موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت، بستری امن جهت تبادل و خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و تتر است.

۸ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگر شما هم در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اید، با واژه آربیتروم آشنایی دارید. آربیتروم، در واقع یک راه حل لایه دوم اتریوم و شیوه‌ای نوآورانه برای کاهش مشکلات بلاکچین اتریوم است. برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز، از پلتفرم محبوب اتریوم استفاده می‌شود اما افزایش تعداد کاربران این پلتفرم باعث افزایش کارمزد معاملات می شود. در ایم مقاله توضیحی پیرامون این پلتفرم به شما ارائه خواهیم داد.

آربیتروم (Arbitrum) چیست؟

پلتفرم آربیتروم (Arbitrum) یکی از از راه‌حل‌های متعدد قابل انجام برای کاهش هزینه تراکنش‌های بلاک چین اتریوم است. در حالی‌ که اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است، ازدحام شبکه و کارمزدهای بالای آن مانع از رشد تصاعدی آن شده است.

هدف آربیتروم (Arbitrum) کاهش هزینه‌ تراکنش‌ها و ازدحام شبکه با انتقال محاسبات و ذخیره‌سازی داده‌ها از بلاک چین اصلی اتریوم به لایه دوم این بلاکچین است.

تاریخچه پلتفرم آربیتروم

آزمایشگاه‌های آف چین، تیم توسعه‌دهنده آربیتروم (Arbitrum)، در سال ۲۰۱۸ توسط اد فلتون، استاد علوم کامپیوتر و روابط عمومی دانشگاه پرینستون تأسیس شد. او همچنین بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، به عنوان معاون مدیر ارشد فناوری و مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید خدمت کرد. شرکت Offchain Labs در گذشته سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را از کوین بیس ونچرز، پنترا، بلاک‌نیشن و کامپوند دریافت کرده است.

آربیتروم یک (Arbitrum One)، پرچمدار راه‌کارهای لایه ۲ آفچین لبز، در ۲۸ می برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) منتشر شد. درست پس از اینکه رقیب این شرکت یعنی شرکت Optimism انتشار برنامه‌ی خود را عقب انداخت. آربیتروم ممکن است به زودی به محبوب ترین راه‌حل لایه ۲ تبدیل شود، به خصوص زمانی که پلتفرم‌های پیشرو مانند پلتفرم یونی‌ سواپ به شبکه‌ی آن بپیوندند.

پروتکل‌های لایه دوم اتریوم چیست؟

پروتکل‌های لایه ۲ نوعی چارچوب هستند که به عنوان یک لایه دوم بر روی بستر اصلی بلاک چین (معروف به لایه ۱) عمل می‌کنند. راهکارهای لایه دو برای بهبود عملکرد زنجیره لایه یک طراحی شده‌اند و مواردی مانند مقیاس‌پذیری یا تقویت قابلیت‌های قرارداد هوشمند را عملیاتی می‌کنند.

در حال حاضر شرکت Offchain Labs که در نیویورک مستقر است در حال ساخت محصول آربیتروم و همچنین مجموعه کاملی از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری است. این ابتکار توسط اد فلتن، استیون گلدفدر و هری کالودنر، بنیان‌گذاران آزمایشگاه‌های Offchain پیش می‌رود. اد یک استاد دانشگاه است، استیون دکترای خود را دریافت کرده است و هری یک دانشجوی دکترا در دانشگاه پرینستون است. هر سه متخصص بلاک چین و علاقه‌مند به گسترش بیشتر قدرت ارزهای دیجیتال هستند.

ویژگی‌های پلتفرم آربیتروم

خرید و فروش ارز دیجیتال نیاز به بسترهای امن و قدرتمند دارند. به همین دلیل آربیتروم باید ویژگی‌هایی در همین راستا داشته باشد.

  • آربیتروم به عنوان لایه دوم اتریوم فعالیت دارد، یعنی از امنیت این لایه برخوردار است.
  • سرعت بالاتری دارد.
  • مقیاس پذیری بیشتری نسبت به اتریوم دارد.
  • از ویژگی‌های حریم خصوصی برخوردار است.
  • ضعف‌های اتریوم مانند هزینه بالا را ندارد.

آربیتروم با داشتن چندین ویژگی، توانست نسبت به سایر راه‌حل‌های لایه دوم، پیشی بگیرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پلتفرم آربیتروم، به مقاله آن مراجعه کنید.

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

کیف پول یورویی در بازار ارزهای دیجیتال یکی از بهترین کیف پول هایی است که مخصوص بلاکچین کاردانو طراحی شده‌است. این کیف پول توانایی ارسال، دریافت و استیک یا همان ذخیره کردن کاردانو برای دریافت سود را دارد. کیف پول یورویی در گروه لایت ولت‌ها قرار دارد.

کاربران می‌توانند به راحتی کیف پول یورویی را بر روی گوشی همراه آی او اس IOS و اندروید نصب کنند. همچنین Yoroi برای مرورگر گوگل کروم و فایرفاکس نیز دارای افزونه است.

امکانات کیف پول یوروی

کیف پول یورویی از هر دو کیف پول سخت افزاری تروزر (Trezor) و کیف پول لجر نانو (Ledger) پشتیبانی می‌کند. ذخیره کردن کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین و استفاده از یک لایت ولت برای تراکنش‌های کوچکتر می تواند امنیت و سهولت استفاده را فراهم کند. ویژگی‌های اصلی این کیف پول عبارتند از:

امنیت بالای کیف پول یوروی

کیف پول یورویی از شما می‌‌خواهد که به گره کامل EMURGO که از طریق سرورهای آنها میزبانی می شود، اعتماد کنید. این لزوماً نشان نمی دهد که یورویی والت به دلیل تکیه به سرورهای EMURGO “ناامن” است، اما نشان دهنده یک ضعف است. کمپانی EMURGO معتقد است که آنها تصمیم آگاهانه‌ای گرفتند که کیف پول یورویی را به یک برنامه افزودنی مرورگر تبدیل کنند تا از تعدادی مسائل امنیتی مانند ربودن DNS و آسیب پذیری‌های جاوا اسکریپت اجتناب کنند.

استفاده از افزونه مرورگر کیف پول یورویی مانند هر والت مبتنی بر افزونه دیگری خطراتی به دنبال دارد. این خطر را می توان با اطمینان از نصب آخرین نرم افزار، امنیت سایبری رایانه خود، خصوصی نگه داشتن گذر واژه ها و انتقال موجودی (ADA) با سرمایه زیاد به کیف پول های سخت افزاری آفلاین کاهش داد.

سرعت کیف پول یوروی

همانطور که اشاره کردیم، یورویی یک لایت ولت و یا کیف پول سبک برای کاردانو است. این به این معنی است که، هنگام باز کردن کیف پول نیازی به بارگیری بلاکچین نیست. بنابراین بلافاصله آماده ارسال و دریافت معاملات هستید.

سادگی کیف پول یوروی

یورویی با دقت طراحی و ساخته شده‌است تا تجربه کاربری عالی را ارائه دهد. در نتیجه دارای رابط کاربری بسیار راحتی برای افراد است.

بلاکچین کاردانو چیست؟

بلاکچین کاردانو یک پروژه متن باز و فعال در صنعت بلاکچین و رمزارز‌ها است. شبکه‌ بلاکچین این پروژه از شبکه بلاکچین اتریوم و بیت کوین سریع‌تر و کارآمدتر است.

جالب است بدانید که، از شبکه بلاکچین کاردانو به عنوان نسل سوم شبکه‌های بلاک‌چین نام برده می‌شود. این شبکه بر پایه شفافیت، سرعت و کارآمدی ساخته شده و هزینه تراکنش در آن از دو شبکه اتریوم و بیت کوین ارزان‌تر است.

آموزش نحوه استفاده از کیف پول یورویی

برای نصب کیف پول یورویی در سیستم خود کافی است به لینک اصلی این سایت مراجعه و Yoroi را دانلود کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه استفاده از کیف پول یورویی، به لینک مقاله در پلتفرم معاملاتی موربیت مراجعه کنید.

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

برای یک سرمایه‌گذاری بهتر باید بدانید که در همه بازارهای مالی، چه بازارهای سنتی و چه بازار ارزهای دیجیتال، چند روش کلی برای تحلیل وضعیت بازار و تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش وجود دارد که یکی از مهمترین آن‌ها تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis) است. در این مقاله به تعریف تحلیل فاندامنتال خواهیم پرداخت.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی (Fundamental Analysis) روشی برای ارزیابی ارزش ذاتی یک دارایی مثل سهام بورس یا یک ارز دیجیتال همچون بیت کوین است. در این نوع تحلیل  عواملی که ممکن است در آینده روی قیمت آن دارایی تأثیر بگذارد هم بررسی می‌شود.

با این کار می‌توان گمان زد که ارزش فعلی آن دارایی در زمان تحلیل در چه حدی قرار دارد و آیا از ارزش واقعی خود کمتر است یا بیشتر. به کمک این نوع تحلیل و نتایج حاصل از آن می‌توان استراتژی‌های سرمایه‌گذاری بهتری تدوین کرد و به سود رسید.

در تحلیل فاندامنتال و یا بنیادی هدف اصلی در این است که یک قیمت اصلی برای یک سهم یا رمزارز یا هر دارایی دیگر تعیین کرده و آن را با قیمت فعلی آن مقایسه کنیم. اگر قیمتی که ما به دست آوردیم بیشتر از قیمت فعلی باشد پس نتیجه می‌گیریم که ارزش فعلی آن از حد واقعی خود پایین‌تر است و احتمال رشد دارد. در این صورت سیگنال خرید را می‌دهیم.

در غیر این صورت می‌توان نتیجه گرفت که قیمت فعلی آن دارایی از قیمت واقعی خود بالاتر رفته و هرلحظه امکان پایین آمدن آن وجود دارد. در نتیجه بهتر است دارایی را به فروش برسانیم. به کمک داده‌ها و اطلاعاتی که از این تحلیل به دست می‌آید می‌توان تصمیمات آگاهانه‌تری گرفت و احتمال موفقیت را بالا برد.

چه کسانی از تحلیل فاندامنتال استفاده می‌کنند؟

تحلیل فاندامنتال یک شرکت نیاز به صرف زمان و انرژی نسبتا زیادی دارد. چرا که در این روش تمامی گزارش‌ها و اطلاعات آن شرکت بررسی می‌شوند. از این رو معمولاً اشخاصی از روش تحلیل بنیادی استفاده می‌کنند که افق سرمایه گذاری بلند مدت دارند و یا به اصطلاح هودلر هستند. یعنی اشخاصی که تمایل دارند یک سهم را خریداری کرده و به مدت طولانی مثلا بیش از یک‌سال نگهداری کنند.

تفاوت تحلیل فاندامنتال در بازار ارزهای دیجیتال و بورس

با وجود اینکه برخی بر این باورند که سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بسیار شبیه به بازار بورس و سهام است، باید دانست که بکارگیری تحلیل فاندامنتال در این دو بازار از جهات مختلف، تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارد.

وقتی در مورد بورس صحبت می‌کنیم شما روی سهم‌های یک شرکت واقعی سرمایه‌گذاری می‌کنید که در آمد سه ماهه ، بازده و سودش را به عنوان شاخص‌های رشد شرکت گزارش می‌دهد. این می‌تواند برای یک سرمایه‌گذار شاخص خوبی از این باشد که افزایش قیمت در آینده به چه عواملی بستگی دارد و وضعیت سهام آنها در آینده چگونه خواهد بود.

