروش توکن‌های ERC20، BEP2 و یا BEP20 را دارید به وبسایت موربیت مراجعه کرده و از تیم موربیت، مشاوره رایگان دریافت کنید. 

 

 

https://morbit.trade/blog/4421/erc20_vs_bep2_vs_bep20

  • حمیدرضا اربابی