موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت بلاگ

آموزش، تحلیل، اخبار خرید و فروش ارزهای دیجیتال - سامانه مبادله رمز ارزها

موربیت، بستری امن جهت تبادل و خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و تتر است.

  • ۰
  • ۰

 

به طور کلی در بازار ارزهای دیجیتال، توکن‌ها به رمزارزهایی گفته می‎شوند که بلاکچین خود را دارا نبوده و بر روی سایر بلاکچین‌ها توسعه می‎‌یابند. بدین ترتیب، بسیاری از بلاکچین‌ها از جمله اتریوم، بیت کوین، ترون و بایننس به منظور توسعه توکن بر روی بسترهایشان، استانداردهایی را ارائه می‎دهند که توکن‌ها بر اساس آن، به صورت یک دست عمل کنند. به عنوان مثال توکن‌های ERC20، بر روی بلاکچین اتریوم قرار دارند. به عبارت دیگر، در صورتی که یک برنامه نویس قصد داشته باشد تا ارز دیجیتال مخصوص به خود را در بلاکچین اتریوم توسعه دهد، می‌تواند از استاندارد ERC20، بسته به نوع کارکرد پروژه‌اش استفاده کند. به همین ترتیب، توکن‌های BEP2 استاندارد بلاکچین بایننس چین و توکن‌های BEP20 استاندارد بلاکچین بایننس اسمارت چین را شامل ‎می‌شوند. 
استانداردهای نام برده شده، قوانین و روند ارسال و دریافت توکن‌ها را تعیین کرده و قوانینی چون به تایید رسیدن تراکنش‌ها، اطلاعات ارز توکن و نحوه دسترسی کاربران را مشخص می‎کند. حال برای بهتر متوجه شدن این مطلب، بهتر است تا استانداردهای ERC20، BEP2 و BEP20 را یک به یک مورد بررسی قرار دهیم.

توکن  ERC20 چیست؟

استاندارد ERC20 درواقع قراردادی است که در طی آن، توکن‌ها در بلاکچین اتریوم توسعه می‌یابند. این استاندارد برای اولین بار در سال 2015 توسط یکی از برنامه نویسان بلاکچین اتریوم به نام فابین ووگلستلار (Fabib Vogelstellar) به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد. استاندارد ERC20 قوانینی که توسط توکن‌ها در شبکه اتریوم باید رعایت شوند را تعریف کرده و از این رو، ERC20 را نمی‎توان به عنوان یک نرم‌افزار و یا یک کد در نظر گرفت، چرا که این استاندارد، درواقع قوانینی را توضیح می‎دهد که با استفاده از آن، می‎توان بر روی بلاکچین اتریوم ارز دیجیتال توسعه داد. 
استاندارد ERC20 روند تعامل با توکن‌ها و  برنامه‌های غیرمتمرکز را برای توسعه دهندگان تسهیل می‎کند. به عبارتی ERC20 نحوه ارسال و دریافت توکن‌ها، میزان عرضه کلی، آدرس‌ها و بالانس‎ها را در بلاکچین اتریوم تعریف کرده و به روزرسانی و ثبت اطلاعات مربوط به مبادلات مالی توکن‌های بلاکچین اتریوم را مشخص می‎کند. یکی از مزایای استفاده از توکن‌های ERC20 بر بستر اتریوم این است که اکثریت برنامه‌های غیرمتمرکز (DAPPS) از جمله کیف‌پول‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز، بازی‌ها و غیره، با این توکن‎ها سازگار هستند و این امر استفاده از توکن‌های ERC20 را برای کاربران و توسعه دهندگان تسهیل می‎کند. 
هم‌اکنون توکن‌های ERC20 در موارد مختلفی فعالیت داشته و طیف گسترده‌ای از خدمات را تحت پوشش قرار می‎دهند، این سرویس‌ها می‎توانند شامل توکنیزه کردن کالاها از جمله کوین‌ها، فلزات گرانبها و ... باشند. استاندارد ERC20 به شکل شگفت انگیزی روند توسعه و صدور توکن‌ها را تسهیل کرده است.  در این بازه زمانی، تعداد زیادی از پروژه‌ها از توکن‌های ERC20 استفاده کرده و در طی چند سال اخیر، این تعداد همواره رو به افزایش بوده است. به عنوان مثال در اواسط سال 2017 تعداد قراردادهای هوشمند توکن‌های ERC20 در حدود 5500 عدد بود و این درحالی است که امروز، این رقم به 160000 عدد رسیده است. 