بنابراین تحلیل فاندامنتال در بازار بورس شامل بررسی گزارش درآمد، عملکرد شرکت، هیئت مدیره و غیره می‌شود، در صورتی که عوامل مورد بررسی در این تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال کاملا متفاوت است.

ارزش ذاتی یک دارایی چیست؟

یکی از اصلی‌ترین فرضیه‌ها در تحلیل فاندامنتال این است که قیمت فعلی سهام، اغلب ارزش شرکت را که توسط داده‌های عمومی در دسترس است منعکس نمی‌کند. فرض دوم این است که ارزش منعکس شده از داده‌های بنیادی شرکت به احتمال زیاد به ارزش واقعی سهام نزدیک‌تر است.

تحلیلگران اغلب از این مقدار واقعی فرضی به عنوان ارزش ذاتی یاد می‌کنند. با این حال، باید توجه داشت که کاربرد عبارت «ذاتی» معنای متفاوتی در ارزیابی سهام نسبت به معنای آن در سایر زمینه‌ها مانند معاملات اختیارات دارد. با این حال، تحلیلگران از مدل‌های پیچیده مختلفی برای رسیدن به ارزش ذاتی یک سهم استفاده می‌کنند. برای رسیدن به ارزش ذاتی سهام یک فرمول واحد و به طور کلی پذیرفته شده وجود ندارد.

اندیکاتورهای محبوب در تحلیل فاندامنتال

افراد و سرمایه‌گذاران بازارهای مالی همواره سعی کرده‌اند که با استفاده از روش‌ها و ابزارهای مختلف روند کلی بازار و حرکت بعدی آن را پیش‌بینی کنند. این روش‌ها و ابزارهای مختلف معمولاً اندیکاتور نام دارند که هم در تحلیل تکنیکال و هم در تحلیل فاندامنتال از آن‌ها استفاده می‌شود.

با این حال برخلاف تحلیل تکنیکال که در آن از اندیکاتورهای معروفی مثل اندیکاتور مکدی و شاخص RSI و همچنین شاخص دامیننس برای بررسی و تحلیل بازار استفاده می‌شود، در تحلیل فاندامنتال خبری از آن‌ها نبوده و از یک سری اندیکاتورهای مختصوص این نوع تحلیل کمک گرفته می‌شود.

تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال چیست؟

 

تحلیل فاندامنتال به پارامترهای شرکت متکی است. از طرف دیگر، تحلیل تکنیکال، فقط تغییرات قیمت و داده‌ قیمت‌های گذشته را در نظر می‌گیرد.

سرمایه‌گذاران تحلیل تکنیکال را روی نمودار انجام می‌دهند. هدف از تحلیل تکنیکال ایجاد فرضیاتی بر اساس عملکرد قیمت گذشته سهام است. تحلیلگران فنی محض، به داده‌ها و بنیادهای شرکت اعتماد نمی‌کنند. آن‌ها نمودارها را تجزیه و تحلیل کرده و سعی می‌کنند الگوهایی برای شناخت رفتارهای آینده پیدا کنند.

در نگاه اول، تحلیل تکنیکال ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد. با این حال، یک رابطه روانشناختی قوی بین تغییرات قیمت و روانشناسی فعالان بازار وجود دارد. از آنجا که قیمت سهام بر اساس عرضه (فروش) و تقاضا (خرید) تعیین می‌شود، نقاط عطف مربوط به قیمت سهام احتمالاً در نگرش فعالان بازار تأثیر خواهد داشت.

کلام پایانی

تمام مواردی که در تحلیل فاندامنتال وجود دارند، دارای اهمیت هستند. اگرچه آن‌ها می‌توانند به شما در تعیین ارزش و پتانسیل رشد سهام کمک کنند، اما دانستن این نکته مهم است که چندین عامل دیگر نیز وجود دارد که بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد و اندازه‌گیری اغلب آن‌ها به سادگی ممکن نیست. به همین دلیل است که هنگام ارزیابی سهام شرکت برای اهداف سرمایه‌گذاری، بهتر است همزمان با تحلیل بنیادی ابزارهای دیگر، مانند تحلیل تکنیکال، اخبار اقتصاد کلان و داده‌های صنعت مورد نظر استفاده کنید.

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

کیف پول تراست والت، یکی از بهترین انواع کیف پول ارزهای دیجیتال است که طیف وسیعی از خدمات و قابلیت‌های کاربردی در این حوزه را به کاربران بازار ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. به غیر از نگهداری از کلیدهای خصوصی و فراهم کردن امکان ارسال و دریافت رمز ارز، این کیف پول دارای یک صرافی داخلی نیز هست که امکان سواپ در تراست ولت را به صورت مستقیم برای کاربران فراهم می کند.

کیف پول تراست والت چیست؟

کیف پول تراست ولت چند ارزی است که توسط بایننس در سال ۲۰۱۸ خریداری شد. این کیف پول به کاربران اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال مختلف را با یک حساب ذخیره، ارسال، دریافت و مبادله کنند. کیف پول تراست ولت، از ارزهای دیجیتال بسیاری از جمله بیت‌کوین، اتریوم، اتریوم کلاسیک، بایننس کوین را پشتیبانی می‌کند. از سویی کاربران امکان استیکینگ روی سکه‌های اثبات سهام مانند Tezos، Cosmos یا Tron را هم دارند.

روش‌های سواپ در تراست ولت

کیف پول تراست ولت در دو بخش مختلف DEX و DApps امکان تبدیل ارزها را به هم فراهم کرده‌است. بخش DEX یا صرافی غیرمتمرکز، شامل دو بخش مهم SWAP و Exchange  و بخش DApps نیز مرورگر تراست ولت برای جست‌وجوی مهم‌ترین پروژه‌های صرافی غیرمتمرکز است.

مراحل سواپ در تراست ولت

۱. برای کار، گزینۀ DEX را از منوی پایین کیف پول انتخاب کنید.

۲. از منوی دو بخشی صفحۀ جدید، روی سوآپ کلیک کنید. در اکثر موارد، این گزینه به صورت پیش فرض فعال است.

۳. در بخش You Pay ارز مبدا خود را پیدا کنید و مقداری که قصد تبدیل آن را دارید وارد کنید.

۴. بعد از این کار، بخش You Get برای شما فعال می‌شود. ارزی که قصد خرید آن را دارید، وارد کنید. در این آموزش ما ارز TWT را انتخاب کردیم.

۵. سپس گزینۀ SWAP را انتخاب کنید.

۶. در صفحۀ Confirm Transaction اطلاعات زیر را مشاهده می‌کنید:

کلام پایانی

همواره در نظر داشته باشید که همه سرمایه‌ گذاری‌‌ها ریسک هستند، خودتان تحقیق کنید و هنگام سرمایه‌ گذاری در این ارزهای دیجیتال بسیار مراقب باشید. انبوهی از کلاهبرداری‌ها پیش روی شما قرار دارد. تا جایی که ممکن است تحقیق کنید و بدانید در حال ورود به چه چیزی هستید.

همیشه آدرس را مرور کنید و به دنبال هر پرچم قرمزی که ممکن است پیدا کنید، بگردید. اگر شک دارید سرمایه گذاری نکنید. در اکثر مواقع اگر کلاهبرداری باشد و پرچم‌ های قرمز را دیدید، سریعاً Reddit یا Twitter را پس بزنید.

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

شبکه کادنا (Kadena) راهکارهای مقیاس پذیری بلاک چین لایه 1 و اثبات کار (PoW) جدید و تازه‌ای را ارائه می‌کند که برای توسعه‌دهندگان مستقل و شرکت‌ها به یک میزان کارایی دارند. اکوسیستم بلاک چین کادنا به عنوان اولین بلاک چین هیبریدی مقیاس پذیر مبتنی بر الگوریتم اجماع PoW، هم شبکه‌های خصوصی و هم شبکه‌های عمومی دارد. همین ویژگی‌ها باعث شده پروژه رمز ارز کادنا یعنی ارز دیجیتال KDA به سرعت به یکی از پروژه‌های کریپتوی برتر تبدیل شود. بعد از استقبالی که اخیراً از این پلتفرم شده، ارز دیجیتال کادنا به عنوان ارز بومی پروژه Kadena تحرکات قیمت مثبتی را تجربه کرده است. رمز ارز KDA در این پروژه چندین مسئولیت و کارکرد حیاتی دارد و برای تضمین غیر متمرکز بودن پلتفرم ضروری است.

بنیان‌گذاران و تاریخچه شبکه رمز ارزی کادنا

استورات پوپجوی (Stuart Popejoy) و ویل مارتینو (Will Martino) بنیان‌گذاران شبکه Kadena هستند و این بلاک چین هیبرید را در ژانویه 2020 (دی 99) راه‌اندازی کردند. ارز دیجیتال کادنا از مکانیزم اجماع اثبات کار سنتی استفاده می‌کند و با به‌روزرسانی الگوریتم هشینگ خود، یک راه‌حل مقیاس پذیر، سریع و امن‌تر نسبت به PoW را فراهم کرده است. پوپجوی و مارتینو که هر دو سابقه توسعه بلاک چین در شرکت جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) را دارند، شبکه ارز دیجیتال KDA را به‌عنوان راه‌حلی برای رفع ضعف‌ها و محدودیت‌های دو تا از بزرگترین رمز ارزها و بلاک چین‌شان، یعنی بیت کوین و اتریوم معرفی کرده‌اند.

آینده ارز دیجیتال کادنا

بدیهی است که ارز دیجیتال کادنا در صنعت حساس و مهمی کار می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی این پروژه، برآورده کردن نیازهای کاربران سازمانی است. کادنا اما این مشکل را حل کرده و امروز می‌تواند بیش از 10 زنجیره را پردازش کند و در آینده با گسترش مجموعه، این تعداد به 10,000 زنجیره نیز خواهد رسید. در واقع چندی پیش کادنا توانسته تعداد زنجیره‌های پشتیبانی شده خود را از 10 به 20 برساند و این باعث شده که پلتفرم بلاکچین هیبریدی این پروژه بتواند در ثانیه 480,000 تراکنش را پردازش کند.

مکانیسم اثبات کار در بلاکچین کادنا

کادنا از اثبات کار به چند دلیل کلیدی استفاده می کند:

-شواهد: PoW تنها پروتکل اجماع اولیه "آزموده شده در نبرد" است.

-همسویی انگیزه اقتصادی: PoW یک انگیزه اقتصادی برای قدرت هش ایجاد می‌کند تا کل شبکه را تأیید و صادقانه پشتیبانی کنند.

مقررات: از نظر برخی تنظیم‌کننده‌های مالی، اثبات کار ماینرها هنوز امنیت بیشتری دارد نسبت به گره اعتبارسنج اثبات سهام، از دیدگاه نظارتی ایالات متحده PoW ایمن‌تر از PoS است.

فناوری بلاک چین هیبریدی کادنا چیست؟

کادنا یک شبکه چند زنجیره‌ای است که از تعداد زیادی شبکه شبیه بیت کوین در هم‌ تنیده تشکیل می‌شود. شبکه کادنا در زمان راه‌اندازی، ده زنجیره داشت. اما زیرساخت مقیاس پذیر کادنا به این معناست که با افزایش تقاضا و پذیرش عمومی می‌توان تعداد زنجیره‌ها را تا بی‌نهایت افزایش داد. در معماری چند زنجیره‌ای با افزودن هر زنجیره، توان عملیاتی و ایمنی کل پروژه را افزایش پیدا می‌کند.

بلاک چین Kadena در سال 2020 از ده زنجیره به بیست زنجیره رشد کرد که توان عملیاتی پروژه را دو برابر می‌کرد. تیم توسعه ارز دیجیتال کادنا قصد دارد طی 12 ماه آینده، تعداد زنجیره‌های پلتفرم را به 100 برساند. طبق برآورد تیم پروژه، پلتفرم Kadena با 100 زنجیره فعال قادر به پردازش 1,000 تا 10,000 تراکنش در ثانیه (TPS) به ازای هر زنجیره خواهد بود. یعنی این شبکه در مجموع می‌تواند یک میلیون تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

کلام پایانی

ارز دیجیتال کادنا با پروژه بدیع و منحصربه‌فرد خود، تیم سازنده قوی و نخبه و همکاری‌هایی که با شرکت‌های مختلف دارد، از جمله پروژه‌هایی است که در آینده توجهات زیادی را به خود جلب خواهد کرد. این نکته که هنوز توکن KDA در صرافی بایننس (Binance) لیست نشده، یعنی در آینده می‌تواند رشد قیمت‌های بالاتری نیز داشته باشد.

البته لیست نشدن این توکن در صرافی‌های برتر و مطرح دنیا هم کمی از اعتبار این پروژه می‌کاهد. لازم به ذکر است که این پروژه هنوز در ابتدای کار خود قرار دارد و در آینده با افزایش مقیاس‌پذیری و همکاری‌های بیشتر با شرکت‌های مختلف، می‌تواند سودهای زیادی را به سرمایه‌گذاران خود برساند. سابقه درخشان مدیر عامل کمپانی کادنا در شرکت سرمایه‌گذاری J.P Morgan نیز می‌تواند منجر به همکاری این دو در آینده و جهش قیمت شدید توکن KDA شود.

این دلایل در کنار هم می‌تواند آینده‌ای روشن را برای ارز دیجیتال کادنا ترسیم کند و توکن KDA را به گزینه‌ای بسیار خوب برای سرمایه‌گذاری تبدیل نماید.

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

انجین کوین چیست؟

انجین کوین "Enjin" یک پلتفرم ارز دیجیتال و blockchain است که برای صنعت بازی‌های ویدیویی طراحی شده است. این پلتفرم در بلاکچین اتریوم به وسیله Enjin ساخته شده است. شرکت انجین به بیش از 20 میلیون گیمر کمک می‌کند تا به ایجاد انجمن‌ها و اجتماعات پیرامون بازی‌های مورد علاقه خود بپردازند. انجین کوین "Enjin" این بستر موجود را به موتور توسعه بازی‌های ویدیویی blockchain نیز گسترش می‌دهد.

شرکای انجین کوین

این شرکت سنگاپوری در سال 2019 اعلام کرد که با شرکت سامسونگ همکاری می‌کند و فناوری‌های خود را در مدل‌های مختلف تلفن‌های همراه Galaxy S10 به کاربران ارائه داده است. پس از اعلام این خبر قیمت انجین کوین (ENJ) به شدت افزایش یافت و بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت.

پلتفرم انجین از نظر کارایی شباهت زیادی به پلتفرم Worldwide Asset Exchange دارد که توسط شرکت‌های Opskins و GameCredits ساخته شده است. این امر باعث دشوار شدن فرایند متقاعد کردن توسعه دهندگان بازی‌ها در راه استفاده از پلتفرم آنها در بازهای خود می‌شود. اما همکاری با شرکت‌های سامسونگ، Unity، PC Gamer، Arena Match، NRG Esports و بسیاری از موارد دیگر این امکان را برای شرکت انجین فراهم کرده تا برای کسب این جایگاه مبارزه کند.

شرکت انجین با استفاده از آیتم‌های دیجیتال مبتنی بر بلاکچین در تلاش است تا در میان سایر پلتفرم‌های بزرگی مثل استیم، نینتندو، اکتیویژن بلیزاد و سایر پلتفرم‌های گیمینگ به حیات خود ادامه دهد. پلتفرم انجین از قرارداد‌های هوشمند ERC-1155 استفاده می‌کند که به عنوان ترکیبی از ERC-20 و ERC-721 عمل می‌کنند. این کار سبب بالا رفتن کارایی یک پلتفرم برای طراحی بازی‌های بلاک چینی می‌شود و انجین کوین را تبدیل به یک نسخه بلاک چینی از پلتفرم Unreal Engine شرکت Epic Games می‌کند. قدرت SDK و API انجین بسیار بالاست و به توسعه دهندگان گیم اجازه می‌دهد تا با سرورهای مختلف بازی در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، انجین برای بهبود عملکرد شبکه خود در حال ایجاد کانال‌های بازی Efinity است.

ویژگی های انجین کوین

  • این ارز دیجیتال با بازاری با ارزش تقریبی ۰۱ میلیارد دلار رتبه‌ی ۸۳ از نظر بزرگی بازار را به خود اختصاص داده است و ۰.۰۵ درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را سهم خود کرده است.
  • نماد اختصاری ارز دیجیتال انجین کوین، ENJ است.
  • صرافی بایننس بالاترین میزان معاملات مربوط به رمزارز انجین کوین را به خود اختصاص داده است.
  • انجین کوین بر روی شبکه بلاک چین اتریوم پیاده‌سازی شده است و مبتنی بر استاندارد ERC-20 است. البته این ارز دیجیتال با استاندارد ERC-1155 نیز سازگار است.
  • امکان استخراج توکن انجین وجود ندارد و همه‌ی توکن‌ها از همان ابتدا تولید شده بودند.
  • انجین در سال ۲۰۱۹ با شرکت سامسونگ همکاری داشت و طی آن این فناوری در گوشی‌های سامسونگ S10 به کار گرفته شد که این موضوع باعث جهش قیمت رمزارز انجین نیز شد.
  • عناصر ایجاد شده توسط کاربران در این پلتفرم بر اساس استاندارد ERC-1155 ساخته می‌شوند.
  • شرکت انجین در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد، اما در سال ۲۰۱۷ و بعد از برگزاری یک ICO تمرکز کار خود را بر روی بازی‌های بلاک چینی قرار داد.
  • شرکت انجین به دلیل ایجاد پلتفرمی با قابلیت حفظ تراکنش‌های انجام شده از بلاکچین استفاده کرد. به علاوه به کمک بلاک چین کاربران قادر به خرید و فروش عناصر موجود در پلتفرم خواهند بود.
  • با استفاده از استاندارد ERC-1155 کاربران می‌توانند اقلام مختلف از هر دو نوع قابل تعویض و غیرقابل تعویض را بسازند.
  • استفاده از استاندارد ERC-1155 باعث شد که هزینه گس موردنیاز برای ساخت توکن‌های جدید تا ۹۰ درصد کاهش یابد.
  • امکان انجام مبادلات اتمی (Atomic Swap) با کمک استاندارد ERC-1155 امکان‌پذیر است. به این ترتیب امکان تبدیل توکن‌ها بدون نیاز به صرافی واسط وجود خواهد داشت.
  • شیوه‌ی کار در پلتفرم انجین به این صورت است که در ابتدا توسعه‌دهندگان توکن ENJ را خریداری کرده، سپس اقلام و عناصر موردنیاز در بازی را با استفاده از توکن‌های خریداری شده طراحی می‌کنند. پس از آن کاربران و کسانی که بازی می‌کنند توکن‌های مختلف طراحی شده که نماینده‌ی هدف خاصی هستند (به عنوان مثال شمشیر) را تهیه کرده و در بازی استفاده می‌کنند.
  • گیمرها می‌توانند توکن‌هایی که تهیه کرده بودند را در پلتفرم معامله کرده و یا ذوب کنند و در ازای آن توکن ENJ دریافت کنند.
  • تبدیل شدن توکن ENJ به عناصر موردنیاز در بازی طی پروسه‌ای به نام Minting به اقلام و دارایی‌های دیجیتالی در پلتفرم تبدیل می‌شوند.
  • پروسه‌ای دیگر در این پلتفرم طی می‌شود که در آن اقلام و دارایی‌های دیجیتال به توکن ENJ تبدیل می‌شوند. این پروسه به نام Melting یا ذوب کردن شناخته می‌شود.
  • هم توکن ENJ و هم اقلام ایجاد شده به وسیله‌ی آن دارای ارزشی واقعی هستند.
  • تعداد کل توکن‌های ENJ یک میلیارد واحد است.
  • ارزش رمزارز انجین کوین با توجه به میزان عرضه و تقاضا در بازی‌ها مشخص می‌شود.
  • پلتفرم انجین از چهار بخش مختلف تشکیل شده است:

انجین ایکس یک مرورگر است که به کاربران اجازه مشاهده‌ی تراکنش‌ها و عناصر مختلف موجود در پلتفرم را می‌دهد.

شرکت Unity یک پلاگین است که امکان نصب آن بر روی مروگر شما وجود دارد و با استفاده از آن توسعه‌دهندگان می‌توانند به راحتی عناصر مختلف بازی را بر روی گوشی‌های اندروید و IOS و همچنین سیستم رایانه‌ی ویندوز و مک طراحی و ایجاد کنند. Market که به کاربران اجازه می‌دهد آیتم‌های مختلف را لیست کرده و یا خریداری کنند. این کار با استفاده از قراردادهای هوشمند انجام می‌شود.

کلام پایانی

انجین کوین یک پلتفرم متن باز است که تمرکز آن روی صنعت بازی است و می‌توان از آن برای خرید در بازی‌های آنلاین استفاده کرد. ارز دیجیتال Enjin Coin از زمان عرضه اولیه خود نوسانات قیمتی بالایی داشته است.

انجین کوین با آغاز سال 2021 روندی صعودی را در پیش گرفت و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این روند صعودی ادامه خواهد داشت. به خصوص اگر شرکت انجین کوین بتواند با شرکت‌ها و وبسایت‌هایی که در حوزه بازی فعال هستند همکاری کند، می‌‌تواند آینده بسیار خوبی داشته باشد.

 

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

پلتفرم پنکیک سواپ (Pancake swap) یک پلتفرم صرافی غیرمتمرکز است که بر بستر شبکه بایننس اسمارت چین توسعه داده شده و یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های دیفای در اکوسیستم بایننس به شمار می‌رود. در این مقاله، ابتدا با نحوه عملکرد و قابلیت‌های گوناگون پنکیک سواپ آشنا می‌شوید و سپس روش کار با بخش‌های مختلف این پلتفرم را یاد می‌گیرید. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

صرافی پنکیک سواپ چیست؟

پلتفرم پنکیک سواپ برخلاف نحوه عمل صرافی‌های متمرکزی همچون بایننس و کوین‌بیس، از روش بازارساز خودکار استفاده می‌کند. در این روش، قیمت به شکل الگوریتمیک و بر اساس معادله X*Y = K تعیین می‌شود. تامین نقدینگی توسط کاربران و دنبال کردن قیمت دارایی‌ها به وسیله آربیتراژ کنندگان صورت می‌گیرد. تصمیمات حاکمیتی پلتفرم پنکیک توسط جامعه دارندگان توکن کیک گرفته می‌شود. هدف این پروژه نیز از ابتدا ایجاد موسسه‌ای مالی برای کاربران، اداره شده توسط آنان بدون نیاز به اعتماد به شخص/نهاد ثالث بوده است. همچنین هدف دیگر این پروژه، استفاده از ویژگی‌های ذاتی بایننس اسمارت چین – همچون هزینه گس کم در قیاس با شبکه اتریوم – به نفع مصرف‌کنندگان بوده است.

ارز دیجیتال کیک چیست؟

معمولا کسانی که در بازار کریپتوکارنسی سرمایه‌گذاری می‌کنند در هنگام بررسی قیمت در صرافی، نام ارزهایی را مشاهده می‌کنند که با ماهیت آن‌ها آشنا نیستند. یکی از این ارزهای دیجیتال که یکی از توکن‌های اختصاصی پلتفرم پنکیک سواپ محسوب می‌شود ارز یا توکن کیک است. در ساختار ارز دیجیتال کیک از استانداردBEP-20  استفاده شده است می‌توان آن‌ها را به راحتی در کیف پول‌هایی که توسط پلتفرم پنکیک سواپ به زنجیره بایننس متصل هستند ذخیره کرد. ارز دیجیتال کیک را می‌توان از صرافی‌های بیت کوین، VCC، CoinBene و HitBTC خریداری و روی کیف پول اختصاصی خود ذخیره کرد.

آموزش اتصال کیف پول به صرافی پنکیک سواپ

پس از ورود به پلتفرم پنکیک سواپ ، قبل ازهر اقدامی باید کیف پول خود را به این پلتفرم وصل کنید. برای انجام این کار‌، از قسمت بالا و سمت راست صفحه اصلی روی اتصال به والت (connect wallet) کلیک کنید و یک کیف پول را از کیف‌های پشتیبانی شده انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید از کیف پول‌های موبایل استفاده کنید‌، کیف‌های تراست ولت یا Safepal را توصیه می‌کنیم. اما اگر می‌خواهید در فضای دسک‌تاپ کار کنید و از افزونه‌های کیف پول مرورگر Chrome استفاده کنید‌، کیف پول Metamask یا Binance را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

صرافی Pancakeswap چه امکاناتی دارد؟

این پلتفرم به چندین طریق به کاربران خدمت ارائه می‌دهد که برخی از آن‌ها در ادامه لیست شده‌اند:

مبادله (Swap)

در این بخش کاربران می‌توانند توکن‌های BEP-20 را با یکدیگر مبادله نمایند. علاوه بر کارمزد شبکه، پنکیک سواپ ۰.۲۵ درصد از هر مبادله کسر می‌نماید که ۰.۱۷ درصد آن پاداش تامین‌کنندگان نقدیگی است. ۰.۰۳ درصد به خزانه پنکیک واریز می‌شود و ۰.۰۵ درصد باقی مانده صرف خرید توکن کیک از بازار و سوزاندن آن می‌شود.

تامین نقدینگی (Liquidity)

در این بخش از پلتفرم پنکیک سواپ می‌توانید با تامین نقدینگی برای یک جفت ارز، از پاداش هر مبادله به ازای سهم‌تان از کل نقدینگی استخر بهره‌مند شوید. پس از تامین نقدینگی در هر استخر، به شما توکن نقدینگی (LP Token) داده می‌شود که نمایانگر سهم شما از نقدینگی استخر است. برای برداشت نقدینگی، باید توکن نقدینگی را تحویل دهید و اصل توکن‌ها به همراه سهم کارمزد خود را دریافت نمایید.

استخرهای سایروپ (Syrup Pools)

در این قسمت، کاربر تنها با استیک کردن یک توکن، کسب سود می‌نماید. اکثر پاداش‌ها به شکل توکن کیک پرداخت می‌شوند با این حال گزینه‌های دیگر نیز موجود است. دو استخر پرطرفدار کسب کیک دستی (Manual CAKE) و خودکار (Auto CAKE) نیز در این بخش قرار دارند. در حالت خودکار، شما با سپرده‌گذاری توکن کیک، توکن‌های بیشتری به دست می‌آورید. این عمل بی‌نیاز از برداشت و استیک مجدد، به شکل خودکار انجام می‌شود بنابراین می‌توانید از مزایای سود مرکب (APY) بهره‌مند شوید. در ازای این ویژگی، درصدی از سود به عنوان سهم پلتفرم کسر می‌شود. در استخر کیک دستی، پس از استیک کیک، به شما توکن سایروپ (SYRUP) داده می‌شود که تقریبا نقشی مشابه توکن نقدینگی دارد و نشان مالکیت شما بر میزان کیک واریزی است. برای برداشت اصل و یا سود خود، باید هر بار به شکل دستی، گزینه برداشت و واریز را فشار دهید. اگر به هر دلیلی، دسترسی به توکن سایروپ خود را از دست دهید، دیگر قادر نخواهید بود تا کیک‌های استیک شده در این استخر را دریافت نمایید.

کلام پایانی

با مطالعه این مقاله، تقریباً همه چیز را درباره پلتفرم پنکیک سواپ یاد گرفته‌اید.

پیش‌نیاز تعامل با قراردادهای هوشمند و به‌تبع آن پلتفرم‌های دیفای، آشنایی با خطرات و ریسک‌های احتمالی آن‌ها است. هر تراکنش و اقدام شما در این پلتفرم‌ها به منزله تعاملی با توابع نوشته‌شده در قراردادهای هوشمند این پلتفرم‌هاست. از این‌رو در صورتی که کدهای قرارداد هوشمند باگ کشف‌نشده‌ای داشته باشند، این امکان وجود دارد که هکرها یا حتی توسعه‌دهندگان همین پلتفرم‌ها سرمایه شما را به سرقت ببرند.

در کنار این خطر همیشگی برای قراردادهای هوشمند، باید به ریسک قابلیت‌هایی مثل فارمینگ و کشت سود این پلتفرم‌ها هم توجه کرد. این قابلیت‌ها به‌دلیل سهام‌گذاری مجدد توکن‌های دریافتی از استیکینگ، ماهیتی شبیه به معاملات مارجین دارند؛ به این معنی که به نوسانات قیمت حساس هستند و امکان از دست رفتن سرمایه کاربران در آن‌ها وجود دارد.

