موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت، بستری امن جهت تبادل و خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و تتر است.

۱۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

به طور خلاصه شبکه لایتنینگ یک راه حل مناسب به منظور بهبود مشکل مقیاس پذیری است که برای اولین بار بر روی بلاکچین بیت کوین ارائه شد. هم‌اکنون این راهکار در شبکه بیت کوین و چند بلاکچین دیگر استفاده می‎شود. شبکه‌های بلاکچینی با استفاده از لایتنینگ تراکنش ها را با سرعت بیشتر و هزینه کمتری به انجام می‌رسانند. 
تاریخچه شبکه لایتنینگ (Lightning Network) شبکه لایتنینگ در ابتدا توسط جوزف پون و تادئوس دریجا در سال 2015 معرفی شد. پس از گذشت سه سال از توسعه این فناوری، کمپانی بلاک استریم از ایده لایتنینگ استفاده کرد و شبکه آزمایشی آن را بر روی بلاکچین بیت کوین راه اندازی نمود. باوجود نوین بودن شبکه لایتنینگ، ایده این فناوری به گذشته دور برمی‌گردد چراکه توسعه کانال‌های پرداخت به منظور دور زدن واسطه‌ها در معاملات مالی یکی از اهداف بشر امروز بوده است. باوجود موارد ذکر شده، پیش از راه اندازی لایتنینگ در بلاکچین بیت کوین، ایده افزایش سایز بلاک به منظور افزایش سرعت تراکنش‌ها با توسعه فورک مشهور بیت کوین کش به انجام رسید. 

 

هدف از توسعه شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

همانطور که می‎دانید بیت کوین و بلاکچین‌های نسل اول و دوم دو مشکل اساسی دارند: هزینه کارمزد دریافتی برای تراکنش‌های خرد به صرفه نیست و سرعت انجام معاملات پایین است چراکه ماینرها برای تایید هر تراکنش باید بایکدیگر به توافق برسند. 
با این وجود که هردو مشکل یاد شده بخشی از سیستم‌های غیرمتمرکز است و این مشکلات با به روزرسانی‌های مختلف بر روی شبکه قابل حل هستند، همین موارد در طی چندین سال اخیر از پذیرش عمومی بیت کوین ممانعت کرده است. در این میان فناوری لایتنینگ یکی از به روزرسانی‌های مفیدی است که امکان انجام تراکنش‌های خرد، با سرعت بالا را برای کاربران شبکه بیت کوین فراهم کرده است. 
بلاکچین‌های نسل اول و دوم (مانند بیت کوین و اتریوم) برای حفظ عدم تمرکز بر بسترهای خود، ناچارند تا مقیاس پذیری شبکه را کاهش دهند. این درحالی است که دو فورک معروف بیت کوین از جمله بیت کوین کش (BCH) و بیت کوین اس وی (BSV) با هدف قرار دادن سایز بلوک‌ها سعی دارند تا سرعت تراکنش‌ها را بالا ببرند. اما سوال اینجاست که آیا افزایش سایز بلوک‌ها به غیرمتمرکز بودن شبکه ضربه می‎زند؟ پاسخ مثبت است! وقتی که سایز بلوک‌های شبکه افزایش می‌یابد، دستگاه های محاسباتی قوی تری برای تایید تراکنش‌ها نیاز است. در چنین حالتی افراد معمولی قادر به تهیه دستگاه‌های ماینر نبوده و این سازمان‌ها و نهادهای بزرگ هستند که می‎توانند این دستگاه ها را در دست داشته باشند. همین امر باعث از بین رفتن میزان عدم تمرکز در شبکه شده و راه حل مناسبی برای بهبود مشکل مقیاس پذیری در شبکه محسوب نمی‎شود. 

 

مقیاس پذیری در بلاکچین چیست؟

به زبان ساده مقیاس پذیری به معنی حفظ عملکرد طبیعی یک شبکه با افزایش میزان کاربران و تقاضا برای انجام تراکنش است. حال مشکل مقیاس پذیری در بین سال‌های 2017 و 2018 در شبکه بیت کوین، در زمانی که تعداد کاربران رفته رفته در این شبکه افزایش یافت به وجود آمد. 


شبکه لایتنینگ (Lightning Network) چیست؟

شبکه لایتنینگ یک راه حل لایه دوم و یا خارج از زنجیره است که این امکان را فراهم می‎کند تا کاربران بتوانند تراکنش‌ها را در بلاکچین بیت کوین، بدون نیاز به دریافت تاییدیه از ماینرها به انجام برسانند. لازم به ذکر است که تراکنش‌های انجام شده در شبکه لایتنینگ، پرداخت‌های خرد هستند و کارمزد بسیار کمی را شامل می‌شوند. 
برخلاف بسیاری از راه حل‌های ارائه شده برای برطرف نمودن مشکل مقیاس پذیری، مانند فورک‌های بیت کوین کش و بیت کوین اس وی، شبکه لایتنینگ یک فورک محسوب نمی‎شود. این فناوری به جر بیت کوین برای سایر بلاکچین‎ها مانند لایت کوین مورد استفاده قرار می‎گیرد. با استفاده از لایتنینگ، کاربران می‎توانند بر روی بلاکچین بیت کوین یک کانال پرداخت خارج از زنجیره بسازند و تراکنش‌های خود را به صورت p2p، آنی و با حداقل کارمزد به انجام برسانند. گفته شد که استفاده از لایتنینگ تنها برای انجام تراکنش‌های خرد به کار می‎رود و با استفاده از این تکنولوژی کاربران می‎توانند به راحتی با بیت کوین خریدهای روزانه خود را به انجام برسانند.


نحوه کارکرد شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

به منظور استفاده از شبکه لایتنینگ، کاربران باید از کانال‌های پرداختی که همان کیف پول‎های چند امضایی هستند استفاده کنند. واضح است که در چنین شرایطی زمان انجام تراکنش، صرفا به اندازه ارتباط بین دو کیف پول به طول می‎انجامد. در این میان به این نکته توجه کنید که عبارت خارج از زنجیره به این معنی نیست که بیت کوین شما از شبکه خارج می‎شود، بلکه بدان معنی است که تا زمان باز بودن کانال پرداخت لایتنینگ، دارایی شما در یک کیف پول چند امضایی، بر روی شبکه اصلی قرار دارد. به علاوه این شبکه به کاربر این امکان را می‎دهد تا تراکنش‌های خود را بدون نیاز به انجام آن در شبکه اصلی و دریافت تاییدیه ازسمت ماینرها تکمیل کند. 
شبکه لایتنینگ از بلاکچین بیت کوین جدا است و این بدان معنی است که لایتنینگ گره ها و یا همان نودهای مخصوص به خود را داراست و این درحالی است که عملکرد آن، کاملا وابسته به شبکه اصلی است. به منظور ورود به شبکه لایتنینگ، کاربران باید یک مدل خاصی از تراکنش را بر روی بلاکچین اصلی بسازند.
کاری که شما برای شروع تراکنش با استفاده از شبکه لایتنینگ انجام می‌دهید، ساخت نوعی قرارداد هوشمند است که در ادامه به نحوه ساخت آن اشاره خواهیم کرد. این قرارداد هوشمند درواقع یک بلاکچین یا دفترچه ثبت معاملات خصوصی است. شما می‌توانید در این قرارداد هوشمند، هر تعداد تراکنشی را وارد کنید و این تراکنش‌ها و شرایط قرارداد، تنها برای شما و طرف معامله قابل مشاهده است. تمام این موارد در حالی است که نه شما و نه طرف معامله شما، توان تقلب در تراکنش‌ها را ندارید چراکه قراردادهای هوشمند خواصی دارند که از تقلب طرفین معاملات جلوگیری می‌کنند. 


بلاکچین خصوصی یاد شده، کانال نام دارد. فرض کنید که آلیس و باب هرکدام 5 عدد بیت کوین را وارد قرارداد هوشمند کانال می‎کنند. در کانال و یا شبکه آلیس و باب، هم‌اکنون یک بالانس 5 بیت کوین وجود دارد. آلیس در قرارداد هوشمند یاد می‎کند که 1 عدد بیت کوین برای باب ارسال شود. در این حالت آلیس 4 BTC و باب 6 بیت کوین دارد. 
حال تفاوت این نوع تراکنش با تراکنش‌های معمولی روی زنجیره چیست؟ در زمان ساخت یک کانال تراکنش با استفاده از شبکه لایتنینگ، طرفین معامله موظفند که هریک مقدار ثابتی بیت کوین را وارد کانال کنند و این مقدار محدودیت خاصی ندارد. وقتی که یک قرارداد هوشمند برای شبکه لایتنینگ ساخته می‎شود و مبلغ بیت کوین به این کانال منتقل می‎شود، این تراکنش توسط ماینرها به ثبت می‌رسد. اما تفاوت تراکنش در لایتنینگ در این است که تراکنش‌هایی که پس از باز شدن کانال بین طرفین رخ می‎دهد، دیگر توسط ماینرها مورد بررسی قرار نمی‌گیرد بلکه ماینرها تنها بالانس دارایی در هنگام باز شدن و بسته شدن کانال معاملاتی را بر روی بلاکچین اصلی ثبت می‌کنند.
برمیگردیم به مثال بالا: پس از گذشت مدتی، باب 2 عدد از 6 بیت کوین خود را برای آلیس ارسال می‌کند و این دو می‎توانند این روند را تا هر زمان که می‎خواهند ادامه دهند. پس از اینکه طرفین بر سر بستن این کانال معاملاتی به توافق برسند، کانال لایتنینگ ما بسته شده و بالانس دارایی طرفین معامله براساس بالانس اولیه، توسط ماینرها بررسی می‎شود. 
در نهایت همانطور که از نام آن پیداست، سرعت تراکنش ها با استفاده از لایتنینگ بسیار بالا و همانند رعد و برق است. 


ویژگی‌های شبکه لایتنینگ چیست؟

هم‌اکنون شبکه لایتنینگ یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای بهبود مقیاس پذیری بلاکچین بیت کوین محسوب می‎شود. اما دلیل اینکه از خواص و ویژگی‌های لایتنینگ بر روی زنجیره اصلی استفاده نمی‎شود این است که ایجاد چنین تغییری در اکوسیستم بزرگ بیت کوین می‌تواند خطر هارد فورک و یا باگ نرم‌افزاری را افزایش دهد. از این رو به دلیل ریسک بالا، حتی آزمایش شبکه لایتنینگ بر روی زنجیره اصلی، امری خطرناک محسوب شده و ممکن است که سرمایه قفل شده در بلاکچین بیت کوین را از بین ببرد. 

با این حال شبکه لایتنینگ باجود ویژگی‌هایش موفق شده است تا بسیاری از مشکلات تراکنش‌های همتا به همتا و غیرمتمرکز را حل کند: 

مقیاس پذیری در شبکه 

هر بلوک بلاکچین بیت کوین در مدت 10 دقیقه ایجاد شده و هر میزان از دارایی می‎تواند در این بلوک‌ها به ثبت برسد. اما فضای بلوک‌ها که حاوی اطلاعات تراکنش هستند، محدود است. این مسئله بدین معنی است که شما برای اینکه تراکنش خود را در بلوک بعدی به ثبت برسانید، باید با سایر کاربران رقابت کنید. چراکه ماینرها تراکنش‌هایی را در اولویت قرار می‎دهند که کارمزد بالاتری دارند. 
در زمانی که شبکه شلوغ نیست و درخواست برای ثبت تراکنش توسط کاربران پایین است، مسئله کارمزد خیلی به چشم نمی‌آید. از این رو کاربران می‌توانند برای ثبت تراکنش خود کارمزد پایینی را در نظر بگیرند. این درحالی است که در زمانی که تعداد زیادی کاربر همزمان قصد انجام تراکنش دارند، معاملات افرادی که کارمزد بالاتری در نظر گرفته اند، سریع تر از سایرین به انجام می‌رسد. در برخی از موارد کارمزد تراکنش بر روی بلاکچین بیت کوین در حد 5 دلار بوده و در سال 2017 این مقدار به 50 دلار نیز افزایش یافت. ارقام یاد شده، چه 5 دلار و چه 50 دلار، در تراکنش‌های بزرگ خیلی تاثیر گذار نیستند، اما اگر فردی بخواهد تا با استفاده از بیت کوین قهوه بخرد چه؟ باید برای یک قهوه 3 دلاری 5 دلار کارمزد پرداخت کند؟
با استفاده از شبکه لایتنینگ، شما تنها دو کارمزد پرداخت می‎کنید، در زمانی که کانال را باز کرده و در زمانی که کانال را می‎بندید. در این میان شما قادرید تا با استفاده از لایتنینگ هزاران تراکنش را با طرف معامله خود، بدون نیاز به پرداخت کارمزد به انجام برسانید. 
در نهایت وقتی که بیشتر کاربران بیت کوین، به منظور انجام تراکنش‌های خرد از لایتنینگ استفاده کنند، در استفاده از فضای بلوک‌های زنجیره اصلی صرفه جویی شده و بلوک‌های بلاکچین تنها حوی اطلاعات تراکنش‌های بزرگ و باز و بسته شدن کانال‌های لایتنینگ است. در این حالت مبلغ کارمزد در شبکه اصلی نیز کاهش یافته و شبکه می‎تواند تعداد بالای کاربران را پاسخگو باشد. 


انجام تراکنش‌های خرد در شبکه لایتنینگ

هم‌اکنون کاربران می‎توانند در شبکه اصلی بیت کوین، حداقل مقدار 0.0000546  BTC را جا به جا کنند. در زمان نگارش این مطلب، مقدار بیت کوین یاد شده معادل 40 هزار تومان است. این درحالی است که با استفاده از شبکه لایتنینگ کاربران قادرند تا مبلغ یک ساتوشی (صد میلیونیوم بیت کوین) را نیز انتقال دهند. 
در چنین حالتی واضح است که انجام تراکنش های خرد با استفاده از لایتنینگ هم سریع تر و هم ارزان تر است. 


حریم خصوصی در شبکه لایتنینگ

یکی دیگر از ویژگی‎های مورد توجه شبکه لایتنینگ میزان حریم خصوصی ارائه شده توسط این سیستم است. از آنجایی که طرفین معامله جزییات تراکنش‌های خود را در شبکه اصلی نشر نمی‎دهند، سطح حریم خصوصی تراکنش‌ها بالا می‎رود. به عبارت دیگر، درحالی که تراکنش باز و یا بسته شدن کانال لایتنینگ در شبکه اصلی در دید عموم قرار می‌گیرد هیچ شخصی متوجه نمی‌شود که در داخل کانال چه گذشته است. برای بهتر متوجه شدن این امر، به مثال زیر دقت کنید: 
اگر آلیس و باب با یکدیگر یک کانال لایتنینگ داشته باشند و باب با کارول هم یک کانال داشته باشد، آلیس می‎تواند از طریق کانال باب، با کارول معامله انجام دهد. اگر دن هم با کارول یک کانال داشته باشد، آلیس با دن هم می‎تواند معامله خصوصی انجام دهد. در این حالت، پس از بسته شدن کانال، هیچ شخصی متوجه نمی‌شود که آلیس دقیقا برای چه کسی بیت کوین فرستاده است.


امنیت در شبکه لایتنینگ

برای متوجه شدن میزان امنیت در لایتنینگ نتوورک به این مثال دقت کنید: 

آلیس و باب به یکدیگر اعتماد ندارند و قرار است که آلیس برای باب 2 بیت کوین ارسال کند. از آنجایی که آلیس و باب دو تاجر در کشورهای مختلف هستند، قرار است که تراکنش‌های زیادی را با یکدیگر به انجام برسانند. از این رو این دو، به منظور انجام تراکنش‌ها از کانال پرداخت لایتنینگ استفاده کرده و هریک 5 بیت کوین را در این کانال سپرده گذاری می‌کنند. به منظور ساخت یک کانال لایتنینگ، کاربران بایستی یک آدرس چند امضایی بسازند، در آدرس چند امضایی برای انجام تراکنش‌ها به کلید خصوصی هر دو طرف معامله نیاز است. 
از طرفی چون ساخت کانال لایه دوم لایتنینگ به قرارداد هوشمند نیاز دارد، هیچ یک از طرفین معامله قادر نیست که دارایی طرف مقابل را از شبکه برداشت کند. قراردادهای هوشمند شبکه لایتنینگ قراردادهای زمان دار هش شده به نام HTLC هستند که با استفاده از آن‌ها یک طرف معامله قادر است که کانال را بسته و بیت کوین‌های خود را برداشت کند. 

 

چگونه از شبکه لایتنینگ برای تراکنش بیت کوین استفاده کنم؟

یکی از تفاوت های اصلی شبکه لایتنینگ با بلاکچین اصلی بیت کوین این است که آدرس کیف پول در لایتنینگ وجود نداشته و در عوض کاربران با ابزاری به نام Invoice رو به رو هستند. ابزار Invoice تمامی اطلاعات لازم برای به انجام رساندن معاملات، از جمله مبالغ انتقال یافته، زمان منقضی شدن و ساخت شبکه را شامل می‎شود. اما به دو روش می‎توان از شبکه لایتنینگ استفاده کرد: راه اندازی فول نود لایتنینگ بیت کوین و استفاده از کیف پول سازگار با شبکه لایتنینگ.

راه اندازی فول نود لایتنینگ بیت کوین

راه اندازی نود لایتنینگ تا حدودی دشوار است و افراد متخصص نیز ممکن است که در این روند با مشکلاتی مواجه شوند با این حال سه نرم‌افزار در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که با استفاده از آن ها می‎توان نود لایتنینگ را راه اندازی کرد: 

• نرم‌افزار LND از شرکت لایتنینگ لبز
• نرم‌افزار  C-Lightning از شرکت المنت پراجکت
• نرم‌افزار ایکلیر از شرکت ACINQ


کیف پول لایتنینگ بیت کوین 

یکی از راه های جایگزین فول نود، به منظور دسترسی به شبکه لایتنینگ راه اندازی یک کیف پول سازگار با این شبکه است. از جمله کیف پول‌های امن و رایج برای لایتنینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

کیف پول Blue Wallet
کیف پول Phoenix

 

انجام تراکنش لایتنینگ بیت کوین در موربیت

کاربران مقیم ایران قادرند تا با مراجعه به وبسایت موربیت، ثبت نام و احراز هویت، خرید و فروش بیت کوین را با استفاده از شبکه لایتنینگ به انجام برسانند. موربیت تنها پلتفرم معاملاتی در ایران است که شبکه لایتنینگ را بر بستر خود راه اندازی کرده است. کاربران با استفاده از این قابلیت می‎توانند تراکنش‌های خود را با کمترین میزان کارمزد به انجام برسانند. 

منبع: Binance

 

https://morbit.trade/blog/4520/lightning_network_and_scalability_in_blockchain

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

یکی از دلایل جذابیت ارزهای دیجیتال که در نهایت به رشد این عرصه کمک کرده این است که رمزارزها را نمی‎توان هک کرد و یا از بینشان برد. با استفاده از صنعت رمزارزها، هر فردی در هرکجا دنیا می‎تواند دارایی خود را برای افراد دیگر ارسال کند، بدون این که پای شخص واسطه‌ای در میان باشد. حال به منظور نگه داشتن این ویژگی‌های منحصر به فرد، تغییراتی در بلاکچین‌های بزرگی چون بیت کوین باید رخ دهد. از آنجایی که نودها وظیفه سرپا نگه داشتن و عملکرد بلاکچین ها را دارند، داده های خروجی، می‎توانند محدود باشند. در نتیجه این محدودیت ها، تعداد تراکنش در ثانیه توسط بلاکچین ها کاهش می‌یابد و این امر، برای یک فناوری که قصد دارد به پذیرش عمومی برسد مناسب نیست. به منظور حل این مشکل، پروژه های زیادی در تلاش هستند تا میزان مقیاس پذیری شبکه‌های بلاکچینی را بالا ببرند. در میان پروژه‌هایی که در طی سال های اخیر برای حل مشکل مقیاس پذیری یکی پس از دیگری به روی کار آمدند، شبکه لایتنینگ از همگی کم ریسک تر و پرکاربرد تر به نظر می‎رسد. 


شبکه لایتنینگ چیست؟

به طور خلاصه لایتنینگ یک شبکه لایه دوم، بر روی زنجیره اصلی بیت کوین است. با استفاده از این شبکه کاربران قادرند تا پرداخت‌های p2p خود را با کمترین میزان کارمزد و همچنین سرعت بالا به انجام برسانند. هم‌اکنون شبکه لایتنینگ بر روی بلاکچین‌های بیت کوین و لایت کوین قابل دسترسی است. 
شبکه لایتنینگ این امکان را به کاربران می‌دهد تا با ساختن یک شبکه پرداخت خصوصی در خارج از زنجیره اصلی، تراکنش‌های خود را با طرف معامله، بدون نیاز به ثبت اطلاعات توسط نودها به انجام برسانند.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره شبکه لایتنینگ 

حال قصد داریم تا در این مقاله شما را با انواع کیف پول‌های سازگار با شبکه لایتنینگ آشنا کنیم. با ما همراه باشید.


بهترین کیف پول‌های شبکه لایتنینگ در سال 2021 


کیف پول شبکه لایتنینگ Phoenix

• تنها در نسخه اندروید ارائه شده است.  نسخه ios در مرحله آزمایشی قرار دارد.

اپلیکیشن Phoenix، کیف پول رسمی شبکه لایتنینگ است. این بدان معنی است که با استفاده از کیف پول Phoenix دیگر نیازی به اتصال به بلاکچین اصلی نبوده و این نرم‌افزار به صورت خودکار تمامی عملیات لازم برای باز کردن کانال پرداخت لایتنینگ و همچنین ایجاد یک تجربه کاربری ساده را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد. 

لینک دانلود کیف پول Phoenix

کیف پول شبکه لایتنینگ بلو والت (Blue Wallet)

• ارائه شده در نسخه‌های ios و اندروید
• قابلیت اتصال به نود 
• قابلیت خرید و فروش بیت کوین در داخل اپلیکیشن 
• دارای نسخه کیف پول برای زنجیره اصلی بیت کوین

بلو والت یک کیف پول مختص به نگه داری و ذخیره بیت کوین است که برای شبکه لایتنینگ نیز مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. برای استفاده از شبکه لایتنینگ با استفاده از بلو والت، نیازی به راه اندازی تنظیمات خاصی نبوده و این نرم‌افزار به صورت خودکار وظیفه باز و بسته کردن کانال لایتنینگ را بر عهده می‌گیرد. 

لینک دانلود بلو والت

کیف پول شبکه لایتنینگ Breez

• ارائه شده در نسخه‌های اندروید و ios

کیف پول Breez ارائه دهنده تراکنش‌های آنی رمز ارز با استفاده از شبکه لایتنینگ است. این کیف پول، اولین نرم‌افزاری است که سیستم Neutrino را بر روی پلتفرم خود اعمال کرد. به علاوه موارد ذکر شده، کیف پول Breez، متن باز و غیر حضانتی است. غیر حضانتی بودن یک کیف پول به این معنی است که کلیدهای خصوصی کاربران به هیچ عنوان در سرورهای کیف پول ثبت نشده و کاربران مسئول نگه داری دارایی های دیجیتال خود هستند. 
با استفاده از این کیف پول، هم می‌توان مبالغ پایین را ارسال و دریافت کردو هم مبالغ بسیار بالا که توسط کمپانی‌ها جا به جا می‌شوند. 

 

کیف پول شبکه لایتنینگ Wallet of Satoshi

• ارائه شده در نسخه‌های اندروید و ios
• حضانتی (کلیدهای خصوصی در سرورهای این نرم‌افزار ذخیره می‌شوند)

کیف پول Wallet of Satoshi بسیار کاربرپسند بوده و کار با آن برای کاربران مبتدی نیز ساده است. با استفاده از این کیف پول کاربران قادرند بدون ترک کردن پلتفرم Wallet of Satoshi از بازار داخلی آن به خرید و فروش بیت کوین بپردازند، درست مانند بلو والت.

لینک دانلود Wallet of Satoshi

کیف پول شبکه لایتنینگ BLW

• ارائه شده در نسخه اندروید
• ساخت کانال پرداخت در شبکه لایتنینگ بر عهده خود کاربر است.

کیف پول BLW یکی از قوی ترین و امن ترین اپلیکیشن‌های شبکه لایتنینگ است. کاربران با استفاده از این ابزار می‎توانند علاوه بر تراکنش‌های لایتنینگ، پرداخت‌های عادی را نیز در شبکه اصلی بیت کوین به انجام برسانند.

لینک دانلود کیف پول Blw

 

کیف پول شبکه لایتنینگ Eclair

• ارائه شده در نسخه اندروید
• ساخت کانال پرداخت در شبکه لایتنینگ بر عهده خود کاربر است.
• Eclair علاوه بر ارائه خدمات برای شبکه لایتنینگ، در بلاکچین اصلی بیت کوین نیز کاربرد دارد. 

کیف پول Eclair توسط کمپانی ACINQ، یکی از تاثیرگذارترین پلتفرم‌ها در حوزه مقیاس پذیری در بلاکچین توسعه یافته است. کیف پول Eclair در دسته اولین پلتفرم های سازگار با شبکه لایتنینگ قرار دارد و کاربران اندروید را قادر می‌سازد تا علاوه بر تراکنش‌های لایتنینگ، تراکنش‌های عادی در شبکه اصلی بیت کوین را نیز انجام دهند. 

لینک دانلود کیف پول Éclair

 

کیف پول شبکه لایتنینگ Muun

• ارائه شده در نسخه‌های ios و اندروید
• Munn در اصل کیف پول زنجیره اصلی بیت کوین است که قادر است تراکنش‎های لایتنینگ را نیز انجام دهد. 

Muun کی کیف پول امن و غیرحضانتی است که ارائه دهنده آدرس‌های چند امضایی، به منظور انجام تراکنش در شبکه لایتنینگ است. این کیف پول همچنین دارای رابط کاربری ساده و فضای ذخیره سازی سرد و یا آفلاین است. این بدان معنی است که کاربرانی قصد نگه داری بیت کوین خود در دراز مدت هستند، می‎توانند با ذخیره کلیدهای خصوصی خود در این والت آفلاین، دارایی های خود را به امن ترین حالت ممکن نگه داری نمایند. 
لازم به ذکر است که با استفاده از کیف پول Muun، به جای استفاده از کانال پرداخت لایتنینگ، می‎توان از گزینه Submarine Swap استفاده کرد. (گزینه Submarine Swap کیف پول Muun هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد.)

لینک دانلود کیف پول Muun

 

کیف پول شبکه لایتنینگ Zeus

• ارائه شده در نسخه‌های اندروید و ios
• امکان اتصال به فول نود بلاکچین بیت کوین 
• ساخت کانال پرداخت در شبکه لایتنینگ بر عهده خود کاربر است.

کیف پول Zeus یک کیف پول برای شبکه اصلی بیت کوین و شبکه لایتنینگ است و کاربران می‎توانند با به کارگیری VPN و Tor، از طریق Zeus به نود شخصی خود متصل شوند. به علاوه موارد یاد شده، کیف پول Zeus قادر است تا به نودهای شبکه اصلی بیت کوین از جمله BTCPay، Nodl، myNode و RaspiBlitz نیز اتصال یابد. کاربران می‎توانند با استفاده از یک QR کد به نود شخصی خود اتصال شوند. 

لینک دانلود کیف پول Zeus

 

کیف پول شبکه لایتنینگ Zap

• ارائه شده در نسخه‌های ios، اندروید، ویندوز، مک و لینوکس
• ساخت کانال پرداخت در شبکه لایتنینگ بر عهده خود کاربر است.

کیف پول Zap، هم در نسخه دسکتاپ و هم در گوشی‌های هوشمند ارائه می‎شود. استفاده از این کیف پول بسیار ساده و کاربرپسند بوده و ارسال و دریافت پرداخت‌های لایتنینگ در آن به راحتی قابل انجام است. کیف پول Zap به منظور افزایش حریم خصوصی کاربران از سیستم مسیریابی لایه‌ای و یا به اصطلاح Onion routing استفاده می‌کند.

لینک دانلود کیف پول Zap

 

کیف پول شبکه لایتنینگ Tippin.me

• افزونه مرورگر
• حضانتی 

Tippin.me ارائه دهنده کیف پول حضانتی در مرورگرهای کروم و فایرفاکس است. بیت کوینرها با استفاده از این ابزار در شبکه لایتنینگ برای کاربران مورد علاقه خود بیت کوین ارسال می‎کنند. 

لینک دانلود کیف پول tippin me


انجام تراکنش‌های خرد در شبکه لایتنینگ

هم‌اکنون کاربران می‎توانند در شبکه اصلی بیت کوین، حداقل مقدار 0.0000546  BTC را جا به جا کنند. در زمان نگارش این مطلب، مقدار بیت کوین یاد شده معادل 40 هزار تومان است. این درحالی است که با استفاده از شبکه لایتنینگ کاربران قادرند تا مبلغ یک ساتوشی (صد میلیونیوم بیت کوین) را نیز انتقال دهند. 
در چنین حالتی واضح است که انجام تراکنش های خرد با استفاده از لایتنینگ هم سریع تر و هم ارزان تر است. 


سخن آخر 

بیت کوین و بلاکچین‌های نسل اول و دوم دو مشکل اساسی دارند: هزینه کارمزد دریافتی برای تراکنش‌های خرد به صرفه نیست و سرعت انجام معاملات پایین است چراکه ماینرها برای تایید هر تراکنش باید بایکدیگر به توافق برسند. 
با این وجود که هردو مشکل یاد شده بخشی از سیستم‌های غیرمتمرکز است و این مشکلات با به روزرسانی‌های مختلف بر روی شبکه قابل حل هستند، همین موارد در طی چندین سال اخیر از پذیرش عمومی بیت کوین ممانعت کرده است. در این میان فناوری لایتنینگ یکی از به روزرسانی‌های مفیدی است که امکان انجام تراکنش‌های خرد، با سرعت بالا را برای کاربران شبکه بیت کوین فراهم کرده است. 
بلاکچین‌های نسل اول و دوم (مانند بیت کوین و اتریوم) برای حفظ عدم تمرکز بر بسترهای خود، ناچارند تا مقیاس پذیری شبکه را کاهش دهند. این درحالی است که دو فورک معروف بیت کوین از جمله بیت کوین کش (BCH) و بیت کوین اس وی (BSV) با هدف قرار دادن سایز بلوک‌ها سعی دارند تا سرعت تراکنش‌ها را بالا ببرند. اما سوال اینجاست که آیا افزایش سایز بلوک‌ها به غیرمتمرکز بودن شبکه ضربه می‎زند؟ پاسخ مثبت است! وقتی که سایز بلوک‌های شبکه افزایش می‌یابد، دستگاه های محاسباتی قوی تری برای تایید تراکنش‌ها نیاز است. در چنین حالتی افراد معمولی قادر به تهیه دستگاه‌های ماینر نبوده و این سازمان‌ها و نهادهای بزرگ هستند که می‎توانند این دستگاه ها را در دست داشته باشند. همین امر باعث از بین رفتن میزان عدم تمرکز در شبکه شده و راه حل مناسبی برای بهبود مشکل مقیاس پذیری در شبکه محسوب نمی‎شود. 

منبع: bitrefill.com

 

https://morbit.trade/blog/4525/best_lightning_network_wallets

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

بازار NFT بایننس پلتفرمی است که سازندگان و خریداران توکن‎های غیرمثلی NFT را به هم متصل می‎کند. در این بستر تمام افراد قادرند تا با استفاده از توکن‎های NFT از مزایای حق مالکیت دیجیتالی برخوردار شوند و تمامی این روند تنها چند دقیقه وقت و مقدار کمی کارمزد را از شما کسر خواهد کرد. 
در طی یک سال گذشته شهرت، محبوبیت و پذیرش توکن‌های غیرمثلی (NFT) با افزایش چشمگیری رو به رو شد. همین امر باعث شد تا هنرمندان بزرگ و معروف به سمت بازار NFT رفته و مردم عادی را به شرکت در این عرصه سوق دهند. در این میان صرافی بایننس از فرصت پیش آمده استفاده کرد و بازار NFT خود را راه اندازی نمود. با استفاده از بازار توکن‌های غیرمثلی کاربران قادرند تا آثار هنری را توکنیزه کرده و خرید و فروش کنند. 
پیش از ظهور NFTها سازندگان محتوا و آثار هنری، هیچ راهی برای اثبات حق مالکیت دیجیتالی محصولات خود نداشتند. این درحالی است که هم‌اکنون هم سازندگان آثار و هم خریداران و مجموعه داران قادرند تا حق مالکیت خود را نسبت به آثار خود مشخص کنند. NFTها را می‎توان در بلیط ها، موسیقی، تابلوهای هنری و محصولات این چنینی پیاده سازی نمود و به طور کلی این عرصه در حال تغییر روند خرید و فروش محصولات قابل جمع آوری است. 