آیا تمام توکن‌های بستر اتریوم از استاندارد ERC20 پیروی می‎کنند؟

با این وجود که اکثریت توکن‌های بلاکچین اتریوم از استاندارد ERC20 پیروی می‎کنند، در این میان استثناهایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال ارز ETH و یا همان اتر که رمزارز بومی بلاکچین اتریوم است، پیش از توسعه قراردادهای ERC20 ارائه شده بود و هنوز قابلیت سازگاری با این استاندارد را ندارد. با این حال ارز WETH که درواقع استیبل کوین اتر بوده و با آن نسبت 1 به 1 دارد، یک توکن ERC20 است و به کاربران این امکان را می‎دهد تا در قالب ارز ERC20، به خرید اتر در صرافی‌های غیرمتمرکز بپردازند. 


کاربرد توکن ERC20 چیست؟

• ارائه اطلاعات در مورد عرضه کلی توکن‌ها 
• بالانس کاربری دارندگان توکن
• استاندارد ERC20، مقدار توکن‌هایی که می‎توانند در بین آدرس‌ها جا به جا شوند را تعریف می‎کند.
• این استاندارد همچنین میزان خروج توکن‌ها از حساب کاربری را تعریف می‌کند.

 

مزایای استاندارد ERC20 چیست؟

• انجام تراکنش‌ها به شکلی ثابت و سرعت بالا گ
• به تایید رسیدن تراکنش‌ها سرعت بالایی دارد.
• وجود قراردادهای هوشمند ERC20 خطاهای انسانی را از تراکنش‌ها حذف کرده و امکان تقلب را در نقل و انتقالات مالی به صفر می‌رساند. 


بهترین کیف پول توکن‌های ERC20

• کیف پول سخت افزاری Ledger
• کیف پول سخت افزاری Trezor
• کیف پول سخت افزاری MyEtherWallet
• کیف پول نرم‌افزاری  Trust Wallet
• کیف پول نرم‌افزاری Atomic
• کیف پول مبتنی بر وب MetaMask


چگونه توکن ERC20 بخرم؟

به منظور خرید هریک از توکن‌های ERC20، کاربران مقیم ایران قادرند تا با مراجعه به پلتفرم معاملاتی موربیت، این ارزها را با کمترین میزان کارمزد خرید و فروش کنند. 


آدرس توکن ERC20

توکن‎های بلاکچین اتریوم با این آدرس آغاز می‌شوند:

 0x0e806cea8e5beba6df97354ef7f22b66c5a2ce82

 

توکن BEP2 چیست؟

استاندارد BEP2 نیز مانند ERC20، قراردادی است که در طی آن برنامه نویسان و کاربران قادرند تا توکن‌های خود را بر روی بلاکچین بایننس و یا همان Binance Chain توسعه دهند. استاندارد BEP2 درواقع قوانینی را ارائه می‎دهد که توکن‎ها با رعایت کردن آن، می‎توانند عملکردهای مختلفی در بلاکچین بایننس نشان دهند. به عبارت ساده تر، استاندارد BEP2، نسخه ای از ERC20 است که در بلاکچین بایننس ارائه می‎شود. 
بنابراین می‎توان گفت که BEP2 یک نرم‌افزار برای توسعه توکن نیست، بلکه این استاندارد شامل قوانینی است که در طی آن، توکن‌های BEP2 می‎توانند در بلاکچین بایننس با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به یکدیگر تبدیل شوند. استاندارد BEP2 شامل تعداد زیادی دارایی دیجیتال و کالاهای قابل معامله است که بر اساس این استاندارد، تمامی این توکن‌ها و کالاها می‎توانند به یکدیگر تبدیل شوند.
ارز دیجیتال بومی بایننس چین BNB نام داشته که کار این کوین درست مانند ارز دیجیتال اتر در بلاکچین اتریوم است. بدین معنی که کاربران قادرند تا با استفاده از رمزارز BNB مبلغ تراکنش‌های خود را به شبکه پرداخت کنند. این بدان معنی است که در صورتی که کاربری قصد جا به جایی و یا خرید و فروش توکن BEP2 را داشته باشد، بایستی میزان مشخصی از BNB را پرداخت کند. 

 
خرید توکن BEP2

توکن‌های BEP2 را می‎توان در صرافی Binance DEX و یا صرافی‌های غیرمتمرکزی چون پنکیک سواپ خرید و فروش نمود. (لازم به ذکر است که به منظور ترید توکن‌های  BEP2 در صرافی پنکیک سواپ، بایستی ابتدا ارز BEP2 خود را در بلاکچین بایننس اسمارت چین (BSC)  به BEP20 تبدیل کنید).
به علاوه موارد فوق، کاربران مقیم ایران قادرند تا با مراجعه به صفحه بازار ارزهای دیجیتال وبسایت موربیت، به خرید توکن BEP2 بپردازند. 