  • حمیدرضا اربابی
  • ۰
  • ۰

ارز دیجیتال فلوکی اینو در بازار ارزهای دیجیتال با نماد توکن Floki یک میم کوین الهام گرفته از شیبا اینو است که نامی مشابه با سگ ایلان ماسک دارد. ارزهای دیجیتالی که نام و لوگویشان به سگ ارتباط داشت، یکی از عجیب و هیجان انگیزترین ترندهای سال ۲۰۲۱ بودند. در سال میلادی گذشته، رشد قیمت شگفت انگیز دوج کوین (DOGE) باعث شد تا توسعه دهندگان به امید تکرار موفقیت این میم کوین، ارزهایی مشابه با آن بسازند. همان طور که انتظار می‌رفت، تعداد زیادی از این پروژه‌ها هرگز مورد توجه قرار نگرفتند، اما یکی از آن‌ها که ارز دیجیتال شیبا اینو (SHIB) نامیده می‌شود، به محبوبیت چشمگیری دست پیدا کرد و ارزش بازار آن برای مدتی کوتاه از دوج کوین هم بیشتر شد.

میم کوین ها کدامند؟

میم کوین‌ها و میم توکن‌ها همان طور که از اسمشان معلوم است، بیشترشان از طریق میم‌ها و تصاویر خنده‌دار اینترنتی در فضای مجازی پدید آمده‌اند و به طور عموم ارزش ذاتی و یا کاربردی خاصی ندارد. اولین میم کوین به وجود آمده در بازار ارزهای دیجیتال، دوج کوین نام دارد که وجود آن از تصاویر قدیمی سگی از نژاد شیبا اینو که در فضای مجازی منتشر شده الهام می‌گیرد.

میم کوین‌های بسیار زیادی در بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد اما دو مورد از آن‌ها که بقیه بسیار مطرح‌تر هستند، شیبا اینو (SHIB) و ارز دیجیتال سیف مون (SAFEMOON) نام دارند که هر دو الهام گرفته و تقلیدی از دوج کوین هستند.

ارز دیجیتال فلوکی اینو

همیشه توییت های ایلان ماسک مهم بوده و هر بار که در مورد موضوعی توییت می کند یک اتفاق در بازار ارز های دیجیتال می افتد. ماسک در تیر ماه ۱۴۰۰ توییتی منتشر کرده که در آن گفته بود قصد دارد یک سگ خانگی دیگر بگیرد که این بار یک شیبا اینو باشد. همچنین با منتشر کردن یک عکس از نژاد شیبا اینو سیگنال های مثبتی را برای خود دریافت کرد و تصمیم گرفت نام سگ خود را فلوکی بگذارد. همین باعث شده تا این ارز دیجیتال به وجود آید و در تاریخ ۲۸ ژوئن در لیست ارزهای دیجیتال صرافی بایننس قرار گیرد.

مهم بودن صحبت های ایلان ماسک باعث شد تا در کنار عده‌ای که به بررسی صحبت های او می پردازند، برخی از طرفداران ارزهای دوج کوین و شیبا اینو توکن دیگری با نام سگ ایلان ماسک ایجاد کنند. این توکن بر بستر بایننس اسمارت چین ایجاد شده است و در کمتر از ۲۰ دقیقه توانست در صرافی یونی سوآپ منتشر شود که پس از منتشر شدن توانست رشد قیمتی بسیار خوبی را تجربه کند. بیشترین رشد قیمتی تنها به خاطر توییت‌هایی بود که از سوی ایلان‌ ماسک منتشر می‌شد. تنها دو روز بعد از توییت جنجالی ماسک سایت فلوکی اینو راه اندازی شد و بعد از اینکه ایلان ماسک را با توییت های جنجالی در مورد دوج کوین دنبال می‌کردیم، حال باید فلوکی اینو را هم به آن اضافه کنیم.

کارمزد معاملات فلوکی اینو

به این دلیل که توکن فلوکی اینو و شیبا اینو به تازگی وارد بازار معاملاتی شبکه هوشمند بایننس (BSC)  یا بایننس اسمارت چین و استاندارد معتبر (EBP20)  تولید و عرضه شده، کارمزد و هزینه‌های بسیار کم و ناچیزی را از معاملات کسر می‌کند.

تفاوت فلوکی اینو با دوج کوین و شیبا اینو

فلوکی اینو مدعی شده که قاتل شیبا اینو و دوج کوین است و می‌خواهد در جمع ۱۰ پروژه رمز ارزی برتر بازار قرار گرفته و انقلابی در دنیای کریپتو ایجاد کند. Floki Inu قصد دارد از جریان میم کوین فاصله بگیرد و به چیزی فراتر از آن تبدیل شود که امکاناتی مانند بازار بومی دارد. بر اساس آمار وبسایت اتر اسکن، ارز دیجیتال Floki Inu در حال حاضر (دی ۱۴۰۰) بیش از ۵۴ هزار هولدر دارد و قرار است کاربردهای مختلف این پروژه در اختیار جامعه کاربری رو به رشد آن قرار بگیرد.

توسعه دهندگان FLOKI هدف اصلی پروژه خود را اینگونه شرح می‌دهند: ایجاد کاربرد و پلتفرمی کاربردی، در کنار داشتن یک جامعه کاربری نزدیک به هم که در ازای استیک کردن توکن‌هایشان پاداش دریافت می‌کنند. این پروژه در حال حاضر ۳ بخش کاربردی اصلی دارد: متاورس گیمینگ ان اف تی، بازار ان اف تی و کالا، و پلتفرم محتوای آموزشی که توسعه دهندگان انتظار دارند بیش از سایر بخش‌ها مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد.

کلام پایانی

ارز دیجیتال فلوکی اینو به عناون شاخه فرعی دوج کوین و پس از توییت جنجالی ایلان ماسک در ژوئن 2021 ایجاد شد. توکن این ارز دیجیتال نیز با نام FLOKI به عنوان یک توکن ضدتورمی معرفی شد که به خریداران خود پاداش می دهد. از آنجا که فلوکی در صرافی های محدودی عرضه می شود برای خرید آن می توانید به صرافی مانند پنکیک سواپ رفته و توکن FLOKI را خریداری نمایید.

  • حمیدرضا اربابی