بیشتر بدانیم: همه چیز درباره توکن غیرمثلی NFT


بازار NFT بایننس چیست؟

بازار خرید و فروش NFT بایننس درواقع پلتفرمی است که به کاربران این امکان را می‎دهد که محصولات خود را توکنیزه کرده و آن‌ها را به فروش برسانند. کاربران می‎توانند NFTهای خود را هم بر روی بلاکچین بایننس و هم بر روی بلاکچین اتریوم توسعه داده و این توکن‌های غیرمثلی را بین دو بلاکچین یاد شده جا به جا کنند. این روند تنها برای سازندگان نیست بلکه خریداران و مجموعه داران آثار هنری نیز می‎توانند NFTهای مورد نظر را هم با قیمت ثابت و هم در حراجی بازار بایننس خریداری کنند. 
زمانی که فردی محصولی را در بازار NFT بایننس به فروش می‎رساند، صرافی بایننس به فرد سازنده محصول 1 درصد حق امتیاز ارائه می‎دهد. این روند حتی برای سپرده گذاران NFT بایننس نیز اجرا می‌شود. بدین معنی که اگر فردی NFT سپرده گذاری شده توسط فرد دیگر را خریداری کند، به شخص سپرده گذار 1 درصد حق امتیاز داده می‎شود. 

 

برتری بازار NFT بایننس نسبت به سایر رقبا

همانطور که می‎دانید، پیش از شروع فعالیت بازارNFT  بایننس، پلتفرم‌های بسیاری توکن غیرمثلی ارائه می‎دادند. این درحالی است که بازار NFT بایننس از اعتبار و پشتوانه بایننس استفاده کرده و علاوه بر کاربران معمولی، هنرمندان سرشناس را نیز به سمت خود جذب کرده است. 


هدف از توسعه NFT چیست؟

اگر که یک هنرمند، موسیقی دان و تولید کننده هر نوعی از محتوا هستید، NFT شما را قادر می‎سازد تا محتوای خود را به صورت محدود و در فرم دیجیتالیزه به فروش برسانید. NFT باعث می‎شود تا آثار تحت هیچ شرایطی قابل کپی برداری نباشند، درست برخلاف یک MP3 ساده و یا فرمت JPEG. 
واضح است که داشتن یک اثر هنری اصل، ارزش چندین برابری نسبت به یک اثر کپی شده دارد. حال کاری که NFT انجام می‎دهد این است که همین ارزش اثر اصل را در دنیای دیجیتال برای کاربران به ارمغان می‎آورد. به عبارت دیگر توکن‌های غیرمثلی نمایانگر حق امتیاز افراد بر روی آثار هستند. 
حال علاوه بر خود بازار، کارایی و عملکرد توکن‌های NFT روز به روز درحال گسترش است. به عنوان مثال، مسائلی چون حق امتیاز و حق انتقال اشتراکی باعث افزایش میزان کاربری این دسته از توکن ها هستند. 


ویژگی‌های توکن‌های غیرمثلی NFT

کمیابی: 

یکی از ویژگی‌های بارز توکن‌های NFT کمیاب بودن آن‌هاست. با این وجود که توسعه دهندگان قادرند تا بی‌نهایت توکن NFT تولید کنند، ترجیح می‎دهند تا از قابلیت کمیاب بودن این عرصه استفاده کرده و مقدار محدودی از آن ها را منتشر نمایند. 

منحصر به فرد:

 توکن‌های غیرقابل تعویض NFT می‌توانند به شدت منحصر به فرد باشند. به عنوان مثال توکنی که برای یک اثر هنری توسعه می‌یابد، با سایر آثار کاملا متفاوت است و از این رو می‌توان آن ها را خاص و منحصر به فرد دانست. 

غیرقابل تقسیم به واحدهای کوچکتر: 

از آنجایی که توکن‌های NFT نمایانگر یک کالا و یا پروژه دیجیتال هستند، مانند سایر ارزها ماند بیت کوین یا اتریوم قابل تقسیم به واحدهای کوچکتر نیستند. 

مالکیت تام:

تصور کنید که شما یک بازی کامپیوتر خریداری کرده‌اید. باوجود این که شما هزینه این بازی را پرداخت کرده‌اید اما مالک حقیقی آن نبوده و تنها حق استفاده از آن را دریافت کرده اید. یا یک مثال بهتر: نام کاربری و اکانت شما در اینستاگرام به شما تعلق نداشته و مالکیت آن در دست شرکت فیس بوک است. این درحالی است که بلاکچین با استفاده از قراردادهای هوشمند، کاربران را مالک حقیقی و تام توکن‌های NFT کرده و حق خرید و فروش را به کاربران ارائه می‌دهد. 

قابل معامله: 

توکن‌های غیرقابل تعویض NFT را می‌توان به راحتی و درست مانند سایر ارزهای دیجیتال خرید و فروش کرد و یا در کیف پول‌های دیجیتال ذخیره نمود. 


کاربرد توکن‌های NFT

با استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض NFT می‌توان کالاهای متفاوت را توکنیزه کرده و بر روی بستر بلاکچین قرار داد. با این حال هم‌اکنون کالاها و حوزه‌هایی که با استفاده از تکنولوژی بلاکچین به توکن‌های NFT تبدیل می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

NFT در حوزه موسیقی

از پروژه‌هایی که آثار هنری موسیقی خود را به NFT تبدیل کرده‌اند می توان به مینت بیس (Mintbase) و اینفی ان اف تی (InfiNFT) اشاره نمود. 

NFT در حوزه هنر

از آثار و مجموعه‌های هنری که در قالب توکن‌های NFT ارائه می‎شوند می‎توان به پروژه‌های SuperRare، Async Art و Known Orgin اشاره نمود. 

NFT در حوزه واقعیت مجازی و یا همان VR

NFT در حوزه کالاهای لوکس

NFT در حوزه املاک مجازی

هم‌اکنون پروژه‌ معروف دیسنترالند (Decentraland) در این حوزه فعالیت دارد.

 NFT در حوزه بازی

از بازی‌های رایانه‌ای توکنیزه شده با NFT می‌توان به Sorare و Gods Unchained اشاره کرد. 

NFT در حوزه اسامی دامنه‌ها 

می توان پروژه‌های Unstoppable Domains و Ethereum Name Service را در این دسته قرار داد. 

NFT در حوزه هویت کاربران 

یکی از مواردی که ممکن است در آینده بیشترین استفاده را در حوزه توکن‌های غیرقابل تعویض داشته باشد مسئله هویت کاربران است. درست مانند موارد دیگر، کاربران می‎توانند اطلاعات هویتی خود را توکنیزه کرده و از هویت خود محافظت کنند. 


چرا افراد NFT می‎خرند؟

چند دلیل واضح برای علاقه مردم به خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی وجود دارد. یکی از مهمترین این دلایل، علاقه مجموعه داران و کلکسیونرها به جمع آوری دارایی‌های خاص و محدود است. وقتی این دارایی‌ها در قالب دیجیتال عرضه می‎شوند، این توکن ها با موج عظیمی از مجموعه داران علاقه مند مواجه می‎شوند. 
در این میان یک سری از NFTها نیز وجود دارند که به صورت مستقیم مورد استفاده کاربران قرار می‎گیرند. به عنوان مثال NFT پلت فرم BakerySwap به کاربران کمک می‎کند تا سود سپرده گذاری خود را راحت تر برداشت کنند. و یا NFT صرافی غیرمتمرکز PancakeSwap که کاربر را قادر می‎کند در لاتاری این پلتفرم شرکت کرده و یا این توکن را با ارز بومی پنکیک سواپ معاوضه کند. 


چگونه توکن NFT بسازم؟

یکی از جذابترین ویژگی‎های بازار NFT بایننس این است که کاربران می‎توانند توکن‎های غیرمثلی خود را به راحتی در آن توسعه دهند. هم‎اکنون تنها تعداد محدودی از کاربران  قادر به استفاده از این ویژگی‎ هستند ولی در آینده نزدیک، امکان ساخت توکن NFT برای تمامی کاربران فراهم خواهد شد. تنها در طی 5 دقیقه، عملیات ساخت توکن NFT در بایننس پایان می‎یابد و محصولات توکنیزه شده کاربر در دسترس سایرین قرار می‎گیرید. توکن‎های NFT در بایننس قابل نگه داری در کیف پول‌های سازگار نیز هستند. اما برای ساخت توکن غیرمثلی در بایننس چه باید کرد؟

1. ساخت صفحه کاربری در بایننس و خرید ارزدیجیتال

پیش از شروع کار با توکن غیرمثلی، ابتدا باید یک حساب کاربری بایننس باز کنید. اگر پیش از شروع کار با NFT نیز حساب کاربری دارید دیگر نیازی به بازگشایی اکانت جدید ندارید. پس از باز کردن حساب، شما نیاز دارید تا به خرید ارز دیجیتال بپردازید. این ارزهای دیجیتال می‎توانند BNB و یا BUSD باشند.

 

2. ساخت توکن NFT

بر روی گزینه Create در بازار NFT بایننس کلیک کنید. پس از این که عکس، ویدئو، موسیقی و یا فایل مورد نظر را آپلود کردید باید اطلاعات و جزییات توکن غیرمثلی خود را نیز وارد کنید. این اطلاعات می‏تواند شامل ساخت NFT به صورت تکی و یا به صورت مجموعه‌ای باشد.
پس از این که از داشتن میزان کافی BNB و یا  BUSD به منظور پرداخت کارمزد مطمئن شدید، گزینه Create را انتخاب کنید. 

 

چطور NFT بخرم؟

زمانی که NFT مورد نظر خود را یافتید، نام آن را در قسمت سرچ بار وارد کرده تا به صفحه مورد نظر هدایت شوید. وقتی که به صفحه NFT مورد نظر وارد می‎شوید اطلاعات کاملی را در مورد این توکن کسب می‎کنید. اگر مدل حراج را برای خرید NFT انتخاب کنید می‏توانید قیمت پیشنهادی خود را برای اثر مورد نظر وارد کنید. واضح است که قیمت پیشنهادی شما باید بیشتر از پیشنهاد نفر قبلی باشد. به منظور وارد کردن قیمت پیشنهادی در حراج باید گزینه Place a Bid را انتخاب کنید. 

 

 

حال برای خرید NFT با قیمت ثابت می‎توانید از گزینه Buy now استفاده کرده و اگر قصد دارید تا محصول را با قیمت پایین تری خریداری کنید می‎توانید بر روی گزینه Make an Offer کلیک کرده و قیمت پیشنهادی خود را وارد کنید. در صورت انتخاب گزینه پیشنهاد قیمت، فرد فروشنده قادر است که پیشنهاد شما را رد و یا قبول کند. 


چطور NFT بفروشم؟

همانطور که پیشتر گفته شد، در حال حاضر فقط کاربران خاص قادر به فروش NFT در بایننس هستند ولی در آینده این امکان برای همه فراهم خواهد شد. زمانی که NFT خود را ساختید، یا می‎توانید آن را در کیف پول خود ذخیره کنید و یا بلافاصله به فروش برسانید. لازم به ذکر است که برای فروش توکن غیرمثلی حتما لازم نیست که خودتان آن را ساخته باشید، بلکه تنها شرایط لازم برای فروش، داشتن حق امتیاز یک NFT است. 
درست مانند شرایط خرید NFT، برای فروش آن نیز می‏توانید از دو روش حراج و قیمت ثابت استفاده کنید. برای فروش، به قسمت Collection مراجعه کرده و بر روی NFT مورد نظر کلیک کنید. سپس گزینه List NFT را انتخاب کرده تا شرایط فروش را وارد کنید. 
به منظور فروش توکن غیرمثلی خود در حراج، بیشترین قیمت پیشنهادی را در بخش Highest Bid و مینیمم قیمت را در قسمت Minimum Bid وارد کنید. اگر هم که قصد فروش فوری را دارید در بخش Set Price قیمت مورد نظر خود را وارد کنید. در هر دو حالت فروش، کاربر فروشنده قادر است تا ارز دیجیتال مورد نظر به منظور دریافت هزینه را انتخاب کند. 
فروشندگان همچنین باید زمان پایان دوره NFT خود را نیز مشخص کنند. بیشترین زمان برای فروش یک توکن غیرمثلی، 30 روز است. به این نکته توجه کنید که وارد کردن اطلاعات دقیق توکن غیرمثلی، مانند مزایا، موارد کاربری و خصوصیات به یافتن آن توسط خریداران کمک می‎کند. در نهایت پس از وارد کردن تمامی شرایط، گزینه Submit را انتخاب کنید. 

 

پس از اعلام درخواست توسط فروشنده، تیم بایننس درخواست را بررسی کرده و در صورت مطابقت NFT با استانداردهای بایننس، توکن فروشنده بین 4 تا 8 ساعت تایید می‏شود. در صورتی که بایننس NFT را تایید کند، بلافاصله توکن را لیست کرده و آن را برای فروش آماده میکند. 

میستری باکس (Mystery box) بایننس چیست؟

بخش میستری باکس و یا جعبه جادویی بازار NFT این امکان را برای کاربران فراهم می‎کند تا یک کلکسیون رندوم NFT  را دریافت کنند. مجموعه‌های NFT که در این جعبه جادویی ارائه می‎شود به چهار دسته (N) یا معمولی، (R) خاص، (SR) خیلی خاص و (SSR) خیلی خیلی خاص تقسیم می‌شوند. وقتی که کاربر این جعبه های جادویی رندوم را خریداری می‌کنند، نیازی نیست که بلافاصله آن را باز کنند، چراکه پس از خرید می‎توانند آن را به فروش برسانند. 
تمام جعبه های جادویی به قیمت خاصی به فروش می‎رسند و تنها کاری که کاربر می‎تواند برای خرید یا فروش آن انجام دهد انتخاب تعداد جعبه است. حال احتمال این که در هر جعبه چه نوعی از مجموعه NFT قرار گرفته است، در جدول زیر ذکر شده است. 
نکته: امکان بازگرداندن جعبه جادویی پس از باز شدن آن وجود ندارد با این حال کاربر قادر است که با لیست کردن NFTهای درون جعبه، آن ها را جداگانه به فروش برساند. 


ایونت (Events) در بازار NFT بایننس

در بخش Event بازار NFT بایننس محصولات هنرمندان، ورزشکاران و موسیقی دانان معروف و شناخته شده ارائه می‌‎شود. کاربران می‎توانند با مراجعه به قسمت Events در صفحه اصلی، از تاریخ و شرایط این رویدادها باخبر شوند. 


سخن آخر

یکی از مشکلات اصلی بازار NFTها، عدم وجود یک پلتفرم قابل اعتماد به منظور خرید و فروش این دسته از توکن‌ها بود، با این حال پس از این که بازار توکن‌های غیرمثلی در صرافی بایننس راه اندازی شد، بسیاری از علاقه مندان قادر شدند تا با خیال آسوده خرید و فروش‌های خود را آغاز کنند. NFT یکی از موضوعات جدید در بازار ارزهای دیجیتال است که با هدف اعمال حق امتیاز در دنیای دیجیتال خلق شده است. هم‌اکنون هیجان و هایپ سنگینی در این حوزه حکم فرما است و ادامه یافتن این روند و موفقیت صنعت NFT هنوز مشخص نیست. بنابراین اگر قصد دارید تا به چشم یک سرمایه گذاری به این حوزه نگاه کنید، به عمل آوردن تحقیقات دقیق را فراموش نکنید. 

منبع: binance academy

 

https://morbit.trade/blog/4531/what_is_binance_nft_marketplace

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

شیپ شیفت (ShapeShift) یکی از معروف‌ترین صرافی‌های غیرحضانتی بازار ارزهای دیجیتال قصد دارد تا پلتفرم خود را به طور کامل غیرمترکز ساخته و سیستم ساختاری خود را به کلی تغییر دهد. این رویکرد که مخارج زیادی را نیز به همراه دارد، نشان دهنده تعهد شیپ شیفت به غیرمتمرکز بودن بازار است. در همین راستا اریک وورهیس (Erik Voorhees) مدیرعامل و بنیانگذار صرافی شیپ شیفت اعلام کرد: "بی شک یک سیستم مالی متن باز و تغییرناپدیر به یک سازمان متن باز و تغییرناپذیر نیاز دارد."


صرافی شیپ شیفت بزرگترین ایردراپ تاریخ بازار ارزهای دیجیتال را به انجام می‎رساند!

در پس غیرمتمرکز سازی صرافی شیپ شیفت این پلتفرم قصد دارد تا 340 میلیون واحد از ارز دیجیتال FOX را برای کاربران خود ایردراپ نماید. نحوه ایردراپ به این شکل است که هر فردی که پیش از تاریخ 9 ژوئن به مبلغ 1 دلار یا بیشتر در صرافی شیپ شیفت اتریوم و یا توکن‌های ERC20 منتقل کرده باشد، مشمول این طرح خواهد شد. جزییات این ایردراپ بدین شکل است:

• 1 تا 4 ترید: 200 توکن FOX
• 5 تا 9 ترید: 350 توکن FOX
• 10 تا 24 ترید: 750 توکن FOX
• 25 تا 99 ترید: 1500 توکن FOX
• 100 ترید به بالا: 8500 توکن FOX

به علاوه موارد فوق، کیف پول‌هایی که با صرافی شیپ شیفت رجیستر شده و تا تاریخ 9 ژوئن در آن ها ارز دیجیتال نگه داری شده است نیز 250 توکن FOX دریافت می‎کنند. کیف پول‌های keepkey نیز در صورتی که پس از تاریخ یاد شده به شیپ شیفت متصل شده باشند واجد شرایط دریافت 900 توکن FOX هستند. 
ایردراپ یاد شده به منظور اعطای حاکمیت پلتفرم به کاربران راه اندازی شده است و شیپ شیفت قصد دارد تا با صدور این توکن‎ها به کاربران، پلتفرم متمرکز خود را به یک بستر کاربر محور غیرمتمرکز تبدیل کند. به طور کلی بیش از 60 درصد از توکن های FOX در بین جامعه کاربری شیپ شیفت تقسیم شده است. 
گفتنی است که بیش از 120000 نفر از کاربران پلتفرم‌های دیفای، شامل یونی سواپ، THORchain، Curve و Balancer واجد شرایط دریافت توکن‌های FOX، به صورت ایردراپ هستند. 
اولین دوره از تامین نقدینگی توکن FOX در تاریخ 16 جولای صورت گرفته و به گزارش کمپانی شیپ شیفت، کاربرانی که ایردراپ خود را دریافت کرده اند، نیازی به قفل کردن این دارایی در شیپ شیفت ندارند.

 

روند غیرمتمرکزسازی صرافی Shapeshift

تمامی کدها و ساختار بستر شیپ شیفت در طی ماه های آینده به صورت متن باز ارائه خواهند شد. شرکت شیپ شیفت در این باره توضیح داد: 

" هر بخشی از سیستم شیپ شیفت که در کوتاه مدت به صورت متن باز آماده ارائه نباشد، تا زمان غیرمتمرکزسازی، توسط بنیاد این پروژه هدایت خواهد شد."

روند متن باز سازی یاد شده در تمامی پروتکل‎های اجرایی صرافی شیپ شیفت که هم‌اکنون به صورت متمرکز اداره می‎شوند نیز ادامه خواهد یافت. یکی از این پروتکل‌ها Shapeshift oAuth نام دارد که شرکا را قادر میسازد تا از کاربران اپلیکیشن‌های شخص ثالث را دریافت کنند. 
اریک ووهیس، مدیرعامل صرافی شیپ شیفت با بیان این مطلب که غیرمتمرکز سازی و تغییر ساختار متمرکز شیپ شیفت با الهام از جامعه دیفای بوده است. ور در این باره افزود: 
"با الهام گیری از جامعه اقتصاد غیرمتمرکز ما هم‌اکنون به یکی از پیشروها در مدل اقتصادی قرن 21 تبدیل شده ایم. مدل اقتصادی امروز عاری از هرگونه بانک، نهاد متمرکز و محدودیت جغرافیایی است. ابزارها آماده شده اند. مشتریان ما و جامعه بدون مرز رمزارزها هم‌اکنون در دسته سهام داران اصلی شیپ شیفت قرار گرفته اند."
حمایت شیپ شیفت از صرافی های غیرمتمرکز از ژانویه سال جاری، در زمانی که این پلتفرم با پروژه هایی چون بالانسر، کرو، کایبر، 0x و یونی سواپ ادغام شد، عمومی شد. ووهیس بنیانگذار شیپ شیفت در مورد تغییر ساختار پلتفرم خود گفت: 

"در میان حواشی سرگرم کننده بازار رمزارزها، مانند اخبار، میم کوین‌های احمقانه و نوسانات هیجان انگیز، مردم عموما فراموش می کنند که رمزارزها یک پدیده اقتصادی نوین هستند. پدیده ای که موفق شد تا در مدت 10 سال، 1.5 تریلیون دلار سرمایه جذب کند. در این بازار به طور روزانه 1 میلیارد دلار جا به جا می شود، بدون این که نیاز به شرکت، مدیرعامل و دفتر کار باشد."


توکن FOX چیست؟

ارز FOX یک توکن ERC20 است که کاربران را قادر می‎سازد تا معاملات خود در صرافی شیپ شیفت، به صورت رایگان به انجام برسانند. قیمت توکن FOX در زمان نگارش این مطلب معادل 0.6 دلار محاسبه شده است.  

منبع: Cointelegraph

 

 

https://morbit.trade/blog/4533/shapeshift_fox_airdrop

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

در دنیای ارزهای دیجیتال، مقیاس پذیری یکی از بزرگترین مشکلات بلاکچین‌ها به شمار رفته و همین مسئله، باعث جلوگیری از پذیرش عمومی این تکنولوژی شده است. در حال حاضر بلاکچین‌های بیت کوین و اتریوم میزبان بیشترین تعداد کاربران و به تبع، تراکنش‌ها هستند. از این رو بسیاری از افراد سرشناس در دنیای برنامه نویسی درحال کار برروی این بلاکچین‌ها هستند و تمرکز اصلی این افراد رفع مشکل مقیاس پذیری است. در این میان زیلیکا (Zilliqa) یکی از پروژه‌هایی است که درست مانند بسیاری از همکارانش، با هدف مقیاس پذیر ساختن تراکنش‌های رمزارز وارد بازار ارزهای دیجیتال شده است. 

نکته: مقیاس پذیری به توانایی یک بلاکچین برای پاسخگویی به تعداد بالای تقاضا برای انجام تراکنش، بدون کاهش سرعت در عملکرد گفته می‎شود. بلاکچین‌ها و رمزارزهای مقیاس پذیر آن‌هایی هستند که مانند کمپانی‌های پرداخت متمرکز مثل ویزا و مسترکارت، قادرند مقدار قابل توجهی تراکنش را در بازه‌های زمانی کوتاه مدت به انجام برسانند.

 زیلیکا پلنفرمی است که خود را نسل سوم بلاکچین (نسل اول بیت کوین و نسل دوم اتریوم) نامیده است. این بلاکچین با استفاده از فناوری شاردینگ (Sharding) سعی دارد تا بتواند هزاران تراکنش را در یک ثانیه تکمیل کند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه کارکرد بلاکچین زیلیکا و موارد استفاده از ارز دیجیتال ZIL آشنا سازیم. با ما همراه باشید. 

نکاتی که باید در مورد ارز زیلیکا (ZIL) بدانیم:

• زیلیکا  یک بلاکچین عمومی است و می‎توان آن را اولین بلاکچین عمومی خواند که با اعمال فناوری شاردینگ قصد دارد تا مقیاس پذیری و امنیت بالا را برای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز به ارمغان آورد. 

• هم‌اکنون شبکه بلاکچین زیلیکا قادر است تا 1000 تراکنش را در ثانیه به انجام برساند. 

• با وجود جوان بودن بلاکچین زیلیکا، این پلتفرم سرمایه خوبی را از سرمایه گذاران سازمانی و شرکای معروفش جذب کرده است.

• می‎توان به پروژه زیلیکا به چشم یک استارت آپ موفق نگاه کرد. با این حال از نظر سرمایه گذاری، بهتر است که ریسک نکرده و مقدار کمی از سرمایه را برای این پروژه اختصاص داد، چراکه هنوز این پروژه برای دست یابی به موفقیت راه طولانی ای در پیش دارد. 

 

زیلیکا (Zilliqa) چیست؟

زیلیکا یک بلاکچین عمومی است که قادر است تا 1000 تراکنش در ثانیه را به انجام برساند. یکی از بزرگترین مشکلات بلاکچین‌های امروزی، مسئله مقیاس پذیری است. پلتفرم‌های بلاکچینی در ابتدا می‌توانند مقیاس پذیر باشند و عملکرد مناسبی را ارائه دهند. با این حال با افزایش تعداد کاربران در شبکه، تایید تراکنش‌ها و به اجاع رسیدن نودها بر سر صداقت معاملات دشوارتر شده و از این رو، استفاده از رمزارزها کاهش می‎یابد. 
در طی سال‌های اخیر، فناوری‌های زیادی به منظور حل مشکل مقیاس پذیری به روی کار آمدند، از جمله این تکنولوژی‎ها می‌توان به شبکه لایتنینگ، سگویت و شاردینگ اشاره کرد. در این میان، بلاکچین زیلیکا اولین بلاکچین عمومی است که از فناوری شاردینگ به منظور افزایش سرعت تراکنش‌ها استفاده می‎کند. 
زیلیکا با استفاده از فناوری شاردینگ، شبکه بلاکچینی خود را به قسمت‌های کوچک زیادی تقسیم می‎کند که این بخش‌های کوچک به صورت موازی با یکدیگر کار می‎کنند. در تئوری، زیلیکا قادر است تا با استفاده از شاردینگ، حتی بیش از ویزا و مسترکارت تراکنش انجام دهد. 
به علاوه موارد فوق، بلاکچین زیلیکا به گونه‌ای طراحی شده است که از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز میزبانی کرده و به کاربران این امکان را می‎دهد تا صرافی‌های غیرمتمرکز و الگوریتم‌های مالی را در این بستر گسترش دهند. اما برای درک بهتر نحوه کارکرد زیلیکا، ابتدا بهتر است که با فناوری شاردینگ بیشتر آشنا شوید.


شاردینگ (Sharding) چیست؟

شبکه زیلیکا در تلاش است تا با استفاده از فناوری شاردینگ مشکل مقیاس پذیری را حل کند. شاردینگ روندی است که در طی آن شبکه زیلیکا به قسمت‌های کوچکتری به نام شارد تقسیم می‎شود. هر شارد حاوی 600 نود و یا گره است و به طور کلی می‎توان هر شارد را به یک مینی بلاکچین تشبیه نمود.
هر شارد به طور مستقل از سایر شاردها تراکنش‌ها را اعتبار سنجی می کند که در نتیجه آن، در یک بازه زمانی مشخص، تعداد بیشتری تراکنش در شبکه به انجام می‎رسد. در نتیجه تمام موارد یاد شده می توان گفت که هرچه تعداد شاردها در یک شبکه بیشتر باشد، آن شبکه قادر است تا تعداد تراکنش های بیشتری را به ثبت برساند. 
زیلیکا در شبکه آزمایشی خود که در اکتبر سال 2017 راه اندازی شد، موفق شد تا از سه شارد که حاوی 1800 نود بود، میزان تراکنش های خود را به 1218 TX/S برساند. این درحالی است که در شبکه اصلی، این اعداد بسیار متفاوت هستند. در شبکه اصلی زیلیکا هم اکنون 961 نود حضور داشته و تعداد تراکنش‌ها در ثانیه معادل 100 TX/S محاسبه شده است. 
پس تا ینجا متوجه شدیم که با استفاده از فناوری شاردینگ، بسیاری از مشکلات مربوط به مقیاس پذیری در شبکه قابل حل است. با این حال پروسه شاردینگ دارای مشکلاتی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.


معایب شاردینگ در شبکه زیلیکا (Zilliqa)

مشکل اصلی شاردینگ این است که وقتی شما بلاکچین را به گروهی از نودها تقسیم می کنید، درواقع اطلاعات موجود در بلاکچین را نیز تقسیم کرده اید. به عنوان مثال هر نود بلاکچین بیت کوین حاوی تمام اطلاعات به روز شده است و این بدان معنی است که نودها برای به تایید رساندن یک تراکنش، نیازی به اطلاعات بیشتر ندارند. 
این درحالی است که نودهای موجود در هر شارد تنها حاوی بخشی از اطلاعات است که در نتیجه آن، برای به تایید رساندن تراکنش‎ها، نودها به اطلاعات سایرین نیاز دارند که این امر در زمانی که شبکه بزرگ باشد ممکن است مشکل آفرین شود. 
برای درک بهتر این مفهوم به این مثال دقت کنید. 
فرض کنید که یک کتاب را به دو قسمت تقسیم کرده اید. نصف آن را به آلیس و نصف دیگر را به باب داده اید. در چنین حالتی آلیس تنها ابتدای داستان را می‎داند و باب تنها انتها را. واضح است که برای دانستن داستان کلی، باب و آلیس باید با یکدیگر صحبت کنند.


عرضه اولیه زیلیکا (ZIL)

عرضه اولیه ارز دیجیتال ZIL در سال 2017 آغاز شد و در پایان دوره ICO، پروژه زیلیکا موفق شد تا 22 میلیون دلار جذب سرمایه کند. ارز ZIL در ابتدا بر روی بلاکچین اتریوم قرار داشت و نوعی توکن ERC20 به شمار می‎رفت. این درحالی است که در ژانویه سال 2019، توکن‌های ZIL از بلاکچین اتریوم به شبکه اصلی زیلیکا نقل مکان کرده و توکن‌های ZIL به کوین‌های ZIL تبدیل شدند.


ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL) چیست؟

ZIL نماد رمزارز بومی شبکه زیلیکا است. توکن‎های ZIL در شبکه زیلیکا به منظور ارائه پاداش به ماینرها، کارمزد تراکنش‌ها و درخواست برای قراردادهای هوشمند به کار می‎رود. 


عرضه کلی ارز دیجیتال ZIL

به طور کلی 21 میلیارد ارز دیجیتال ZIL در بازار وجود دارد که 6.3 میلیارد از این تعداد در سال 2018 در بین کاربران تقسیم شد. 6.3 میلیارد ZIL دیگر در دست تیم زیلیکا، سرمایه گذاران و شرکا است و 8.4 میلیارد ZIL باقی مانده نیز به عنوان پاداش ماینرها در نظر گرفته شده است. 


قیمت ارز ZIL

در زمان نگارش این مطلب قیمت ارز ZIL معادل 0.06 دلار محاسبه شده است و حجم معاملات این ارز در 24 ساعت گذشته برابر 32.996.485 دلار است. رتبه این ارز در وبسایت کوین مارکت کپ 82 است و ارزش کلی بازار ZIL در حال حاضر 736.229.904 دلار اعلام شده است. 
همانطور که پیشتر ذکر شد، عرضه کلی رمزارز ZIL 21 میلیارد عدد است که از این مقدار در حدود 11.5 میلیارد در گردش بازار است. 


سرمایه گذاران پروژه زیلیکا (ZIL)

شبکه زیلیکا در طی چند سال اخیر موفق شد تا سرمایه گذاران بزرگی را به سمت خود جذب کند. از جمله کمپانی‌های بزرگی که در دسته شرکای زیلیکا هستند می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

• Insurance Market
• Noorcoin
• Mindshare
• Inforteria
• Xfers


کیف پول ارز زیلیکا (ZIL)

از جمله کیف پول‌های سازگار با ارز ZIL می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ZILPAY (افزونه مرورگر کروم)
• ATOMIC (موبایل)
• MATH WALLET (موبایل)
• ZILCLI (مبتنی بر وب)
• Infinito Wallet (موبایل)
• Zhip (موبایل)
• Guarda (موبایل و وب)
• Crypto.com  (موبایل و وب)

 

خرید ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL)

ارز دیجیتال ZIL توسط بسیاری از صرافی های معروف از جمله بایننس پشتیبانی می‎شود. این در حالی است که کاربران ایرانی قادرند تا به منظور خرید ارز ZIL، به پلتفرم معاملاتی موربیت مراجعه کرده و پس از پشت سر گذاشتن مراحل ثبت نام و احراز هویت، این ارز را مستقیما با استفاده از کارت‌های بانکی خود خریداری کنند. کارمزدهای دریافتی در موربیت بسیار مقرون به صرفه هستند و کاربران می‏توانند با امنیت کامل ترید خود را در این پلتفرم به انجام برسانند.
در صورت نیاز به مشاوره آنلاین، می توانید با شماره 91004243-021 تماس گرفته و از مشاوره رایگان تیم موربیت بهره مند شوید. 


آینده ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL)

استفاده از فناوری شاردینگ به منظور افزایش مقیاس پذیری، یکی از ویژگی‎های اصلی شبکه زیلیکا است. تاکنون روش‌های متفاوتی برای بهبود مقیاس پذیری ارائه شده است اما هیچ یک از این روش‌ها هنوز بازار گسترده ای نداشته اند که بتوان آن را بر روی بازارهای بزرگی مانند بیت کوین پیاده شازی کرد. به هر حال، سرمایه گذاران ZIL امیدوار هستند که توسعه زیلیکا و بهبود مقیاس پذیری درطیف گسترده بتواند در آینده بر روی قیمت این ارز تاثیر بگذارد. در نهایت برای شروع هرگونه سرمایه گذاری، تحقیقات لازم را به عمل آورده و با علم به تمامی ریسک‎ها فعالیت خود را آغاز نمایید. 

منبع: bitdegree

 

https://morbit.trade/blog/4535/zil__token_explained

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

در میان تمامی ارزهای دیجیتال، برخی از آن‌ها بیشتر از بقیه معروف و مشهور هستند؛ به‌طوری‌که کاربران  و سرمایه‌گذاران در این بازار این رمز ارزها را حتما در برنامه بررسی خود قرار می‌دهند. دوج کوین نیز ازجمله همین ارزهای دیجیتال پرحرف و حدیث است و البته روزهای طلایی زیادی را پشت سر گذاشته است.
جالب است بدانید که بیشتر کاربران و سرمایه‌گذاران بازار رمز ارزها به دوج کوین علاقه دارند و به احتمال زیاد همه آن‌ها دوج کوین را در کیف پول خود ذخیره می‌کنند. با توجه به این میزان از استقبال، در این مقاله از موربیت قصد داریم این ارز دیجیتال جالب را بررسی کنیم و نقاط قوت و ضعف آن را بیان کنیم. اگر شما هم از دوستداران دوج کوین هستید، در ادامه همراه ما بمانید.

دوج کوین (Dogecoin)چیست؟

دوج کوین (Dogecoin) از جمله ارزهای دیجیتالی است که بر مبنای بلاک چین ایجاد شده است. اگرچه کاربران ایرانی این ارز دیجیتال را با نمادهای مختلفی مانند دویج کوین و یا داچ کوین می‌شناسند، اما نماد اختصاری این ارز دیجیتال، DOGE است و در دسامبر سال 2013 توسط یک مهندس نرم‌افزار پایه‌گذاری شد.
زمانی که بیلی مارکوس دوج کوین را ایجاد نمود، قصد داشت ارز دیجیتالی متمایز و کاملا متفاوت با بیت کوین به دنیا معرفی کند. همان‌طور که می‌دانیم، بیت کوین به روش ماینینگ و استخراج به دست می‌آید و تعدادی از افراد ناشناس مدیریت آن را در جهان بر عهده دارند و کاملا مرموز پیش میرد. اما بیلی مارکوس به دنبال این بود که دوج کوین کاملا در دسترس عموم قرار گیرد و تولید و افزایش آن به روش استخراج نباشد.
روش تولید و افزایش بیت کوین به شکلی است که موجب شده سکه‌های محدودی در تمام جهان داشته باشد و درنتیجه قیمت آن در طول زمان از ابتدای فعالیت تا به امروز در یک کانال صعودی قرار داشته باشد. اما دوج کوین سکه‌های محدودی ندارد و به عبارتی محدودیت در عرضه ندارد. در حال حاضر نیز بیش از 125 میلیارد سکه دوج کوین در دنیا وجود دارد. این مسئله باعث شده که قیمت این ارز دیجیتال عجیب و غریب همیشه در کمتر از یک دلار باقی بماند و گزینه مناسبی برای نوسان گیری از معاملات کوچک باشد.


تولد ارز دیجیتال دوج کوین

همان‌طور که بیان شد در سال 2013 بیلی مارکوس این ارز دیجیتال را پایه‌گذاری کرد. اما شریک و نظریه‌پرداز اولیه دوج کوین شخص دیگری به نام جکسون پالمر است. او به عنوان مدیر محصول و تحلیلگر داده در شرکت ادوبی در سیدنی تصمیم گرفت که با ابتکاری جدید، یک شوخی در عرصه ارزهای دیجیتال انجام دهد. بنابراین در صفحه توییتر خود پیامی منتشر کرد و از مردم خواست که در ارز دیجیتال جدیدی با نام دوج کوین سرمایه‌گذاری کنند.
در این زمان بیلی مارکوس آمریکایی که به دنبال ساخت یک ارز دیجیتال جدید بود، با پالمر تماس گرفت و در نهایت هر دو به دیدگاه مشترکی رسیدند تا این ارز دیجیتال پرحرف و حدیث را ایجاد کنند.


دوج کوین با نام و لوگویی متفاوت

خالقان دوج کوین برای لوگوی این ارز دیجیتال تصویر سگ شیبا را انتخاب کردند. موضوع این است که تا قبل از این انتخاب نیز استفاده از تصویر سگ شیبا به همراه کلمه DOGE نوعی شوخی در فضای اینترنت محسوب می‌شد و کاربران اینترنت برای بیان احساسات خود از آن استفاده می‌کردند. 
علاوه بر آن، تصویر سگ معروف دوج کوین که از نژاد سگ‌های شیبا است، متعلق به سگی به نام کابوسو است. در سال 2013 از کابوسو عکسی گرفته شد و همان عکس به عنوان نماد و لوگوی دوج کوین انتخاب شد. کابوسو در حال حاضر حدود 15 سال سن دارد و کاملا پیر شده است. اما دوج کوین به دنبال آینده‌ای روشن در حرکت است و اهداف بلندی در سر دارد. 
انتخاب تصویر کابوسو و نام DOGE برای رمز ارز جدید جکسون و پالمر، به کاربران ارزهای دیجیتال این پالس فرستاده شده که شما با یک شوخی جذاب مواجه هستید! البته سازندگان این ارز دیجیتال نیز از همان ابتدا بیان کردند که Dogecoin یک رمز ارز سرگرم کننده است.


دوج کوین چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، هرکدام از رمز ارزها سعی می‌کنند که مشکلی در فضای دیجیتال را از جلوی پای کاربران برطرف کنند و از این طرق برای خود کسب اعتبار می‌کنند و کاربران را به سمت خود جذب می‌کنند. به‌طور مثال بیت کوین با هدف رفع موانع متمرکز برای مبادلات پول در فضای دیجیتال فعالیت خود را هدف‌گذاری کرد. به عبارتی قصد داشت که تمرکز بانک‌ها بر معاملات تجاری را کاهش دهد و بازرگانان در دنیا بتوانند بدون نیاز به ارزهای فیات، معاملات خود را انجام دهند. سایر الت کوین‌ها (ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین) نیز تلاش می‌کنند که وایت پیپر روشن با اهدافی مشخص داشته باشند و مشکلی از کاربران در جهت غیرمتمرکز سازی را برطرف کنند. 
اما جالب است بدانید که دوج کوین (Dogecoin) در ابتدای فعالیت، بدون هیچ هدف مشخصی وارد این بازار بی‌انتها شد. اما چند ماه بعد از شروع فعالیت و با توجه به محبوبیتی که به دست آورده بودند، هدف خود را حمایت از مستمندان، انجام امور خیریه و کمک به خیریه‌ها معرفی کردند. تعریف اهداف جدید باعث شد که محبوبیت این ارز دیجیتال نسبت به گذشته بیشتر شود و کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کند.


آیا ایلان ماسک مدیرعامل دوج کوین است؟

ایلان ماسک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان، مخترعان، طراحان صنعت و مدیرعامل تسلا شناخته می‌شود و یکی از تاثیرگذارترین افراد  در حوزه فناوری و تجارت است. جالب است بدانید که ایلان ماسک در حوزه ارزهای دیجیتال نیز تاثیرگذار است و سخنان او روی قیمت آینده برخی رمز ارزها به شدت تاثیر می‌گذارد.
برای فعالین در حوزه کریپتو، نام ایلان ماسک با دوج کوین گره خورده است. او هر از چند گاهی، در صفحه توییتر خود مطالبی درباره دوج کوین منتشر می‌کند و به یکباره باعث پامپ قیمتی در این ارز دیجیتال می‌شود. این موضوع باعث شده که بسیاری از کاربران او را به عنوان مدیرعامل دوج کوین بدانند. 
نکته جالب توجه دیگر درباره توییت‌های ایلان ماسک این است که برای کاربران و سرمایه‌گذاران دوج کوین، مشخص نیست که سخنان ماسک درباره DOGE بر مبنای واقعیت است و یا اینکه فقط یک سوخی ساده است. اما به هر حال حرف‌های او تاثیر زیادی روی روند قیمتی دوج کوین می‌گذارد و نمودار قیمتی روزهای بعد را مشخص می‌کند.
البته ایلان ماسک فقط درباره دوج کوین اظهار نظر نمی‌کند؛ بلکه توجه او به سمت بیت کوین نیز وجود دارد و هر از چند گاهی در صفحه شخصی خود در توییتر درباره آن می‌نویسد. همچنین گاهی برای مبادلات تسلا از بیت کوین استفاده می‌کند. 


قیمت دوج کوین از ابتدا تا به امروز

قیمت دوج کوین در میان ارزهای دیجیتال و نسبت به آن‌ها بسیار ناچیز و کم محسوب می‌شود، اما ارزش بازاری خوبی دارد و علاقه‌مندان به این رمز ارز همیشه به دنبال آن هستند. زمانی که دوج کوین (Dogecoin) در سال 2013 فعالیت خود را در این بازار آغاز کرد، قیمت بسیار کمی در حدود 0.00048 دلار داشت. با گذر زمان این روند قیمتی تغییرات کمی پیدا کرد؛ اما تقریبا نوسانی متعادل و کم را در پیش گرفت.
البته باید یادآوری کرد که ارزهای DOGE نامحدود هستند و در حال حاضر بیش از 125 میلیارد سکه در گردش دارد. همین مسئله نیز قیمت آن را در پایینترین حد خود نگه میدارد. علاوه بر آن، بعد از سال 2014 پاداش بلاک و استخراج نیز برای کاربران در نظر گرفته شده و مهر تایید بیشتری بر نامحدود بودن سکه‌های سگ شیبا داشته باشد.
البته نامحدود بودن تعداد سکه‌های دوج کوین به این معنا نیست که سرمایه‌گذاران آن، سودی از معامله و خرید و فروش (Dogecoin) نمی‌کنند؛ بلکه همیشه راهی برای سودهای کوچک وجود دارد. روند قیمتی این ارز دیجیتال در اردیبهشت 1400 نیز توانست به اوج قیمتی خود دست پیدا کند و قیمت 0.73 دلار را به ثبت رساند تا سرمایه‌گذاران خود را بیش از پیش خوشحال کند.
در مجموع دوج کوین (Dogecoin) از ابتدای حضور در بازار کریپتو کارنسی تا به امروز تغییرات زیادی را تجربه کرده؛ اما طی دو سال گذشته بیش از 7320 درصد رشد را نصیب خود کرد و در شش ماه گذشته از تاریخ این مقاله (6 مرداد 1400) رشدی معادل 234 درصد را ثبت کرده است. در نهایت اینکه دوج کوین نسبت به سایر ارزهای دیجیتال توانسته موقعیت خود را در بازار تثبیت کند و محبوبیت بیشتری نسبت به گذشته به دست بیاورد.

 

خرید و فروش دوج کوین (Dogecoin)

برای خرید دوج کوین قبل از هر چیز نیاز به مطالعه کامل و آشنایی با روند بازار کریپتو دارید. بعد از آن با مراجعه به یک صرافی معتبر می‌توانید ارز دیجیتال دوج کوین را خریداری کنید. روند ثبت‌نام، احراز هویت و واریز وجه در صرافی‌های خارجی طولانی است و البته گاهی اوقات نیز کاربران ایرانی را از دریافت خدمات خود محروم می‌کنند. در این شرایط بهترین گزینه مراجعه به یک صرافی ایرانی قابل اعتماد است. علاوه بر آن با انتخاب یک صرافی ایرانی، نیازی به تبدیل پول ریال به ارز فیات (دلار و یورو) ندارید و به‌راحتی می‌توانید خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف را انجام دهید.
پلتفرم موربیت با در نظر گرفتن تمامی جوانب و برای راحتی کاربران ایرانی، خرید و فروش ارزهای دیجیتال را برای شما آسان می‌کند .کافی است به وب‌سایت موربیت به نشانی morbit.trade مراجعه کنید و بعد از ثبت‌نام، احراز هویت و بازگشایی حساب، خرید و فروش و معاملات خود را آغاز کنید. همچنین در صورتی که در روند خرید و فروش در پلتفرم موربیت با مشکلی روبرو شدید و یا سوالی داشتید، می‌توانید از کارشناسان موربیت راهنمایی دریافت کنید. شماره تماس 021-91004243


کیف پول دوج کوین (Dogecoin)

دوج کوین نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال است و به عبارتی شبیه به ارزهای فیات نیست که فیزیکی باشد. بنابراین برای نگهداری و ذخیره آن نیاز به یک کیف پول نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری دارید. در حال حاضر تعداد زیادی کیف پول رمز ارزها وجود دارد و با توجه به نوع سرمایه‌گذاری و علاقه خود می‌توانید یک از آن‌ها را انتخاب کنید. 
البته پیشنهاد ما به شما این است که حتما کیف پولی انتخاب کنید که کاملا معتبر باشد و امنیت کاملی را برای سرمایه شما در نظر بگیرد. درعین‌حال برای جلوگیری از هک شدن کیف پول و یا سرقت آن، حتما یک کیف پول معتبر انتخاب کنید که امتحان خود را پس داده باشد.
همچنین در صورتی که سرمایه‌گذاری زیادی در ارزهای دیجیتال انجام دادید و یا قصد نگهداری بلندمدت سرمایه خود را دارید، بهتر است یک کیف پول سخت‌افزاری انتخاب کنید. اما برای سرمایه گذاری‌های کم و خرد و یا نوسان گیری‌های روزانه، کیف پول نرم‌افزاری که روی کامپیوتر و گوشی هوشمند قابل نصب است، به شما پیشنهاد می‌کنیم.
ازجمله کیف پول‌های قابل اعتماد نرم‌افزاری می‌توان به تراست والت، کوینومی و اتمیک اشاره کرد. همچنین کیف پول سخت‌افزاری لجر و ترزوز نیز برای نگهداری سرمایه‌گذاری‌های کلان و بلندمدت شما گزینه مناسبی هستند. 

نکته مهم: به‌طور معمول هنگام ثبت‌نام در تمامی کیف پول‌های ارز دیجیتال، یک کد 12 عبارتی انگلیسی به کاربر داده می‌شود. این کد که معمولا از کلمات ساده و روزمره تهیه شده، باید بر طبق ترتیب خاص داده شده وارد شود. همچنین این عبارت را حتما در جایی امن ذخیره کنید و اگر کیف پول اجازه اسکرین شات از تصویر عبارت را می‌دهد، حتما از آن عکس بگیرید و در غیر این صورت آن را در جایی یادداشت کنید. در نهایت اینکه کاملا مراقب آن باشید؛ زیرا فراموش و یا گم کردن این عبارت 12 تایی به معنای از بین رفتن سرمایه شما در آن کیف پول است. 


کلام پایانی

در این مقاله از موربیت ارز دیجیتال محبوب دوج کوین را با هم بررسی کردیم. نوسانات دوج کوین به‌قدری زیاد است که شاید گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت نباشد؛ اما برای نوسان گیری گزینه بدی نیست. البته فراموش نکنید که نوسان گیری در بازار ارزهای دیجیتال نیاز به اطلاعات کامل، هوشیاری، غلبه بر احساسات و شناخت خوب تحلیل‌های این بازار دارد. بنابراین بعد از مجهز شدن به این موارد، پا در میدان ارزهای دیجیتال بگذارید تا سودهای درخشان به دست بیاورید.

منبع: coinmarketcap

 

https://morbit.trade/blog/4547/dogecoin_explained

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

هارمونی یک بلاکچین سازگار با فناوری شاردینگ است. بلاکچین هارمونی با استفاده از ارز دیجیتال ONE قادر است تا به عنوان یک پروتکل لایه دوم، سرعت انجام تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم را افزایش دهد. به علاوه پروتکل هارمونی این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم می‎کند تا بتوانند با استفاده از این بستر، پروژه‌های غیرمتمرکز خود را با سرعت بالاتری در اتریوم راه اندازی کنند. 
در این مقاله، مسائلی چون نحوه کارکرد پروتکل هارمونی، تاثیر پروژه   One Harmonyبه عنوان راه حل لایه دوم در اتریوم، پروتکل اجماع آن و در نهایت کاربری ارز دیجیتال ONE مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با ما همراه باشید. 

بلاکچین هارمونی (ONE Harmony)

بلاکچین هارمونی با هدف توسعه لایه دومی برای اتریوم توسعه یافت. بلاکچین اتریوم دومین بلاکچین بزرگ در جهان بوده که هم‌اکنون میزبان بیش از 80 درصد برنامه های غیرمتمرکز(dApps) است. اتریوم اولین بلاکچین در دنیا بود که قراردادهای هوشمند را بر بستر خود راه اندازی کرده و از سال 2015 تاکنون با پیشرفت چشمگیری رو به رو بوده است. 
تمام موارد یاد شده در حالی است که در طی چند سال اخیر، موفقیت اتریوم باعث قربانی شدنش شده است. با افزایش تعداد کاربران ، درخواست‌ها برای انجام تراکنش‌ها و توسعه قراردادهای هوشمند نیز افزایش یافت و همین امر باعث شد تا تایید درخواست ها در اتریوم با تاخیر مواجه شده و در نتیجه آن، هزینه کارمزدها به شکل چشمگیری گران شوند. 
در همین راستا برنامه نویسان بلاکچین با توسعه یک راه حل لایه دوم شروع به مبارزه با مشکلات یاد شده نمودند. با وجود این موارد بلاکچین اتریوم هم‌اکنون در حال آماده سازی برای به روزرسانی اتریوم 2.0 است. با به روی کار آمدن این به روزرسانی در شبکه اتریوم، امکان انجام 1000 تراکنش بر ثانیه فراهم خواهد شد که این امر، چالش‌های بلاکچین اتریوم را تا حد زیادی کاهش می‎دهد. 
با این حال مدت زیادی تا به روی کار آمدن این به روزرسانی وجود داشته و تا آن زمان، پروژه هارمونی با ارائه پروتکل شاردینگ سازگار با اتریوم، مشکلات مقیاس پذیری این شبکه را پوشش خواهد داد. اما نکته اینجاست که با وجود توسعه هارمونی به عنوان راه حلی برای مقیاس پذیری اتریوم، این پروژه بر روی بلاکچین اتریوم فعالیت نداشته و بلاکچین خود را دارا است. 


زبان برنامه نویسی بلاکچین هارمونی (Harmony)

زبان برنامه نویسی بلاکچین هارمونی دقیقا مانند بلاکچین اتریوم است و این پروتکل از زبان‌های Solidity و Ether JS استفاده می‌کند.

 

انجام تراکنش در بلاکچین هارمونی (Harmony)

کاربران می‎توانند با استفاده از بلاکچین هارمونی تراکنش‌های خود را در طی تنها 2 ثانیه نهایی کرده و همچنین دارایی های خود را بین دو شبکه هارمونی و اتریوم به راحتی جا به جا کنند. در نهایت می‎توان گفت که بلاکچین هارمونی پلی است که هم روند اقتصاد غیرمتمرکز (Defi) را تسهیل کرده و هم خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی (NFT) را ممکن می‎سازد. 


تاریخچه بلاکچین هارمونی و ارز دیجیتال ONE

ایده پروژه هارمونی توسط دکتر Stephen Tse، یکی از رمزنگاران معروف و برنامه نویس گوگل مپ پردازش شد. دکتر Tse پیش از شروع فعالیت بلاکچینی خود، یکی از استارتاپ‌های موفق خود را به کمپانی اپل فروخت و پس از آن نیز، در این شرکت مشغول به کار شد. در سال 2015، وی تصمیم گرفت از شرکت اپل جدا شده و به دنبال علاقه خود، تکنولوژی بلاکچین برود. 
پس از جدایی دکتر Tse از اپل، وی زبان برنامه نویسی خود را با نام Min ارائه داد. پس از کسب تجربیات کافی و جمع‌آوری تیم مناسب، پروژه هارمونی (Harmony) در سال 2018 بنیانگذاری شد. 
پروژه هارمونی موفق شد که در دوره عرضه اولیه، مبلغ 20 میلیون دلار از سرمایه گذاران خصوصی و همچنین بایننس لبز دریاف
کند. توکن بومی پروژه هارمونی با نام ONE Token در برنامه پیش فروش بایننس (IEO) در ماه می سال 2019  بین کاربران توزیع شد. پس از این IEO، بلاکچین هارمونی در ماه ژوئن همان سال راه اندازی شد. 


نحوه کارکرد پروتکل هارمونی (Harmony)

هدف اصلی راه اندازی بلاکچین هارمونی، حل مشکل سه گانه بلاکچین است: امنیت، عدم تمرکز و مقیاس پذیری! هرچند که دکتر Tse به این سه گانه، حریم خصوصی را نیز افزود و مقاله‌ای تحت عنوان “fourth trilemma” به معنی چهارمین سه گانه را متشر کرد. 


توکن‌سازی در بلاکچین هارمونی

درست مانند اتریوم که توکن‌های توسعه یافته بر روی آن دارای استانداردهای متفاوتی مانند erc20، برای توکن‌های ابزاری و erc721 برای توکن‌های غیرمثلی و یا همان NFT است، بلاکچین هارمونی نیز از این دو استاندارد استفاده کرده و توکن‌های HRC20 و HRC721 خود را توسعه داده است. 


عدم تمرکز در بلاکچین هارمونی 

با این وجود که بلاکچین هارمونی هنوز کاملا غیرمتمرکز نیست، برقراری عدم تمرکز در این شبکه، یکی از کلیدی ترین اهداف هارمونی محسوب می‎شود. بلاکچین هارمونی قصد دارد تا به منظور ارائه یک بستر غیرمتمرکز و متن باز، جامعه ای از نودهایی به نام Pangaea را گسترش دهد. در حال حاضر بلاکچین هارمونی حاوی 1000 نود است که 64% از این نودها بخشی از جامعه Pangaea را تشکیل می‎دهند. واضح است که هرچه جامعه Pangaea، با افزایش تعداد کاربران شبکه هارمونی گسترش یابد، این شبکه به شکل روزافزونی غیرمتمرکزتر و کارآمدتر خواهد شد. 


شاردینگ در بلاکچین هارمونی 

طراحی بلاکچین هارمونی الهام گرفته از دو بلاکچین اتریوم و کاردانو است. شبکه هارمونی از چهار شارد مختلف تشکیل شده است: شارد صفر که beacon chain نام دارد و شاردهای یک و دو و سه. 
هر شارد حاوی 250 اعتبارسنج یا همان نود است. این بدان معنی است که بلاکچین هارمونی هم‌اکنون دارای 1000 نود فعال است. 
هرکدام از شاردهای بلاکچین هارمونی ارائه دهنده 500 تراکنش بر ثانیه هستند (TPS) که باوجود این چهار شارد، قدرت محاسبات و تایید تراکنش‌های هارمونی معادل 2000 تراکنش بر ثانیه است. در این میان یکی از اصلی ترین اهداف بلاکچین هارمونی ارائه 2000 شارد و 1 میلیون TPS است. 
از نظر تکنیکال، هارمونی اولین بلاکچینی است که موفق شد تا یک سیستم اثبات سهام (POS) شارد شده را ارائه دهد. اما نکته‌ای که ویژگی شاردینگ هارمونی را پررنگ می‏کند، قابلیت ارتباط در بین شاردها است. تیم هارمونی موفق شده است که با انجام تحقیقات لازم، بلاکچینی یک پارچه را به کاربران ارائه دهد. این بدان معناست که انجام تراکنش‌ها در بین دو شارد متفاوت، دقیقا همان کارمزد و زمانی را نیار دارد که تراکنش در یک شارد مصرف می‏کند. این مزیت کاربران را قادر می‏سازد تا دارایی های خود را بدون هیچ مشکلی در شاردهای متفاوت جا به جا کنند. 

نکته: اگر قصد دارید تا دارایی‌های خود را در بین دو بلاکچین اتریوم و هارمونی جا به جا کنید، بهتر است که پیش از آن در مورد نحوه کارکد کیف پول‌های وب 3، مانند ، اطلاعات کسب کنید. 


الگوریتم اجماع بلاکچین هارمونی 

الگوریتم اجماع بلاکچین هارمونی از سیستمی به نام اثبات سهام تاثیرگذار (EPOS) پیروی می‏کند. این بدان معنی است که ارزهای دیجیتال ONE قابل ماین نیست و از طریق سپرده گذاری توسط کاربران و تایید تراکنش‌ها، وارد گردش بازار ارزهای دیجیتال می‎شود. 

 

ارز دیجیتال ONE چیست؟

ارز ONE، توکن کاربردی شبکه هارمونی است که با هدف ارائه مقیاس پذیری به 10 میلیارد کاربر پا به عرصه رمزارزها گذاشت. از موارد کاربری توکن ONE می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و استفاده از ارز ONE به عنوان گس
• استفاده از ارز ONE برای سپرده گذاری دارایی در بلاکچین هارمونی 
• استفاده از ارز ONE برای رای گیری در بین نودها


عرضه کلی ارز دیجیتال ONE 

 براساس داده‌های وبسایت CoinGecko، هم‌اکنون از 12.9 میلیارد ONE ، 10 میلیارد از آن، در گردش بازار قرار دارد. با این حال ارقام یاد شده همگی به صورت تخمینی هستند چراکه میزان ارز در گردش توکن ONE در بلاک اکسپلور شبکه هارمونی ذکر نشده است. دلیل اصلی این امر این است که رمزارز ONE هم به عنوان یک توکن ERC20 در بلاکچین اتریوم و هم به عنوان توکن BEP2 در بایننس چین خرید و فروش می‎شود. در ژانویه سال 2020 هارمونی این امکان را فراهم ساخت تا کاربران بتوانند توکن‎های ONE در قالب‌های ERC20 و BEP2 را به HRC20 تبدیل کنند. 


چگونه ارز دیجیتال هارمونی (ONE) را استیک (سپرده گذاری) کنم؟

گفته شد که ارز دیجیتال ONE از طریق سپرده گذاری، وارد گردش بازار می‎شود. این بدان معنا است که کاربران با سپرده گذاری و قفل کردن مقداری ارز ONE، به گره اعتبارسنج تبدیل شده و از شبکه ارز ONE پاداش می‏گیرند. 
برای اینکه یک کاربر بتواند در شبکه هارمونی به یک اعتبارسنج تبدیل شود، باید حداقل 10000 عدد ارز ONE را در شبکه سپرده گذاری کند. بنابراین می‎توان گفت که اعتبارسنجان کاربرانی هستند که با راه اندازی فول نود و سپرده گذاری دارایی خود، قادرند تا درخواست‌های تراکنش سایر کاربران را بررسی و اعتبارسنجی کرده و درصورت تایید، اطلاعات معاملات را در بلوک‌های بلاکچین وارد کنند. 
در کنار اعتبارسنجان، گروه دیگری از کاربران قرار دارند که قصد فعالیت در شبکه را داشته اما فول نود ندارند. به این دسته از کاربران Delegators یا نماینده شبکه می‎گویند. نمایندگان قادرند تا توکن‌های ONE خود را به اعتبارسنجان خاصی واگذار کرده و بخشی از پاداش بلوک را دریافت کنند. محدودیت سپرده گذاری نمایندگان، 1000 عدد توکن ONE است. 
گفته شد که در بلاکچین هارمونی 4 شارد وجود دارد و هر شارد شامل گروهی از بلوک‌هاست. حال گره های اعتبار سنج در بازه های زمانی خاص، به شکل رندوم به یکی از شاردها هدایت می‎شوند. بازه های زمانی یاد شده 18 ساعته هستند. در بلاکچین هارمونی هر دوره زمانی مصادف با تشکیل 32768 بلوک در شارد شماره صفر (Beacon chain) است. 


پاداش استیک کردن ارز دیجیتال هارمونی (ONE) چه قدر است؟

پاداش استیکینگ ارز دیجیتال هارمونی بسته به میزان توکن های ONE سپرده گذاری شده توسط کاربران، به آن ها اعطا می‎شود. این میزان می‎تواند از رنج 9% از 95% توکن های کاربر تا 150% از 5% توکن‌های شبکه متغییر است. زمان اعطای پاداش نیز معمولا هر 6 روز یک بار تسویه می‎شود. 

 

آینده ارز دیجیتال هارمونی 

بررسی آینده یک پروژه، به خصوص یک پروژه مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین، امری بسیار دشوار به نظر می‏رسد. هارمونی یکی از ده ها پروژه ای است که با هدف بهبود مشکل مقیاس پذیری پا به عرصه رمزارزها گذاشت و تنها در صورتی می توان آینده این ارز را پیشبینی کرد کرد که مشکل مقیاس پذیری اتریوم، مستقیما از سوی بلاکچین هارمونی رفع شود. 


قیمت ارز دیجیتال هارمونی (ONE)

هارمونی با نماد اختصاری ONE یک ارز دیجیتال است که با ارزش بازار حدود 876.59 میلیون دلار، در رتبه 95 بازار رمزارزها قرار داشته و سهم 0.04 درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. هر واحد از هارمونی در این لحظه با قیمت 0.084065 دلار، با احتساب نرخ تتر 25,260 تومان معادل 2,123 تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن 34.38 میلیون دلار است. 
قیمت این ارز در 24 ساعت اخیر 8.46% افزایش یافته است. بالاترین قیمت هارمونی در تاریخ 04 شهریور 1399(25 August 2020) معادل 0.77 دلار بوده که همینک %89.10 پایین‌تر از آن زمان قرار دارد. تعداد واحدهای در گردش هارمونی 10.43 میلیارد و تعداد کل واحدهای آن 12.6 میلیارد خواهد بود. در حال حاضر فعال ترین صرافی که در آن هارمونی معامله می‌شود، صرافی Binance با سهم %35.90 از حجم معاملات روزانه است.


خرید ارز دیجیتال هارمونی (ONE)

به منظور خرید ارز هارمونی (ONE) از پلتفرم معاملاتی موربیت، کافی است به وبسایت morbit.trade مراجعه کرده و مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی کنید. پس از بازگشایی حساب، وارد بازار موربیت شده و خرید و فروش خود را آغاز کنید. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر، با این شماره تماس بگیرید:

021-91004243

 

 

 

https://morbit.trade/blog/4552/one_harmony_coin_explained

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

در دنیای ارزهای دیجیتال، مقیاس پذیری یکی از بزرگترین مشکلات بلاکچین‌ها به شمار رفته و همین مسئله، باعث جلوگیری از پذیرش عمومی این تکنولوژی شده است. در حال حاضر بلاکچین‌های بیت کوین و اتریوم میزبان بیشترین تعداد کاربران و به تبع، تراکنش‌ها هستند. از این رو بسیاری از افراد سرشناس در دنیای برنامه نویسی درحال کار برروی این بلاکچین‌ها هستند و تمرکز اصلی این افراد رفع مشکل مقیاس پذیری است. در این میان زیلیکا (Zilliqa) یکی از پروژه‌هایی است که درست مانند بسیاری از همکارانش، با هدف مقیاس پذیر ساختن تراکنش‌های رمزارز وارد بازار ارزهای دیجیتال شده است. 

نکته: مقیاس پذیری به توانایی یک بلاکچین برای پاسخگویی به تعداد بالای تقاضا برای انجام تراکنش، بدون کاهش سرعت در عملکرد گفته می‎شود. بلاکچین‌ها و رمزارزهای مقیاس پذیر آن‌هایی هستند که مانند کمپانی‌های پرداخت متمرکز مثل ویزا و مسترکارت، قادرند مقدار قابل توجهی تراکنش را در بازه‌های زمانی کوتاه مدت به انجام برسانند.

 زیلیکا پلنفرمی است که خود را نسل سوم بلاکچین (نسل اول بیت کوین و نسل دوم اتریوم) نامیده است. این بلاکچین با استفاده از فناوری شاردینگ (Sharding) سعی دارد تا بتواند هزاران تراکنش را در یک ثانیه تکمیل کند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه کارکرد بلاکچین زیلیکا و موارد استفاده از ارز دیجیتال ZIL آشنا سازیم. با ما همراه باشید. 

نکاتی که باید در مورد ارز زیلیکا (ZIL) بدانیم:

• زیلیکا  یک بلاکچین عمومی است و می‎توان آن را اولین بلاکچین عمومی خواند که با اعمال فناوری شاردینگ قصد دارد تا مقیاس پذیری و امنیت بالا را برای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز به ارمغان آورد. 

• هم‌اکنون شبکه بلاکچین زیلیکا قادر است تا 1000 تراکنش را در ثانیه به انجام برساند. 

• با وجود جوان بودن بلاکچین زیلیکا، این پلتفرم سرمایه خوبی را از سرمایه گذاران سازمانی و شرکای معروفش جذب کرده است.

• می‎توان به پروژه زیلیکا به چشم یک استارت آپ موفق نگاه کرد. با این حال از نظر سرمایه گذاری، بهتر است که ریسک نکرده و مقدار کمی از سرمایه را برای این پروژه اختصاص داد، چراکه هنوز این پروژه برای دست یابی به موفقیت راه طولانی ای در پیش دارد. 

 

زیلیکا (Zilliqa) چیست؟

زیلیکا یک بلاکچین عمومی است که قادر است تا 1000 تراکنش در ثانیه را به انجام برساند. یکی از بزرگترین مشکلات بلاکچین‌های امروزی، مسئله مقیاس پذیری است. پلتفرم‌های بلاکچینی در ابتدا می‌توانند مقیاس پذیر باشند و عملکرد مناسبی را ارائه دهند. با این حال با افزایش تعداد کاربران در شبکه، تایید تراکنش‌ها و به اجاع رسیدن نودها بر سر صداقت معاملات دشوارتر شده و از این رو، استفاده از رمزارزها کاهش می‎یابد. 
در طی سال‌های اخیر، فناوری‌های زیادی به منظور حل مشکل مقیاس پذیری به روی کار آمدند، از جمله این تکنولوژی‎ها می‌توان به شبکه لایتنینگ، سگویت و شاردینگ اشاره کرد. در این میان، بلاکچین زیلیکا اولین بلاکچین عمومی است که از فناوری شاردینگ به منظور افزایش سرعت تراکنش‌ها استفاده می‎کند. 
زیلیکا با استفاده از فناوری شاردینگ، شبکه بلاکچینی خود را به قسمت‌های کوچک زیادی تقسیم می‎کند که این بخش‌های کوچک به صورت موازی با یکدیگر کار می‎کنند. در تئوری، زیلیکا قادر است تا با استفاده از شاردینگ، حتی بیش از ویزا و مسترکارت تراکنش انجام دهد. 
به علاوه موارد فوق، بلاکچین زیلیکا به گونه‌ای طراحی شده است که از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز میزبانی کرده و به کاربران این امکان را می‎دهد تا صرافی‌های غیرمتمرکز و الگوریتم‌های مالی را در این بستر گسترش دهند. اما برای درک بهتر نحوه کارکرد زیلیکا، ابتدا بهتر است که با فناوری شاردینگ بیشتر آشنا شوید.


شاردینگ (Sharding) چیست؟

شبکه زیلیکا در تلاش است تا با استفاده از فناوری شاردینگ مشکل مقیاس پذیری را حل کند. شاردینگ روندی است که در طی آن شبکه زیلیکا به قسمت‌های کوچکتری به نام شارد تقسیم می‎شود. هر شارد حاوی 600 نود و یا گره است و به طور کلی می‎توان هر شارد را به یک مینی بلاکچین تشبیه نمود.
هر شارد به طور مستقل از سایر شاردها تراکنش‌ها را اعتبار سنجی می کند که در نتیجه آن، در یک بازه زمانی مشخص، تعداد بیشتری تراکنش در شبکه به انجام می‎رسد. در نتیجه تمام موارد یاد شده می توان گفت که هرچه تعداد شاردها در یک شبکه بیشتر باشد، آن شبکه قادر است تا تعداد تراکنش های بیشتری را به ثبت برساند. 
زیلیکا در شبکه آزمایشی خود که در اکتبر سال 2017 راه اندازی شد، موفق شد تا از سه شارد که حاوی 1800 نود بود، میزان تراکنش های خود را به 1218 TX/S برساند. این درحالی است که در شبکه اصلی، این اعداد بسیار متفاوت هستند. در شبکه اصلی زیلیکا هم اکنون 961 نود حضور داشته و تعداد تراکنش‌ها در ثانیه معادل 100 TX/S محاسبه شده است. 
پس تا ینجا متوجه شدیم که با استفاده از فناوری شاردینگ، بسیاری از مشکلات مربوط به مقیاس پذیری در شبکه قابل حل است. با این حال پروسه شاردینگ دارای مشکلاتی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.


معایب شاردینگ در شبکه زیلیکا (Zilliqa)

مشکل اصلی شاردینگ این است که وقتی شما بلاکچین را به گروهی از نودها تقسیم می کنید، درواقع اطلاعات موجود در بلاکچین را نیز تقسیم کرده اید. به عنوان مثال هر نود بلاکچین بیت کوین حاوی تمام اطلاعات به روز شده است و این بدان معنی است که نودها برای به تایید رساندن یک تراکنش، نیازی به اطلاعات بیشتر ندارند. 
این درحالی است که نودهای موجود در هر شارد تنها حاوی بخشی از اطلاعات است که در نتیجه آن، برای به تایید رساندن تراکنش‎ها، نودها به اطلاعات سایرین نیاز دارند که این امر در زمانی که شبکه بزرگ باشد ممکن است مشکل آفرین شود. 
برای درک بهتر این مفهوم به این مثال دقت کنید. 
فرض کنید که یک کتاب را به دو قسمت تقسیم کرده اید. نصف آن را به آلیس و نصف دیگر را به باب داده اید. در چنین حالتی آلیس تنها ابتدای داستان را می‎داند و باب تنها انتها را. واضح است که برای دانستن داستان کلی، باب و آلیس باید با یکدیگر صحبت کنند.


عرضه اولیه زیلیکا (ZIL)

عرضه اولیه ارز دیجیتال ZIL در سال 2017 آغاز شد و در پایان دوره ICO، پروژه زیلیکا موفق شد تا 22 میلیون دلار جذب سرمایه کند. ارز ZIL در ابتدا بر روی بلاکچین اتریوم قرار داشت و نوعی توکن ERC20 به شمار می‎رفت. این درحالی است که در ژانویه سال 2019، توکن‌های ZIL از بلاکچین اتریوم به شبکه اصلی زیلیکا نقل مکان کرده و توکن‌های ZIL به کوین‌های ZIL تبدیل شدند.


ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL) چیست؟

ZIL نماد رمزارز بومی شبکه زیلیکا است. توکن‎های ZIL در شبکه زیلیکا به منظور ارائه پاداش به ماینرها، کارمزد تراکنش‌ها و درخواست برای قراردادهای هوشمند به کار می‎رود. 


عرضه کلی ارز دیجیتال ZIL

به طور کلی 21 میلیارد ارز دیجیتال ZIL در بازار وجود دارد که 6.3 میلیارد از این تعداد در سال 2018 در بین کاربران تقسیم شد. 6.3 میلیارد ZIL دیگر در دست تیم زیلیکا، سرمایه گذاران و شرکا است و 8.4 میلیارد ZIL باقی مانده نیز به عنوان پاداش ماینرها در نظر گرفته شده است. 


قیمت ارز ZIL

در زمان نگارش این مطلب قیمت ارز ZIL معادل 0.06 دلار محاسبه شده است و حجم معاملات این ارز در 24 ساعت گذشته برابر 32.996.485 دلار است. رتبه این ارز در وبسایت کوین مارکت کپ 82 است و ارزش کلی بازار ZIL در حال حاضر 736.229.904 دلار اعلام شده است. 
همانطور که پیشتر ذکر شد، عرضه کلی رمزارز ZIL 21 میلیارد عدد است که از این مقدار در حدود 11.5 میلیارد در گردش بازار است. 


سرمایه گذاران پروژه زیلیکا (ZIL)

شبکه زیلیکا در طی چند سال اخیر موفق شد تا سرمایه گذاران بزرگی را به سمت خود جذب کند. از جمله کمپانی‌های بزرگی که در دسته شرکای زیلیکا هستند می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

• Insurance Market
• Noorcoin
• Mindshare
• Inforteria
• Xfers


کیف پول ارز زیلیکا (ZIL)

از جمله کیف پول‌های سازگار با ارز ZIL می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ZILPAY (افزونه مرورگر کروم)
• ATOMIC (موبایل)
• MATH WALLET (موبایل)
• ZILCLI (مبتنی بر وب)
• Infinito Wallet (موبایل)
• Zhip (موبایل)
• Guarda (موبایل و وب)
• Crypto.com  (موبایل و وب)

 

خرید ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL)

ارز دیجیتال ZIL توسط بسیاری از صرافی های معروف از جمله بایننس پشتیبانی می‎شود. این در حالی است که کاربران ایرانی قادرند تا به منظور خرید ارز ZIL، به پلتفرم معاملاتی موربیت مراجعه کرده و پس از پشت سر گذاشتن مراحل ثبت نام و احراز هویت، این ارز را مستقیما با استفاده از کارت‌های بانکی خود خریداری کنند. کارمزدهای دریافتی در موربیت بسیار مقرون به صرفه هستند و کاربران می‏توانند با امنیت کامل ترید خود را در این پلتفرم به انجام برسانند.
در صورت نیاز به مشاوره آنلاین، می توانید با شماره 91004243-021 تماس گرفته و از مشاوره رایگان تیم موربیت بهره مند شوید. 


آینده ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL)

استفاده از فناوری شاردینگ به منظور افزایش مقیاس پذیری، یکی از ویژگی‎های اصلی شبکه زیلیکا است. تاکنون روش‌های متفاوتی برای بهبود مقیاس پذیری ارائه شده است اما هیچ یک از این روش‌ها هنوز بازار گسترده ای نداشته اند که بتوان آن را بر روی بازارهای بزرگی مانند بیت کوین پیاده شازی کرد. به هر حال، سرمایه گذاران ZIL امیدوار هستند که توسعه زیلیکا و بهبود مقیاس پذیری درطیف گسترده بتواند در آینده بر روی قیمت این ارز تاثیر بگذارد. در نهایت برای شروع هرگونه سرمایه گذاری، تحقیقات لازم را به عمل آورده و با علم به تمامی ریسک‎ها فعالیت خود را آغاز نمایید. 

منبع: bitdegree

 

https://morbit.trade/blog/4535/zil__token_explained

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

پروژه ورج (Verge) با نام اختصاری XVG یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین بوده که تمرکز آن بر حفاظت از حریم خصوصی کاربران است. ورج به منظور ارائه حریم خصوصی به کاربران از شبکه هایی چون TOR و i2p استفاده می کند. در پلتفرم ورج، تمام تراکنش ها ناشناس هستند و حتی IP کاربران نیز قابل تشخیص نیست. پروژه ورج کاملا متن باز است و این بدان معنی است که هر کاربر و توسعه دهنده ای قادر است تا کدهای این پلت فرم را بررسی و یا اصلاح کند. 
به طور خلاصه زمان مورد نیاز برای تایید تراکنش ها در ورج در حدود 30 تا 50 ثانیه به طول می‌انجامد و کارمزد شبکه نیز معادل 0.1 هر واحد XVG است. 


تاریخچه ارز ورج (XVG)

ارز دیجیتال ورج در سال 2014 با نام DogeCoinDark وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. این پروژه نیز مانند دوج کوین در ابتدا فقط به عنوان یک شوخی توسعه داده شد با این حال این پروژه در سال 2016 به ورج تغییر نام داد و در بین ارزهای دیجیتال معتبر برای خود جایگاه خاصی یافت. 

 

نحوه کارکرد پلتفرم ورج 

یکی از ویژگی‌های بارز پلت فرم ورج، وجود 5 الگوریتم استخراج بر روی یک بلاکچین است. ورج نیز مانند بیت کوین و اتریوم یک ارز قابل استخراج است که از پروتکل اجماع اثبات کار (POS) استفاده می‌کند. حال وجود پنج الگوریتم متفاوت برای استخراج ارز XVG این امکان را به کاربران می دهد تا از طیف گسترده‌ای از سخت افزارها برای ماین این ارز استفاده کنند. این پنج الگوریتم شامل موارد زیر هستند:

Myr-groest
Blacke2s
X17
Lyra2rev2
Script

پیش از بررسی نحوه کارکرد بلاکچین ورج، ابتدا باید نحوه عملکرد TOR را دریابید. استفاده از برنامه TOR، به منظور ناشناس سازی IP آدرس ها به کار می رود. نرم افزار TOR مخخفعبارت The Onion Router است. این عبارت به معنی مسیر سازی پیازی است. در طی فرایند مسیر سازی پیازی، شبکه تور به جای عبور از یک مسیر ISP، آدرس کاربر را از لایه های مختلفی عبور می هد. در نرم افزار تور، آدرس IPهای افراد بارها و بارها مورد تغییر قرار گرفته و از این رو، فرستنده اصلی هیچگاه مشخص نمی شود. با استفاده از تور، هیچ نودی منشا پیام های دریافتی را متوجه نمی شود و کل مسیر به همین طریق طی می شود. 
در این میان بلاکچین ورج به منظور خصوصی سازی تراکنش ها، از مدل لایه لایه TOR و سیستم I2P استفاده می کند. در این جا این نکته را به خاطر داشته باشید که تنها در صورت استفاده از کیف پول‌های مخصوص ورج میتوانید از خاصیت حریم خصوصی ورج بهره مند شوید. 


استخراج ارز ورج (XVG)

استخراج کنندگان ارز ورج می توانند با نصب برنامه های مورد نیاز و همچنین در اختیار داشتن دستگاه های ماینر متفاوت به تایید تراکنش ها پرداخته و امنیت شبکه را تامین کنند. استخراج کنندگان ارز ورج با نصب برنامه های مورد نیاز، در هر 30 ثانیه یک تراکنش را در بلاکچین ورج به ثبت می رسانند. درست مانند سایر سیسم های اثبات کار، در زمانی که ماینرها تراکنش ها را به ثبت می رسانند، از شبکه پاداش هایی در قالب ارز XVG دریافت می کنند. به عبارت دیگر ماینرها با اعتبارسنجی داده ها، باعث ورود ارزهای جدید به چرخه بازار نیز می شوند. 
استخراج ارز ورج را می توان با استفاده از CPU، GPU  و دستگاه های ASIC به انجام رساند. 


آینده ارز دیجیتال ورج 

ورج نیز مانند اکثر ارزهای دیجیتال تعدا محدودی دارد که این تعداد هیچگاه تغییر نمی کند. تعداد 16.5 میلیارد واحد ارز ورج وجود دارد که هم اکنون در حدود 14 میلیارد از این تعداد استخراج شده است. به گفته تیم این پروژه، تا ده سال آینده تمام ارزهای ورج استخراج خواهند شد. از آنجایی که میزان ارزهای ورج محود است، واضح است که با افزایش میزان تقاضا، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. 
یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارز ورج، میزان استفاده کاربران از آن است. احتمال می‌رود که به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و حریم خصوصی این پلت فرم، در آینده تعداد زیادی از کاربران را به سمت خود جذب کند.

 

قیمت ارز دیجیتال ورج 

از سال 2016 تا اواخر سال 2017، قیمت ارز ورج با یک شیب ممتد و آهسته موفق شد تا مرز 0.006 دلار پیش رفت. پس از آن در سال 2017، بنیاد ورج با انجام تبلیغات گسترده و معرفی کاربردها و مزایای این پروژه باعث شد تا ورج شاهد رشد 2000 درصدی در کمتر از 10 روز شود. در دسامبر سال 2017، قیمت هرواحد از ارز XVG معادل 0.25 دلار بود. در نهایت در زمانی که کل بازار ارزهای دیجیتال در سال 2017 با اصلاح قیمت مواجه شدند، ارزش ارز XVG نیز کاهش یافت. 
در زمان نگارش این مقاله قیمت هر واحد از ارز XVG معادل 0.013 دلار است و این ارز در رتبه 93 کوین مارکت کپ جای گرفته است. در حالت کلی، قیمت ورج به میزان کاربرد این ارز بستگی دارد بدین معنی که هرچه تعداد تراکنش ها در این شبکه بیشتر شود، ارزش این ارز دیجیتال نیز افزایش خواهد یافت. 

 

کیف پول‌های ارز ورج (XVG)

از آنجایی که مدل ساختاری ارز ورج با سایر ارزها تا حدی متفاوت است، کیف پول های زیادی این ارز را تحت پوشش قرار نداده اند. با این حال خبر خوب این است که پروژه ورج دارای کیف پول های مخصوص به خود است که با استفاده از این نرم افزارها می توان از قابلیت های بلاکچین ورج به طور کامل استفاده کرد. 

کیف پول نرم افزاری Verge Tor QT

کیف پول Verge Tor QT ارائه دهنده امنیت و سرعت بالا است. با این حال به منظور استفاده از این نرم افزار کاربران باید کل بلاکچین را که دانلود کنند. در طی یک نظرسنجی اکثریت کاربران بر این باور بودند که باوجود حجم بالای این نرم افزار، خیالشان از بابت امنیت راحت است. لازم به ذکر است که نرم افزار Verge Tor QT بر روی کامپیوتر نصب می شود. 

کیف پول نرم افزاری Verge Electrum Tor

یکی از ویژگی های بارز این کیف پول ساده بودن در استفاده از آن است و کاربران مبتدی نیز قادرند تا به راحتی از آن بهره ببرند. کیف پول Verge Tor QT عموما بر روی دسکتاپ قابل نصب است با این حال اپلیکیشن موبایل آن نیز موجود است. به طور کلی این نرم افزار اطلاعات مورد نیاز کاربران را به ساده ترین شکل در اختیارشان قرار می دهد. 

کیف پول سخت افزاری Verge Paper

همانطور که می دانید کیف پول های سخت افزاری ارائه دهنده امنیت بسیار بیشتری نسبت به سایرین هستند. این کیف پول ها آفلاین هستند و از آنجایی که همیشه به اینترنت اتصال ندارند، قابل هک نیستند. حال کیف پول ورج پبپر تنها سخت افزاری است که پروژه ورج ارائه داده است. 

کیف پول Coinomi

نرم افزار کوینومی که یکی از محبوب ترین نرم افزارهای ذخیره دارایی های دیجیتال است، ارز دیجیتال ورج را حمایت کرده است. نرم افزار کوینومی را می توان هم بر روی دسکتاپ و هم بر روی موبایل نصب نمود. کوینومی ارائه دهنده امنیت بسیار بالا و خدمات در سطح بین المللی است. 

 

خرید ارز ورج (XVG)

به منظور خرید ورج از صرافی ها سه راه وجود دارد: خرید ورج با ریال، خرید ورج با دلار و خرید مستقیم.

خرید ارز ورج با ریال

خرید ارز ورج با استفاده از ریال در صرافی های داخلی صورت می گیرد. کاربران مقیم ایران قادرند تا با ثبت نام و احراز هویت در پلت فرم معاملاتی موربیت، این ارز را مستقیما از این صرافی خریداری کنند. 

خرید ارز ورج با دلار

خرید ارز ورج با دلار در ایران امکان پذیر نیست ولی به طور کلی، افراد می توانند برای خرید ارزهای دیجیتال با استفاده از دلار، از حساب های بین المللی مانند ویزا و مسترکارت استفاده کنند. 

خرید مستقیم ارز ورج 

گفته شد که می توان ارز ورج را مستقیما از وبسایت موربیت خریداری نمود. سایر صرافی هایی که ارز ورج را لیست کرده اند شامل موارد زیر هستند:
Yobit
Changelly
Binance
Shapeshift

 

https://morbit.trade/blog/3391/verge_xvg_explained

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

کاوا (KAVA) یک شبکه مبتنی بر بلاکچین است که در حوزه دیفای فعالیت داشته و هدف از توسعه آن اعطای وام به کاربران بازار ارزهای دیجیتال است. کاربران قادرند تا با استفاده از بلاکچین کاوا (KAVA) رمزارزهای اصلی خود، مانند بیت کوین، XRP، BNB و ... را در این بستر وثیقه گذاری کرده و در ازی آن استیبل کوین بومی کاوا را با نام USDX دریافت کنند


توکن‎های بلاکچین کاوا (KAVA)

بلاکچین کاوا دارای دو توکن بومی است. توکن اول این بستر نوعی استیبل کوین و یا ارز دیجیتال با ارزش ثابت است که USDX نام دارد و توکن دیگر آن ارز دیجیتال کاوا (KAVA) است که استفاده از آن به منظور مدیریت تراکنش ها و ارائه امنیت به بلاکچین کاوا صورت می گیرد. 

توکن کاوا (KAVA) چیست؟

همانطور که گفته شد توکن کاوا یکی از توکن های بومی بلاکچین کاوا (KAVA) است و سه وظیفه اصلی در این بستر دارد:

مدیریت شبکه: ارز دیجیتال KAVA به منظور رای گیری ها و ارائه پیشنهادات در بلاکچین مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال این توکن برای تصمیم گیری در مورد مسائلی چون نوع وثیقه ها، میزان بدهی ها و کارمزدها به کار می رود. 

امنیت شبکه: مانند سایر بلاکچین ها، گره هایی که در این شبکه به اعتبار سنجی تراکنش ها می پردازند، ارز دیجیتال کاوا را به عنوان پاداش از شبکه دریافت می کنند. از آنجایی که بلاکچین کاوا از پروتکل اثبات سهام pos پیروی می کند، اعتبار سنجان این بلاکچین به جای استخراج ارزها، آن ها را استیک کرده و از این طریق امنیت را برای شبکه فراهم می کنند. 

تامین وام: گفته شد که در هنگام وثیقه گذاری کاربران، به آن ها استیبل کوین USDX اعطا می شود. حال در هنگامی که شبکه کاوا با کمبود وثیقه رو به رو می شود، ارز دیجیتال کاوا جدید تولید شده و برای خرید استیبل کوین USDX مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استیبل کوین USDX چیست؟

در قسمت ابتدایی مقاله توضیح دادیم که به کاربرانی که ارزهای دیجیتال خود را در بلاکچین کاوا (KAVA) به عنوان وثیقه ذخیره می کنند، استیبل کوین USDX پرداخت می شود. حال این استیبل کوین دارای وظایف دیگری نیز می باشد:

معاملات مارجین با USDX: کاربرانی که در ازای وثیقه گذاری خود ارز USDX را دریافت می کنند، عموما از این ارز برای خرید سایر دارایی ها استفاده می کنند. 

استیکینگ: کاربرانی که ارز USDX را از بلاکچین کاوا دریافت می کنند، قادرند تا این ارز را استیک کرده و در مقابل نوسانات بازار از آن کسب سود کنند. 

انجام پرداخت ها: کاربران بلاکچین کاوا می توانند از استیبل کوین USDX به منظور انجام پرداخت ها استفاده کنند. 


الگوریتم اجماع بلاکچین کاوا (KAVA)

بلاکچین کاوا (KAVA) از پروتکل اجماع اثبات سهام پیروی کرده و از این رو، ارز دیجیتال کاوا غیرقابل استخراج است. 


ساختار بلاکچین کاوا (KAVA)

بلاکچین کاوا از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است که این 4 بخش شامل اوراکل ها، فروش دارایی ها، مدیریت بدهی و وثیقه گذاری و در آخر خاتمه دهنده است:

اوراکل ها در کاوا (KAVA): بلاکچین کاوا با ارائه اوراکل‌هایی که قیمت های بازار را بررسی کرده و قیمت میانگین را به عنوان قیمت واقعی دارایی ها نشان می دهد، ارزش واقعی ارزهای دیجیتال را برای کاربرانش به ارمغان می آورد. 

فروش دارایی‎ها در کاوا (KAVA): بخش فروش در کاوا به گونه ای  مهندسی شده است تا میزان بدهی‌ها در سیستم را کنترل و مدیریت کند.

وثیقه گذاری در کاوا (KAVA): بخش وثیقه گذاری در کاوا بستری برای ایجاد موقعیت هاست. بدین معنی که کاربران با استفاده از این واحد می توانند وضعیت بدهی های خود را مدیریت کرده و موقعیت های خود را ایجاد کرده و یا تغییر دهند. 

خاتمه دهنده در کاوا (KAVA): بخش خاتمه دهنده بلاکچین کاوا به ردیابی موقعیت کاربران بر اساس قیمت های پیشبینی شده در اوراکل ها می پردازد. این واحد از بستر کاوا وظیفه دارد تا وثیقه های موقعیت هایی که پایین تر از حد آستانه تعیین شده اند را توقیف کرده و این وثیقه های توقیف شده را به واحد فروش ارسال کند. 


هدف از توسعه بلاکچین کاوا (KAVA)

بلاکچین کاوا (KAVA) یکی از پروژه های نوین در حوزه دیفای و یا همان اقتصاد غیرمتمرکز است و متخصصین بازار بر این باورند که این بلاکچین آینده روشنی دارد. حال هدف از راه اندازی و توسعه بلاکچین کاوا ارائه یک پلت فرم اختصاصی به منظور ارائه وام و وثیقه گذاری در حوزه دیفای و همچنین ارائه یک استیبل کوین کاملا غیرمتمرکز به کاربران است. به علاوه پروژه کاوا مبتنی بر سیستم Tendermint است و برپایه بلاکچین کاسموس فعالیت دارد. پروژه غیرمتمرکز کاوا (KAVA) در سال 2019 و در طی یک IEO موفق در صرافی بایننس منتشر شد. 
هدف اصلی بلاکچین کاوا (KAVA) این است که تکنولوژی اقتصاد غیرمتمرکز دیفای را در اختیار کاربرانی قرار دهد که پیش از این با دیفای کار نکرده اند. به همین منظور راحتی در استفاده و کاربر پسند بودن این بلاکچین یکی از مزیت های آن به شمار می رود. شبکه بلاکچینی کاوا (KAVA) قصد دارد تا با ارائه قابلیت های دیفای از طریق ارائه لوریج پذیرش عمومی این فناوری را در بین کاربران بازار ارزهای دیجیتال افزایش دهد. 
حال باوجودی که در این روزها پلت فرم های وام دهی در فضای دیفای روز به روز در حال افزایش هستند، موفقیت بلاکچین کاوا در زمانی تضمین می شود که بتواند عدم تمرکز و امنیت شبکه را به خوبی تامین کرده و نقدینگی کافی را برای استیبل کوین USDX به ارمغان آورد. بر اساس گزارش ها هم اکنون 100 گره اعتبار سنج در این شبکه وجود دارد. 
به علاوه موارد فوق از آنجایی که کسب و کارهای بلاکچینی اخیرا رونق فراوانی گرفته است، افراد زیادی مشتاقند تا برای راه اندازی کسب و کار خود وام دریافت کنند. بنابراین می توان گفت که درصورت کارایی خوب بلاکچین کاوا، این پلت فرم با موفقیت های بسیاری مواجه می شود. 


ویژگی های بلاکچین کاوا (KAVA)

ویژگی اصلی بلاکچین کاوا در پلت فرم وثیقه گذای آن، یعنی KAVA CDP خلاصه می شود. کابران با استفاده از این ویژگی می توانند دارایی های دیجیتال خود را وثیقه گذاشته و وام دریافت کنند. وام های دریافتی به شکل استیبل کوین های USDX است و کاربران می توانند این استیبل کوین را با سایر دارایی های معامله کنند. 
به منظور استفاده از پلت فرم وثیقه گذاری KAVA CDP، کاربران دارایی های دیجیتال خود را به شبکه ارسال کرده و پس از ایجاد موقغیت، استیبل کوین آن ها صادر می گردد. کاربران پس از ارائه بدهی خود، ارزهای دیجیتال وثیقه گذاشته شده خود را دریافت می کنند. با این حال اگر نسبت بدهی کاربران به وثیقه شان، از حد آستانه تعیین شده گذر کند، سیستم کاوا به صورت خودکار دارایی های وثیقه گذاشته شده را نقد می کند. 
کاوا (KAVA) با استفاده از سیستم COSMOS SDK که یک چارچوب متن باز برای توسه بلاکچین هاست ساخته شده است. گفتنی است که بلاکچین هایی که با استفاده از سیستم مذکور توسعه یافته اند، همگی از نوع اثبات سهام بوده و قادرند تا به موتورهای اجماع Tendermint و مدولار سیستم کاسموس دسترسی یابند. 


سرمایه گذاران بلاکچین کاوا (KAVA)

از جمله همکاری های مهمی که بلاکچین کاوا از زمان توسعه اش به انجام رسانده، همکاری با شرکت ریپل، ارائه دهنده ارز دیجیتال XRP است. کمپانی ریپل در سال 2019 بر روی پلت فرم کاوا سرمایه گذاری کرد و ارز دیجیتال XRP نیز جزو اولین ارزهایی است که در کاوا مورد حمایت قرار گرفت. 
به علاوه همکاری کاوا با شرکت ریپل می توان مشارکت با Tendermint را نام برد که یکی از قدم های مهم برای پیشرفت این پلت فرم به شمار می رود. تنرمینت خالق پروژه هایی چون Cosmos Hub و Cosmos SDK است. با آغاز این همکاری، بلاکچین کاوا قصد دارد ارز دیجیتال ATOM بلاکچین Cosmos را به لیست ارزهای پلت فرم خود اضافه کند. به علاوه افرادی که در پلت فرم کاوا به اعتبار سنجی تراکنش ها می پردازند نیز در دسته سرمایه گذاران این پروژه قرار دارند. 


رود مپ بلاکچین کاوا (KAVA)

سه ماهه دوم 2019: ارائه برنامه کاری و MVP سیستم وام دهی 
سه ماهه دوم 2019: ارائه شبکه آزمایشی عمومی
سه ماهه دوم 2019: ارائه برنامه پادش به اعتبار سنجان شبکه به منظور ترغیب آن ها به فعالیت در کاوا 
سه ماهه دوم 2019: ارائه شبکه آزمایشی مرحله دوم
سه ماهه چهارم 2019: ارائه شبکه آزمایشی مرحله سوم
سه ماهه چهارم 2019: راه اندازی شبمه اصلی (مین نت کاوا)
سه ماهه چهارم 2019: ارائه آزمایشی سیستم CDP
سه ماهه چهارم 2019: ارائه بلاکچین به اعتبار سنجان 
سه ماهه اول 2020: ارائه CDP اولیه و رفع باگ
سه ماهه دوم  2020: ارائه دارایی های بین زنجیره ای در سیستم CDP و قرارگیری آن ها در بلاکچین اصلی
سه ماهه دوم 2020: پشتیبانی بیت کوین در شبکه آزمایشی CDP
سه ماهه سوم 2020: پشتیبنی بیت کوین در شبکه اصلی CDP

 

تیم بلاکچین کاوا (KAVA)

پروژه کاوا از سال 2017 شروع به کار کرد و موفق شد تا در سال 2019 از پلت فرم خود رونمایی کند. بریان کر مدیرعامل پروژه کاوا است. وی در دانشگاه سانفرانسیسکو در رشته مدیدریت تحصیل کرده و در رزومه وی، فعالیت در کمپانی Fnatic Gear به چشم می خورد. برایان کر علاوه بر مدیریت بلاکچین کاوا، یکی از مشاوران برتر بازار ارزهای دیجیتال است و در کمپانی هایی چون DMarket.io و Snowball فعالیت دارد. 
رورید او دانل یکی از بنیانگذاران کاوا است که در رشته فیزیک تحصیل کرده و به عنوان تحلیلگر داده در این پلت فرم کار می کند. 

 

خرید ارز دیجیتال کاوا (KAVA)

بیشتر تراکنش های انجام شده با ارز دیجیتال کاوا در صرافی هایی چون بایننس و Bilaxy صورت می گیرد. هرچند که این صرافی ها هیچکدام ارز دیجیتال کاوا را لیست نکرده اند و معاملات انجام شده با استفاده از تتر و بیت کوین به انجام می رسد. این یکی از مشکلاتی است که برای کاوا در نظر گرفته می شود چرا که صرافی های زیادی این ارز را لیست نکرده اند و در صورتی که نقدینگی ارزهایی چون تتر و بیت کوین در صرافی های مذکور کاهش یابد، این امر می تواند تاثیر منفی بر روی کاوا داشته باشد. 
هرچند که کاربران ایرانی می توانند با مراجعه به سایت موربیت و ثبت نام و احراز هویت در این پلت فرم، ارز کاوا را به طور مستقیم خریداری کنند. 


کیف پول‎های ارز دیجیتال کاوا (KAVA)

برای ذخیره و نگه داری ارز دیجیتال کاوا، کاربران می توانند از کیف پول تراست والت استفاده کنند. به علاوه کیف پول هایی که ارز ATOM را پشتیبانی می کنند نیز با کاوا سازگار هستند. از جمله این کیف پول ها می توان به Lunie و Cosmostation اشاره نمود. 

 

قیمت ارز دیجیتال کاوا (KAVA)

در زمان نگارش این مقاله قیمت هر ارز کاوا معادل 5.33 دلار آمریکا محاسبه شده است. ارزش بازار کاوا برابر 62 میلیون دلار است و این ارز در رتبه 138 کوین مارکت کپ لیست شده است. عرضه کلی ارز دیجیتال کاوا 113 میلیون عدد است که هم اکنون 46 میلیون عدد از آن در گردش بازار است. 


آینده ارز دیجیتال کاوا (KAVA)

امروزه فرایندهای وام دهی و وثیقه گذاری به نیازهای اصلی کسب و کارها تبدیل شده است و از آنجایی که وام دهی به صورت سنتی روند پیچیده ای دارد، می توان پروژه کاوا را یک پلت فرم آینده دار در نظر گرفت. 

 

 

https://morbit.trade/blog/3405/what_is_kava_coin

  • حمیدرضا اربابی