کیف پول توکن‌های BEP2

کاربران می‎توانند تکن‌های BEP2 را در کسف پول‌های زیر ذخیره و نگه داری کنند:

• کیف پول سخت افزاری Ledger Nano
• کیف پول سخت افزاری CoolWallet
• کیف پول سخت افزاری Trezor
• کیف پول نرم افزاری Trust Wallet


چگونه توکن BEP2 بسازم؟

کاربرانی که قصد ساخت و توسعه توکن‌های BEP2 را دارند می‎توانند وارد این لینک شده و توکن مخصوص به خود را توسعه دهند. 


آدرس توکن BEP2 چیست؟

bnb136ns6lfw4zs5hg4n85vdthaad7hq5m4gtkgf23

 

 

توکن BEP20 چیست؟

اسمارت چین بایننس یک بلاکچین موازی بایننس چین است که به منظور سازگاری با بلاکچین اتریوم توسعه یافته است. این بلاکچین به هیچ عنوان برای رقابت با اتریوم ایجاد نشده است بلکه هدف آن، تسهیل کردن تراکنش‌ها برای کاربران بلاکچین اتریوم است. از خدماتی که بلاکچین BSC ارائه می‏دهد می‎توان به تایید سریع بلاک‌ها و کارمزد پایین تراکنش‌ها اشاره نمود. 
بدین ترتیب با استفاده از بلاکچین BSC و توکن این بلاکچین که BEP20 نام دارد می‎توانند دارایی‌های ERC20 خود را در زمان کمتر و با هزینه پایین تری خرید و فروش کنند. به توکن‌های BEP20، توکن Pegged هم می‌گویند. 


توکن Pegged چیست؟

توکن Pegged به توکنی گفته می‎شود که براساس پشتوانه توکنی دیگر با نسبت 1 به 1 توسعه می‌یابد. به عنوان مثال، ارز دیجیتال link که یک توکن erc20 است، دارای یک نسخه link BEP20 می‎باشد. به عبارت دیگر، توکن LINK ERC20، پشتوانه توکن LINK BEP20 محسوب می‎شود. 
علاوه بر موارد فوق، تنها توکن‌های ERC20 نیستند که می‌توانند در بلاکچین BSC توکنیزه شوند. هم‌اکنون نسخه‌های BEP20 ارزهایی چون بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و سایر ارزهای مهم بازار در بلاکچین BSC موجود است. 


مزایای استفاده از سیستم توکن BEP20

• توکن‌های BEP20 هم با توکن‌های ERC20 و هم با ارزهای BEP2 سازگار است. 
• تعداد زیادی از کیف پول‌ها از توکن‌های BEP20 پشتیبانی می‌کنند.
• توکن‌های تمام بلاکچین‌ها می‌توانند با استفاده از سیستم BEP20 در بلاکچین BSC قرار گیرند.

 

تفاوت بین توکن‌های BEP2، BEP20 و ERC20

امروزه اکثریت توکن‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال در قالب استاندارد ERC20 فعالیت دارند. با این حال به دلیل مشکلات بلاکچین اتریوم از جمله هزینه‌های بالای کارمزدها، تیم بایننس با ارائه دو بلاکچین بایننس چین و بایننس اسمارت چین، سعی در بهبود این مشکلات نمود. تفاوت توکن‌های BEP2، BEP20 و ERC20 به طور خلاصه به شکل زیر است:
توکن ERC20 یک استاندارد تکنیکال است که برای راه اندازی قراردادهای هوشمند در بلاکچین اتریوم مورد استفاده قرار می‎گیرد. 
توکن BEP2 یک استاندارد تکنیکال است که به منظور توسعه توکن بر روی بلاکچین بایننس و یا همان Binance Chain مورد استفاده قرار می‎گیرد. 
توکن BEP20 استاندارد توکن‌ها در بلاکچین بایننس اسمارت چین و یا همان BSC است. 


نکته: در صورتی که برای تراکنش خود شبکه BEP20 را انتخاب کرده‌اید، برداشت توکن ERC20 شما در TX بلاکچین BSC نمایان می‎شود و نه در اتر اسکن. 
در صورتی که قصد خرید و فروش توکن‌های ERC20، BEP2 و یا BEP20 را دارید به وبسایت موربیت مراجعه کرده و از تیم موربیت، مشاوره رایگان دریافت کنید. 

  • ۰۰/۰۴/۰۱
  • حمیدرضا اربابی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی